Split

Mycket historia i Split
lördag 22 september 2018 - Split, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Och vi vandrar på samma gator som legat på samma plats i ca 2000 år. De är riktigt slittåliga och varar säkert i 2000 år till. Hus och byggnader är gjorda av samma typ av sten. Världens äldsta katedral finns här. The Cathedral of St Dominus. Vi bor centralt utan havsutsikt.Vi hörs

Jonny Persson
Malte i Ö-luffning i Kroatien
Senast aktiv - från Kristianstad, Skåne län, Sverige
Utflykt till Split
lördag 8 september 2018 - Split, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Allt jag skrev tidigare försvann,  så det blir nog bara en kortare omskrivelse.Den norska väder-appen hade inget att komma med mot de kroatiska vädergudarna. Det utlovade "regn hela dagen" blev istället solsken. Vi bestämde oss för att ändå följa dagens plan och åka till Split, dit

Sofia Henriksson
Bubbelfian i Chillaxa i Makarska
Senast aktiv - från Umeå, Västerbottens län, Sverige
Split 2017-09-19
tisdag 19 september 2017 - Split, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Med tåg till Bled (norra Slovenien) med vackra sjöar, slott och berg (Julian alps). Bodde bra och åt gott. Sedan vidare till Ljubljana och Zagreb (Croatien) för mer slott och god mat, samt (tyvärr) en hel del regn och kyla. National parken Plitvice med massor av vackra vattenfall lyckades

Per Bråmå
mergulan i Europa med interrail
Senast aktiv - från Milano, Lombardiet, Italien
De sista dagarna i Split
lördag 30 maj 2015 - Split, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Balkantour Maj 2015, Split Vägen upp från Dubrovnik var mestadels i gott skick där sista delen i mycket gott skick och i form av en motorväg (A1) barna något år gammal. Framförallt var sträckningen vacker då vi färdades utmed kustlinjen och kunde följa alla dess vikar , sund öar

Lugnet i Split
tisdag 8 juli 2014 - Split, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Efter en sen kväll igår vaknade vi till ösregn och åska. Vi bestämde oss då för att det får bli en tvättdag. Vi fyllde en kasse med smutsiga kläder och begav oss till närmaste tvätteri och lämnade in vår kläder. Vid lunchtid så försvann som tur de tjocka molnen och en klarblå

Split dag 1
måndag 7 juli 2014 - Split, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Efter två dagar i Ljubljana bar det iväg mot Split i Kroatien. Tågresans första stop var Zagreb där vi tillbringade två timmar innan vi klev på nattåget mot Split. Zagreb var en fin stad och vi hade gärna tillbringat mer tid där. Att åka nattåg var en ny upplevelse för oss. Vi hade

Andra "perioden"
lördag 5 juli 2014 - Split, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Jaha, då var resan avslutad för en stor del av gänget, vi är ca. 8 personer kvar som ska ut på en veckas kryssning, resten har vi just vinkat av och de är på väg till flygplatsen. Det känns tomt, men vi kommer att få påfyllning av ett nytt gäng som börjar sin resa med att kryssa. När

Adam Källström
ARK i Östeuropa 2014
Senast aktiv - från Falun, Dalarnas län, Sverige
Nationalpark Krka
torsdag 29 augusti 2013 - Split, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Idag avgick bussen kl 08:30 med destination Krka, vilket är ett stort område inåt i landet. Bussturen började med en rejäl stigning upp på bergplatån som var helt karg och torr, när vi efter en timme åkte väldigt brant neråt såg vi att floden Krka låg i en jättedjup ravin med nästan

Ön vis två dagar
onsdag 28 augusti 2013 - Split, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Vi tog färjan till ön Vis på tisdagsmorgonen, som tog ca 2,5 timme. Där lunchade vi och funderade på hur vi skulle ta oss vidare till Komiza där vi skulle sova en natt i en lägenhet. Man kan ta buss men då missar man södra sidan med alla badvikar, så vi bestämde att vi tar oss runt på

Blue Lagoon och Solta
måndag 26 augusti 2013 - Split, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Måndagen började med tidig frukost och sedan taxi till Split, där vi tog båten vidare till Blue Lagoon. Det tog 1,5 timme och när vi var framme satte dom ankare och vi fick hoppa i och bada från båten. Vattnet är verkligen turkosfärgat och jättesallt. Vi har sett sjöborrar, sjögurkor,

Chillaxa i Makarska

Chillaxa i Makarska

5 september 2018 - 12 september 2018

Kroatien Slö slapp häng med Malin å Hanna

Ö-luffning i Kroatien

Ö-luffning i Kroatien

6 september 2018 - 26 september 2018

Vi flyger till Dubrovnik via Zagreb. Sover i Dubrovnik i 5 nätter. Sen beger vi oss ut på Ö-luffning i Kroatiens arkipilag. Vi avser besöka Korcula, Hvar och Split. Därifrån tar vi bussen tillbaka till Dubrovnik. Kroatien blev självständigt 1991 efter en blodig skilsmässa från Jugoslavien. Landet gränsar till Slovenien, Ungern, Serbien, Bosnien-Hercegovina och Montenegro. Kustlinjen är ca 1778 km och landet har ca 1246 öar. Vattnet i Adriatiska havet är kanske Europas renaste. Jag tänker lägga in bilder och lite text och Ni får gärna skriva texter/inlägg och lägga in bilder. Jag reser med Inger och vi skall vandra åka båt, tanka mycket sol, göra utflykter och lära oss en del om Kroatien. Och framför allt njuta av det goda klimatet. Välkomna att följa oss!

Europa med interrail

Europa med interrail

10 september 2017 - 8 oktober 2017

Med tåg till västra balkan. Mat, dryck, bad, snorkling, nationalparker, grottor, berg och vandring.

Balkantour Maj 2015

Balkantour Maj 2015

22 maj 2015 - 31 maj 2015

En resa med familjen till Balkan där vi hyr bil i Split , Kroatien för att sedan ta oss in i Bosnien Hercegovina och upp till Sarajevo. färden går sedan vidare ner längs Tara dalen in i Montenegro, ner till Budva. Därefter följer Dubrovnik och till sist Split.

Janna och Mattaah på äventyr

Janna och Mattaah på äventyr

30 juni 2014 - 20 juli 2014

Hej alla nära och kära! Johanna och Mats på InterRail - det vill ni inte missa! Välkomna med på vår resa!

Östeuropa 2014

Östeuropa 2014

12 juni 2014 - 12 juli 2014

Jaha, nu drar det ihop sig till en ny rosa resa, det går inte att låta bli att åka på detta vis när man väl har fått smak på det. Denna gång kliver jag för ovanlighetens skull på bussen i Stockholm, det kommer att kännas lite ovant. Vi tar färjan till Lettland och därefter så följer ytterligare 11 länder i östra Europa. Mina upplevelser kommer ni att kunna läsa med ojämna mellanrum här. Hoppas att ni som står med i min gamla adresslista från förra resan vill följa mig även denna gång, annars går det säkert att avregistrera sig på något vis. Ha en trevlig sommar!

Kroatien 2013

Kroatien 2013

24 augusti 2013 - 31 augusti 2013

Min och min sambos resa till Split i Kroatien 2013

Eurotrip

Eurotrip

20 juli 2013 - 3 augusti 2013

Sex personer,12 kvm, en kille, fem tjejer,sol,bad och massor med äventyr!

Roadtrip i Europa

Roadtrip i Europa

29 juni 2013 - 31 juli 2013

Med husbil i Europa - Kroatien tur och retur.

På skuta i Kroatiska övärlden

På skuta i Kroatiska övärlden

3 juli 2013 - 31 juli 2013

Med bil genom Europa ner till Split där vi mönstrar på Gulet Aborda den 6 juli. Vi kommer att berätta om våra bravader på Europas vägar, lite tips och trix som vi vill dela med oss av i forumet till andra resenärer eller bara för skojs skull....

Sofia Henriksson
Bubbelfian