Xi'an

En dag med kultur och historia
måndag 14 maj 2018 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Tidigt upp igen. Var i husvagnen o åt efterrätt m faster o farbror o åkte skidor i underställ när telefonen väckte mig från djup sömn... Skulle vänja mig av med kaffe men det behövdes verkligen idag. Blev även packning och utcheckning från hotellet då vi skulle byta stad under

Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
Köer i Kina ska inte underskattas...
söndag 13 maj 2018 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Efter en god natts sömn blev det en tidig frukost redan vid 6 för att sedan komma iväg vid 07. Trodde vi skulle vara ensamma men icke. Är det något kineser är bra på, är det att stiga upp tidigt (har vi fått lära) och det och det stämmer... så ensamma var vi inte. Idag skulle vi till

Äntligen i Kina - Ett möte med en ny kultur
lördag 12 maj 2018 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Inte lätt att hålla reda på dagarna nu efter resa genom olika tidszoner. Gårdagen förlöpte relativt smärtfritt. Blev sovmorgon för oss båda då vi inte hade någon som helst brådska till flyget. Efter långfrukost och packning av det sista beställde vi en taxi och drog småningom iväg

Terrakottaarmén
måndag 14 maj 2018 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Idag var sista dagen i Xi'an och Terrakottaarmén stod på programmet. Men först blev vi runt-körda för att titta på sidenmattetillverkning och terrakottatillverkning, givetvis med tillhörande shoppar.  Sjukt jobbigt för man fick en "personal shopper" som trippade en i hasorna å mumlade

Bubbelfian i (j)Ebay Piteå
En intensiv första dag
lördag 12 maj 2018 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Resan gick nästan utan krångel. Bernt, Kicki, Patrik, Sigge å jag tog oss från Umeå till Helsingfors där vi hade 3,5 timmars väntetid, dvs gött om tid att käka å dricka Starbucks-kaffe å pladdra strunt tills de andra så sakteliga började dyka upp en efter en. Vid det här laget hade

Bubbelfian i (j)Ebay Piteå
Terrakotta
tisdag 3 oktober 2017 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Vaknade upp till regn idag. Blev hämtad redan kl 0700 för färd till museet där man i 3 olika byggnader kan se utgrävningarna av Terrakotta armen. Tur att man var ute tidigt, då trafiken är helt knasig, pga nationaldagsfirare. Totalstopp på motorvägen, men en duktig chaufför visste en

Lars Erik
lekan i Asien i höst
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand
Terrakottaarmén
tisdag 12 september 2017 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Kom till Xi 'an med nattåg från Beijing. Blev hämtade av guide med buss för transport direkt till terrakottaarmén . Mycket imponerande, tusentals krigare och hästar av terrakotta i naturlig storlek. Till hotellet för lite vila. Sedan gick vi en promenad och besökte klocktornet, en av

Ove Höglund
OveH i Transsibiriska till Japan
Senast aktiv - från Tokyo, Hachioji, Japan
Xi'an, staden med den väl bevarade stadsmuren ----- Xi'an, the City with the well-preserved city wall
onsdag 22 mars 2017 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Tågresan från Ürümqi till Xi'an är en upplevelse man inte glömmer så lätt. Under natten fram till Lanzhou har tåget mest använd den nya högfartsbanan till Ürümqi, men det mesta av den återstående biten till Xi'an är inte i drift än. På den gamla linjen reser vi på en naturskön

My name is Kevin and I have Changnesia
tisdag 14 oktober 2014 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Hamnade av bekvämlighetsskäl på samma nattklubb igår som sist i Xian. Så nu är jag tydligen vipgäst där med eget kort. Mycket udda men jävligt roligt var där. Dagen har annars varit lugn med bara ett besök på banpo village, vilket var en 6000-7000 år gammal stenåldersbostättning

Tomas Rydehed
Kakihara i Fighting around the world!
Senast aktiv - från Haeundae-gu, Pusan, Sydkorea
Xi'an i överblick
måndag 13 oktober 2014 - Xi'an, Shaanxi, Kina

Nu har vi betat oss igenom Xian och sitter och väntar på flyget som ska ta oss vidare till flygplatsen i Hongkong och därefter Vietnam! Xian kändes väldigt tråkig till en början då den inte skilde sig särskilt mycket från Pekings storstadsgator, staden växte dock med tiden. Vi fann

Victor Larsson
VictorEmelie i Asien luff
Senast aktiv - från Krong Preah Sihanouk, Kambodja
Geocaching och upplevelse i Kina

Geocaching och upplevelse i Kina

11 maj 2018 - 21 maj 2018

En arrangerad tur tillsammans med 22 andra galningar till Xian, Zhangjiajie och förstås Peking. Geocaching varvat med kultur och upplevelser!

(j)Ebay Piteå

Resa till Kina, Kambodja och Thailand

Jorden runt med tåg

Jorden runt med tåg

8 mars 2017 - 12 juni 2017

En förra kollega flyttade till Singapore 2015, och ett av min mammas tibetiska fadders-barnbarn pluggar i Boston i USA. Då föddes så småningom idén att besöka bägge på en jorden-runt resa. Men det ska bli så lite flyg och så mycket tåg som möjligt! ----------------- A former colleague moved to Singapore 2015, and one of my mother's tibetan sponsor-grandchildren studies in Boston in the U.S. Soon, the idea was born to visit both on a round-the-world trip. But it shall be as little flying and as much train riding as possible!

Asien luff

Asien luff

1 oktober 2014 - 29 januari 2015

Hej! Nu sitter vi jettlaggade och nykomna till ett hotell i Kinas huvudstad, vår första hållplats i ett äventyr genom Asien. Under 4 månaders tid får ni följa oss genom Kina, Vietnam, Kambodja, Thailand, Singapore, Borneo och slutligen Indonesien. Önska oss lycka till! :)

Fighting around the world!

Fighting around the world!

1 oktober 2014 - 24 december 2014

Tåg genom Asien

Tåg genom Asien

8 september 2014 - 7 november 2014

Vi tar tåget ut i vida världen, tillsammans med Hasse och Kerstin. Det vi inte gjorde som unga - det gör vi nu.

Resa längs sidenvägen med mera till Bangkok

Resa längs sidenvägen med mera till Bangkok

8 september 2014 - 7 november 2014

Återigen landvägen till Asien. Den här gången åker vi via Uzbeckistan för att besöka Chiva Buchara och Samarkand. Därefter blir det en rundresa i Kina igen för att åka vidare till Vietnam och ett nytt besök hos fadderbarnen. Sedan fortsätter vi till Kambodja och besöker Ancorvat för att avsluta resan i Tailand. Den här gången åker vi tillsammans med våra goda vänner Eva och Conny. Connys bror bor några mil utanför Bangkok så vi avslutar med några dagar där innan vi flyger hem.

Bröllopsresa

Bröllopsresa

23 december 2013 - 22 januari 2014

I drygt en månad kommer vi att resa runt bland olika platser i Thailand och Kina. Följ gärna med oss genom att följa oss här på Resedagboken. Vi kommer så ofta vi kan uppdatera med bilder och inlägg där ni kan se och läsa om våra upplevelser. Resan börjar med en hotellvistelse vid Arlanda flygplats den 23:e dec. Efter en julaftonsfrukost (förhoppningsvis) tar vi flyget till Bangkok 13.30. Landar gör vi på morgonen den 25:e (Thailand ligger 6 timmar före Sverige). Vi stannar i Bangkok i 2 nätter. Därefter bär det av till Kina, närmare sagt Xi'an, tillika den nordligaste staden vi besöker. Efter 3 nätter i denna stad åker vi söderut, mellanlandar i ytterligare 3 städer, för att slutligen stanna i Hong Kong innan återresa till Bangkok. Väl i Bangkok tar vi oss ännu mer söderut till paradisön Koh Samui med sina fina stränder och sitt klarblåa vatten.

Bubbelfian
Lars Erik