Split-Dalmatiens län

Varsågoda och sitt
måndag 2 september 2019 - Supetar, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Sista dagarna i Bol gick i samma tempo och takt som alla de andra, och vädret var omväxlande 35 och 33 grader temperaturmässigt alltmedan solen var allestädes närvarande. Men slutligen kom vi till slutet som man alltid gör till slut, och vi sa adjö till familjen Krunic med ömsesidiga

Bara vi och Bol
måndag 26 augusti 2019 - Bol, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Vaknar av oss själva kanske halv åtta, ibland lite tidigare eller senare, stänger av AC:n och öppnar dörren ut mot den lilla verandan där solen redan värmer och allt är tyst och fridfullt, så tyst att vi om vi anstränger oss lite hör havets vågor en bit bort... Medan Ewa sätter på

Äta kräftor
onsdag 21 augusti 2019 - Bol, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Man vet ju hur det är, man ser i menyn att restaurangen har en fisk- och skaldjursbricka och så säger man till sin man...- Gunther, vad säger du? Ska vi testa fisken men framför allt, ska vi testa de små hårda djuren?- Helga, vi har aldrig ätit de där djuren tidigare. Vågar vi?- Någon

Italienare och andra
fredag 16 augusti 2019 - Bol, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Italienare alltså...​​​​​Och nu vet vi att vi generaliserar, det må vara hänt. Men italienare alltså, de är vackra, klär sig snyggt, röstar i och för sig fram tveksamma regeringar lite då och då men de gör gudomlig mat, har världens snyggaste landslagsdräkt i fotboll, de gör

Kaos
tisdag 13 augusti 2019 - Omiš, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Det tog sin tid att komma från ett kaosregnande Landvetter till ett värmeindränkt Omis, den lilla staden vid floden och havet några mil söder om Split. De har byggt ut Splits flygplats så nu är den stor, rymlig, fräsch och ljus. Det var några år sen den utbyggnaden påbörjades så det

Dag 4 - Klätterdag?
tisdag 9 juli 2019 - Tučepi, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Vi hade bokat en taxi för 7 pers till 05:50 för att åka till Brela för att klättra. Jag vaknar dock 03:00 av att himmlen öppnar sig.Jag springer upp och ut på balkongen och hämtar in min sarong och mina badshorts som hängde på balkongräcket. Det var dyng sura. Även våra stolsdynor och

Dag 3 - Båtutflykt - Hvar och Brac
måndag 8 juli 2019 - Tučepi, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Vi gick upp vid halv åtta, handlade lite bullar och käkade frulle på ballen. Sen var det dags att ge sig av mot hamnen.08:45 avgick båten och seglade mot ön Hvar. Vi satt på andra våningen där bak, under tak. Det var fint väder, solen sken och fåglarna kvittrade.Efter ca 2 timmar kom vi

Dag 2
söndag 7 juli 2019 - Tučepi, Split-Dalmatiens län, Kroatien

På morgonen gick vi till Konzum o handlade brö, smör o pålägg som vi avnjöt på balkongen. Innan lunch så gick vi på informationsmötet på andra sidan stranden.På vägen tillbaka köpte vi en Burek samt stannade o badade med de andra utanför deras hotell.De hade pratat med Emil, en

Dag 1 - Helsingborg - Göteborg - Split - Tučepi
lördag 6 juli 2019 - Tučepi, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Vi körde hemifrån strax efter tio. Det regnade mer eller mindre hela vägen till Landvetter. Vi lämnade bilen på en långtidsparkering. Aningen kaosartat, vi ställde bilen i myllret, lämnade in bilnyckeln, de frågade inte var vi satt bilen. Jaja hoppas att de vet var bilen är när vi

Bara bad
onsdag 19 juni 2019 - Makarska, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Precis så, "bara" bad för tyskarna på klipporna runt halvön. Vi deltog inte i det fria livet utan valde först klipporna innan och sedan beachen. Det är så att säga sommar även i Kroatien...varmt som i en bakugn. De sköna pinjeträdens skugga gav skyddet vi behövde. Merry (med lite

Ann-Louise Blomberg
Sixtensvassaklor i Balkan i Princip
Senast aktiv - från Bålsta, Uppsala län, Sverige
Balkan tajm 2

Balkan tajm 2

6 juli 2019 - 13 juli 2019

Kroatien, Tučepi en vecka med Strandqvistarna och Schultzarna.

Balkan i Princip

Balkan i Princip

14 juni 2019 - 23 juni 2019

På turne i forna Jugoslavien med flyg, tåg, fots, kajak, minibuss & båt.

Kroatien...

Kroatien...

10 augusti 2019 - 3 september 2019

För bonuspengen åker vi gratis med SAS till Split och sen tar vi drygt tre veckor på ön Brac, och kanske någon mer stans.

Chillaxa i Makarska

Mor och dotter resa till Kroatien ❤️

Ö-luffning i Kroatien

Ö-luffning i Kroatien

6 september 2018 - 26 september 2018

Vi flyger till Dubrovnik via Zagreb. Sover i Dubrovnik i 5 nätter. Sen beger vi oss ut på Ö-luffning i Kroatiens arkipilag. Vi avser besöka Korcula, Hvar och Split. Därifrån tar vi bussen tillbaka till Dubrovnik. Kroatien blev självständigt 1991 efter en blodig skilsmässa från Jugoslavien. Landet gränsar till Slovenien, Ungern, Serbien, Bosnien-Hercegovina och Montenegro. Kustlinjen är ca 1778 km och landet har ca 1246 öar. Vattnet i Adriatiska havet är kanske Europas renaste. Jag tänker lägga in bilder och lite text och Ni får gärna skriva texter/inlägg och lägga in bilder. Jag reser med Inger och vi skall vandra åka båt, tanka mycket sol, göra utflykter och lära oss en del om Kroatien. Och framför allt njuta av det goda klimatet. Välkomna att följa oss!

Kroatien

Kroatien

18 juli 2018 - 2 augusti 2018

Ett par veckor i Kroatien med Dubrovnik som bas. Vi tillbringar först några nätter i Mlini, strax utanför Dubrovnik. Sedan bilar vi till nationalparken Krka några dagar, och avslutar på Babin Kuk (jo, halvön heter så) med sol o bad.

Bol och Supetar - igen.

Bol och Supetar - igen.

12 augusti 2018 - 1 september 2018

Söndag till lördag nästan 3 veckor senare. Med SAS (direktflyg från Göteborg). Till Bol. Avsluta med några dagar i Supetar. Samma samma, men alldeles underbart som alltid.

Europa med interrail

Europa med interrail

10 september 2017 - 8 oktober 2017

Med tåg till västra balkan. Mat, dryck, bad, snorkling, nationalparker, grottor, berg och vandring.

MC-resa till Kroatien 2017

MC-resa till Kroatien 2017

11 juli 2017 - 28 juli 2017

MC-resa till södra Kroatien, Tucepi. Där vi stannar i en vecka i en hyrd lägenhet. Därefter bär det hemåt via valda vägar bla. genom Österrike & Tyskland...Romatische Strasse mm.

Bol, Gespanschaft Split-Dalmatien, Kroatien
109