Mycket historia i Split
lördag 22 september 2018 - Split, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Och vi vandrar på samma gator som legat på samma plats i ca 2000 år. De är riktigt slittåliga och varar säkert i 2000 år till. Hus och byggnader är gjorda av samma typ av sten. Världens äldsta katedral finns här. The Cathedral of St Dominus. Vi bor centralt utan havsutsikt.Vi hörs

Senast aktiv - från Hvar, Split-Dalmatiens län, Kroatien
En dag i en av Europas äldsta städer.
torsdag 20 september 2018 - Stari Grad, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Vi tog bussen till staden Stari Grad. Det tog ca 35min och kostade 27 kuna. Jag vandrade upp till ett kapell, ca 111m ö h. Sen åt vi en grillad fisk i Gamla stan. En lugn och behaglig dagstur. Sen blev det ett kvällsbad och sen gonatt.

Senast aktiv - från Hvar, Split-Dalmatiens län, Kroatien
Om Du vill betala ca 1,3 milj för en vecka.
tisdag 18 september 2018 - Hvar, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Vi är i jetsetparadiset Hvar. Vi har sett flera stiliga båtar, ca 48m långa. De tar 10 gäster och har 9 mans besättning. Riktigt lyxigt. Man kan åka omkring med dessa båtar en vecka till olika jetsetplatser i Medelhavet, men det kostar. I dag har i vandrat till Borgen Spanjola. Möjligen är

Vi kom med färjan till Hvar, Kroatien
måndag 17 september 2018 - Hvar, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Resan tog ca 2 h från Korcula-Hvar och kostade ca 200skr. Väl framme tog vi vårt motionspass genom att dra våra väskor upp till Villa Fio. Den ligger högt och har fin utsikt. När vi i kvarterat oss gick vi ner till en badstrand en och en bra restaurang. Där tillbringade vi eftermiddagen. En

Senast aktiv - från Hvar, Split-Dalmatiens län, Kroatien
Kristallklart vatten runt hela ön
lördag 15 september 2018 - Korčula, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Vi badar ca 50m från vårt boende i Korcula. Och så har vi hyfsad balkongutsikt. Fina vandringsleder. Imorgon åker vi till Hvar.Vi ses.

Bussutfärd till Vela Luka
fredag 14 september 2018 - Korčula, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Hej. Igår gjorde vi en busstur till Vela Luka med lokalbuss. Resan tog ca 1 h och gick genom ett imponerande landskap. Byarna Cara och Smokvica var stora vinproducenter. Vi ses.

Avslappnande avslut
tisdag 11 september 2018 - Makarska, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Sista heldagen, som alltid har veckan gått rasande snabbt, snabbare än man hinner med i huvudet. Men vi är överens om att en vecka är ganska lagom och att det känns okej att åka hem imorgon,  även om vi har haft det himla bra.Sista dagen har föga förvånande spenderats i närheten av

Vacker utsikt från vårt boende i Korcula.
tisdag 11 september 2018 - Korčula, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Idag kom vi med båt till Korcula, efter 5 nätter i Dubrovnik. Vi fick ett väldigt fin boende precis intill Västra Hamnen.

Senast aktiv - från Hvar, Split-Dalmatiens län, Kroatien
Egen-dag med zipline och luffare
måndag 10 september 2018 - Omiš, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Planen för idag var att Malin & Hanna skulle hända på stranden hela dagen och att jag skulle åka iväg på egna äventyr. Sagt och gjort så tog jag bussen till Omiš. Jag var där 1,5 timme innan min bokade tid så jag hann ta en caching-promenad längs efter stranden och ut på piren.

Båtluffardag
söndag 9 september 2018 - Bol, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Sitter å skriver detta på balkongen samtidigt som vi följer valvakan hemma i Sverige via SvT play. Det överskuggar ju det mesta just nu, får se hur det går att sammanfatta dagen ändå. Vi blev upp tidigare än vi ville i morse eftersom vi skulle ut på heldagstur med den stora båten Voga.

Chillaxa i Makarska

19 juli 2018 - 7 augusti 2018

Semester 2018

Semester 2018

20 juli 2018 - 12 augusti 2018

Familjen Lundgren, två vuxna och fem barn, siktar på att komma till Kroatien. Var vi sen hamnar är en helt annan sak..

Ö-luffning i Kroatien

Ö-luffning i Kroatien

6 september 2018 - 26 september 2018

Vi flyger till Dubrovnik via Zagreb. Sover i Dubrovnik i 5 nätter. Sen beger vi oss ut på Ö-luffning i Kroatiens arkipilag. Vi avser besöka Korcula, Hvar och Split. Därifrån tar vi bussen tillbaka till Dubrovnik. Kroatien blev självständigt 1991 efter en blodig skilsmässa från Jugoslavien. Landet gränsar till Slovenien, Ungern, Serbien, Bosnien-Hercegovina och Montenegro. Kustlinjen är ca 1778 km och landet har ca 1246 öar. Vattnet i Adriatiska havet är kanske Europas renaste. Jag tänker lägga in bilder och lite text och Ni får gärna skriva texter/inlägg och lägga in bilder. Jag reser med Inger och vi skall vandra åka båt, tanka mycket sol, göra utflykter och lära oss en del om Kroatien. Och framför allt njuta av det goda klimatet. Välkomna att följa oss!

18 juli 2018 - 2 augusti 2018

Ett par veckor i Kroatien med Dubrovnik som bas. Vi tillbringar först några nätter i Mlini, strax utanför Dubrovnik. Sedan bilar vi till nationalparken Krka några dagar, och avslutar på Babin Kuk (jo, halvön heter så) med sol o bad.

Chrimmarins roadtrip 2018

Chrimmarins roadtrip 2018

8 juli 2018 - 8 juli 2018

Vi tar bilen mot Kroatien via Polen och Auschwitz, sen styr vi kosan dit vi känner för.

MC RESA

MC RESA

27 maj 2018 - 9 juni 2018

Resan startar vid Helsingborgs färgeläge där båt kör oss mot Danmark sedan Mc mot Rödby och färja till Puttgarden. Här åker vi vidare mot Hamburg. Väl i Hamburg kliver vi på ett nattåg med motorcyklarna och reser till Wien. Nu börjar resan på riktigt som kommer gå västlig riktning och sedan söder ut mot Slovenien, Kroatien och Bosnien. Som jag längtar :-)

Bol och Supetar - igen.

Bol och Supetar - igen.

12 augusti 2018 - 1 september 2018

Söndag till lördag nästan 3 veckor senare. Med SAS (direktflyg från Göteborg). Till Bol. Avsluta med några dagar i Supetar. Samma samma, men alldeles underbart som alltid.

Europa med interrail

Europa med interrail

10 september 2017 - 8 oktober 2017

Med tåg till västra balkan. Mat, dryck, bad, snorkling, nationalparker, grottor, berg och vandring.

Ul. Janka Draškovića 3, Stari Grad, Split-Dalmatia County, Croatia
Trg Veli Škor 7P, Stari Grad, Split-Dalmatia County, Croatia
Vila Vito - Veli Dolac, Malo Grablje, Split-Dalmatia County, Croatia
Divino Restaurant, Hvar, Split-Dalmatiens län, Kroatien
Boat service and help at sea Korcula, Korčula, Gespanschaft Dubrovnik-Neretva, Kroatien
Velika kneževa kula, Korčula, Gespanschaft Dubrovnik-Neretva, Kroatien

Dajanaaa
1401
892

Kort om Kroatien

Med en makalös kustremsa längs Adriatiska havet är Kroatien ett givet turistmål. Det kristallklara vattnet, humana priser och spektakulär natur har gjort Kroatien till en favorit bland många resenärer. Från huvudstan Dubrovnik i söder upp mot Makarska kusten och de namnkunniga öarna Hvar och Brac, vimlet i hamnstaden Split och ända upp mot Pula så är Kroatien en vacker upplevelse. Hinner du så ta dig upp mot inlandet i norr och besök Plitvicesjöarna en fantastisk naturupplevelse.