Midsommarsol, mycket underskattat!!
måndag 27 juni 2011 - Umeå, Västerbottens län, Sverige

Jag minns en gång när jag och Åsa kommit hem från vår tågluff runt i Europa och vi tog mina föräldrars bil och bara körde en hel natt runt i Umeåtrakten. Det var sommar och ljust dygnet runt. Vi fastnade på en väg och fick putta bilen för att komma vidare och köra igen. Vi lyssnade

Tantgympa, bottengyttja och språk med allergi.
måndag 27 september 2010 - Pärnu, Pärnu län, Estland

I förrgår kom vi fram och då vilade vi lite, åt lite och träffade Hanna m familj lite. Igår träffade vi doktorn som ordinerade massage, bad och gegga till höger och vänster. Jag ska även vattengympa mig varje morgon vid 8 med ca tio tanter och fyra-fem gubbar samt ha massage varje

Våldtäkt och hot om våld
fredag 18 december 2009 - Windhoek, Khomas Region, Namibia

Jag är så jävla förbannad. En femtonårig tjej, lillasyster till en bekant här, blev i fredags bortförd och våldtagen. Två dagar senare (söndag) lyckas hon fly. Hon har tur som har en familj kvar som bryr sig om henne och hon får medicinsk vård. Men än har kämpar hennes familj för att

Motorstopp i Öknen. Och massor om berg...
tisdag 15 december 2009 - Windhoek, Khomas Region, Namibia

Hej hej alla! Igen! Igår skulle jag, Andreas, Melaine (kille från frankrike, som bilat genom typ hela Afrika nu), Lloyd (kille som är från Windhoek och jobbar på hostelet) samt Abel (kille som hjälper till på dagiset där Ante hjälper till, han bor i ett skjul, äter ca ett mål om dagen

Sarah och Andreas Jul-Önskelista
söndag 6 december 2009 - Windhoek, Khomas Region, Namibia

Vi har en juleönskning: vi önskar oss ett USB-minne(kanske så stort som 16Gb) fyllt med bilder, musik och video, detta minne skola vandra –från den ena till den andra…och sedan färdas ner till oss per post :D Våran idé är alltså att ni som känner att ni har saker som vi skulle bli

Veckodag...
onsdag 18 november 2009 - Windhoek, Khomas Region, Namibia

ja, det låter ju inte så kul. Och jag kan inte argumentera mot det! Ska käka jordnötssmör på semi-mörka mackor och dricka te -jag börjar bli sjukligt less på min frukost!!! MÅSTE hitta soya-yoghurt. Min vän barkillen ska jobba idag så jag får åtminstone sällskap medan jag jobbar,

Fler bilder nu tror jag.
måndag 16 november 2009 - Windhoek, Khomas Region, Namibia

Har spenderat en timme nu med att försöka få upp bilder på fejjan, men det funkade ju inte så nu tar jag mig tid att fixa det här istället. Min kompis från Kongo har tagit ledigt från mig ikväll så jag tänkte mig att jag ska laga middag med några som drar till Sydafrika ikväll och

några snabba punkter
tisdag 10 november 2009 - Windhoek, Khomas Region, Namibia

-köket är bästa konversations-/make-new-friends-platsen. -jag har varit duktig och varit till universitetet idag. -Jag brände mig nog i solen trots påfyllningar med solkräm, kläder och 90 procent skugga. -män som är svin är inte alltid uppenbarligen svin. De kan vara helt blåsta utan

Uppsala och MFS-kurs
fredag 16 oktober 2009 - Umeå, Västerbottens län, Sverige

Nu har jag gjort min obligatoriska MFS-kurs i Uppsala och jag är rätt så nöjd med den...men jag har många tankar flygande nu och det är ju både bra och dåligt. Kanske mest bra. Men inte helt oproblematiskt. Tankarna jag har är just nu ganska ostrukturerade eftersom jag är lika trött som

När man bor så långt norrut...
fredag 2 oktober 2009 - Umeå, Västerbottens län, Sverige

...blir alla resor så oerhört långa. Eller känns det bara så? Nu är det iaf så att jag måste byta femtioelva plan för att komma mig till Namibia, och inte nog med det så ska jag först en sväng till Uppsala och gå en förberedelsekurs. Denna kurs verkar vara hur bra som helst och jag

Tälta i Spanien - utan dator

Tälta i Spanien - utan dator

10 juni 2012 - 16 juni 2012

Jag och min kära vän Fröken Å reser till Zarautz, Spanien, för att tälta. Nu har jag visserligen tappat rösten men den ursprungliga planen var: tält, tapas (med öl såklart) och surfkurs för nybörjare. Vi får se vad min ömma kropp pallar med, men kan den så ska den!! Oh yes. Jag kommer inte att ha någon dator med i packningen pga tekniska problem (vi har inget el-uttag i tältet), men jag kommer att uppdatera om allt möjligt kring resan direkt jag ges möjligheten ;) Mången lycka till till min röst, vårt tält och hajarna i haven. En mätt haj är en fredlig haj, som jag brukar säga...

midsommarfirande i Riksgränsen

midsommarfirande i Riksgränsen

23 juni 2011 - 26 juni 2011

Åker med Hanna och Anton till Riksgränsen där solen aldrig går ner och liftarna flyger högt över bergen.

Spa-resa för två ruckel

Spa-resa för två ruckel

24 september 2010 - 3 oktober 2010

Åker till ARN för att möta upp AnnSofie som åker in från Oslo. Därifrån tar vi planet till sällskapsresan på Pärnu Spa. Tydligen är fler där som jag känner, så det blir sällskapsresan 3000 for reals. Har aldrig, vad jag vet, åkt på en liknande resa där allt är planerat utom vad vi ska äta till lunch så jag är skitnervös och lite paranoid. Nåväl, detta blir en veckas mys och pys och PLUGGANDE och rehabträning!

Namibia

Namibia

13 oktober 2009 - 19 januari 2010

Jag reser till Namibia den långa vägen. Dvs, jag tar med mig allt och gör en extratripp till Uppsala för att lära mig grejer innan. I tre månader ska jag göra min sista termin genom att använda miljön till att skriva en bättre c-uppsats än vintern här i Norr hade givit mig. =)

Leon, Spanien

Leon, Spanien

28 juli 2008 - 5 augusti 2008

Åker och hälsar på en vän i Spanien, hon är fantastisk. Jag träffar hennes vänner, får äta den godaste maten, får två av dem att pk'a, får hennes mamma att prata engelska (till slut), får hennes pappa att snacka oavbrutet om norden (på spanska) och får vara den tillitsfulle rumskompisgarantin när min vän letar lägenhet och vi andra hjälper till. (Eftersom jag har så blå ögon så kan jag inte vara en lögnare inte ;)). Får träffa hennes gamlagamla mormor, får hälsa på på hennes farföräldrars vackra gård mitt ute i en by i Ingenstans. Får åka buss och bil genom Spanien, bada i min väns kompis pool och sova på hotell när jag kommer tillbaka till Stockholm.

London & Oslo

London & Oslo

19 juli 2009 - 31 juli 2009

Jag och AnnSofie rör våra lurviga mot London -där vi ska "träna" (vi är visserligen skadade, men skam den som ger sig)- och sedan mot Oslo -där tydligen en välkomstfest hos gamla vänner (till henne) anordnas och besök på TusenFryd Nöjespark skall göras. Detta är vår plan och den inbegriper mycken smärta, ångest, glädje och total lycka. Så det så.

Rendezvous 3

Rendezvous 3

11 december 2008 - 18 december 2008

Nu åker vi fem pers till London för att bekanta oss med fler och mer inom parkourens magiska värld. Som vanligt jag o fyra grabbar, men sjysst nog får vi bo hos en bekant till mig och hennes kille tillsammans med en grabb från....eh...rumänien? Det blir ju om något spännande med kök- och toalettdelande. Mycket fotarbete och alldeles för lite sömn är vad jag räknar med, och det här är kanske (?) första gången jag skriver i förväg(!!) -så förutseende av mig. Idag kände jag peppen komma smygande, det känns bra, har verkligen saknat den hittills. Första biten blir med tåg till sthlm och sen flyg till london, därefter kajka runt i stan med minimal packning. Som vanligt. That'll be NICE. Oh yeeah.

Tallinn o Kuusalu

Tallinn o Kuusalu

1 januari 2001 - 7 januari 2001

Åker med utbytesgrej till Kuusalu Kool (tror jag det stavas) tillsammans med några andra från min skola. Bor hos en familj där i ungefär en vecka.

Ryska karelen

Ryska karelen

2 maj 2005 - 8 maj 2005

Åker med ryskaklassen (egetval gymnasiet) till Karelen via Haparanda och finska Valamo. Ett gäng omaka gäng delar en buss genom stor del av Sverige, kanske ännu större del av Finland och sedan genom Ryska Karelen... Spännande. Mycket spännande. Där ska vi dessutom bo tre dagar i varsina ryska familjer. DET om något är spännande.

Dublin

Dublin

1 juli 2005 - 8 juli 2005

Jag och Björn åker och hälsar på hans syster i Dublin. En vecka får vi bo hos henne o Stephen i deras lägenhet =)

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Sarah uppdaterar sin resa