Moon Hill!
söndag 23 april 2017 - Yangshuo, Guilin, Guangxi, Kina

Vi gick upp tidigt på morgonen och åkte till Dragon River för att åka bambuflotte ner för floden. Flotten bestod av några starka bamburör som var ihopsatta och på flotten stod två enkla stolar med ett parasoll. En man använde en lång bambupinne för att driva flotten framåt. När vi

Senast aktiv - från Hongkong
The first day in Yuanshuo!
fredag 21 april 2017 - Yangshuo, Guilin, Guangxi, Kina

The first day in Yuanshuo, we went down to the city. The hotel is located outside the city, so you need to take a shuttle bus to the city. We went to a marketstreet and did some shopping. After that we ate lunch. In the afternoon we went back to the hotel and it was really hot outside, 31

På väg ingen!
fredag 21 april 2017 - Nanning, Guangxi, Kina

Dagen innan var vi och besökte gamla barnhem samtidigt som vi träffade min fostermamma och min fostermormor. Jag gav presenter till både barnhemmet och fostermamman, men fick också saker av dem.Klockan 1 tog vi tåget från Nanings tågstation för att åka till den lilla turiststaden Yuanshuo,

Naning!
torsdag 20 april 2017 - Nanning, Guangxi, Kina

Naning är alltså den stad jag föddes i. Under dessa dagar i Naning kommer jag att få träffa min fostermamman och besöka mitt gamla barnhem. I Naning bor det 7 miljoner människor. Det som är speciellt med Naning är att många kör moped eller vespa istället för bil. På en gammal

Min födelsestad!
söndag 16 april 2017 - Nanning, Guangxi, Kina

Vi var tvungna att gå upp klockan fem på morgonen för att hinna packa det sista och äta frukost. När vi gjort det blev vi upphämtade och körda till flygplatsen där vi snabbt chekade in vårat bagage och kom till rätta på planet, allt gick som det skulle. Men precis innan vi skulle lyfta

Vattenstaden Zhujiajiao!
söndag 16 april 2017 - Shanghai, Kina

Vi besökte den antika vattenstaden Zhujiajiao som är mer än 1700 år gammal. Staden har ett kanalsystem format som en fjäder. Här finns gamla broar över kanaler och vackra pilträd. I gränderna såldes allt från levande sköldpaddor(det är sant!) till stora bambuskott och mat tilllagades

Fortsättning - Shanghai!
söndag 16 april 2017 - Shanghai, Kina

Efter dagar på Disneyland chekade vi in på ett gamalt, anrikt hotell i centrala Shanghai. I Shanghai bor det 24 miljoner människor, lika många männisor som det bor i Peking men på en yta 2,5 gånger mindre än Peking. Därför är det väldigt trångt och dyrt att bo där. Det som är lite

Strul med nätverket!
söndag 16 april 2017 - Shanghai, Kina

Har haft strul med nätverket på den senaste tiden och därför har jag inte kunnat skriva.Vi tillbringade två dagar på Disneyland i Shanghai. Disneyland i Shanghai är ett av de största Disneyland i världen. Massor med människor och långa köer. Även har var man tvungen att skanna  sitt

Hög fart i Shanghai --------- High-speed in Shanghai
torsdag 23 mars 2017 - Shanghai, Kina

Från den jättestora Norra stationen i Xi’an fortsätter jag med ett höghastighets-nattåg till Shanghai. Bombardier har faktiskt byggd drivutrustningen för den, och mitt lilla bidrag har varit batteriladdaren! Så jag känner mig lite stolt över "mitt" tåg.Jag har unnat mig en "Superior

Shanghai!
måndag 10 april 2017 - Shanghai, Kina

Idag tog vi snabbtåget till Shanghai klockan tio på förmiddan. Att åka tåg i Kina är annorlunda än i Sverige. Det är ungefär som att flyga. Man måste skanna sitt bagage, visa pass och cheka in. Tåget nästan 350 km i timmen, men det känns inte som att man rör sig så fort. Väl framme

5 april 2017 - 30 april 2017

Rundresa i Kina.

Jorden runt med tåg

Jorden runt med tåg

8 mars 2017 - 12 juni 2017

En förra kollega flyttade till Singapore 2015, och ett av min mammas tibetiska fadders-barnbarn pluggar i Boston i USA. Då föddes så småningom idén att besöka bägge på en jorden-runt resa. Men det ska bli så lite flyg och så mycket tåg som möjligt! ----------------- A former colleague moved to Singapore 2015, and one of my mother's tibetan sponsor-grandchildren studies in Boston in the U.S. Soon, the idea was born to visit both on a round-the-world trip. But it shall be as little flying and as much train riding as possible!

16 mars 2017 - 29 mars 2017

Kina studier

Kina studier

15 februari 2017 - 30 juni 2017

Jag åker till Kina den 15 februari för att studera Mandarin. Jag kommer att studera en termin och kommer hem till Sverige i sommar, ~ Juli.

Tågluff ner till Thailand

Tågluff ner till Thailand

11 januari 2017 - 3 februari 2017

Jag och Micke kommer ta oss ner till Thailand med tåg. Startar i Helsingborg med tåg mot Stockholm, båt till Finland, vidare med tåg mot Moskva där vi hoppar på tåget som vi ska åka transsibiriska järnvägen med. Landar i Peking där vi tar oss vidare ner mot Thailand.

Exchange studies in China

Exchange studies in China

30 augusti 2016 - 15 januari 2017

Being a student at Peking University (or, Beijing Da Xue) is far more exciting than I could've imagined.

Nya zeeland

Nya zeeland

15 november 2016 - 15 november 2016

Transibiriska jvn Korea o Japan

Transibiriska jvn Korea o Japan

27 augusti 2016 - 3 oktober 2016

På lördag startar vi vår resa med transibiriska järnvägen Transmongoliska mot Beijing Nordkorea, Sydkorea till Japan

29 maj 2016 - 7 juni 2016

20 mars 2016 - 5 april 2016

Min resa med jobbet till shanghai.

Bodil, Andreas Klöfver, Astgård
Bobboand