Kroatien

1 vecka i Kroatien
onsdag 1 januari 2020 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

En vecka med al inklusive i Kroatien. Lyxigt värre! Besök i Dubrovnik.

Varsågoda och sitt
måndag 2 september 2019 - Supetar, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Sista dagarna i Bol gick i samma tempo och takt som alla de andra, och vädret var omväxlande 35 och 33 grader temperaturmässigt alltmedan solen var allestädes närvarande. Men slutligen kom vi till slutet som man alltid gör till slut, och vi sa adjö till familjen Krunic med ömsesidiga

Bara vi och Bol
måndag 26 augusti 2019 - Bol, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Vaknar av oss själva kanske halv åtta, ibland lite tidigare eller senare, stänger av AC:n och öppnar dörren ut mot den lilla verandan där solen redan värmer och allt är tyst och fridfullt, så tyst att vi om vi anstränger oss lite hör havets vågor en bit bort... Medan Ewa sätter på

Äta kräftor
onsdag 21 augusti 2019 - Bol, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Man vet ju hur det är, man ser i menyn att restaurangen har en fisk- och skaldjursbricka och så säger man till sin man...- Gunther, vad säger du? Ska vi testa fisken men framför allt, ska vi testa de små hårda djuren?- Helga, vi har aldrig ätit de där djuren tidigare. Vågar vi?- Någon

Italienare och andra
fredag 16 augusti 2019 - Bol, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Italienare alltså...​​​​​Och nu vet vi att vi generaliserar, det må vara hänt. Men italienare alltså, de är vackra, klär sig snyggt, röstar i och för sig fram tveksamma regeringar lite då och då men de gör gudomlig mat, har världens snyggaste landslagsdräkt i fotboll, de gör

Kaos
tisdag 13 augusti 2019 - Omiš, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Det tog sin tid att komma från ett kaosregnande Landvetter till ett värmeindränkt Omis, den lilla staden vid floden och havet några mil söder om Split. De har byggt ut Splits flygplats så nu är den stor, rymlig, fräsch och ljus. Det var några år sen den utbyggnaden påbörjades så det

Upptäckt de 4 bästa fiskedestinationerna i Europa
fredag 2 augusti 2019 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Sugen på fiskesemester i sommar? Du behöver inte åka så långt för att hitta riktigt bra fiskedestinationer, det finns gott om sådana här i Europa! Här kommer våra favoriter. Dubrovnik, KroatienDubrovnik är så vackert att det är svårt att tro att det finns på riktigt. Man kan

I Kroatien
tisdag 30 juli 2019 - Kroatien

Ca 50 h senare kom vi iaf till Kroatien i morse. Nu är vi på väg genom landet mot Split.

Jenny Lundgren
Moneypenny i Semester 2019
Senast aktiv - från Berlin, Tyskland
Vi har förflyttat oss norrut!
torsdag 18 juli 2019 - Poreč, Istrien, Kroatien

Efter 3 nätter i centrala delen av den gamla staden Pula med härliga bad & god dryck och mat så har vi tagit oss norrut till Porec. Boendet här är helt annorlunda än boendet i Pula. Här har vi en lägenhet, eller del av en villa med egen uteplats med grillmöjligheter & vinrankor i

Dag 3 - Framme i Pula!
måndag 15 juli 2019 - Pula, Istrien, Kroatien

Jag vill börja dagens rapport med att be om ursäkt för felstavningar, syftningsfel och eventuella felaktigheter i enheter. Men jag litar på er intelligens och slutledningsförmåga att ni löser detta och fattar innebörden. 😊😉Tredje etappen kunde inte börja bättre än att få ta del av

Kort om Kroatien

Med en makalös kustremsa längs Adriatiska havet är Kroatien ett givet turistmål. Det kristallklara vattnet, humana priser och spektakulär natur har gjort Kroatien till en favorit bland många resenärer. Från huvudstan Dubrovnik i söder upp mot Makarska kusten och de namnkunniga öarna Hvar och Brac, vimlet i hamnstaden Split och ända upp mot Pula så är Kroatien en vacker upplevelse. Hinner du så ta dig upp mot inlandet i norr och besök Plitvicesjöarna en fantastisk naturupplevelse.