Kina

Utlänningar!
måndag 18 februari 2019 - Kunming, Yunnan, Kina

Då har vi haft 2 spännande heldagar i Kina! Idag lyckades vi träffa en kines som pratade engelska 🙂 det här dom nämligen inte ens kunnat i informationsdiskarna på flygplatsen!överallt har vi fått prata genom en app som översätter,  o resultatet är skiftande 😉Att behålla rummet en

Shanghai for work
lördag 1 december 2018 - Shanghai, Kina

Ni hao, Årets tredje tjänsteresa utomlands för IKEA bar iväg till Shanghai i Kina. (Tidigare resor i år har "bara" varit till Bryssel i Belgien). Årets totalt sjätte resa inklusive privata resor.Shanghai är inte vilken stad som helst utan en världsmetropol med 24 miljoner invånare. Jag

Stefan Ngo
stefanngo i Shanghai Nov 2018
Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige
Shopping och ljusshow
måndag 5 november 2018 - Yangshuo, Guilin, Guangxi, Kina

5 nov Fridag, på förmiddagen hade vi först en kalligrafilektion. Det ser så lätt ut men oj vad svårt. Sedan fick det bli shopping på dagen inne in Yangshuo. Lunch på Pizza Hut blev det också. Några traditionella kläder till barnen, lite souvenirer o en kaffe på Starbucks hann vi med

Bambuflotte, cykel o trappor
söndag 4 november 2018 - Yangshuo, Guilin, Guangxi, Kina

4 nov, utflyktsdag! Wow vilken utflykt vi har varit på idag. Bil o guide hämtade oss efter frukost. En kort bilresa till Yulongbron där vi bytte färdmedel till bambuflottar. Två passagerare på varje flotte. Det var en soldisig förmiddag, vindstilla och helt magiskt att glida fram på

Till Moas födelsestad
torsdag 1 november 2018 - Yulin, Guangxi, Kina

(bara några dagar sent)Vår guide, Caroline, mötte oss på hotellet för transport till tågstationen i Nanning o vidare resa österut till Yulin. Tågresan tog lite mindre än två timmar. Guiden berättade att vi skulle träffa Moas fosterfamilj på eftermiddagen! Det var inte helt lätt att

Tillbaka till Guangxi
tisdag 30 oktober 2018 - Nanning, Guangxi, Kina

(Även något försenat inlägg)Resan fortsatte nu söderut ner till Moas provins. Efter en del strul på flygplatsen i Zhengzhou fick det bli en lunch på McDonalds på flygplatsen. Flygresan tog ca 2,5 tim. Vi klev rakt ut i ”Medelhavshetta”. I Nanning bodde vi på samma hotel som när vi

Gula floden
söndag 28 oktober 2018 - Zhengzhou, Henan, Kina

Idag har vi fortsatt söderut med tåg till provinshuvudstaden Zhengzhou. Efter incheckning på Crowne Plaza (samma hotell som vi bodde på när vi hämtade H) bar det iväg upp till Gula floden. Floden är den näst längsta i Kina o rinner genom nio provinser. Efter en välbehövlig lunch var

Historia
lördag 27 oktober 2018 - Anyang, Henan, Kina

Henanprovinsen är vaggan till den kinesiska civilisationen. Idag har vi besök ett av de viktigaste historiska platserna i området, Yin Dynastins ruiner. Området är över 3000 år gammalt. Det har gjorts massor av utgrävningar och man har hittat de första kinesiska tecknen nedskrivna på

Vidare söderut
fredag 26 oktober 2018 - Anyang, Henan, Kina

Idag var en tidig start med frukost 06:30 för avfärd 07:30 till en av tågstationerna i Beijing. Vi passerade Förbjudna Staden på vägen och det var tusentals med människor där. De flaggade med japanska flaggor så antar att det var stadsbesök på gång. Väl framme var det biljett -och

Kinesiska Muren
torsdag 25 oktober 2018 - Peking, Kina

Vi vaknade till en mulen dag med mycket smog. Halvtidig frukost då vi blev hämtade 09:30 av vår chaufför Wang.Det tog lite över 1,5 tim att komma upp till Muren vid Mutianyu. Här har det förändrats en hel del sedan vårt första besök för snart 10 år sedan. Ett stort besökscentrum med

Thailand och Kina

Thailand och Kina

9 februari 2019 - 9 mars 2019

Från början en Thailandstripp för att fira min bästa väns födelsedag, därför åker vi två i förväg. Sedan slängde jag och min man in en lite Kinavistelse i mitten! Skall bli spännande :-)

Shanghai Nov 2018

Shanghai Nov 2018

10 november 2018 - 15 november 2018

Årets sista affärsresa blev en resa långt bort till Mittens Rike.

Återresa till Kina

Återresa till Kina

22 oktober 2018 - 10 november 2018

Återresa till Kina för att besöka barnens provinser.

Världen runt

Världen runt

5 mars 2018 - 6 mars 2018

Sammanfattning av några oförglömliga resor världen runt.

Geocaching och upplevelse i Kina

Geocaching och upplevelse i Kina

11 maj 2018 - 21 maj 2018

En arrangerad tur tillsammans med 22 andra galningar till Xian, Zhangjiajie och förstås Peking. Geocaching varvat med kultur och upplevelser!

Transsibiriska järnvägen

Transsibiriska järnvägen

11 maj 2018 - 29 maj 2018

Jag, Vladi, mamma och pappa åker från Moskva till Peking. Den transmongoliska delen av Transsibiriska järnvägen.

(j)Ebay Piteå

Gertie och jag!

Vårbesök Kina 2018

Vårbesök Kina 2018

30 mars 2018 - 26 april 2018

Vårresa till Nanning, Kina.

Moskva till Peking till vägs ände?

Moskva till Peking till vägs ände?

10 mars 2018 - 27 april 2018

En beskrivning av min tågresa mellan Moskva till Peking till vad framtiden har att utvisa.

Dan
Laowaj