Shaanxi

Tinderne på Hua Shan, og Xi'an 3. gang
fredag 20 juli 2018 - Huashan Mountain, Weinan, Shaanxi, Kina

En af de mest fantastiske ting at opleve på Hua Shan skulle være solopgangen fra tinderne, derfor har Maren sat vækkeuret til kl. 05.15. Det bliver dog også kun hende der står op da det ringer. Hun ser solopgangen sammen med, de  nu knapt så larmende kinesere. Et par af dem sover fra det på

At bestige det hellige bjerg Hua Shan
torsdag 19 juli 2018 - Huashan Mountain, Weinan, Shaanxi, Kina

Vi er lidt langsomme ude af fjerene denne morgen og kommer først afsted lidt i 9. Bagagen efterlader vi på hotellet ligesom at vasketøjet blev afleveret dagen før. Vi medbringer en rygsæk med tandbørster og en varm trøje. Det er aftalt at vi kan få to værelser når vi kommer ned fra

Græsenge og tibetanske nomader
måndag 16 juli 2018 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Vi mødtes til morgenmad kl. 9. Morgenmaden var den samme som dagen før, og stadig ganske udmærket. Dagen stod på heldagsudflugt til de tibetanske græsenge. Vores guide/chauffør kom lidt i ti. Vi havde booket ham igennem hotellet og han snakkede ret godt engelsk. Det var lidt dyrere end hvad

Vild chauffør med hang til hornet. Rejse: Xi'an, Langzou, Xiahe
lördag 14 juli 2018 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Den korte version:Først tog fra Xi'an til Langzou, og så videre med bus til Xiahe.Og så den lidt længere version:Vi vågnede til et vandrerhjem som tydeligvis havde festet. I restaurant og receptionsområdet var alt mørkt, der stod flasker og glas og lugtede af gammel fest. Der var desværre

Lerkrigerne i Xi'an
fredag 13 juli 2018 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Vi fik pandekager og french toast til morgenmad. Fredag stod på en arrangeret tur med guide for at se terrakotta krigerne. Bus derud, guide, med flag og paraply, som skal følges og skarpe tidsplaner ( I får fri til selv at se jer lidt omkring og I skal være tilbage kl. 11.56). Hun snakkede godt

Senast aktiv - från Klokkerholm, Danmark
Big Goose Pagoda og Tang dynasty dancing show
torsdag 12 juli 2018 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Vi tager det stille og roligt fra morgenen af med "All you can eat breakfast" på vandrehjemmet. Der er lidt forskelligt at vælge imellem og så står der en kok klar til at lave omeletter på bestilling.Vi tager bybussen ud til parken ved "Big Goose Pagoda". Bussen kører jævnligt og det koster

Ankomst Xian
onsdag 11 juli 2018 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Vi vågner næste dag omkring kl 8, men da vi ikke har noget at stå op for, så dovner vi med bøger og hygge. Forventet ankomst kl 9.55, men på det tidspunkt er vi stadig langt fra Xian. Vi spiller hjerter fri, snakker, læser og afventer. Landskabet har forandret sig og vi ser dyrkede terrasser

Senast aktiv - från Klokkerholm, Danmark
En dag med kultur och historia
måndag 14 maj 2018 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Tidigt upp igen. Var i husvagnen o åt efterrätt m faster o farbror o åkte skidor i underställ när telefonen väckte mig från djup sömn... Skulle vänja mig av med kaffe men det behövdes verkligen idag. Blev även packning och utcheckning från hotellet då vi skulle byta stad under

Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
Köer i Kina ska inte underskattas...
söndag 13 maj 2018 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Efter en god natts sömn blev det en tidig frukost redan vid 6 för att sedan komma iväg vid 07. Trodde vi skulle vara ensamma men icke. Är det något kineser är bra på, är det att stiga upp tidigt (har vi fått lära) och det och det stämmer... så ensamma var vi inte. Idag skulle vi till

Äntligen i Kina - Ett möte med en ny kultur
lördag 12 maj 2018 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Inte lätt att hålla reda på dagarna nu efter resa genom olika tidszoner. Gårdagen förlöpte relativt smärtfritt. Blev sovmorgon för oss båda då vi inte hade någon som helst brådska till flyget. Efter långfrukost och packning av det sista beställde vi en taxi och drog småningom iväg

Geocaching och upplevelse i Kina

Geocaching och upplevelse i Kina

11 maj 2018 - 21 maj 2018

En arrangerad tur tillsammans med 22 andra galningar till Xian, Zhangjiajie och förstås Peking. Geocaching varvat med kultur och upplevelser!

(j)Ebay Piteå

Resa till Kina, Kambodja och Thailand

Jorden runt med tåg

Jorden runt med tåg

8 mars 2017 - 12 juni 2017

En förra kollega flyttade till Singapore 2015, och ett av min mammas tibetiska fadders-barnbarn pluggar i Boston i USA. Då föddes så småningom idén att besöka bägge på en jorden-runt resa. Men det ska bli så lite flyg och så mycket tåg som möjligt! ----------------- A former colleague moved to Singapore 2015, and one of my mother's tibetan sponsor-grandchildren studies in Boston in the U.S. Soon, the idea was born to visit both on a round-the-world trip. But it shall be as little flying and as much train riding as possible!

Asien luff

Asien luff

1 oktober 2014 - 29 januari 2015

Hej! Nu sitter vi jettlaggade och nykomna till ett hotell i Kinas huvudstad, vår första hållplats i ett äventyr genom Asien. Under 4 månaders tid får ni följa oss genom Kina, Vietnam, Kambodja, Thailand, Singapore, Borneo och slutligen Indonesien. Önska oss lycka till! :)

Fighting around the world!

Fighting around the world!

1 oktober 2014 - 24 december 2014

Tåg genom Asien

Tåg genom Asien

8 september 2014 - 7 november 2014

Vi tar tåget ut i vida världen, tillsammans med Hasse och Kerstin. Det vi inte gjorde som unga - det gör vi nu.

Resa längs sidenvägen med mera till Bangkok

Resa längs sidenvägen med mera till Bangkok

8 september 2014 - 7 november 2014

Återigen landvägen till Asien. Den här gången åker vi via Uzbeckistan för att besöka Chiva Buchara och Samarkand. Därefter blir det en rundresa i Kina igen för att åka vidare till Vietnam och ett nytt besök hos fadderbarnen. Sedan fortsätter vi till Kambodja och besöker Ancorvat för att avsluta resan i Tailand. Den här gången åker vi tillsammans med våra goda vänner Eva och Conny. Connys bror bor några mil utanför Bangkok så vi avslutar med några dagar där innan vi flyger hem.

Bröllopsresa

Bröllopsresa

23 december 2013 - 22 januari 2014

I drygt en månad kommer vi att resa runt bland olika platser i Thailand och Kina. Följ gärna med oss genom att följa oss här på Resedagboken. Vi kommer så ofta vi kan uppdatera med bilder och inlägg där ni kan se och läsa om våra upplevelser. Resan börjar med en hotellvistelse vid Arlanda flygplats den 23:e dec. Efter en julaftonsfrukost (förhoppningsvis) tar vi flyget till Bangkok 13.30. Landar gör vi på morgonen den 25:e (Thailand ligger 6 timmar före Sverige). Vi stannar i Bangkok i 2 nätter. Därefter bär det av till Kina, närmare sagt Xi'an, tillika den nordligaste staden vi besöker. Efter 3 nätter i denna stad åker vi söderut, mellanlandar i ytterligare 3 städer, för att slutligen stanna i Hong Kong innan återresa till Bangkok. Väl i Bangkok tar vi oss ännu mer söderut till paradisön Koh Samui med sina fina stränder och sitt klarblåa vatten.

Sofia Henriksson
Bubbelfian