Kapstaden
fredag 11 januari 2019 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Nu börjar vår resa ta slut och vi är i Kapstaden. När vi närmade oss Kapstaden blev det mer och mer vinodlingar och till slut var det de enda odlingarna vi såg. Naturligtvis var vi på några vinprovningar och den druvan som är speciell för Sydafrika och som inte odlas någon annanstans

Garden Route
måndag 7 januari 2019 - Knysna, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Vi har nu flugit från Durban till Port Elizabeth och nu börjar en ny inriktning på resan utmed den vackra kustvägen ned mot Kapstaden. Vägen kallas för Garden Route för att det alltid är någon växt som blommar längs med vägen. Här är mer vild och dramatisk natur, tidigare har det mest

Thanda Game Reserve
onsdag 2 januari 2019 - St Lucia, KwaZulu-Natal, Sydafrika

Nu sitter vi på vår veranda, mitt i grönskan i Thanda reservatet.  Detta är ett helt underbart ställe där man bor i lyxiga tält långt från varandra med bara naturen som granne. Man hör många vackra fågelljud och kan se hjortdjur som nyala i buskarna eller apor i träden.  Det är ett

Kruger
tisdag 1 januari 2019 - Mpumalanga, Sydafrika

KrugerparkenVi är nu på en semesterresa i Sydafrika i 3 veckor. Resan börjar i Johannesburg och slutar i Kapstaden. Vi besökte först Soweto strax utanför Johannesburg och tittade bland annat på Mandelas hus. Sen fortsatte vi vidare mot de stora parkerna och bodde först på ett par ställen

Kusten
torsdag 14 december 2017 - Cartagena de Indias, Bolívar, Colombia

Så var det dags att åka till kusten. Vi åkte buss tidigt på morgonen från Jerico för att hinna med flyget mot Santa Marta.  Det skulle vara en 5 timmars färd till flygplatsen. Tyvärr var det många vägarbeten på vägen och här drar man sig inte för att stänga av helt i båda

Jerico
måndag 11 december 2017 - Jericó, Antioquia, Colombia

Från Medellin till Jerico var det ett bergigt och vackert landskap. Nu kommer vi in i kaffedistrikten på lite högre höjd, Jerico ligger på 2000 meter över havet. Colombia är världens 4:e största producent av kaffe. De producerar också mycket bananer och blommor som rosor och hortensia.

Medellin
torsdag 7 december 2017 - Medellín, Antioquia, Colombia

Medellin är den näst största staden i Colombia med 3 miljoner invånare. Den är mycket kuperad omringad av berg på alla sidor och ligger på 1500 meters höjd. Temperaturen är behaglig med 25 grader på dagen och 20 på natten. Det ligger fattiga områden på branta sluttningarna runt om

Guatape'
onsdag 6 december 2017 - Guatapé, Antioquia, Colombia

Gutape’ är en liten stad med 6000 invånare. Här finns en lag att man måste måla socklarna på husen. Ibland berättar de en hel historia. Husen är mycket färggranna och det är fantastiskt att gå runt på gatorna och beundra alla färger och figurer på socklarna. Staden ligger mycket

Rio Claro
tisdag 5 december 2017 - Rio Claro, Antioquia, Colombia

Rio ClaroVi har sovit i ett hus ute i regnskogen med en helt öppen vägg ut mot en dal med en forsande flod längst ned och grönskande träd och buskar sluttande uppåt på en bergskam. Ljudet av forsen hörs hela tiden och med fågellud i bakgrunden. Vi bor en bit över marken, så man behöver

Bogota
tisdag 5 december 2017 - Bogotá, Colombia

Lyckligt kom vi fram efter en bra flygning från Linköping via Amsterdam. Lyxigt att då flyga från Linköping! En man i gruppen missade planet från Arlanda, då han fastnat i en hiss i sitt bostadshus i Upplands Väsby kl 4 på morgonen. Vilken mardröms start på resan! Han kom fram ett dygn

Sydafrika

Sydafrika

21 december 2018 - 13 januari 2019

En rundresa på östra sidan med spännande safaris och vackra vyer.

Colombia

Colombia

30 november 2017 - 15 december 2017

En rundresa i Colombia

Påskön

Påskön

1 februari 2017 - 13 februari 2017

Vi besöker den mytomspunna Påskön och hälsar på stengubbarna. Några dagar i Chile innan vi flyger ut.

Höst i Japan

Höst i Japan

6 november 2016 - 20 november 2016

Vi åker runt i Japan för att uppleva de vackra höstfärgerna och uppleva kulturen.

Kuba

Kuba

11 november 2015 - 22 december 2015

Vi upptäcker Kuba och dess människor och spännande kultur genom att vandra och åka runt på ön.

Madagaskar

Madagaskar

19 oktober 2014 - 9 november 2014

En resa i Madagaskars djungler för att upptäcka öns unika natur och djurliv.

Gyllene Triangeln

Gyllene Triangeln

21 februari 2014 - 16 mars 2014

Resan börjar i Rangoon och slutar i Hanoi. Vi tar oss genom bergstrakter i fem olika länder med en enorm mångfald av etniska grupper och språk.

Costa Rica

Costa Rica

10 november 2013 - 25 november 2013

Costa Rica, världens artrikaste plats! Djur, växter, djungler och stränder!

Burma

Burma

31 oktober 2012 - 26 november 2012

Mexiko

Mexiko

15 december 2011 - 14 januari 2012

Indiankultur, vandring och stränder i Mexiko.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Anna uppdaterar sin resa