Maseru

Hejdå Lesotho!
måndag 22 maj 2017 - Maseru, Lesotho

Dag femton tillsammans. Måndag.Tyckte inte att jag hade så mycket att skriva, vare sig igår eller i förrgår. Eller snarare; att vakna tre natten till fredag och sen vara på helspänn under avskedsceremoni tog visst på krafterna. Alla tre verkade rätt trötta efteråt, fast pappa tyckte att

Avskedsceremoni ✔️
fredag 19 maj 2017 - Maseru, Lesotho

Dag tolv tillsammans. Mer fakta om Lesotho: Landet är ett av återstående tre monarkier i Afrika och ett av världens minsta länder. Lägsta punkten av landet är 1400 meter över havsytan, så det brukar sägas vara Afrikas motsvarighet till Europas Schweiz och kallas därför "kungariket i

Du sköna, nya värld
torsdag 18 maj 2017 - Maseru, Lesotho

Dag elva tillsammans. Torsdag. I tisdags skulle vi alltså åka till myndigheten för att få papper på att Abbe nu är min son. Just den dagen krånglade han vid vilan och somnade inte förrän kl 13. Klockan 14 hade jag uppfattat att bilen skulle komma. Jag gjorde mig i ordning, för när

Kungadömet Lesotho
tisdag 16 maj 2017 - Maseru, Lesotho

Dag nio tillsammans. Tisdag morgon. Utanför mitt lilla hus sitter en skylt som varnar: "This property is protected by armed security". På murarna runtomkring sticker glasskärvor upp. Allt för att hålla obehöriga utanför. På svenska ambassadens hemsida varnas för att beväpnade rån har

14 maj
söndag 14 maj 2017 - Maseru, Lesotho

Dag sju tillsammans. "Och mamma sa "Kära barn". Det var den fjortonde maj." Fullständigt obegriplig sångtext, men den brukar ändå fasta i huvudet på mig den 14 maj varje år. Undrar just varför den ens skrevs och om Carola verkligen sjunger den flitigt fortfarande. Hm.. 14 maj är det idag

Senast aktiv - från Falun, Dalarnas län, Sverige
Resan som jag velat ska ta fart
söndag 14 maj 2017 - Maseru, Lesotho

Dag sex tillsammans. Om lördagen. När till och med pappa störs av musik som spelas utanför huset, då vet man att det är högt. Jag satte i en öronpropp och somnade bredvid Abbe ändå. Märkligt vad trött man blir av att bara leka hela dagarna. Tipset från AC är att man ska resa runt i

Ljuv musik
lördag 13 maj 2017 - Maseru, Lesotho

Igår kväll, den femte dagen tillsammans, hörde jag mitt barns klingande skratt för första gången. De här dagarna har det lossnat mer och mer för Abbe. Om jag tittar på kort från den första dagen så syns det att han sluter sig, håller inom sig. Han ser sammanbiten ut. Och konstigt vore

Abbes duplo
fredag 12 maj 2017 - Maseru, Lesotho

Dag fem tillsammans. Igår på barnhemmet (som verkar helt fantastisk men som ju inte kan ersätta ett hem) berättade guiden att barnen inte tillåts ha några egna ägodelar. Det ska vara lika. Inte undra på då att Abbe kan sysselsätta sig med sina duplo i dagar, ja i alla de här dagarna som

Morning Einstein
torsdag 11 maj 2017 - Maseru, Lesotho

Dag fyra tillsammans. Tänk på att jag skriver det här till Abbe, för att han ska ha tills han blir äldre. Här kommer lite som några säkert ser som OVV, O-Viktigt Vetande. Våra dagar brukar iallafall bli såhär:Jag vaknar strax efter fem av att Abbe snackar för sig själv och drar med

Åskoväder
onsdag 10 maj 2017 - Maseru, Lesotho

Dag tre tillsammans. Jag kanske ska förklara användandet av Thabelo vs. Abbe. Med tanke på att allt annat är nytt för honom inser jag att det är rätt dumt att ändra hans namn alltför snabbt. Så jag kallar honom Abbe endast ibland och alltid tillsammans med Thabelo som i "Hej Abbe! Hello

Resan till Thabelo

Resan till Thabelo

6 maj 2017 - 2 juni 2017

Att resa för att hämta hem sitt adoptivbarn känns onekligen speciellt. "Hurra" och "Hur då" på samma gång. Aldrig trodde jag väl att den dagen skulle kunna komma och det är knappt jag tror det nu heller, trots att jag nu har ett medgivande, har gjort bokningar och förberett det som behöver förberedas. Det är, tycker jag, en både fysisk och psykisk resa vilket kan låta klyschigt, men det är många tankar och känslor att hantera och försöka landa i. Kanske det är det svåraste med resan. Hursomhelst; i den här resdagboken tänker jag berätta om mina upplevelser kring adoptionen och om starten på mitt nya efterlängtade liv tillsammans med Thabelo, som jag kommer kalla Abbe. Jag tror jag kommer behöva skriva av mig om det jag är med om. Välkommen med.

African Beauties

African Beauties

24 december 2010 - 24 april 2011

Hello.. So its time again... This trip should be only for 16 days, but i chance it.. So from dec 24,e i will be out for as long as i want and having fun! This time i start in South Africa and were it ends i don`t have a F clue.. All i know is that i will try to get myself from South Africa to Kenya with hitch hike my way up there.. There is many places and countries on the way i really want to see, so i guess this will be a crazy adventures.. Hope you all following me! Pirre the Pirate

Roligare än att jobba.

Roligare än att jobba.

8 juni 2010 - 20 oktober 2010

I år blir det fotbolls-VM, givetvis! Det är något som jag har planerat länge och gärna med målet att åka runt en massa i Afrika när man kan. Då kommer familjen överrens om att åka på safari i - var då mån tro? Jodå; Sydafrika. Att åka till Sydafrika två gånger på ett år känns jäkligt omständigt och knappast miljövänligt så då kan man väl lika gärna be om tjänstledigt under hela tiden? Det fick jag. Tre saker står på schemat: uppleva fotbolls-VM på plats och se om Sydafrika kommer att klara av att arrangera spektaklet, fyra veckors volontärjobb i en nationalpark i anslutning till Krügerparken för att se om lejon gillar att bli klappade mothårs och slutligen tre veckors safari genom tre länder med familjen. Den här resan kommer att kombinera tre drömmar: fotbolls-vm, djurliv på riktigt samt möjligheten att få uppleva länder som ligger långt bort från gamla Svedala - både geografiskt och kulturellt.

Lesotho and South Africa

Lesotho and South Africa

17 februari 2010 - 1 maj 2010

Skall jobba pa Road Safety Department i Lesotho pa uppdrag av Sweroad. Innan hemfard skall jag resa runt i Sydafrika.

Lesotho - det okända landet

Lesotho - det okända landet

17 februari 2010 - 29 april 2010

Utomlandspraktik med inslag av mycket annat...

Hello Africa!

Hello Africa!

8 juni 2010 - 9 augusti 2010

Fotbolls-VM i Sydafrika, Kilimanjaro och sen World Scout Moot i Kenya. Kan det bli bättre??

U-lands studier i SA

U-lands studier i SA

22 januari 2010 - 8 juli 2010

Jag lämnar den blåsiga staden Linköping för den lika(?) blåsiga staden Port Elizabeth, vithajarna får se upp!!

Sydafrika runt

Sydafrika runt

7 oktober 2009 - 18 november 2009

Resa tillsammans med min flickvän Sara till Sydafrika. Ungefärlig resrutt: Start i Kapstaden, utforskande av Kaphalvön, sen vidare längs östkusten via Garden Route upp till Durban. Där blir det en hel del surfing innan vi åker vidare innåt landet, norrut med planerade stop i Pretoria, Kimberly, Blomfontein, för att sedan ta oss vidare västerut genom inlandet till västkusten. Därifrån åker vi sedan tillbaka mot Kapstaden. Cirka 3500 km nånting ;)

Studier i Sydafrika, Pretoria

Studier i Sydafrika, Pretoria

8 juli 2009 - 7 december 2009

En termins studier vid University of Pretoria, samt en månads semester i december

South Africa and Kilimanjaro

South Africa and Kilimanjaro

8 juli 2009 - 16 januari 2010

Ska plugga i Port Elizabeth jul-november och sen drar vi uppåt längs östkusten via Mocambique, Malawi, Tanzania och Kenya för att tillslut bestiga Kilimanjaro innan hemfärd.

AbbesFia
Anders Wuolo