Tjüj

Kirgizistan, Kazakstan2
tisdag 12 maj 2015 - Bisjkek, Tjüj, Kyrgyzstan

Hej! Vi gjorde en intressant promenad genom Bisjkek. Via Frihetstorget förbi stadsparken och den stora platsen där frihetsgeneralen, den första kvinnliga generalen, stod som staty. En fin stay på Manas, en hjälte här. Där såg vi den taktfasta vaktavlösningen kl 12. Vi såg "vita huset"

Kirgizistan, Kazakstan1
måndag 11 maj 2015 - Bisjkek, Tjüj, Kyrgyzstan

Flyget lyfte från Landvetter ca 12.30 mot Istanbul. Efter ca 2 timmars väntan och vi träffat guide flög vi vidare mot Bisjkek i Kirgizistan. Buss direkt till hotellet. Hit kom vi 04.30 men då var klockan 00.30 hemma i Sverige. Måndagen skall börja kl 10 så det blir några timmars

Vi ramlar dåliga gatan fram
tisdag 9 september 2014 - Bisjkek, Tjüj, Kyrgyzstan

Första kvällen avnjöts efter en taxiresa som tog oss helt fel upp i bergen på badhuset. Det var rent underbart att få simma nakna i avsvalkande bassäng under en kupol och basta i finsk, rysk och turkisk bastu. Föga förvånande var den ryska mest plågsam. Kazakstan ligger steget före, ice

nomads' land in turmoil
onsdag 9 oktober 2013 - Bisjkek, Tjüj, Kyrgyzstan

The Kazakh/Kyrgyz border area was a lot more lively than I'd imagined with stalls and vendors all the way to the gates on either side, exchange offices and private cars offering "taxi to town"; Bishkek is only 20 kilometres west of the border. Our goal for the day was the Chon Kemin valley to the

Sanna Wiklund
charis i Centralasien
Senast aktiv - från Vasa, Finland
Lost in translation: om själva exjobbsprojektet
måndag 7 oktober 2013 - Bisjkek, Tjüj, Kyrgyzstan

Hejsan svejsan! Nu tänkte jag ta upp vad vi faktiskt har gjort här förutom att roa oss (Fia har skrivit ett inlägg om roliga saker vi gjort de senaste helgerna, det kommer snart finnas här också.. den här sidan bråkar lite med oss ibland bara). De första tre veckorna gjorde vi allmänt

Två naturutflykter
söndag 6 oktober 2013 - Bisjkek, Tjüj, Kyrgyzstan

Denna helgen och förra helgen har vi varit på utflykter i den underbara Kirgisiska naturen. Däremellan råkade vi båda utför magsjuka. Alltså har inte så mycket annat ballt hänt sen sist. Förra söndagen var vi bergen söder om Bisjkek, ganska nära alltså, på en dagsutflykt. Platsen

FiaJo i Exjobbande i Kirgizistan
Den bästa hyresvärden
tisdag 17 september 2013 - Bisjkek, Tjüj, Kyrgyzstan

Vi har världens bästa hyresvärd. Redan samma dag som vi flyttade in (innan vi betalat eller skrivit kontrakt) hade hon fixat saker som stekpanna, tallrikar m.m. som vi sa att det hade varit bra att ha när vi var och tittade på lägenheten. Sen efter några dagar kom hon och satte upp spegel

FiaJo i Exjobbande i Kirgizistan
Lugn helg i regnigt Bisjkek
söndag 15 september 2013 - Bisjkek, Tjüj, Kyrgyzstan

Idag har vi slappat i vår lägenhet hela dagen. Det enda vi tagit oss för är att laga wok. För några dagar sedan hittade vi tofu i en mataffär och blev väldigt glada. Här i Kirgizistan är det annars inte helt lätt att hitta sånna vegetariska saker. Framförallt har de ganska få om ens

Första dagarna i Kirgizistan
torsdag 12 september 2013 - Bisjkek, Tjüj, Kyrgyzstan

Nu har vi varit i Bisjkek i fem dagar. Vi bor nu i en etta i centrala stan. Här har vi bott i tre dar. Först fick vi bo lite utanför Bisjkek, i ett trevligt men lite slitet hus. Huset hade tillhörande hundar, instängda på gården utanför, de var läskiga och söta på samma gång. Vi hade

Bishkek
torsdag 25 juli 2013 - Bisjkek, Tjüj, Kyrgyzstan

Så är jag då i det lilla Kirgisistan. Att landet är fattigt är förvisso uppenbart, men inte så tydligt som jag kunnat tänka mig. Det verkar vara ett hyfsat välfungerande land som inte ser speciellt annorlunda ut än Kazakstan, men det finns en uppenbar skillnad... Priserna. Kazakstan var

Kirgizistan och Kazakstan - maj 2015

Kirgizistan och Kazakstan - maj 2015

10 maj 2015 - 19 maj 2015

Med Iventus till dessa två länder

Om vi nånsin kommer fram till Samarkand

Om vi nånsin kommer fram till Samarkand

6 september 2014 - 29 september 2014

Nu ska vi kajka omkring i de mytomspunna stans. Kazak, Kirgizi, Tadjiki, Uzbeki och avslutningvis Turkmeni. Visumprocessen startade i början på december och har tagit tid, kraft och pengar. Tack vare underbare David på Stantours hoppas vi att vi ska kunna komma iväg. Det här blir skoj!

Exjobbande i Kirgizistan

Exjobbande i Kirgizistan

7 september 2013 - 2 november 2013

Vi drar till Kirgizistan för att titta på hus. Närmare bestämt energieffektivisering av hus. Resan är en del i vårt examensarbete på LTH.

19 september 2013 - 9 oktober 2013

Central Asia - part of the ancient Silk Road and more

För mig till Mittens Rike

För mig till Mittens Rike

30 juli 2013 - 15 augusti 2013

Min resa till Kina genom Polen - Ukraina - Ryssland - Kazakhstan.

Långtbortistan (inkl Minas Morgul)

Långtbortistan (inkl Minas Morgul)

20 juni 2013 - 2 augusti 2013

Kaukasus & Centralasien

Kaukasus & Centralasien

1 augusti 2012 - 30 september 2012

Höjdpunkter: Jerevan, Ararat, Sevansjön, Tbilisi, Uplistsikhe, Kazbegi, vinprovning i Georgien, Baku, lervulkaner, Kaspiska havet, Isfahan, Mashad, Asjchabad, gaskratern, Khiva, Bukhara, Samarkand, Almaty, Issyk-Kul.

Sidenvägen på 47 dagar i Rosa tecken.

Sidenvägen på 47 dagar i Rosa tecken.

4 augusti 2012 - 24 september 2012

Så var det dags igen. Om du vill ha mer detaljer så gå till Rosabussarna.se. Ska lägga upp platserna på kartan nu. Kram Susie

Kirgizistan

Kirgizistan

19 november 2011 - 4 december 2011

Carina och farsan kommer på besök i Kirgizistan, häftigt och så underbart! Ska bli enormt kul att få dem hit ner och få visa dem runt efter bästa förmåga :-)

4 juni 2010 - 14 augusti 2010

En sick-sackande resa genom Centralasien med början i Almaty, Kazakhstan. Om jag hinner så reser jag landvägen hela vägen hem.

Stella_B
FiaJo