Sylvesterdagen
lördag 31 december 2016 - Knysna, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Förmiddagen var fri och jag passade på att handla de sista presenterna. Eftermiddagen tillbringade vi i Featherbed Naturbarn.  Vi åkte båt över till andra sidan sjön och där fick vi äntra vagnar som drogs av en traktor. Färden gick i slingrande vägar upp över höjden. Otroligt vackra

Triss av aktiviteter
fredag 30 december 2016 - Knysna, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Jag tror det är resans varmaste dag. Närmare 40°. Första aktiviteten var besök på Monkyland. Ett reservat som tar emot apor som varit husdjur eller på cirkus. De är helt lösa inom reservatet.  Växtligheten i Reservatet var som regnskog. Mycket fuktigt. Efter en bussresa på en timme så

Till Knysna
torsdag 29 december 2016 - Knysna, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Ytterligare uppbrott. Nu från Oudtshoorn till Knysna. Resan gick via Mossen bay. Där gjorde vi en liten paus så att vi hann titta till i Marin muiseumet. Där fanns en av de två skepp som seglade av Bartolomeu Dias någon gång i slutet av 1400-talet. Vi fortsatte resan mot Knysna. Nu blir det

Besök i grotta och strutsfarm
onsdag 28 december 2016 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Efter en lång och skön natt vaknade jag till en regnig dag. 10° kallare än igår. Vi besökte världens största kalksten grotta.  Där fick vi en timmes guidning. Därefter fortsatte vi till en strutsfarm. Guiden visade oss vita sällsynta strutsar, den afrikanska struten som idag är störst

Till Oudtshoorn
onsdag 28 december 2016 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

I går lämnade vi Montagu och tog oss till Oudtshoorn. Tre timmar tog bussfärd.  Resan gick över karga berg. Väl framme blev det en snabb incheckning och avsvalkning. Sedan tog vi oss till en buffelsafari för två timmars safari. Vi packade in oss i en safarijeep och en ny guide tog vid. Vi

Födelsedagen
måndag 26 december 2016 - Montagu, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Vaknade till varm och oplanerad dag. Efter frukosten var vi 5 tjejer som gjorde Montagu. En mycket liten by som dessutom var väldigt stängd. Dock fann vi en Afrikan Art galleri som var öppen. Det var inte bara butik utan även en vacker och konstnärlig trädgård till. Vi vandrade runt och

Till Montagu
söndag 25 december 2016 - Montagu, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Innan vi lämnade Kapstaden gjorde vi en tur upp till Taffelberget. Helt häpnadsväckande vackert. Därefter tog bussturen ca två timmar till Montagu där vi fick ny inkvartering. Landskapet är kargt och bergiga mellan vinodlingar. Väl framme är temperaturen ca 34°. Tog en liten promenad i en

Julafton
lördag 24 december 2016 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Vi startade julafonsdagen med lite av Sydafrikas historia. Nya guidertog oss till Kapstaden så första bostadområden i Lagha.Det startade 1901 och än i dag finns det fortfarande skjul för fattiga. Men det finns numera 4 olika sociala boendenivåer. Skjul, kollektivt, hyresrätter och små

Till Kapstaden
fredag 23 december 2016 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Vi lämnade Stellenborsch efter frukost för att komma till Kapstaden. Vi stannade till i Simons Town för en titt i pingvinkolonien och där efter tog färden oss vidare till Goda Hoppsudden. Vi hade tur med vädret för regnet hängde i luften. Jag tog linbanan upp med Rolf och gick sedan de sist

Vinprovardag
torsdag 22 december 2016 - Stellenbosch, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Efter en fantastisk frukost begav vi oss av till Eikendals vingård för lite guidning samt provning av 5 av deras viner. Därefter till J. C Le Ruox för provning av 5 mosserande viner. Lagom till luriga kl 11.30 på förmiddagen föreslog Grant att vi skulle stanna på en annan vingård som hade

Sydafrika Garden Route

Sydafrika Garden Route

3 januari 2016 - 3 januari 2017

Åker med Singelresor i Norden AB till Sydafrika över jul och nyår,

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Agneta uppdaterar sin resa