Litauen

Red Heat
torsdag 9 maj 2019 - Trakai, Vilnius län, Litauen

Vår plan för onsdagen var att ta oss ut till staden Trakai, som ligger ca 45 min från Vilnius. Där ligger två gamla slott, varav ett restaurerats, vid några sjöar. Då vi hade vädret på vår sida denna dag med en strålande sol kändes det som ett alldeles utmärkt resmål. Min förkylning

Senast aktiv - från Helsingfors, Nyland, Finland
Too cold to hold, too hot to handle
tisdag 7 maj 2019 - Vilnius, Vilnius län, Litauen

Vaknade den första morgonen i Vilnius förkyld. En härlig förkylning som började i påskas har hängt med till andra sidan Östersjön för att göra en stark comeback. Så det blev ett besök på apoteket efter frukost för att införskaffa nässpray och värktabletter. Vi hade lite tänkbara

East is east
måndag 6 maj 2019 - Vilnius, Vilnius län, Litauen

Resan österut tog sin början redan kl 07.12 på den svenska västkusten. Två timmar tåg till Kastrup(som förflöt fort då jag tittade på senaste avsnittet av Game of Thrones) för den obligatoriska reseölen i form av en Tuborg(hvergang!) innan planet lyfte mot Kaunas i Litauen. Det var

Sammanfattning av Litauens huvudstad
lördag 27 april 2019 - Vilnius, Vilnius län, Litauen

Årets resa med I gick till Vilnius. Bil ner till Kastrup och flyg därifrån. Taxi till hotellet, som heter Narutis och är *****. Rummet var därefter: Stort, fint och mängder med tvålar och shampo (ni som förstår, ni förstår).Med i sällskapet fanns också B och E, som delade rum.Under

Ewa Och Magnus Sten
esmj i Till Vilnius
Senast aktiv - från Varberg, Hallands län, Sverige
Sista dagen i Baltikum
fredag 27 juli 2018 - Vazgirdonys, Alytus län, Litauen

<Inge>Vi vaknade utvilad i Salakas. Dagen efter att vi insett att vattenintag är viktigt även om man inte känner sig svettig. Men som sagt, igår kväll drack vi ifatt (vatten). Nyfikna på vad frukosten skulle bli klev vi ner till matsalen. Det obligatoriska mörka brödet var redan på

mc2017 i Baltic Race 2018
Ännu en strålande dag
torsdag 26 juli 2018 - Salakas, Utena län, Litauen

(Hans-Örjan)Torsdag 2018-07-26, Daugavpils - Ignalina - Salakas, ca 160 km   Vi gjorde en omfallsplanering, och skippade besöksdagen i Daugavpils. Vi gjorde ju oss en glad kväll på sta'n, med spårvagnresa och allt, sta'n igår... Istället susade vi i perfekt åkväder - soligt men lite

mc2017 i Baltic Race 2018
2 långtradare på sidan å en halverad BMW
lördag 23 september 2017 - Klaipėda, Klaipėda län, Litauen

Märkligt, nu har vi kört i Polen 1,5 vecka å inte sett en enda bilolycka. OK, man kör kanske lite häftigt, alltid över hastighetsbegränsningerna vilket irritetar Tiina riktigt mycket. Många omkörningar gör dom.Så händer det, den näst sista dagen i Polen. Först en tradare som snyggt

Leif Jonsson
lionkungen i 39. Östersjön runt
Senast aktiv - från Sigtuna, Stockholms län, Sverige
Lite Litauen
torsdag 27 juli 2017 - Kaunas, Kaunas län, Litauen

Vårt pitstopp i Litauen var Kaunas, landets näst största stad (4de i Baltikum).Hotel Metropolis var en trevlig överraskning som överträffade första intrycket.. Vi parkerade på hotell-parkeringen på en innergård vid en lätt gul-grå flagnande betongvägg och en oansenlig dörr med en

Sofia Henriksson
Bubbelfian i Östersjön nästan-runt
Gamla huvudstaden 1 och 2
torsdag 20 juli 2017 - Trakai, Vilnius län, Litauen

Idag tog vi oss norr om staden ca 35 km för att besöka det historiska slottet Trakai. Som var huvudstad några år. Ett vackert slott, men tyvärr inget för den som harsvårt för att gå. Många trappor upp och ner samt kullerstenar. Ett välbesökt turistmål med mändger av guider och folk

NilsHakan58 i Semester Holiday 2017
Stadstur
onsdag 19 juli 2017 - Vilnius, Vilnius län, Litauen

Efter en stadig frukost begav jag tillsammans med min guide Mindagaus ut på en 3 timmar lång stadsvandring, där jag förevisades dom viktigaste platserna såsom Catheralen, Universitetet, Stadshuset, Ghetto och Uzupis, för att nämna några. Till Lunch åt vi Cepelinai en av deras

NilsHakan58 i Semester Holiday 2017
Mare Nostrum

Mare Nostrum

6 maj 2019 - 16 maj 2019

Resa på östra sidan av vårat gamla innanhav. Börjar i Vilnius, vidare till Riga och Tallinn för att avsluta de tio dagarna i de forna stormaktsrikets Sveaborg i Helsingfors.

Till Vilnius

Till Vilnius

23 april 2019 - 27 april 2019

Årets resa med jobbet går till Litauens huvudstad.

Baltic Race 2018

Baltic Race 2018

20 juli 2018 - 8 augusti 2018

I år kör vi vår egen variant på Baltic Race, eller snarare Baltic Tour - vi har ju ingen brådska. i Stockholm tar vi färjan till Tallinn, och kör sedan Estland > Lettland > Litauen > Polen, och från Gdansk tar vi färjan tillbaka till Nynäshamn.

39. Östersjön runt

39. Östersjön runt

12 september 2017 - 30 september 2017

Så är det dags att sluta cirkeln, tidigare i år har jag varit tur å retur Danmark, senare körde jag genom hela Norge, Oslo till Kirkenes, ner i Finland till Lahtis. Nu skall säcken knytas samman, och Tiina skall med. Tyskland, Polen, Litauen, Lettland, Estland, Lahtis Finland. En spännande bilresa utanför den heta turist säsongen.

Östersjön nästan-runt

18 juli 2017 - 28 juli 2017

Jobbresa Litauen

Jobbresa Litauen

23 april 2017 - 26 april 2017

Jobbresa till Kleipeda, Litauen.

East Europe Expedition

East Europe Expedition

16 juni 2016 - 9 juli 2016

From the Baltic via the Black to the Mediterranean Sea - the Eastern fringe of Europe awaits!

Poltava 2016

Poltava 2016

30 maj 2016 - 2 juli 2016

Årets första mcresa går via Balicum,på mindre vägar längs Ryska gränsen, genom Polen och in i Ukraina, där vi bl.a. planerar att besöka Tjernobyl, Poltava och Odessa med sin berömda Potemkintrappa. Därefter upp i Transnistrien, Europas minst kända land, där vi besöker Tiraspol och Bender, innan vi stävar in i Moldaviens bergstrakter. Hemresan går via Wolfmountain i hörnet Slovakien, Ukraina och Polen. Kanske södra Europas "vildaste" naturreservat. I Polen skall vi dessutom åka kanalbåt på Elblaqkanalen, innan vi troligtvis tar färjan hem till Skåne. Min reskamrat är som förr Arne Svensson från Perstorp.

Vilnius 2015

Vilnius 2015