Sichuan

Verdens største Buddha
tisdag 24 juli 2018 - Leshan, Sichuan, Kina

Vores bus kørte kl. 7, derfor var vi oppe ved 6 tiden og forlod hotellet ca halv syv. Vi havde købt en billet det tog os helt ned til billetkontoret ved den stor Buddha i Leshan. Det betød lidt mere end to timer i bussen og alle fik sovet lidt. Der er dampede brød købt aftenen før til

Folkets Park Chengdu og "glæden" ved selv at købe sine billetter
måndag 23 juli 2018 - Chengdu, Sichuan, Kina

Idag kunne vi sove lidt længere men stod op så vi lige kunne nå over i restauranten inden de lukkede for morgenmaden kl. 9. Værelset et inklusiv morgenmad, så det galt om at få det med når nu vi kunne. Morgenmaden var tegn kinesisk morgenmad. Vi blev placeret ved et bord med en beskidt hvid

Store og små pandaer
söndag 22 juli 2018 - Chengdu, Sichuan, Kina

Søndag er udflugtsdag, også for os og vi skal se pandaer. Vi har dog hørt at det gælder om at være der tidligt, både for at undgå for mange mennesker og fordi pandaerne er mest aktive om formiddagen lige når de er blevet fodret og der stadig ikke er for varmt. Derfor er der aftalt afgang

Hot Pot til aftensmad i Chengdu
lördag 21 juli 2018 - Chengdu, Sichuan, Kina

Vi stod op halv 8, pakkede vores ting og spiste morgenmad i restauranten på 12. etage. Det blev til fire gange french toast med bacon og sirup. Hertil drak vi the, vand og milkshake. Herefter tog vi metroen ud til banegården for hurtigtog. Hurtigtoget kørte 11.06 og så var det Farvel til Xian

Senast aktiv - från Klokkerholm, Danmark
Att lära känna en stad på nytt
fredag 26 maj 2017 - Chengdu, Sichuan, Kina

Ärligt talat var jag inte helt nöjd när jag efter cirka ett dygns resande kom fram till Chengdu. Smogen låg över oss redan i Hong Kong och där blev planet försenat med ungefär två timmar, inte helt skoj men bara till att gilla läget. Vid landningen i Chengdu skådade jag åter ett dismoln

Buddah was he where it's at? Is he where you are?
lördag 18 oktober 2014 - Leshan, Sichuan, Kina

Resan gick till Leshan häromdagen för att se väldens största stenbuddha. Figuren är uthuggen ur berget blickandes ut över en farlig vattenled. Munken som samlade in pengar och såg till att projektet genomfördes levde tills skuldran på buddhan var klar. En mycket intressant resmål men det

Senast aktiv - från Kalmar, Kalmar län, Sverige
Riding alone for thousands of miles
fredag 17 oktober 2014 - Chengdu, Sichuan, Kina

Chengdu vilken är staden jag är i nu är huvudstad i Sichuanprovinsen. 14 miljoner bor i storstadsområdet och jämfört med Peking och Xian är det en otroligt ren stad. Det är också en stad där solen aldrig syns och det är fuktigt och regnar ofta. Den tibetanska högplatån är bara en

Senast aktiv - från Kalmar, Kalmar län, Sverige
Hey! Pandabear! We don't take kindly to your kind around here!
torsdag 16 oktober 2014 - Chengdu, Sichuan, Kina

Dagens utflykt i Chengdu gick till pandorna. Strax utanför staden har de ett uppfödningscentrum för pandor. Ca 90 av världens 2000 pandor finns här. Tydligen är pandan som art 8 miljoner år, 5 miljoner år är genomsnittet på en arts levnad. Så pandorna lever onekligen på övertid. När

Senast aktiv - från Kalmar, Kalmar län, Sverige
Bitter much? Much? MUCH!!!
onsdag 15 oktober 2014 - Chengdu, Sichuan, Kina

Efter 15h tåg, trasig mob osv osv är jag framme i Chengdu. Eftersom telefonen fuckade upp helt så har jag nu en telefon utan kontakter, bilder, appar osv osv. Och nej inget går att få hem i appväg då Google play är blockat och de kinesiska sidorna är helt för Kina. Så fuck it! Så inga

Jättepandorna!
fredag 26 september 2014 - Chengdu, Sichuan, Kina

I förrgår träffa vi pandorna! Vi åkte vi till Giant Panda breeding research base och fick se de underbara pandorna! Vilka djur! De satt på sina rumpor, höll bambun med sina tassar och bara åt, åt och åt. Vi kom dit när det hade öppnat så vi hade turen att få se när de blev matade.

Siri Wässing
siriwassing i ASIEN
Senast aktiv - från Nyköping, Södermanlands län, Sverige
Kina 4.0

Kina 4.0

18 maj 2017 - 29 maj 2017

För fjärde gången åker jag till Mittens rike och min kinesiska hemstad Chengdu

Fighting around the world!

Fighting around the world!

1 oktober 2014 - 24 december 2014

ASIEN

ASIEN

25 augusti 2014 - 10 december 2014

Jag och min pojkvän ska åka till Asien i 3,5 månad. Vårn rutt: Transibiriska järnvägen med stopp i Irkursk och Mongoliet. Sedan kommer vi till Peking för att sedan vara i Kina i 5,5 veckor! Efter det blir det Japan, Vietnam, Kambodja och sedan Thailand!

Språkskola i Chengdu

Språkskola i Chengdu

27 juni 2014 - 15 juli 2014

Vi är 12 stycken från Karlstad som åker till Chengdu i Kina för att plugga kinesiska och lära oss mer om landets kultur. Vi ska bo på hotell på Southwest Jiatong University och på helgerna ska vi på utflykter bl a till en pandapark. Därav namnet på dagboken :-) På resedagboken delar vi med oss av alla våra upplevelser och tankar. Hoppas du skickar lite hälsningar och uppdateringar om vad som händer hemma i Sverige!

Bröllopsresa

Bröllopsresa

23 december 2013 - 22 januari 2014

I drygt en månad kommer vi att resa runt bland olika platser i Thailand och Kina. Följ gärna med oss genom att följa oss här på Resedagboken. Vi kommer så ofta vi kan uppdatera med bilder och inlägg där ni kan se och läsa om våra upplevelser. Resan börjar med en hotellvistelse vid Arlanda flygplats den 23:e dec. Efter en julaftonsfrukost (förhoppningsvis) tar vi flyget till Bangkok 13.30. Landar gör vi på morgonen den 25:e (Thailand ligger 6 timmar före Sverige). Vi stannar i Bangkok i 2 nätter. Därefter bär det av till Kina, närmare sagt Xi'an, tillika den nordligaste staden vi besöker. Efter 3 nätter i denna stad åker vi söderut, mellanlandar i ytterligare 3 städer, för att slutligen stanna i Hong Kong innan återresa till Bangkok. Väl i Bangkok tar vi oss ännu mer söderut till paradisön Koh Samui med sina fina stränder och sitt klarblåa vatten.

kina och så vidare

kina och så vidare

5 november 2013 - 6 november 2013

21 september 2013 - 26 oktober 2013

Tillbaka i kina efter 2 år.

21 september 2013 - 31 oktober 2013

Åka till Kina för att slappa och få tid med svärföräldrarna som börjar bli gamla

25 juni 2013 - 16 juli 2013

För mig till Mittens Rike

För mig till Mittens Rike

30 juli 2013 - 15 augusti 2013

Min resa till Kina genom Polen - Ukraina - Ryssland - Kazakhstan.

Geir Jöraas
tellas