Livsförvandlingar på Africa Mercy
måndag 26 februari 2018 - Douala, Littoral, Kamerun

Ett av mina favorit ord som jag gärna vill höra om och se hos våra patienter och personal ombord är livsförvandling. Vissa livsförvandlingar är mer tydliga än andra, men när jag tänker på det, så går tankarna så klart till alla patienter som fått en andra chans i livet. Livet har

Festligt att se igen!!
lördag 27 januari 2018 - Douala, Littoral, Kamerun

Det finns olika fester och olika saker att fira här i livet. Jag har den uppfattningen att det finns alltid något att fira. Igår var det Australiens dag med lamm till middag och alla Australiensare satt samlade till fest runt ett bord på deck 8. Festen var för dem, så jag deltog inte annat

Träning av ögon kirurger
lördag 6 januari 2018 - Douala, Littoral, Kamerun

Ögon operation är i full gång och jag arbetar som team ledare på ögonoperation ombord på Africa Mercy. Vi började våra ögonoperationer här i Kamerun i början på oktober och på tisdag börjar vi vårt program med att även operera 15 barn med gråstarr. Vi har haft många olika ögon

Retreat helg, Selah
måndag 27 november 2017 - Unnamed Road, Douala, Littoral, Kamerun

I torsdags var det "thanks giving", vilket är en stor högtid i USA. Vi fick kalkon till middag och jag tänkte på min systers goda fyllda kalkon som hon brukar göra i jultid. Alla besättning hade en långledig helg att se fram emot och vi var ledig i fredags. Vi var många som lämnade

Natur och Guds omsorg
lördag 18 november 2017 - Douala, Littoral, Kamerun

Det är lördag och luften är varm och fuktig. Några gula fåglar flyger runt och ibland landar de framför mig på relingen och tittar på mig. De kvittrar och är så nyfikna. Till skillnad från andra länder jag varit i afrika, så är fågellivet otroligt rikt här. Vi ser dagligen flera

Senast aktiv - från Dakar, Dakar Region, Senegal
Att va blind med öppna ögon
tisdag 7 november 2017 - Douala, Littoral, Kamerun

När man sjunger sången "förundrad jag hör" eller amazing grace så berör några textrader mig extra mycket, texter om att va blind men ändå kunna se. Eftersom jag arbetar på ögon operation och ögon mottagning så är detta en evig balansgång, att hoppas på att få synen tillbaka efter

Åka taxi till marknaden
lördag 14 oktober 2017 - Douala, Littoral, Kamerun

Ni som följer min blogg vet att det är ett äventyr att åka bli här i Afrika. Att gå eller handla här är helt annorlunda än man är van vid. Min kompis Katrin från Tyskland berättade att hon ringt hem till en kompis och hon skulle berätta för sin vän vad hon gjorde i fredags och hon sa

Black out
lördag 30 september 2017 - Douala, Littoral, Kamerun

När hela skeppet är i mörker är en ficklampa bra att ha för att ta sig fram i kabinen. Ute på deck lyser alla lampor som går på reservkraft och motorerna har tystnat.. jag gillar faktiskt planerade strömsvbrott, för jag gillar tystnaden, man tänker.. är det möjligt att det kan bli

Att komma tillrätta​​​​​​​
söndag 24 september 2017 - Douala, Littoral, Kamerun

De gamla missionärerna åkte ut till sina missionsfält på minst 3 år. De lämnade hus och hem och tog avsked till deras anhöriga för att återses i framtiden. Många kom inte hem på flera år och stannade längre än man tänkt sig, för hemresan var oftast inte bokad. Resan hem som de

Framme i Kamerun
torsdag 21 september 2017 - Douala, Littoral, Kamerun

Tidigt imorse steg jag upp och efter vissa påtryckningar från min rumskamrat, så bokade jag en taxi.  Anette tyckte att mina väskor va för tung att släpa på jag bokade det billigaste som jag hittade till Landvetter. Det va en afrikan som hämtade mig och han log mycket brett när jag sa att

Kamerun2017-2018

Kamerun2017-2018

21 september 2017 - 8 april 2018

Min resa går till Kamerun. Jag kommer att stiga ombord på världens största civila sjukhusfartyg #africamercy och arbeta som volontär under drygt 7 månader. Detta är min tjunde resa till skeppet och denna gång ska jag arbeta som sektionledare på ögonoperation. Vi planerar för att operera ca 2300 patienter för gråstarr och 50 av dem är barn med gråstarr. #mercyships #volontär #AFM www.mercyships.se

Kvin(n)tetten i Kamerun

Kvin(n)tetten i Kamerun

21 november 2015 - 31 december 2015

Vi drar till Kamerun! Infektions-och hudplacering på sjukhus i Yaoundé samt ett annorlunda julfirande. Följ Kvin(n)tetten Moa, Kristin, Hanna, Amelie och mig själv till Yaoundé and beyond: Intressanta infektioner och hårresande hudåkommor! White whimsical women! Magisk mango! Allt och lite till!

21 september 2013 - 17 november 2013

För ca 1 år sedan satt vi och funderade på vad vi skulle kunna göra med denna termin 10 av 11 på läkarprogrammet, då man under en termin får fritt lägga upp sin tillvaro med ett slutgiltigt krav på en forskningsuppsats. Somliga anslöt sig till forskargrupper hemma, andra har åkt utomlands och bedrivit olika studier. Det senare alternativet lät något mer tilltalande, och vi fick kontakt med en professor vid Göteborgs universitet som har "kontakter". En av dessa kontakter visade sig vara en annan professor i Buea, Kamerun, som önskade få studenter till sitt universitet. Syftet och projektdelen var oklar, och så där 1 år senare kan vi inte direkt påstå att vi vet särskilt mycket mer än innan vad vi egentligen ska göra. Planen är att vi under 8 v ska genomföra 2 olika studier på sjukhus resp mödravårdscentral, och därifrån sammanställa data, skriva en rapport och slutligen presentation i Göteborg i januari 2014. Nu är vi äntligen på väg, följ med på vår resa!

Cameroon

Cameroon

7 september 2013 - 20 oktober 2013

Förlossnings och vårdcentralspraktik i Kamerun!

Västra Afrika

Västra Afrika

4 januari 2012 - 11 februari 2012

Tillslut släppte spärren... Har funderat på att åka till Afrika i många år nu men aldrig riktigt kommit till skott men nu äntligen är jag på väg. Det kommer bli en för min del annourlunda resa, dels för att jag som sagt inte varit i afrika innan, samt att jag denna gången åker organiserat, dvs jag kommer åka själv dit men ansluter en bussresa som kommer ta mej från Kamerun via Nigeria, Benin och Togo för att avsluta i Ghana. Vill ni läsa mer detaljer om resan och se reserutten gå in på www.intrepidtravel.com och ange Africa, Cameroon och Western Beaches & Jungles (westbound) i fälten för trip search.

30 augusti 2011 - 22 december 2011

Praktik pa FN: s World Food Programme som Report Officer.

Volontärresa till Kumbo i Kamerun

Volontärresa till Kumbo i Kamerun

13 september 2011 - 9 november 2011

Jag ska åka till Kumbo i Kamerun och arbeta som volontär för Navti Organisation. Mitt uppdrag (om det blir som planerat) blir att ta hand om barn och ungdomar med olika typer av funktionshinder.

Resa genom Afrika

Resa genom Afrika

23 januari 2011 - 27 maj 2011

Resan kan delas in i 4 delar. De första 5 veckorna reser jag tillsammans med Johannes genom Saharaöknen, via Mali ner till Ghana. Därefter fortsätter jag på egen hand genom Nigeria till Kamerun, Gabon och Kongo, medan Johannes flyger till Sydafrika. Efter 5 veckor i Centralafrika möts vi igen i Johannesburg, där vi hyr en bil och kör runt kontinentens södra delar under 5 veckor. Avslutningsvis har jag ett par veckor i Sydafrika.

resan tillbaka till farmen

resan tillbaka till farmen

6 september 2010 - 17 maj 2011

Under vintern 2009-2010 tillbringade jag tre månader i Kamerun. Tanken med min resa var att jag skulle åka runt på farmer i Kamerun och upptäcka olika delar av landet. Dock fattade jag väldigt snabbt tycke för den första farmen jag hamnade på, så jag stannade där tiden ut. Nu har jag rest tillbaka till Kamerun för att göra ett nytt försök att resa runt och upptäcka olika delar av landet. Får se hur det går den här gången. Kanske fastnar jag på samma farm igen, kanske upptäcker jag andra trevliga ställen...

Mercyships-anneli
Ellen Undevall