Šibenik-Knins län

Blixtar o dunder

I natt vaknade Henrik o jag av världens åskoväder. Det small, blixtrade o regnade en lång stund. Theo märkte inget. På morgonen var det kallare o friskare i luften- välbehövligt. Så snart vi ätit frukost gjorde vi oss redo för avfärd. Då kom vår goa värdinna med några frysta,

Blåsigt!
onsdag 23 september 2015 - Kaprije, Šibenik-Knins län, Kroatien

Idag seglade vi inte så långt. Det var mycket vind och de varnade för oväder och åska så vi gick in till Kaprije och la oss på svaj. 29 grader i luften och 24,5 i vattnet, men det blåser... så det känns skönt att ligga still för natten.

Skradin
onsdag 23 september 2015 - Skradin, Šibenik-Knins län, Kroatien

Tisdagens väder bjöd på mycket sol, men lite vind, så det blev att åka med motor. Från havet gick vi floden upp till Skradin förbi Sibernik och många vackra vyer. Skradin är en underbar liten by med trånga gränder, kyrkor, ett gammalt fort högst uppe på berget och många mysiga

Natt i gästhamn
tisdag 22 september 2015 - Jezera, Šibenik-Knins län, Kroatien

Gomorron! Efter en natt i gästhamn i Jezera så drar vi nu vidare mot Skradin. Himlen är lika blå idag men inte så mycket vind. Igår åt vi på restaurang. Jag åt grillade scampi. Mums! Erik och Marie-Louise provade helgrillad fisk (orada) och Johan åt kött med ädelostsås. Vi var alla

Segling, segling och segling.
måndag 21 september 2015 - Jezera, Šibenik-Knins län, Kroatien

Två dagar med massa segling. Igår söndag seglade vi hela dagen, med ett lunchstopp på en strand; Sakarun, där det var riktigt turkost vatten, snorkling och bad. Totalt seglade vi 41 distans på utsidan av ön Dugi Otok. På natten låg vi vid en boj i en vik vid Telascica på insidan av ön

Skradin, Krka
fredag 5 september 2014 - Skradin, Šibenik-Knins län, Kroatien

Idag packade vi ihop efter frukosten och tog lokalbussen till flygplatsen för att hämta ut vår hyrbil. Detta visade sig ta riktigt lång tid, nästan 2 timmar - herregud hur svårt kan det vara lämna ut en bil. Nåja....vi kom iväg i vår Opel Zafira. Vi kom fram till Skradin vid 12 tiden och

Pia Lindström
tryde i Kroatien september 2014
Senast aktiv - från Tomelilla, Skåne län, Sverige
Inte bara på vattnet
måndag 1 september 2014 - Vodice, Šibenik-Knins län, Kroatien

Halloj! Äntligen har jag plaskat runt i vatten, och vilket vatten sen.....jösses. Alldeles azurblått och klart, såååå skönt. Efter en galet tidig morgon lyfte vi från Arlanda med destination Split. Vid Rosa Bussarnas samlingsplats på Arlanda stod, för mig, fler kända ansikten än vad

Efter regn kommer solsken (och sjukhusbesök)
lördag 19 juli 2014 - Vodice, Šibenik-Knins län, Kroatien

Kära dagbok, Det har varit extremt dåligt internet i Vodice, där vi har hängt den senaste veckan, därav utebliven uppdatering här. Här kommer en kort sammanfattning. För det första ska vi vara glada att vi kom in i Kroatien överhuvudtaget :) Hade inte tänkt ta med några pass eftersom

Slöardag
torsdag 11 juli 2013 - Šibenik, Šibenik-Knins län, Kroatien

Idag har det inte hänt så mycket. Vi har varit en kort stund på stranden. Alicia köpte croissants med chokladfyllning till fikat. De var precis nygräddade. Framåt eftermiddagen åt Inge pizza calzone. Alicia och Emilia ville ha pasta bolognese och jag valde lasagne. Tyvärr var det bara Inge

Marie Olausson
650KFU i Sommaren 2013
Senast aktiv - från Køge, Region Själland, Danmark
Dalmatian Village
onsdag 10 juli 2013 - Šibenik, Šibenik-Knins län, Kroatien

De hade lite roligt åt mig i morse. Jag och Emilia spelade fia och Inge och Alicia hade inte kommit upp ur sängen ännu. Så jag öppnade myggnätsdörren och påtalade att de måste gå upp och så stängde jag den igen. Inge sa då: "Bra att du öppnar myggnätsdörren när du vill säga

Marie Olausson
650KFU i Sommaren 2013
Senast aktiv - från Køge, Region Själland, Danmark
Kroatien

Kroatien

18 juli 2018 - 2 augusti 2018

Ett par veckor i Kroatien med Dubrovnik som bas. Vi tillbringar först några nätter i Mlini, strax utanför Dubrovnik. Sedan bilar vi till nationalparken Krka några dagar, och avslutar på Babin Kuk (jo, halvön heter så) med sol o bad.

Segling i Kroatiens ö-värld

Segling i Kroatiens ö-värld

18 september 2015 - 29 september 2015

Nu är det äntligen dax att förverkliga en gammal dröm! Vi har hyrt en segelbåt och ska segla runt i Kroatien. Båten är en ELAN Impression 40 och vi utgår från Zadar. Vi avslutar semestern med tre dagar i Zadar.

Kroatien september 2014

Kroatien september 2014

3 september 2014 - 14 september 2014

En semesterresa tillsammans Pia o Sven-Erik till Kroatioen. Vi flyger till Split och tänker bo 2 nätter i Trogir, därefter tänker vi köra omkring bl a till Krka en nationalpark med många vattenfall. Därefter är vår tanke att åka söderut längs Makarska rivieran och stanna till där vi känner för det. Vi tänker åka ner till Dubrovnik och därefter ställa färden norrut igen.

På efterlängtade vatten

På efterlängtade vatten

30 augusti 2014 - 6 september 2014

Båtresa i Kroatien

Groths bilsemester i Europa

Groths bilsemester i Europa

5 juli 2014 - 26 juli 2014

Kroatien är huvudmålet. 1 vecka där med familjen Holm. Semester på vägen dit och hem. Stannar där vi får lust :) Får se vad slutdatumet blir

Sommaren 2013

Sommaren 2013

23 juni 2013 - 28 juli 2013

Dags för semester 2013. I år har vi båda 5 veckors semester och dessa ska vi till största delen tillbringa i Kroatien. Vi hade planerat att börja med några dagar i Prag, men pga dåligt väder där så har vi bestämt oss för att vänta med Prag. Vi tar det på vägen hem istället och hoppas att det är bättre väder där då. Det här blir första riktiga resan med husbilen som vi köpte i höstas.

Höstresa 2012

Höstresa 2012

6 september 2012 - 22 oktober 2012

Resa genom Danmark,Tyskland, Österrike, Slovenien till Kroatien. Tillbaka genom Italien, Österrike, Tyskland och Danmak.

Kroatien 2012

Kroatien 2012

15 juli 2012 - 25 juli 2012

Bila till Kroatien

Curlingresan

Curlingresan

11 juli 2011 - 31 juli 2011

I morgon den 11 juli vid lunchtid bär det av söderut i Sverige till Trelleborg där färjan väntar med avgång 22.45. Skönt att vara utvilade när vi början resan ner i Tyskland kl. 6.15 på tisdag morgon.

Husbil i Europa 2011

Husbil i Europa 2011

25 juni 2011 - 30 juli 2011

Snart rullar vi äntligen iväg på ny semesterresa. Vi har bara en lös grovplanering med en mängd olika alternativ. Kroatien är givetvis ett av delmålen. Ett annat delmål är vandring/cykling i Alperna, inspirerade från förra årets vandring i Zakopane.

118
Unnamed Road, Skradin, Šibenik-Knins län, Kroatien