Landat i Sverige
måndag 5 augusti 2019 - Göteborg, Västra Götalands län, Sverige

Resdag. Hotellfrukost med Malin och Bethany, sedan stadsbuss till busstationen i Glasgow och därifrån flygbuss till Edinburgs flygplats. En supersmidig bagageinlämning och säkerhetskontroll och sedan väntan på boarding. Lugn och fin flygning enligt tidtabellen och sen rakt in i flygbussen som

Sista natten innan vi åker tillbaka till Sverige
söndag 4 augusti 2019 - Glasgow, Skottland, Storbritannien

Sista heldagen i Skottland! En Road trip från Elgin till Glasgow stod på schemat så det vara bara att sätta fart.Vi började dock med en blixtvisit på Brodie Castle. Resan fortsatte mot och längs med Loch Ness, vi valde att köra ned längs östsidan. I Loch Ness måste man bada tänkte

Hiking och berg
lördag 3 augusti 2019 - Elgin, Skottland, Storbritannien

När Tomas och Annelie sov så vandrade Malin upp för ett berg. Lagom efter frukost kom hon tillbaka och vi vandrade iväg för att ta oss upp för ett annat berg. Totalt vandrade vi mer än 450 höjdmeter upp under våra första 3km. Klättringen utmanade oss olika mycket, men Annelie var klart

Cairngorm
fredag 2 augusti 2019 - Aviemore, Skottland, Storbritannien

Vi lämnade Oban på fastande mage med siktet ställt på Glencoe. Där hittade vi en fantastisk frukostplats vid en flod vid botten av ett vattenfallsprytt berg. Magiskt! Vi tog såklart även en liten vandring här och kikade på en kort film om dalens blodiga historia. I Aviemore blev det middag

Utflykt
torsdag 1 augusti 2019 - Oban, Skottland, Storbritannien

En tidig morgon, en tidig färja, en tidig (och 11 timmar lång) utflykt. Dagens färdmedel blev färja, buss, båt, båt, färja, buss och slutligen färja hem igen. Huvudmålet för dagen var ön Staffa där vi förundrades över vulkanisk sten, besökte Fingal's Cave och spanade förgäves efter

Äntligen i Skottland
onsdag 31 juli 2019 - Oban, Skottland, Storbritannien

Vi startade dagen på engelska östkusten i Berwick-upon-Tweed och avslutade den på skotska västkusten i Oban. Därimellan vandrade vi i fantastisk omgivning längs kusten i St Abbs, besökte Stirling Castle och Wallacemonumentet och körde genom bedårande vacker natur i Loch Lomonds

Börjar närma oss Skottland
tisdag 30 juli 2019 -

En sista frukost i London sedan tåg mot Skotska gränsen, närmare bestämt Berwick-upon-Tweed. Här har vi mött upp Malin som vi ska åka ihop med under resten av vår resa. Vi har under kvällen promenerat på stadsmuren, ätit pizza och kommit näst(!) sist i det lokala pub-quizet.

Buckingham Palace
måndag 29 juli 2019 - London, England, Storbritannien

Idag begav vi oss åter mot mötesplatsen för vår Buckingham Palace-guidning. Den här gången dessutom på rätt dag. :) Vi fick se flera olika vaktavbyten, dessutom vid olika tillfällen innan det så småningom var dags för vår rundvandring inne i palatset. Vi gjorde vårt bästa för att

Harry Potter and the Cursed Child
söndag 28 juli 2019 - London, England, Storbritannien

En dag helt i teaterns tecken. Tack vare en snäll busschaufför kom vi i god tid till att hämta ut våra Harry Potter-biljetter. Först en drygt 3h lång första del som innehöll både toppar och dalar i storyn för att sedan sluta på en cliffhanger. Efter lite paus och mat var det så dags

Förvirring och improvisation
lördag 27 juli 2019 - London, England, Storbritannien

Vi skuttade upp tidigt och fixade till oss inför dagens rundtur på Buckingham palace. Vi gav oss ut i regnet och tog bussen dit. Väl på plats fanns inte våra namn på listan... Efter lite förvirring kom det fram, vi var inte bokade idag utan på måndag! Försmädligt, ja visst, men tvärt om

Nordens ark

Nordens ark

8 augusti 2020 - 8 augusti 2020

Dagens utflykt gick till Nordens Ark. Det var inte bara vi som tyckte det varmt, tigern låg och sov i skuggan och flera av de andra djuren följde dens exempel. Vi såg dessutom flera sorters leopard, ugglor, tranor, vildhästar, hackspett och fler små kattdjur. Djur i frihet är såklart bättre än djur i djurpark. Djur i djurpark är dock bättre än inga djur alls.

Impro i Alingsås

Impro i Alingsås

4 augusti 2020 - 4 augusti 2020

Världspremiär och en synkad utterklubb I Alingsås bjöds det förutom våfflor och glass även på världspremiär av Annelie och Michelles Monoplural - en kavalkad av känslofyllda relationer. Efter pausen blev det så långform med Alingsås impro + Petra Ekstedt + Annelie och Michelle. Historien denna gång handlade om kärlek, svartsjuka, ensamhet, gemenskap och så uttrar.

Kolmården och Norrköping

Kolmården och Norrköping

5 augusti 2020 - 7 augusti 2020

Vi åkte med tåg till Norrköping och sen vidare med buss till Vildmarkshotellet som vi skulle bo på under natten. Vårt rum var mysigt även om de tjocka gardinerna tyvärr endast dolde en utsikt mot asfalt och lite träd. Middagen var välsmakande och då speciellt efterrätten med krämig vaniljglass med kolasås, men kaffet smakade fel sorts beskt. Med frukost i våra magar och bagaget i hotellets förvaring promenerade vi 1,7 km till ingången till Kolmården. Det började med en linbanesafari där några utvalda höjdpunkter var en björn som fläkte ut sig på en klippa, sömniga lejon och nyfikna giraffer. Sedan promenerade vi runt parken i maklig takt. Det var häftigt att se alla djuren i de anpassade miljöerna. Annelie blev helt betagen av surikaterna och var nära på att adoptera en och ta med hem. Vi hade givetvis hellre sett djuren i sin naturliga miljö, men tyvärr förstör människan många av djurens hem och då är det bra att det finns djurparker som försöker rädda dessa utrotningshotade djur. Efter en dags vandring i parken tog vi bussen mot Norrköping där vi skall spendera natten innan vidare färd söderut imorgon. I hotellets entré mötes vi av en tysk filminspelningsproduktion, men de var tydligen inte där för vår skull...

Varberg och spahelg

Varberg och spahelg

1 augusti 2020 - 3 augusti 2020

Vi for till Varbergs kusthotell för ett välbehövligt break från vardagen. Solen sken ikapp med taxichauffören på resan dit och väl framme kunde vi insupa den härliga, energigivande omgivningen. Havet är verkligen något speciellt. Vi har skämt bort oss själva med med sköna, avslappnande behandlingar och njutfyllt spa med varm söt- och saltvattenspool samt torr- och ångbastu under två dagar. Middagsbuffen var något av en besvikelse medans a la carte luncherna var toppklass. Totalt sett en fantastisk helg och vi återvänder till Göteborg med ny energi.

Dag 3 Heldag i Warszawa

Dag 3 Heldag i Warszawa

18 juli 2019 - 5 augusti 2019

Idag har vi upptäckt Warzawa till fots. En fantastisk stad fylld av historia från olika tider. Krigsmonument blandat med kungliga sommarpalats och såväl gamla som nybyggda restauranger i en härlig blandning. Till slut fick fötterna nog och vi tog bussen hem, tur att morgondagen till stor del består av tågresande så fötterna får vila. Fyllda av intryck hälsar vi godnatt från Warzawa.

Europaresan dag 2. Auschwitz och tåg till Warszawa, Polen

Europaresan dag 2. Auschwitz och tåg till Warszawa, Polen

17 juli 2019 - 17 juli 2019

Idag har det varit en kontrasternas dag. Från fint hotell med fantastisk frukostbuffé i Krakow till luftmadrass i Warzawa. Från tidig morgon till sen kväll. Från ohyggliga övergrepp och ondska i Auschwitz till vänskap och välkomnande i Warzawa. Annelies tyngsta ögonblick för dagen var fotografiet av mannen med käpp som lyckligt ovetandes just fått sin dödsdom. Det lyckligaste var när hon åt upp hela körsbärspralinen istället för att dela med sig. Tomas tyngsta var den stora högen av barnskor som separerats från sina ägare och lyckligaste var den fantastiska kalkonfärsbiffen med kantarellstuvning han fick åtnjuta till middag. En dag av tankar och kontraster, nu blir det sömn och en chans för hjärnan att sortera intrycken

Vår Europaresa 1:a stopp Krakow Polen

Vår Europaresa 1:a stopp Krakow Polen

16 juli 2019 - 16 juli 2019

Vi gick upp i ottan för att hinna med vårt flyg från Landvetter till Krakow, Polen. Annelie lyckades somna en stund på flygplanet medan Tomas lyssnade på pod och tittade på serier. Efter en taxitur som var nära att sluta med överkörda fotgängare på ett övergångsställe, men som tack vare snabba förarreflexer slutade väl så var vi framme på vårt hotell. Eftersom vi var tidiga till incheckning lämnade vi vårt bagage i tryggt förvar på hotellet medan vi begav oss ut på en hop-on hop-off buss som tog oss runt i staden. Vi valde att hoppa av i närheten av gamla staden och promenerade omkring och kikade på hus, statyer och människor. Vi lyckades hitta en liten grupp trevliga fik i en hörna, en bit bort från den stora massan av turister. Vi åt en god lunch och sedan fortsatte vi runt gamla staden. Det märks att staden har en historia att berätta. Gammalt möter nytt. Trasigt möter helt. En vacker stad. Vi kom ner till ån och tog en rundtur med båt, vilket blev en välbehövlig paus ifrån allt gående och vi kunde njuta av stan från vattnet. Väl tillbaka på hotellet insåg vi att vi missade Schindler's fabrik-museet, vilket Annelie gärna hade velat gå på. Nåväl, allt kan inte hinnas med på en halv dag. Det finns skäl att komma hit och besöka Krakow igen. Idag firar vi 6 år tillsammans vilket vi firade med bubbel, 3 rätters och en flaska rose. Vi avrundade kvällen med spa. Annelie fick en välbehövlig massage och Tomas fick njuta av poolerna. Imorgon är det upp tidigt som gäller, då vi ska åka till Auschwitz.

Nya Zeeland

Nya Zeeland

11 februari 2019 - 3 mars 2019

Tomas och jag reser till Nya Zeeland! En drömresa går i uppfyllelse.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Annelie uppdaterar sin resa