Rio de Janeiro - Januarifloden
torsdag 29 oktober 2015 - Rio de Janeiro, Volta Redonda, Brasilien

Sockertoppen, Jesusstatyn och Copacabana – vi checkade av turistens ”måsten” i Rio men ägnade oss även åt annat. Det vi uppskattade mest var vandringen ner från Kristusstatyn, genom naturreservatet Tijuca. Det tog oss säkert 2-2,5 h och vi var ordentligt svettiga efteråt, men det var

Iguaçufallen
torsdag 22 oktober 2015 - Foz do Iguaçu, Paraná, Brasilien

Efter Pantanal och Bonito flög vi vidare till Foz do Iguaçu – den stad vid Iguazufallen som ligger på den brasilianska sidan. 20 % av vattenfallen i Iguazú ligger i Brasilien medan 80 % ligger i Argentina. Totalt är det mellan 160-260 vattenfall på en 3 km lång sträcka. Vattenfallen här

Bonito
söndag 18 oktober 2015 - Bonito, Mato Grosso do Sul, Brasilien

Efter Pantanal åkte vi vidare till Bonito; en liten stad strax utanför Pantanal. Naturen kring Bonito är otrolig och drygt 70 olika rundturer erbjuds. Vi valde att åka till Ceita Core, en gård som låg en halvtimme utanför staden. Vi åkte från gården till ett område med vattenfall och

Pantanal
lördag 17 oktober 2015 - Miranda, Mato Grosso do Sul, Brasilien

De två sista veckorna i oktober var vi på ”semester” – inga studier, ingen kiting… Men med många andra upplevelser istället! Då det blir mycket text kommer jag lägga upp dem som olika inlägg utifrån geografisk plats. Vi började i Pantanal, världens största våtmarksområde.

Barra Nova & Morro Branco
onsdag 30 september 2015 - Barra Nova, Ceará, Brasilien

I början av veckan hyrde vi bil och begav oss söderut. Två timmar senare kom vi fram till den lilla byn Barra Nova, utanför staden Cascavel. Barra Nova är en liten fiskeby som ligger precis vid en flodmynning. Troligen mest kitesurfare som känner till det. När det är lågvatten kajtar man

Acerola
måndag 21 september 2015 - Cumbuco, Ceará, Brasilien

Idag satte vi oss på ett ställe på stranden för att plugga en stund. Alla juicer vi har testat hittills (ananas, mango, passionsfrukt...) har varit väldigt goda så vi gav oss på att testa något nytt: acerola. Det finns ingen direktöversättning på denna frukt till svenska eller engelska,

Fortaleza och Taíba
måndag 14 september 2015 - Fortaleza, Ceará, Brasilien

I förrgår åkte vi till Fortaleza, den största staden i den här regionen, med en befolkning på ca 2,5 miljoner men utan några sevärdheter. Det vi såg var en massa marknader och försäljare som sålde damkläder. Massvis med damkläder! Och inne i den större marknaden, det fd fängelset,

Paracuru
söndag 6 september 2015 - Paracuru, Ceará, Brasilien

Idag åkte vi till Paracuru, ca 1 timmes bilfärd nordväst om Cumbuco. När vi började närma oss stranden åkte vi förbi stora sanddyner och flertalet åsnor innan vi slutligen kom fram till den milslånga sandstranden som var full med kitesurfare!

Framme!
fredag 4 september 2015 - Cumbuco, Ceará, Brasilien

Nu har vi kommit fram och installerat oss på boendet på den lilla orten Cumbuco utanför Fortaleza. Vi mellanlandade i Lissabon och hade en natt där innan vi flög vidare. Lissabon gjorde verkligen gott intryck på mig! Mysig stad byggd på sju kullar. En stad med god mat, en gammal

Nya Zeeland

Nya Zeeland

8 december 2015 - 23 januari 2016

Brasilien

Brasilien

2 september 2015 - 28 november 2015

Del 1 av 2 av vår resa. Hösten kommer förhoppningsvis fyllas av sol, värme, bad, kite surfing, nya bekantskaper, härliga erfarenheter och lite studier någon gång däremellan.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Natascha uppdaterar sin resa