Förkylningstider
söndag 18 februari 2018 - Panglao, Centrala Visayas, Filippinerna

Som nyligen framgått på sociala medier är familjen Brännström klen. Under de senaste 20 åren av resor till olika ställen i världen har vi drabbats av diverse mindre krassligheter. Risig i kistan i Egypten, öroninfektion, matförgiftningen, lättare värmeslag, mm. Men inget som inte gått

På väg
tisdag 13 februari 2018 - Chek Lap Kok, New Territories, Hongkong

Så har vi då påbörjat resan mot Filippinerna. Just nu sitter vi på flygplatsen i Hong Kong och väntar på flyget till Manila. Flygresan hit gick bra även om den var lång men man missar en natts sömn så det lär bli lite tufft senare under dagen. Efter en övernattning i Manila så är det

Slutrapport
tisdag 7 februari 2017 - Linköping, Östergötlands län, Sverige

Så var vi då hemma efter en lång flygresa som lite oväntat innehöll en mellanlandning i Bryssel. Vi hade under natten fått en annan och längre rutt över Atlanten så bränslet räckte inte ända fram. Kändes lite märkligt men vi hann med vårt flyg till Linköping så ingen skada skedd.

Sista dagarna
fredag 3 februari 2017 - Bonaire, Karibiska Nederländerna

Så har vi då gjort våra sista dyk, lämnat in det vi hyrt och hängt den egna utrustningen på tork. Idag så tänkte vi åka och titta till åsnorna som har ett "sanctuary" en bit bort och sedan slappa på något bra ställe läsandes en bok.Bilderna är några snabba urval av stora fiskar och

Något att fira
tisdag 31 januari 2017 - Bonaire, Karibiska Nederländerna

Dagarna går snabbt med tidig uppgång, frukost på altanen, packa bilen med dykutrustningen och så iväg till något ställe längs kusten. Eftermiddagen fördrivs med en bok och senare på aftonen lagar vi middag.Ska man vara ärlig så är väl dykningen något enahanda men oftast så finns det

Första veckan
fredag 27 januari 2017 - Bonaire, Karibiska Nederländerna

Dykningen sker väsentligen längs öns västra kust och vi föredrar att åka norrut längs en smal kustväg och stanna vid något av de många dykplatser som finns utmärkta med en gul sten vid vägkanten. Vägarna är i ganska dåligt skick så den typiska hyrbilen är en fyrhjulsdriven truck

Lördagsmys i Kralendijk
lördag 21 januari 2017 - Bonaire, Karibiska Nederländerna

Torsdagen var en resdag där väckarklockan ringde 04:40 och vi landade på Bonaire 19 timmar senare. Flygplatsen här är stor som i Linköping men man tar ändå emot en Airbus A330 med ca. 300 passagerare.Gårdagen ägnades åt att komma in i rytmen, och den är låååångsam. Här är det

Fungerande länk
torsdag 8 oktober 2015 - Linköping, Östergötlands län, Sverige

Vet inte vad som hände men länken till videon verkar inte fungera. Använd denna istället: https://db.tt/i90RzClj

Hemma
tisdag 6 oktober 2015 - Linköping, Östergötlands län, Sverige

Efter två sköna veckor så var vi då till sist hemma. Fungerande WiFi, skön säng och inte ris till maten ... men omväxling förnöjer som det heter. Vi lovade att lägga upp en video med manta och använder du nedanstående länk så får du se en sekvens från ett av tillfällena vi mötte

Återbesök på Bali
söndag 4 oktober 2015 - Bali, Indonesien

Det gäller som bekant att vara alert när man ska flyga i Asien. I Labuan Bajo hade vi installerat oss på en restaurant i väntan på vår transport till flygplatsen. Bara för säkerhets skull så kollade vi avgångstiden och upptäcker ännu tuggande på vår sena lunch att flyget är

Filippinerna 2018

Filippinerna 2018

12 februari 2018 - 2 mars 2018

Under resan 2010 var vi några veckor i Filippinerna vilket gav mersmak. Vi gjorde ett kortare återbesök 2014 och nu åker vi dit igen. Denna gång blir det Bohol, en av öarna i regionen Visayas, med en vecka vardera på Alona Beach och Anda. På agendan står, inte helt oväntat, dykning. Därefter kommer vi stanna några dagar i Hong Kong för att även få uppleva lite storstad.

Bonaire 2017

Bonaire 2017

19 januari 2017 - 5 februari 2017

Efter att ha haft Bonaire på kandidatlistan i flera år så blir det till slut en två veckors resa till denna karibiska ö. Om urvalet av aktiviteter har varit något begränsat på tidigare resor så finns här egentligen bara en - dykning. Sedan kan man också titta på flamingos, åsnor, och saltproduktion vilket säkert är fullständigt fascinerande. Dykningen å andra sidan lär vara väldigt bra och vi har fått en del tips på bra ställen för vilka vi hoppas kunna återkomma med rapport.

Bali 2015

Bali 2015

18 september 2015 - 6 oktober 2015

En två veckors resa till Bali, Nusa Lembongan och Komodo.

Asien 2014

Asien 2014

27 februari 2014 - 6 april 2014

Då var det då dags igen för en långresa till Asien. Vi börjar med att besöka Jonas som studerar på University of Canberra denna termin. Resan dit börjar med en stop-over i Bangkok för att inte utsätta våra kroppar för 20 timmars flygtid i sträck. Det skall bli grymt kul att få uppleva i all fall en liten del av denna kontinent. Därefter blir det ett återseende av Filippinerna vi besökte för fyra år sedan. Där blir det dykning som fyller dagarna. Vill redan nu förvarna om att våra reserapporter dessa veckor nog kommer att vara ganska, hur ska vi säga, … smala. För att få lite knorr på resan beslutade vi oss nyligen att avsluta med några dagar i Ho Chi Minh City, det vi 60-talister minns från Vietnamkrigets dagar som Saigon. Skall bli spännande. Resdagboken.se har vi använt på tidigare resor och vi skall försöka även denna gång. Dock tycks sajten vara ganska seg så vi vår se hur det går. Vill du bli informerad om nya inlägg kan du registrera din epost-adress.

Sulawesi 2012

Sulawesi 2012

27 september 2012 - 21 oktober 2012

Under de sista två veckorna av vår resa våren 2010 var vi på Sulawesi i Indonesien. Nu åker vi dit igen för att njuta av värme, natur och dykning. Via Kastrup och Frankfurt flyger vi först till Singapore. Efter en övernattning och ytterligare flygtransport hamnar vi i Manado, "huvudstaden" på nordöstra Sulawesi. Första veckan bor vi på Bunaken, en ö strax utanför Manado. Därefter ett par dagar inne i staden och sedan på Palau Bangka norr om Sulawesis nordspets. Sista fem dagarna avnjuts vid Lembeh Straits, ett makalöst dykställe för den foto/film-intresserade. Vid utresan stannar vi ett par nätter i Singapore med målet att dricka en Singapore Sling på Raffles Hotel. Sedan bär det av hem via Bangkok, Frankfurt och Arlanda.

Malaysia 2011

Malaysia 2011

8 juli 2011 - 2 augusti 2011

Norra Borneo med dykning på Sipadan och troligen även djungeltrekking. Därefter Redang på Malaysias östkust .... och mer dykning.

Asien 2010

Asien 2010

25 februari 2010 - 4 april 2010

Asien med natur, kultur och framför allt dykning

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Rune uppdaterar sin resa