Kroatien

Dag 1 - Helsingborg - Göteborg - Split - Tučepi
lördag 6 juli 2019 - Tučepi, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Vi körde hemifrån strax efter tio. Det regnade mer eller mindre hela vägen till Landvetter. Vi lämnade bilen på en långtidsparkering. Aningen kaosartat, vi ställde bilen i myllret, lämnade in bilnyckeln, de frågade inte var vi satt bilen. Jaja hoppas att de vet var bilen är när vi

Matthias Svegbrant
Zveg i Balkan tajm 2
Senast aktiv - från Helsingborg, Skåne län, Sverige
Balkan Tour - en summering
söndag 23 juni 2019 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Så, nu närmar vi oss slutet på vår Balkansemester; Sarajevo, Mostar, Makarska och Dubrovnik. Vi roade oss med att försöka gradera resmålen vid middagen igår kväll. I princip omöjligt. Innan resan hade nog ingen tippat "vinnaren", nämligen Sarajevo! De övriga tre orterna kom på en delad

Senast aktiv - från Bålsta, Uppsala län, Sverige
Guidning av Darko följt av total utcheckning
lördag 22 juni 2019 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Lördagen började med klockan på ringning 6.45, lokala guiden Darko hade insisterat på att börja innan cruisingshipen anlände. Det skulle visa sig att de ändå vann. Vi njöt av frukost i lägenheten och gick trapporna mot Plocagate, en av entréerna där det är mindre turister.Innan detta

Katamaran, Ubertaxi, kajak, trappor
fredag 21 juni 2019 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Hej hej Merry & Pippin här! Just nu avnjuter vi en mörk öl och en tequila sunrise på balkongen med havs- & stadsutsikt mot old Town, Dubrovnik. Men oj vad mycket som har hänt! På midsommaraftonens morgonkvist lämnade vi Makarska med båten Krilo ferry. Tre timmars färd där

Bara bad
onsdag 19 juni 2019 - Makarska, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Precis så, "bara" bad för tyskarna på klipporna runt halvön. Vi deltog inte i det fria livet utan valde först klipporna innan och sedan beachen. Det är så att säga sommar även i Kroatien...varmt som i en bakugn. De sköna pinjeträdens skugga gav skyddet vi behövde. Merry (med lite

Senast aktiv - från Bålsta, Uppsala län, Sverige
Kroatiska kusten, Rammstein i Taxin!!! och roaming på!
tisdag 18 juni 2019 - Makarska, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Efter frukost i Mostar mötte Mili upp oss med sin van.  Vi har bokat shuffle till kusten på 2h.Vilken start, sätter sig i bilen å då går låten Puppe igång från senaste Rammsteinplattan. Mili å Gandalf grå fann varandra genom musikens språk och resan gick blixtsnabbt genom passkontroll

Äntligen på väg
lördag 9 mars 2019 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Fredag 8/3veUppe i ottan. Flyg Arlanda-München-Venedig och buss till Trieste helt enligt plan. Sedan började den Italienska planeringen visa sina sidor. Incheckning säkerhetskotoll, mm innebar köande i 3 timmar! Vi var några som skulle ombord och allt var väl ine riktigt intrimmat. Väl

Bussresan Split-Dubrovnik
tisdag 25 september 2018 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Hej. Igår åkte vi med buss rån Split - Dubrovnik  Resan tog ca 4,5 tim och kostade ca175skr/person. Vi passerade gränsen till Bosnien och genom en ca 20km lång kuststräcka som tillhör Bosnien. Vi fick visa pass. Mycket vacker natur. Vi följde kustlinjen nästan hela sträckan.

Mycket historia i Split
lördag 22 september 2018 - Split, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Och vi vandrar på samma gator som legat på samma plats i ca 2000 år. De är riktigt slittåliga och varar säkert i 2000 år till. Hus och byggnader är gjorda av samma typ av sten. Världens äldsta katedral finns här. The Cathedral of St Dominus. Vi bor centralt utan havsutsikt.Vi hörs

Senast aktiv - från Kristianstad, Skåne län, Sverige
En dag i en av Europas äldsta städer.
torsdag 20 september 2018 - Stari Grad, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Vi tog bussen till staden Stari Grad. Det tog ca 35min och kostade 27 kuna. Jag vandrade upp till ett kapell, ca 111m ö h. Sen åt vi en grillad fisk i Gamla stan. En lugn och behaglig dagstur. Sen blev det ett kvällsbad och sen gonatt.

Kort om Kroatien

Med en makalös kustremsa längs Adriatiska havet är Kroatien ett givet turistmål. Det kristallklara vattnet, humana priser och spektakulär natur har gjort Kroatien till en favorit bland många resenärer. Från huvudstan Dubrovnik i söder upp mot Makarska kusten och de namnkunniga öarna Hvar och Brac, vimlet i hamnstaden Split och ända upp mot Pula så är Kroatien en vacker upplevelse. Hinner du så ta dig upp mot inlandet i norr och besök Plitvicesjöarna en fantastisk naturupplevelse.