Kroatien

Dag 3 - Båtutflykt - Hvar och Brac
måndag 8 juli 2019 - Tučepi, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Vi gick upp vid halv åtta, handlade lite bullar och käkade frulle på ballen. Sen var det dags att ge sig av mot hamnen.08:45 avgick båten och seglade mot ön Hvar. Vi satt på andra våningen där bak, under tak. Det var fint väder, solen sken och fåglarna kvittrade.Efter ca 2 timmar kom vi

Dag 2
söndag 7 juli 2019 - Tučepi, Split-Dalmatiens län, Kroatien

På morgonen gick vi till Konzum o handlade brö, smör o pålägg som vi avnjöt på balkongen. Innan lunch så gick vi på informationsmötet på andra sidan stranden.På vägen tillbaka köpte vi en Burek samt stannade o badade med de andra utanför deras hotell.De hade pratat med Emil, en

Dag 1 - Helsingborg - Göteborg - Split - Tučepi
lördag 6 juli 2019 - Tučepi, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Vi körde hemifrån strax efter tio. Det regnade mer eller mindre hela vägen till Landvetter. Vi lämnade bilen på en långtidsparkering. Aningen kaosartat, vi ställde bilen i myllret, lämnade in bilnyckeln, de frågade inte var vi satt bilen. Jaja hoppas att de vet var bilen är när vi

Balkan Tour - en summering
söndag 23 juni 2019 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Så, nu närmar vi oss slutet på vår Balkansemester; Sarajevo, Mostar, Makarska och Dubrovnik. Vi roade oss med att försöka gradera resmålen vid middagen igår kväll. I princip omöjligt. Innan resan hade nog ingen tippat "vinnaren", nämligen Sarajevo! De övriga tre orterna kom på en delad

Senast aktiv - från Bålsta, Uppsala län, Sverige
Guidning av Darko följt av total utcheckning
lördag 22 juni 2019 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Lördagen började med klockan på ringning 6.45, lokala guiden Darko hade insisterat på att börja innan cruisingshipen anlände. Det skulle visa sig att de ändå vann. Vi njöt av frukost i lägenheten och gick trapporna mot Plocagate, en av entréerna där det är mindre turister.Innan detta

Katamaran, Ubertaxi, kajak, trappor
fredag 21 juni 2019 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Hej hej Merry & Pippin här! Just nu avnjuter vi en mörk öl och en tequila sunrise på balkongen med havs- & stadsutsikt mot old Town, Dubrovnik. Men oj vad mycket som har hänt! På midsommaraftonens morgonkvist lämnade vi Makarska med båten Krilo ferry. Tre timmars färd där

Bara bad
onsdag 19 juni 2019 - Makarska, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Precis så, "bara" bad för tyskarna på klipporna runt halvön. Vi deltog inte i det fria livet utan valde först klipporna innan och sedan beachen. Det är så att säga sommar även i Kroatien...varmt som i en bakugn. De sköna pinjeträdens skugga gav skyddet vi behövde. Merry (med lite

Senast aktiv - från Bålsta, Uppsala län, Sverige
Kroatiska kusten, Rammstein i Taxin!!! och roaming på!
tisdag 18 juni 2019 - Makarska, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Efter frukost i Mostar mötte Mili upp oss med sin van.  Vi har bokat shuffle till kusten på 2h.Vilken start, sätter sig i bilen å då går låten Puppe igång från senaste Rammsteinplattan. Mili å Gandalf grå fann varandra genom musikens språk och resan gick blixtsnabbt genom passkontroll

Äntligen på väg
lördag 9 mars 2019 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Fredag 8/3veUppe i ottan. Flyg Arlanda-München-Venedig och buss till Trieste helt enligt plan. Sedan började den Italienska planeringen visa sina sidor. Incheckning säkerhetskotoll, mm innebar köande i 3 timmar! Vi var några som skulle ombord och allt var väl ine riktigt intrimmat. Väl

Christer
Chrisbi i Trieste till Tokyo över havet
Senast aktiv - från Ingarö, Stockholms län, Sverige
Bussresan Split-Dubrovnik
tisdag 25 september 2018 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Hej. Igår åkte vi med buss rån Split - Dubrovnik  Resan tog ca 4,5 tim och kostade ca175skr/person. Vi passerade gränsen till Bosnien och genom en ca 20km lång kuststräcka som tillhör Bosnien. Vi fick visa pass. Mycket vacker natur. Vi följde kustlinjen nästan hela sträckan.

Jonny Persson
Malte i Ö-luffning i Kroatien
Senast aktiv - från Kristianstad, Skåne län, Sverige

Kort om Kroatien

Med en makalös kustremsa längs Adriatiska havet är Kroatien ett givet turistmål. Det kristallklara vattnet, humana priser och spektakulär natur har gjort Kroatien till en favorit bland många resenärer. Från huvudstan Dubrovnik i söder upp mot Makarska kusten och de namnkunniga öarna Hvar och Brac, vimlet i hamnstaden Split och ända upp mot Pula så är Kroatien en vacker upplevelse. Hinner du så ta dig upp mot inlandet i norr och besök Plitvicesjöarna en fantastisk naturupplevelse.