Belem till Olinda
tisdag 5 november 2019 - Olinda, Pernambuco, Brasilien

FlodbåtSå var det dags att lämna det jättemysiga hotellet i Macapa och säga farväl till det trevliga ägarparet. Det är bara att ta med hängmattan igen och kliva upp på flodbåten för ett dygns färd till Belem. Det första man gör är att hänga upp sin hängmatta på krokar i taket.

Macapa
torsdag 31 oktober 2019 - Macapá, Amapá, Brasilien

Macapa ligger vid västra flodbanken till Amazonflodens mynning, precis på ekvatorn och tillhör  regionen Amapa. Här är 90% regnskog, varav 70% är orörd. Vi besökte Bioparque da Amazonia, vilket är en hållbarhetspark med olika inslag från Amazonas. Här har de bland annat vildbin, som

Nationalparken Anavilhanas
tisdag 22 oktober 2019 - Novo Airão, Amazonas, Brasilien

På en av de få vägarna i området tog vi oss till Novo Airao, en by utmed Rio Negro. Här bodde vi fint på ett hotell med utsikt över floden. Vid hotellet fanns det leguaner, som ibland kom upp till restaurangen och hälsade på. Vi gjorde lite utflykter ut i regnskogen, bland annat till

Tumbira
torsdag 24 oktober 2019 - Amazonas, Brasilien

Till nästa by vi besöker,,Tambira, går det inga vägar alls utan man måste ta sig dit med båt. Här bor vi hos Dona Vera i ett fint trähus ovanför floden. Vi är 2 par som bor här och en inackorderingstjej från Sao Paulo. Hon har mycket blommor överallt och från altanen har man en fin

Manaus
söndag 20 oktober 2019 - Manaus, Amazonas, Brasilien

Manaus är en stad mitt i djungeln och man kan bara komma dit med flyg eller båt, det finns inga vägar genom djungeln. Invånarantalet är 2,5 miljoner, så det är ingen liten stad. Den har byggt upp sin välfärd på gummiindustrin och har nog sett sina bästa dagar. Det mest berömda i staden

Kapstaden
fredag 11 januari 2019 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Nu börjar vår resa ta slut och vi är i Kapstaden. När vi närmade oss Kapstaden blev det mer och mer vinodlingar och till slut var det de enda odlingarna vi såg. Naturligtvis var vi på några vinprovningar och den druvan som är speciell för Sydafrika och som inte odlas någon annanstans

Garden Route
måndag 7 januari 2019 - Knysna, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Vi har nu flugit från Durban till Port Elizabeth och nu börjar en ny inriktning på resan utmed den vackra kustvägen ned mot Kapstaden. Vägen kallas för Garden Route för att det alltid är någon växt som blommar längs med vägen. Här är mer vild och dramatisk natur, tidigare har det mest

Thanda Game Reserve
onsdag 2 januari 2019 - St Lucia, KwaZulu-Natal, Sydafrika

Nu sitter vi på vår veranda, mitt i grönskan i Thanda reservatet.  Detta är ett helt underbart ställe där man bor i lyxiga tält långt från varandra med bara naturen som granne. Man hör många vackra fågelljud och kan se hjortdjur som nyala i buskarna eller apor i träden.  Det är ett

Kruger
tisdag 1 januari 2019 - Mpumalanga, Sydafrika

KrugerparkenVi är nu på en semesterresa i Sydafrika i 3 veckor. Resan börjar i Johannesburg och slutar i Kapstaden. Vi besökte först Soweto strax utanför Johannesburg och tittade bland annat på Mandelas hus. Sen fortsatte vi vidare mot de stora parkerna och bodde först på ett par ställen

Kusten
torsdag 14 december 2017 - Cartagena de Indias, Bolívar, Colombia

Så var det dags att åka till kusten. Vi åkte buss tidigt på morgonen från Jerico för att hinna med flyget mot Santa Marta.  Det skulle vara en 5 timmars färd till flygplatsen. Tyvärr var det många vägarbeten på vägen och här drar man sig inte för att stänga av helt i båda

Norra Brasilien

Norra Brasilien

17 oktober 2019 - 6 november 2019

Vi följer Amazonfloden och djungellivet däromkring.

Sydafrika

Sydafrika

21 december 2018 - 13 januari 2019

En rundresa på östra sidan med spännande safaris och vackra vyer.

Colombia

Colombia

30 november 2017 - 15 december 2017

En rundresa i Colombia

Påskön

Påskön

1 februari 2017 - 13 februari 2017

Vi besöker den mytomspunna Påskön och hälsar på stengubbarna. Några dagar i Chile innan vi flyger ut.

Höst i Japan

Höst i Japan

6 november 2016 - 20 november 2016

Vi åker runt i Japan för att uppleva de vackra höstfärgerna och uppleva kulturen.

Kuba

Kuba

11 november 2015 - 22 december 2015

Vi upptäcker Kuba och dess människor och spännande kultur genom att vandra och åka runt på ön.

Madagaskar

Madagaskar

19 oktober 2014 - 9 november 2014

En resa i Madagaskars djungler för att upptäcka öns unika natur och djurliv.

Gyllene Triangeln

Gyllene Triangeln

21 februari 2014 - 16 mars 2014

Resan börjar i Rangoon och slutar i Hanoi. Vi tar oss genom bergstrakter i fem olika länder med en enorm mångfald av etniska grupper och språk.

Costa Rica

Costa Rica

10 november 2013 - 25 november 2013

Costa Rica, världens artrikaste plats! Djur, växter, djungler och stränder!

Burma

Burma

31 oktober 2012 - 26 november 2012

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Anna uppdaterar sin resa