Lars är gymnasielärare i språk och litteratur och Hiltrud är förskollärare. Oceanseglare i egen båt i fyra år. Reser nu med flyg, gärna till södra halvklotet. Vi är intresserade av vår omvärld, både naturen och människorna, och reser med nyfikna och öppna sinnen och med respekt och ödmjukhet inför dem vi möter.
hemstad Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Marsnaren avlöser sensommarvärmen
tisdag 9 april 2013 - Göteborg, Västra Götalands län, Sverige

Från sensommaren i Chile kom vi hem till marsnarens Göteborg söndagen före påsk. Tillsammans med barn och barnbarn hade vi traditionsenligt påskfirande i Gottskär. Vi kunde värma oss vid påskelden på Stegla udde. Barnen klädde ut sig till påskkäringar utom Elin som introducerade en

Vinodling och stjärnkikare i öknen

Det är kväll i Santiago. Trötta efter en dag i bussen. För tredje gången på två veckor bor vi samma lägenhetskomplex. Denna gången ligger vår apartemento på fjortonde våningen. Efter att ha värmt vår medhavda middag i micron handlade vi till morgondagens frukost och lunch. Plaza de

Paradis och mystik på Rapa Nui
torsdag 14 mars 2013 - Easter Island, Región de Valparaíso, Chile

Solen skiner och det rasslar i palmbladen när jag sitter och skriver på altanen till vår fina bungalov. Vi är enda gästerna sedan grannarna åkte i förgår. Miti, vår värdinna, har åkt till jobbet i skolan och Eugenio, hennes man, står på deras altan och lagar ett nät som hajarna

Viña del Mar

I morse tog vi bussen från Viña del Mar. Efter två timmar mellan brunbrända kullar och genom en lång tunnel kom vi hit till Santiago. Vi har installerat oss i vår fina lägenhet och tagit en promenad genom folkvimlet ner till Plaza Italia, där vi åt var sin glass. På återvägen köpte vi

Mellan Anderna och Stilla havet
söndag 3 mars 2013 - Viña del Mar, Región de Valparaíso, Chile

Våra starkaste minnen från Puerto Varas är platsen där vi bodde. Den glada, vackra Javiera driver stället tillsammans med sin man. Det är en stor äng som ligger mellan landsvägen och Chiles största insjö, Lago Llanquihue. De har byggt två stugor vid kanten av en tjugo meters brant ner

Patagonien
måndag 25 februari 2013 - Puerto Varas, Región de Los Lagos, Chile

Samborombon, Paseo de Colón och Pampas många hundra gröna mil ger oss romantiska vibrationer och vi ser framför oss Evert Taube som gaucho komma ridande med sin mantel elegant över skuldrorna eller Fritjof Andersson dansa tango med Carmencita och njuta av fröjderna i glädjekvarteren.

Megastaden

Det var en oerhörd kontrast att komma från den lugna trädgårdsstaden i östra Göteborg till Buenos Aires där fjorton miljoner människor trängs i oändliga storstadskvarter. Varje fläck tycks vara bebyggd i ett enda stort rutmönster. Till och med kyrkogårdarna består av mausoléer med

Senkommen avslutning
måndag 11 juni 2012 - Kungsbacka V, Hallands län, Sverige

Gottskär måndag den 11 juni 2012 kl 9:31 fm Efter närmare tre veckor i Paradiset drog det ihop sig till hemresa. Vårt plan skulle lyfta kvart över ett på natten och vi skulle checka ut från vårt lodge klockan tio på förmiddagen. Frågan var vad vi skulle göra med allt bagage och oss

En pärla i Polynesien
onsdag 4 april 2012 - Avarua, Cooköarna

Puaikura, Rarotonga söndagen den 1 april kl 7:16 em Solen har precis gått ner och vi sitter på vår altan i den ljumma tropiska kvällen. Inifrån vår lägenhet hör vi från den lokala radiostationen just den melodiska sång och musik som vi förknippar med Söderhavet. De sjunger på maori.

Kyla och värme, höga berg och långa sandstränder
lördag 17 mars 2012 - Tauranga, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Tairua lördag den 17 mars kl 3:48 em Från Abel Tasman National Park i Sydöns nordvästra hörn har vi förflyttat oss till Coromandel strax öster om Auckland. På måndag skall vi lämna bilen och ta flyget till Rarotonga, så idag sorterar vi ut allt vi samlat på oss under sju veckor och som

Kroatien 2017

Kroatien 2017

3 maj 2017 - 3 maj 2017

Argentina Chile

Argentina Chile

10 februari 2013 - 24 mars 2013

[b]Buenos Aires, Anderna, Påskön, Atacama[/b] finns bland mycket annat med i vår planering. Alla flygresor och bostäder är inbokade i förväg, vilket känns ovant för oss. Det skall bli spännande att se om allt klaffar. Resmålen har funnits med i tankarna sedan barndomen och allt känns mycket lockande. När vi seglade blev vi hemma i Brasilien och nu får vi chansen att upptäcka de två återstående av abc-staterna. Följ oss gärna på vår resa. Det är alltid roligt för oss att få hälsningar från Norden på Resdagboken eller per mejl. Om man skriver i Resdagboken blir det även till glädje för andra. Hiltrud och Lars

Nya Zeeland, Rarotonga 2012

Nya Zeeland, Rarotonga 2012

30 januari 2012 - 13 april 2012

Det är återigen dags för långresa och för andra gången reser vi ungefär så långt bort som det över huvud taget är möjligt. Det märks direkt på tiden som är samma som här, men ändå tvärtom. 2007 var vi nio veckor på Nya Zeelands Nordö och nu är det Sydöns tur. Vi har sju veckor till förfogande från Christchurch på Sydön till Auckland på Nordön. Som avslutning har vi bokat en lägenhet i en bungalow på Rarotonga i Cook Islands under nitton dagar. Vid ankomsten till Christchurch finns rum reserverat på ett backpackers och hyrbilen skall stå och vänta på flygplatsen. Det är som alltid spännande att se om allt fungerar tills vi är på plats efter ett och ett halvt dygns flygning. Vi lägger till några mejladresser och behåller den lista vi hade under resan till Australien våren 2010. Meddela oss om Ni inte vill stå kvar.

Australien 2010

Australien 2010

3 januari 2010 - 31 mars 2010

Vi startar i Melbourne, där vi hyr en lägenhet i tio dagar i St Kilda, Sedan tar vi oss med husbil till slutstationen i Brisbane. Det blir en ännu oplanerad odyssé genom Victoria, New South Wales och Queeensland.

Sydafrika 2008

Sydafrika 2008

18 september 2008 - 12 december 2008

Flyg till Johannesburg. Rundresa med egen bil.

Trysil 2008

Trysil 2008

30 mars 2008 - 6 april 2008

Stuga på Fageråsen med Elin, Alva, Sara och Sofie och deras föräldrar.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Lars O Hiltrud uppdaterar sin resa