Hemma igen
lördag 10 juni 2017 - Gävle, Gävleborgs län, Sverige

Så var vi hemma igen. Det har varit en fantastisk resa till Malawi. Det känns som vanligt lite overkligt att vi har varit borta ända till Afrika och nu är man hemma igen som om ingenting hade hänt. Tre veckor gick verkligen fort. Det är alltid kul att resa och jag har trivts väldigt bra i

Malawisjön
onsdag 7 juni 2017 - Cape Maclear, Södra regionen, Malawi

Det känns bra att avsluta vår resa med Malawisjön. Det känns som en av höjdpunkterna på resan. Malawisjön är den tredje största sjön i Afrika och nionde största sötvattensjön i världen. Den är upp till 500 meter djup och här lever en mängd fiskarter som jämförts med fiskeutbudet

Mulanje
måndag 5 juni 2017 - Mulanje, Södra regionen, Malawi

Helgen spenderade vi i Mulanhebergen som ligger i Malawis sydöstra hörn som gränsar till Moçambique. Här finns många teodlingar och bergen är populära att vandra i. Vi bodde på en liten lodge vid foten av berget i byn Likhubula. Vi var de enda gästerna. Vi fick en egen guide som vandrade

Sista dagen på sjukhuset
fredag 2 juni 2017 - Blantyre, Södra regionen, Malawi

Två veckors praktik har gått jättefort. Idag var vår sista dag. Vi har fortsatt varit på gyn sista tiden. Jag tror jag har glömt att nämna att alla doktorer här pratar engelska med varandra. Själva läkarutbildningen verkar vara helt på engelska. Däremot pratar de på chichewa med

Family planning
onsdag 31 maj 2017 - Blantyre, Södra regionen, Malawi

Senaste dagarna har det varit riktigt kallt och blåsigt. Runt 15 grader, mulet och regnskurar. Tröja och regnjacka har inte suttit fel. Vi fortsätter praktiken denna vecka på gynkliniken. I måndags var vi på gynavdelningen. Hit kommer patienter efter olika operationer eller efter

Safari
söndag 28 maj 2017 - Blantyre, Södra regionen, Malawi

I fredags var vi på operation hela dagen. Vi fick se flera kejsarsnitt. Det var riktigt roligt. Varje snitt tog ca 25 min. På 10 min var barnet ute och efter ytterligare 15 min var kvinnan ihopsydd. Det var två doktorer som utförde operationen, en op-sköterska och en anastesiolog. Patienten

Antenatal clinic
torsdag 25 maj 2017 - Blantyre, Södra regionen, Malawi

Vi fortsätter praktiken på QECH. De senaste dagarna har vi varit på antenatal clinic and ward. Det är exam week denna vecka så många av doktorerna är upptagna av att examinera studenter. Igår var det den största tentadagen, så då stod i princip allt arbete stilla på kliniken, förutom

Förlossningen
tisdag 23 maj 2017 - Blantyre, Södra regionen, Malawi

Nu har vi påbörjat praktiken på Queen Elizabeth Central Hospital i Blantyre. Det är ett stort sjukhuskomplex i centrala stan. Det består av många små byggnader och kliniker. Det är grönt och fint runtomkring med gräsmattor, blombuskar, kaktusar och palmer. Vi har varit på förlossningen

Äntligen framme!
söndag 21 maj 2017 - Blantyre, Södra regionen, Malawi

Nu är vi äntligen på plats i Malawi. Det var en lång resa hit, runt 20 timmar tog det totalt. Blantyres flygplats är ganska liten och utanför stod en taxichaufför och väntade på oss med en skylt "Anna and Eriq". Vår lodge ligger lite utanför Blantyre, i en stadsdel som heter Limbe. Det

Ikväll är det dags
fredag 19 maj 2017 - Gävle, Gävleborgs län, Sverige

I kväll bär det av till Afrika. Resan kommer pågå hela natten med mellanlandning i Addis Abeba. Inte förän på lördag eftermiddag landar vi i Blantyre, Malawi, där vi ska spendera nästkommande 2 veckor. Brorsan och jag ska praktisera på Queen Elizabeth Central Hospital i Blantyre på

Malmström doctors go Africa

Malmström doctors go Africa

19 maj 2017 - 10 juni 2017

Brorsan och jag åker till Malawi för att praktisera på Queen Elisabeth Hospital i Blantyre.

Jorden Runt

Jorden Runt

6 oktober 2015 - 9 november 2015

Mamma och jag ska resa till andra sidan jordklotet till Midgårds land - Nya Zeeland.

En resa till Fjärran Östern

En resa till Fjärran Östern

12 juli 2014 - 22 augusti 2014

En resa till Vietnam, Kambodja, Hong Kong och Taiwan.

Sydamerika

Sydamerika

10 maj 2008 - 21 juni 2008

Pappa och jag gör en resa till Ecuador, Galapagosöarna och Peru.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Anna uppdaterar sin resa