Dubrovnik-Neretvas län

Äntligen på väg
lördag 9 mars 2019 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Fredag 8/3veUppe i ottan. Flyg Arlanda-München-Venedig och buss till Trieste helt enligt plan. Sedan började den Italienska planeringen visa sina sidor. Incheckning säkerhetskotoll, mm innebar köande i 3 timmar! Vi var några som skulle ombord och allt var väl ine riktigt intrimmat. Väl

Christer
Chrisbi i Trieste till Tokyo över havet
Senast aktiv - från Muskat, Oman
Bussresan Split-Dubrovnik
tisdag 25 september 2018 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Hej. Igår åkte vi med buss rån Split - Dubrovnik  Resan tog ca 4,5 tim och kostade ca175skr/person. Vi passerade gränsen till Bosnien och genom en ca 20km lång kuststräcka som tillhör Bosnien. Vi fick visa pass. Mycket vacker natur. Vi följde kustlinjen nästan hela sträckan.

Senast aktiv - från Kristianstad, Skåne län, Sverige
Kristallklart vatten runt hela ön
lördag 15 september 2018 - Korčula, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Vi badar ca 50m från vårt boende i Korcula. Och så har vi hyfsad balkongutsikt. Fina vandringsleder. Imorgon åker vi till Hvar.Vi ses.

Bussutfärd till Vela Luka
fredag 14 september 2018 - Korčula, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Hej. Igår gjorde vi en busstur till Vela Luka med lokalbuss. Resan tog ca 1 h och gick genom ett imponerande landskap. Byarna Cara och Smokvica var stora vinproducenter. Vi ses.

Senast aktiv - från Kristianstad, Skåne län, Sverige
Vacker utsikt från vårt boende i Korcula.
tisdag 11 september 2018 - Korčula, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Idag kom vi med båt till Korcula, efter 5 nätter i Dubrovnik. Vi fick ett väldigt fin boende precis intill Västra Hamnen.

Repris på gårdagen nästan
tisdag 31 juli 2018 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Bad hela dagen lång även idag.Fast idag startade vi på Copacabana, en av stränderna, där grabbarna la 2 timmar på den vattenhinderbana som fanns där. Kul att se dom på håll, mycket klättring o balansövningar. Både Henrik o Theo åkte på några rejäla magplask när de lite oplanerat

Nedräkning
måndag 30 juli 2018 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Kan verkligen inte bjuda er på några större nyheter idag. Efter önskemål från Theo har en heldag tillbringats vid poolen. T o m lunchen intogs där.Ett tecken på att vi börjar kunna detta nu är att både Henrik o jag deltog i den dagliga vattengympan. Det är alltid underhållande att se

Inget nytt under himlen
söndag 29 juli 2018 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Idag finns verkligen inte mycket att berätta om. Poolen - havet - poolen. För Henriks del med avbrott för F1 på hotellrummet.Det blir allt varmare, både i luften o vattnet. I poolen var det 30 grader idag...Efter middag på hotellet har vi haft familjebatalj, först i tärning och sen i Uno.

Havet slår poolen alla dagar i veckan
lördag 28 juli 2018 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Idag tog vi oss ner till en av våra närmsta stränder, ca 10 min bort, för att snorkla o testa Theos nya simfenor. Det var ett riktigt bra snorklingsställe visade det sig, med många färgglada fiskar. Tyvärr hade vi inte undervattenkameran med oss, så det får bli fler gånger vi badar

Gamla stan igen
fredag 27 juli 2018 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Sol och bad vid poolen fram till kl 15. (Ja, ni kan det här nu).Efter en dusch tog vi lokalbussen in till stan, tog ca 15 minuter. Kände att vi ville "göra" stan lite bättre denna gång, för en vecka sen ville vi "hemåt" ganska snabbt efter rundvandringen på muren o badet.Riktigt fint att

Trieste till Tokyo över havet

Trieste till Tokyo över havet

8 mars 2019 - 2 maj 2019

I Marco Polos kölvatten

Ö-luffning i Kroatien

Ö-luffning i Kroatien

6 september 2018 - 26 september 2018

Vi flyger till Dubrovnik via Zagreb. Sover i Dubrovnik i 5 nätter. Sen beger vi oss ut på Ö-luffning i Kroatiens arkipilag. Vi avser besöka Korcula, Hvar och Split. Därifrån tar vi bussen tillbaka till Dubrovnik. Kroatien blev självständigt 1991 efter en blodig skilsmässa från Jugoslavien. Landet gränsar till Slovenien, Ungern, Serbien, Bosnien-Hercegovina och Montenegro. Kustlinjen är ca 1778 km och landet har ca 1246 öar. Vattnet i Adriatiska havet är kanske Europas renaste. Jag tänker lägga in bilder och lite text och Ni får gärna skriva texter/inlägg och lägga in bilder. Jag reser med Inger och vi skall vandra åka båt, tanka mycket sol, göra utflykter och lära oss en del om Kroatien. Och framför allt njuta av det goda klimatet. Välkomna att följa oss!

Kroatien

Kroatien

18 juli 2018 - 2 augusti 2018

Ett par veckor i Kroatien med Dubrovnik som bas. Vi tillbringar först några nätter i Mlini, strax utanför Dubrovnik. Sedan bilar vi till nationalparken Krka några dagar, och avslutar på Babin Kuk (jo, halvön heter så) med sol o bad.

MC-resa till Kroatien 2017

MC-resa till Kroatien 2017

11 juli 2017 - 28 juli 2017

MC-resa till södra Kroatien, Tucepi. Där vi stannar i en vecka i en hyrd lägenhet. Därefter bär det hemåt via valda vägar bla. genom Österrike & Tyskland...Romatische Strasse mm.

The Balkan Tour Light 2017 (då vi aldrig lämnade Kroatien)

The Balkan Tour Light 2017 (då vi aldrig lämnade Kroatien)

18 juni 2017 - 15 juli 2017

Denna sommar packar vi bilen med campingprylar och drar ner till Balkan.

Husbil till Kroatien 2016

Husbil till Kroatien 2016

3 juni 2016 - 18 juni 2016

Tanken är att vi skall ta oss fortast möjligt till Dubrovnik, för att sedan köra i semestertempo längs kusten hem. Vi startar hemifrån 3 Juni med båten till Rostock från Trelleborg. Den skall vara framme 18.00 så då blir det några mil innan läger för natten. Dag 2 satsar vi på att komma en bra bit in i Österrike för att sedan dag 3 nå Dubrovnik. Vi får se hur dessa planerna står sig i verkligheten... Den som vill läsa mer om Kroatien kan med fördel titta på: http://www.expressen.se/allt-om-resor/bilsemester/upptack-stekheta-kroatien--det-har-far-du-inte-missa/

En 3 delad resa

En 3 delad resa

1 augusti 2015 - 21 augusti 2015

Blir en liten tripp med start i södra Kroatien och slut i Österrike. Resan reses först med familjen sedan med vänner och avslutningsvis själv. Hoppas jag träffar en Habsburgare eller en hamburgare. Davor Suker hade varit kul att springa på med.

Balkantour Maj 2015

Balkantour Maj 2015

22 maj 2015 - 31 maj 2015

En resa med familjen till Balkan där vi hyr bil i Split , Kroatien för att sedan ta oss in i Bosnien Hercegovina och upp till Sarajevo. färden går sedan vidare ner längs Tara dalen in i Montenegro, ner till Budva. Därefter följer Dubrovnik och till sist Split.

Sommarresan 2015

Sommarresan 2015