Lettland

Led Zeppelin IV
söndag 12 maj 2019 - Riga, Lettland

Efter att ha rest omkring, vandrat och sett massor i både Litauen och Lettland under resan hittills bestämde vi oss för att ta det lugnt på lördagen. Vi hade planer på att åka tåg till Sigulda för att se slottet och vandra eller till Jurmala för att i dagsljus besöka semesterorten. Men

An Idiot Abroad
fredag 10 maj 2019 - Riga, Lettland

Kom fram med bussen på onsdagen strax innan klockan sju lokal tid. Vi kånkade vårat bagage några hundra meter till hotellet och lade på vägen märke till både hur mycket mer folk det var i rörelse än i Vilnius men också hur mycket aggressivare trafiken är. Vi bor på Mercure Riga City

Välkommen till Daugavpils...
onsdag 25 juli 2018 - Vaļņu iela 77, Daugavpils, Lettland

(Inge)Onsdag 2018-07-25Ruusmäe - Daugavpils, 250 kmEfter att vi större delen av natten trakasserats av en retfull fluga kunde Hans-Örjan slå ihjäl den ungefär när det var dags att stiga upp :-). Frukost bestående av risgrynsgröt och kaffe samt bastanta mörka mackor med pålägg. Sånt

Inge Och Hans-Örjan
mc2017 i Baltic Race 2018
Senast aktiv - från Vallentuna, Stockholms län, Sverige
Gårdagens shock, nytt land, nytt språk, samma peng å raka vägar.
måndag 25 september 2017 - Jūrmala, Lettland

När vi skulle checka ut från panget möttes vi av en tjej i receptionen som pratade ren svenska, hade jobbat i Borås i flera år. En sak är klar, man är bättre på engelska i de Baltiska länderna än i Polen, fast Polen var mer spännande som land..På morgonen tog vi färjan ut på det

Leif Jonsson
lionkungen i 39. Östersjön runt
Senast aktiv - från Sigtuna, Stockholms län, Sverige
Riga
fredag 28 juli 2017 - Riga, Lettland

Här i Riga bor vi på ett enklare ställe - Alta Hostal. Trevligt nog ändå, trots att det ligger typ mitt i en marknad (som aldrig verkar ta slut - när jag hämtade lite glömda grejer i bilen vid halv ett inatt var delar av bakluckegrönsaksförsäljningen fortfarande igång...). Mindre

Sofia Henriksson
Bubbelfian i Östersjön nästan-runt
Senast aktiv - från Umeå, Västerbottens län, Sverige
Kallt men härligt!
fredag 14 april 2017 - Riga, Lettland

Sjukt att säga, men igår var vi nog lite jetlagda alltså!Kom till hotellet vid två lokal tid, gick mot stan... gick runt som yra höns i stan (passande nu i påsk ju haha), drack öl, åt god soppa, drack mer öl - crashade. Så vi bestämde oss för att gå tillbaka till hotellet och äta

Emelie Johansson
Emelie_Swede i Påskweekend
Senast aktiv - från Skurup, Skåne län, Sverige
liquid Latvia
fredag 17 juni 2016 - Riga, Lettland

My 3.5 week long odyssey with the Pink Caravan (a Swedish travel agency specialising in overland bus journeys in Africa and South America, but also in Europe, and in Asia, Oceania and North America without a pink bus) through the eastern fringes of Europe started from Stockholm where I met up with

Sanna Wiklund
charis i East Europe Expedition
Senast aktiv - från Vasa, Finland
Rakt genom ett elstängsel!!
lördag 4 juni 2016 - Daugavpils, Lettland

Vi som "klagat" över att inte få se kor på bete, fick vårt lystmäte på förmiddagen. Dagens grusvägar var extra krävande genom att de var sandiga och mycket mjuka. Krävde med andra ord extra skärpa och uppmärksamhet på det spår man valde. För sent upptäckte jag en liten blinkande

Lars-Erik Holmberg
Potasvirja i Poltava 2016
Senast aktiv - från Kalix, Norrbottens län, Sverige
"Dammar på" efter Ryska gränsen!
fredag 3 juni 2016 - Ludza, Ludza Municipality, Lettland

Idag har vi "dammat på" tätt intill den Ryska gränsen och dess skyddszon. När man är nära gränsen ser man skyltar där det står Borderland, där man inte får stanna. Egendomligt nog finns här ingen militär, bara höga bevakningstorn och någon enstaka bil som vi anat tillhöra

Lars-Erik Holmberg
Potasvirja i Poltava 2016
Senast aktiv - från Kalix, Norrbottens län, Sverige
Liepaja!
lördag 4 juli 2015 - Liepāja, Lettland

Hej hopp! Nu är det vår andra utlandssemester i år. Den här gången tänkte vi hinna med fem länder på ca 11 dagar i vår Saabis. Imorse anlände vi med båt till Ventspils i Lettland. Efter att ha velat lite fram och tillbaka kom vi överens om att åka direkt till vår första destination,

Gundels
gundels i Sommarsemester 2015
Senast aktiv - från Norrköping, Östergötlands län, Sverige
Mare Nostrum

Mare Nostrum

6 maj 2019 - 16 maj 2019

Resa på östra sidan av vårat gamla innanhav. Börjar i Vilnius, vidare till Riga och Tallinn för att avsluta de tio dagarna i de forna stormaktsrikets Sveaborg i Helsingfors.

Baltic Race 2018

Baltic Race 2018

20 juli 2018 - 8 augusti 2018

I år kör vi vår egen variant på Baltic Race, eller snarare Baltic Tour - vi har ju ingen brådska. i Stockholm tar vi färjan till Tallinn, och kör sedan Estland > Lettland > Litauen > Polen, och från Gdansk tar vi färjan tillbaka till Nynäshamn.

39. Östersjön runt

39. Östersjön runt

12 september 2017 - 30 september 2017

Så är det dags att sluta cirkeln, tidigare i år har jag varit tur å retur Danmark, senare körde jag genom hela Norge, Oslo till Kirkenes, ner i Finland till Lahtis. Nu skall säcken knytas samman, och Tiina skall med. Tyskland, Polen, Litauen, Lettland, Estland, Lahtis Finland. En spännande bilresa utanför den heta turist säsongen.

Östersjön nästan-runt

Östersjön nästan-runt

23 juli 2017 - 31 juli 2017

Stockholm-Gdansk-Kaliningrad-Kaunas-Riga-Tallin-Åland-hem

Påskweekend

Påskweekend

13 april 2017 - 16 april 2017

Vi myser i Riga över påsken. Här ska det bli sightseeing, ätas god mat och en del dryck ska ner!

East Europe Expedition

East Europe Expedition

16 juni 2016 - 9 juli 2016

From the Baltic via the Black to the Mediterranean Sea - the Eastern fringe of Europe awaits!

Poltava 2016

Poltava 2016

30 maj 2016 - 2 juli 2016

Årets första mcresa går via Balicum,på mindre vägar längs Ryska gränsen, genom Polen och in i Ukraina, där vi bl.a. planerar att besöka Tjernobyl, Poltava och Odessa med sin berömda Potemkintrappa. Därefter upp i Transnistrien, Europas minst kända land, där vi besöker Tiraspol och Bender, innan vi stävar in i Moldaviens bergstrakter. Hemresan går via Wolfmountain i hörnet Slovakien, Ukraina och Polen. Kanske södra Europas "vildaste" naturreservat. I Polen skall vi dessutom åka kanalbåt på Elblaqkanalen, innan vi troligtvis tar färjan hem till Skåne. Min reskamrat är som förr Arne Svensson från Perstorp.

Sommarsemester 2015

Sommarsemester 2015

3 juli 2015 - 14 juli 2015

Vi tar båten till Lettland och bilar oss längs Östersjökusten för att avsluta i Danmark innan vi slutligen är hemma i Sverige igen!

Helsinki Tallinn Riga  2015

Helsinki Tallinn Riga 2015

19 februari 2015 - 3 mars 2015

Maten, människorna, kulturen 2014

Maten, människorna, kulturen 2014

7 oktober 2014 - 31 januari 2015

Klockan 05:03 den 7:e oktober skickade jag in mitt masterarbete för tryck. Sen ba' drog ja'. Med ett fönster i livet fram till den förste mars firas avslutet av 21 års studier med att åka ner till Zürich, träffa gammelt fölk och sen är kursen österut tills jag kommer till Göteborg igen. Häng med på en oförglömlig resa som jag aldrig kommer att glömma eller gör något annat! Let's go fertig los!

Leif Jonsson
lionkungen