50+ som gillar mat kultur och sport/ rörelse
hemstad Karlstad, Värmlands län, Sverige
Senast aktiv - från Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike
Cykel, fisksoppa och BB
tisdag 14 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Tisdagen kom med ytterligare solsken. Efter frukost förberedde vi dagens lunch; fisksoppa med vitlöksaioli. Pär tog sig an soppan med lök, potatis, morötter, fänkål m m och jag knäckte ett ägg och rörde ihop gulan med vitlök, vinäger och olja.Eftersom det var en fin dag tog vi cyklarna

Blåst
måndag 13 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Dagens inlägg handlar mest om blåst. I natt har det friskat i rejält i södra Frankrike; uppåt Grenobletrakten t o m så mycket att tak ska ha blåst av byggnader. Här har det tjutit i huset och Pär hörde ett ljud från taket, som han funderade lite över. På förmiddagen var vi uppe på

Hög höjd
söndag 12 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Igår kväll började Mistralen blåsa igen, vilket oftast innebär gnistrande klart väder och idag var inget undantag.Pär har lånat en bil av några vänner i en by som heter Chasteuil och som ligger på drygt 900 m ö h, några mil norrut. Idag lånade vi en annan bil av vänner här i byn och

Minnesdag
lördag 11 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Lördag är marknadsdag i Claviers och redan kl 06 i morse, när jag öppnade fönsterluckorna, kunde jag ropa ”bonjour” till frukt- och grönsakshandlaren, som höll på att ställa upp på andra sidan gatan. Brita åkte hem till Dalarna idag seftersom hon har en del åtaganden hemmavid, så

Olja

Klockan tio på förmiddagen idag träffade vi Nicole - som vi har hjälpt med olivskörden - i Spéracèdes där det finns en olivkvarn. Invägningen gav vid handen att oliverna vägde 224 kg. En kort beskrivning av tillvägagångssättet: Frukten hälls upp i en stor tratt och därifrån förs

Färdigskördat
onsdag 8 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Sommaren har varit varm och torr i den här delen av Frankrike. Under Allhelgonahelgen hade man dock ett riktigt regnväder och även åska. I början av veckan började sedan Mistralvinden blåsa. Denna uppkommer i Centralmassivet och för ofta med sig klarare och lite kyligare väder. Så skedde

En vilodag
torsdag 9 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Torsdagen har varit en lugn dag. Brita och jag vandrade, i ca tio-tolv grader och växlande molnighet, de fem kilometrarna ner i dalen och vidare upp till grannbyn Bargemon. Där var det marknadsdag och vi handlade lite ost tillsammans med Pär som anslöt vid marknadsplatsen.Sedan promenerade vi

Oliver i mängd
tisdag 7 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Trots strulet längs vägen i morse, hann jag gott och väl i tid till flyget. Landningen i Nice skedde t o m fem minuter innan utsatt tid. Pär hämtade och vi åkte de ca åtta milen upp till Claviers. Där sammanstrålade vi med Brita, som hjälpte en grannkvinna och hennes vänner med

On the road again
tisdag 7 november 2017 - Enköping, Uppsala län, Sverige

Tisdag morgon 7/11. Jag lämnade Karlstad busstation kl 03 som planerat, för första etappen på resan. Nu är klockan 07.05 och jag skulle ha varit på Arlanda om fem minuter, men det är stopp på E18, vid Ekolsundsbron och även dit är det en bit kvar. Flyget går kl 09.40 så vi får se om

Dags att avsluta
onsdag 30 november 2016 - New York, USA

"All my bags are packed, I'm ready to go.... 'Cause I'm leaving on a jet plane, don't know when I'll be back again...." Dessa lösryckta citat ur John Denvers gamla låt får bli slutrefrängen på denna resa.Det slutade regna efter att vi ätit middag på en indisk restaurang igår kväll och då

Claviers

Claviers

7 november 2017 - 15 november 2017

En resa för att besöka vänner i byn Claviers, i bergen några mil väster om Nice. Jag hoppas få vara med om olivskörden och att få göra några cykelturer till byarna i omgivningarna.

NYC 2016

NYC 2016

16 november 2016 - 30 november 2016

En resa till den stora staden, ihop med dottern. Vi tänker bese museer och andra sevärdheter men även strosa omkring och bara vara....

Nepal 2016

Nepal 2016

23 april 2016 - 3 maj 2016

En resa ihop med goda vänner för att bl a vara med om invigningen av ett barnhem i en bergsby som heter Ratankot. Barnhemmet är byggt bl a med stöd från Sverige. I övrigt kommer vi att vara i Kathmandu och göra en del studiebesök och uppleva staden.

New York City

New York City

16 november 2012 - 27 november 2012

Resan går västerut till the Big Apple; staden som enligt sägnen aldrig sover.

Australien

Australien

7 mars 2011 - 25 mars 2011

Vi byter vintern mot sensommar, Down Under. Sydney, Alice Springs och Cairns kommer att vara de fasta punkterna under tre veckor.

Frankrike

Frankrike

14 juli 2010 - 26 juli 2010

Fyra nätter i Paris följs av en vecka i Claviers, som ligger uppe i bergen, åtta mil väster om Nice.

Kina

Kina

19 november 2009 - 6 december 2009

Resan går till Beijing, Xian, Yangshou och Sanya. Det handlar om att få lära sig lite mer om en av världens äldsta kulturer. Dessutom utvecklas ju landet idag i en takt, som historien kanske inte har sett motsvarighet till tidigare, så det ska bli spännande!

Madeira

Madeira

18 november 2008 - 26 november 2008

Vi reser till Madeira, för att komma från höstmörkret några dagar och för att koppla av, vandra, se öns kultur och äta god mat

Nya Zeeland

Nya Zeeland

9 februari 2007 - 4 mars 2007

Jag och min bror och våra fruar reser till Nya Zeeland under 3 veckor för att njuta av naturen, äta god mat, smaka gott vin, vandra, cykla och kanske prova på någon aktivitet "light" som passar för mindre äventyrliga.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Per-Inge uppdaterar sin resa