Den här gången gick det bättre
söndag 21 oktober 2012 - Singapore, Singapore

Förmiddagen blev riktigt trevlig. En promenad på 7-8 km först längst med havet och sedan genom samhället. En stund i polen som var belägen högst uppe på hotellets tak. En fantastisk utsikt men dessvärre ösregn. Till flygplatsen och nu fick vi checka in. En minuts oro då kvinnan bakom

Transportdag
torsdag 18 oktober 2012 - Singapore, Singapore

Avfärd med båt 07.00 gjorde att frukosten blev tidig.  Det är vackert när havet ligger tämligen stilla och solen skiner. 15 minuter med båt avlöstes med bil i 1,5 timma. Väl framme på flygplatsen konstaterade vi att det var 5 kilos övervikt - hur nu det gått till eftersom vi plockat ut

Dags att stoppa undan dykprylarna...
onsdag 17 oktober 2012 - Bitung, Sulawesi Utara, Indonesien

Det känns lite vemodigt att plocka ner dykprylarna i resväskan. Tanken på att dyka i Sverige känns inte vidare lockande så här års och då lär det ju dröja innan man kommer under ytan igen. Det har varit fantastiska dagar. Trots att vi bokar det enklaste boendet på Lembeh Resort är det

Lembeh Resort
lördag 13 oktober 2012 - Bitung, Sulawesi Utara, Indonesien

Efter ett par timmars transfer anlände vi till Lembeh Resort. Två vänliga kvinnor tog emot och en rundvandring påbörjades där alla faciliteter presenterades och hur det fungerade. Här lämnades inte något åt slumpen - bara det en himmelsvid skillnad mot förra stället där man fick gissa

Banka Island
fredag 12 oktober 2012 - Manado, Sulawesi Utara, Indonesien

Dag ett: Efter nästan två timmars bilresa på vägar som inte någonsin sett sina bästa dagar kom vi fram till havet igen. Resväskor, dykflaskor, kartonger meloner, vi och två holländare lastades på båten. Medan regn- och åskväder drog in från bergen for vi ut på havet. Efter 45 minuter

Manado
lördag 6 oktober 2012 - Manado, Sulawesi Utara, Indonesien

Anlände till hotellet strax efter 11.00. Fram med bokningen och därefter förvirring och lång väntan. Hotellet hade en reservation men med annat datum än vad vi hade... dessutom var dom fullbokade. Med vissheten om att vi hade gjort det som var vårt ansvar, visat bokningsbekräftelse mm drog

Ovan ytan...
torsdag 4 oktober 2012 - Manado, Sulawesi Utara, Indonesien

Solen börjar gå ner och om 45 minuter är det mörkt. Doften från köket börjar sprida sig. 19.00 är det middag. Maten har varit mycket bra så det är något att se fram emot. Två böcker har fått gå till "biblioteket" insorterade under "Skandinavien". Tempot är välbehövligt lågt. Två

Ibland är det lätt att leva
måndag 1 oktober 2012 - Manado, Sulawesi Utara, Indonesien

Efter en mer än lovligt hektisk höst kändes det i hela kroppen när alla krav försvann.: fullständig utmattning. Sängarna sköna men kuddarna stenhårda och en decimeter höga. Söndag: Två dyk. Förmodligen väldigt bra men kropp och själ var inte i harmoni. Eftermiddagen blev mycket

Singapore
fredag 28 september 2012 - Singapore, Singapore

Vägen lika viktig som målet? Sitter på hotell vid Singapore Changi airport. Ska sova här för att i morgon åka vidare tll Manado och norra Sulawesi. Efter en intensiv höst behövs "tråkigheteten" av en lång resa. Fast egentligen är den nog helt nödvändig för att själen ska komma ikapp

Nedräkning pågår
onsdag 26 september 2012 - Linköping, Östergötlands län, Sverige

Nu är det dags att fixa det sista med packningen. Komaradetalje ska fixas. En sista genomgång av packning. Sopor ska tömmas. John Blund börjar locka. I morgon bär det av. En känsla av förväntan sprider sig i kroppen. Den känns inte obehaglig. Kommer inte att sakna regnet.

Filippinerna 2018

Filippinerna 2018

12 februari 2018 - 2 mars 2018

Under resan 2010 var vi några veckor i Filippinerna vilket gav mersmak. Vi gjorde ett kortare återbesök 2014 och nu åker vi dit igen. Denna gång blir det Bohol, en av öarna i regionen Visayas, med en vecka vardera på Alona Beach och Anda. På agendan står, inte helt oväntat, dykning. Därefter kommer vi stanna några dagar i Hong Kong för att även få uppleva lite storstad.

Bonaire 2017

Bonaire 2017

19 januari 2017 - 5 februari 2017

Efter att ha haft Bonaire på kandidatlistan i flera år så blir det till slut en två veckors resa till denna karibiska ö. Om urvalet av aktiviteter har varit något begränsat på tidigare resor så finns här egentligen bara en - dykning. Sedan kan man också titta på flamingos, åsnor, och saltproduktion vilket säkert är fullständigt fascinerande. Dykningen å andra sidan lär vara väldigt bra och vi har fått en del tips på bra ställen för vilka vi hoppas kunna återkomma med rapport.

Bali 2015

Bali 2015

18 september 2015 - 6 oktober 2015

En två veckors resa till Bali, Nusa Lembongan och Komodo.

Asien 2014

Asien 2014

27 februari 2014 - 6 april 2014

Då var det då dags igen för en långresa till Asien. Vi börjar med att besöka Jonas som studerar på University of Canberra denna termin. Resan dit börjar med en stop-over i Bangkok för att inte utsätta våra kroppar för 20 timmars flygtid i sträck. Det skall bli grymt kul att få uppleva i all fall en liten del av denna kontinent. Därefter blir det ett återseende av Filippinerna vi besökte för fyra år sedan. Där blir det dykning som fyller dagarna. Vill redan nu förvarna om att våra reserapporter dessa veckor nog kommer att vara ganska, hur ska vi säga, … smala. För att få lite knorr på resan beslutade vi oss nyligen att avsluta med några dagar i Ho Chi Minh City, det vi 60-talister minns från Vietnamkrigets dagar som Saigon. Skall bli spännande. Resdagboken.se har vi använt på tidigare resor och vi skall försöka även denna gång. Dock tycks sajten vara ganska seg så vi vår se hur det går. Vill du bli informerad om nya inlägg kan du registrera din epost-adress.

Sulawesi 2012

Sulawesi 2012

27 september 2012 - 21 oktober 2012

Under de sista två veckorna av vår resa våren 2010 var vi på Sulawesi i Indonesien. Nu åker vi dit igen för att njuta av värme, natur och dykning. Via Kastrup och Frankfurt flyger vi först till Singapore. Efter en övernattning och ytterligare flygtransport hamnar vi i Manado, "huvudstaden" på nordöstra Sulawesi. Första veckan bor vi på Bunaken, en ö strax utanför Manado. Därefter ett par dagar inne i staden och sedan på Palau Bangka norr om Sulawesis nordspets. Sista fem dagarna avnjuts vid Lembeh Straits, ett makalöst dykställe för den foto/film-intresserade. Vid utresan stannar vi ett par nätter i Singapore med målet att dricka en Singapore Sling på Raffles Hotel. Sedan bär det av hem via Bangkok, Frankfurt och Arlanda.

Malaysia 2011

Malaysia 2011

8 juli 2011 - 2 augusti 2011

Norra Borneo med dykning på Sipadan och troligen även djungeltrekking. Därefter Redang på Malaysias östkust .... och mer dykning.

Asien 2010

Asien 2010

25 februari 2010 - 4 april 2010

Asien med natur, kultur och framför allt dykning

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Evamarie uppdaterar sin resa