Sal

scraping by
tisdag 30 januari 2018 - Santa Maria, Sal, Kap Verde

All in all, it was quite a shock to realise that Cape Verde is not ”just a beach” or even another Canary Islands but an African country battling severe water shortage, poverty, environmental concerns, illegal immigration from the mainland, crippling bureaucracy and corruption, drug use and

Senast aktiv - från Vasa, Finland
provisions from below and above
söndag 28 januari 2018 - Santa Maria, Sal, Kap Verde

Just a few minutes' walk along the beach promenade from our hotel, the pier of Santa Maria proudly juts into the sea. The old one was destroyed in a storm some years ago, and when no aid from the government was forthcoming to rebuild, the islanders took matters into their own hands. Here a lively

Senast aktiv - från Vasa, Finland
hanging by on land and sea
fredag 26 januari 2018 - Santa Maria, Sal, Kap Verde

Santa Maria has a population of around 25,000 and proved to be a fascinating blend of colourful houses next to building lots. Apparently, you only have to pay tax on a house once it's completed and this gives people a reason not to finish. Another reason is that living on the island is very

Senast aktiv - från Vasa, Finland
a speck of green and dust
torsdag 25 januari 2018 - Santa Maria, Sal, Kap Verde

Cape Verde is a nation of 10 islands (9 of them inhabited by half a million people) just off the coast of Senegal/Gambia and each island is very different from the next. Some lush and fertile, hence the name of the country, and some little more than volcanic rock covered in sand blown in from

En vecka med familjen!
måndag 9 november 2015 - Sal, Sal, Kap Verde

För ett par veckor sen kom vi hem ifrån Kap Verde där min fina mamma blev firad för att hon levt i 70 år (egentligen är hon blott 69 ända tills nu på onsdag, men skolomsorgen i Stockholm som brorsans barn deltar i bryr sig inte om det utan tycker att man ska hålla sig till att sola näsan

Tekniskt oheld
onsdag 15 april 2015 - Santa Maria, Sal, Kap Verde

15:4-15 onsdag- åka hem Vaknade tidigt. Så packade vi det sista och åt sedan frukost på restaurangen somlig vid den första poolen (den som låg vid hamninloppet). Först återlämnade vi våra strandmadrasser och fick depositionsavgiften, 40 euro, tillbaka. Vi hade nu "nästan 200 escudo

Senast aktiv - från Vejbystrand, Skåne län, Sverige
Röda fiskar fanns det, som man fiskade
tisdag 14 april 2015 - Santa Maria, Sal, Kap Verde

14/4-15, tisdag, sol och snorkling. Vaknade efter att sovit gott. I dag gick vi till det frukostställe våra vänner från går rekommenderat, Cape Fruit. Här var väldigt mysigt och billigt. Juice, omelett, toast med hemlagad marmelad, kaffe, youghurt med frukt och flingor var precis lagom

Rundtur på ön
söndag 12 april 2015 - Santa Maria, Sal, Kap Verde

12/4-15, söndag, ö-tur.. Efter frukosten, gick vi och hämtade våra redan nerpackade saker som vi skulle ha med oss på dagens tur (den första vi gjorde denna ö) Klockan 09.15 var vi klara och hämtades vid receptionen av Paco, som skulle vara vår guide denna dag. Han hade fixat en bil med

Jobbig dag _ tinnitus
lördag 11 april 2015 - Santa Maria, Sal, Kap Verde

11/4-15, lördag- vi snorklar. Vaknade vid 06.30-tiden - pillertime. Denna nya dag är så försiktigt på väg att börja. Vi hänger upp allt som inte torkat från dagen innan, utomhus, på vår torkställning och börjar packa ihop oss för att gå och äta frukost på ett helt nytt ställe.

Frukt
fredag 10 april 2015 - Santa Maria, Sal, Kap Verde

.10/4-15, fredag, avokado o papaya Vaknade vid 07-00- tiden, jättetrötta, efter att ha sovit bara några få timmar. Jag hade världskonferens med alla gökungar i mitt huvud, så därför kunde inte jag sova och maken hade ont av solbrännan. Nu är klockan halv tio och vi har just ätit

Cape Verde - a piece of Africa in the Atlantic

24 januari 2018 - 31 januari 2018

A week in the sun mid-Winter!

Firar mamma på Kap Verde!

23 oktober 2015 - 31 oktober 2015

Mamma fyller 70 år så hon, jag, brorsan och hans familj drar till Kap Verde och firar henne!

Mot "värme" på Kap Verde

8 april 2015 - 15 april 2015

Mot nya varma mål - sedsn kommer sommaren hemma

Kap Verde

12 mars 2015 - 27 mars 2015

Vi flyr vinterkylan och åker till Kap Verde, där tydligen inget händer och det enda vi lär göra är att sola, bada och läsa. Passar oss bra.

Ö-Charter

25 december 2014 - 8 januari 2015

En 2 veckors charter med Ving till Kap Verde är årets vinterresa för oss. Resväskor istället för de sedvanliga ryggsäckarna. Det blr mest att ta det lungt och ladda batterierna in för kommande drabbningar.

Kap verde

30 januari 2014 - 14 februari 2014

14 dagar av total slapphet hoppas vi.

Kap Verde

26 december 2013 - 2 januari 2014

En veckas solsemester i Kap Verde. :)

London 2013

17 juni 2013 - 20 juni 2013

En minisemester med familjen. Här ska vi turista och kolla in sevärdigheter och shoppa.

Sol och värme, Kap Verde 2013

26 februari 2013 - 7 mars 2013

Vinter är för lång så även denna vintern får det bli en liten resa. Kap Verde blev valet för en veckas sol och värme. Förutom detta har vi inga större förväntningar, men om tillfälle ges ska vi prova på en katamaran inför julens planerade äventyr i Karibien.

Kap Verde, Santa Maria på ön Sal

6 februari 2013 - 14 februari 2013

En underbar resa med tre av mina fyra barn. Första besöket på Kap Verde men absolut inte det sista! Ni kan läsa mer om resan och se mängder med filmer och bilder här: http://bondmoran.nu/?cat=37 /Bondmoran