Europaresan
tisdag 16 juli 2019 - Kraków, Lillpolen, Polen

Hemma igen
söndag 3 mars 2019 - Göteborg, Västra Götalands län, Sverige

Så var det dags, vår sista frukost i Nya Zeeland. När magen fått sitt var det dags att fylla väskorna med packning. Vi tog en kort shoppingpromenad i centrum och sedan begav vi oss mot flygplatsen och hyrbilsåterlämningen. Drygt 25h senare möts vi av ett regnigt Göteborg när vi kliver av

Solnedgång
fredag 1 mars 2019 - Auckland, Nya Zeeland

Först en sak som vi glömde igår. Vid frukosten fick Annelie en magisk kaffekopp, lite synd bara att dess enda kraft var att flytta kaffe från insidan av koppen till det omgivande fatet.Efter dagens frukost (utan magiska koppar) begav vi oss mot museet för att kika på Maorihistoria. På vägen

Vinprovning
torsdag 28 februari 2019 - Auckland, Nya Zeeland

Vi startade dagen med en full frukostbuffé på hotellet. Äntligen fanns det riktiga pålägg till frukostmackorna. Vi blev upphämtade från hotellet av dagens guide för en tur först mot västsidan, sedan till vingårdarna i nordväst. Första stoppet var dock en utsiktsplats vid Arataki

Hobbiton
onsdag 27 februari 2019 - Auckland, Nya Zeeland

Vi gick upp i ottan, eller ja, Annelie somnade aldrig ens. Det kan ha varit så att hon var lite uppspelt inför besöket i The Shire (Hobbiton). Vi möttes av nattportieren, hen var inte så pratglad utan gick mest runt och strök sig mot saker och försökte smita in i vårt rum. Hen hade dock

Waitomo glow worm caves
tisdag 26 februari 2019 - Matamata, Waikato, Nya Zeeland

Vi startade dagen med en positiv känsla tack vare den extremt trevliga damen i receptionen. Sedan rullade det bara på... En smidig biltur genom inspirerande landskap. Waitomo glow worm caves - en häftig grottvandring och efterföljande båttur i beckmörker där taket var täckt av lysmaskar,

Kajak
måndag 25 februari 2019 - Taupo, Waikato, Nya Zeeland

Vi vaknade till en vy ur The Truman Show, med en molnvägg ovanför havet. En smärre kris när arrangören för dagens kanotutflykt ringde och ställde in dagens havskajaktur, tydligen ville de inte ta ut oss i 3m höga vågor... Det löste sig dock fint med en ombokning till en flodpaddling

Art Deco
söndag 24 februari 2019 - Napier, Hawke's Bay, Nya Zeeland

På nytt en tidig morgon med en god frukost följt av avfärd i den nya bilen. Vi hade dryga 30 mil att avverka idag så vi tog ett par kortare pauser - en apricot short cake och en caramel cheesecake senare så var vi framme i Napier. Landskapet utanför bilrutan har ännu en gång bytt skepnad,

Anlänt till Wellington
lördag 23 februari 2019 - Wellington, Kiriwhakapapa, Nya Zeeland

En tidig morgon som inleddes med långbackning av inparkerad bil. Efter det var dags att säga farväl till bilen och kliva på färjan till fots. De dryga tre timmarna på färjan åkte vi i premium loungen - lugnt och skönt, god frukost och dryck och tid för vila. Bilmodellen vi skulle hämta

Bucket list - Simma med vilda delfiner - check
fredag 22 februari 2019 - Picton, Marlborough, Nya Zeeland

På väg till frukosten möttes vi av en vacker soluppgång över havet. Incheckning, uppdelning i grupper och upprop i högtalarsystemet - Annelies tur att återigen ikläda sig hjältarnas dräkt, även känd som våtdräkt. En infofilm, massor av delfiner blandat med förmananden om att inte

Vår Europaresa 1:a stopp Krakow Polen

Vår Europaresa 1:a stopp Krakow Polen

16 juli 2019 - 16 juli 2019

Vi gick upp i ottan för att hinna med vårt flyg från Landvetter till Krakow, Polen. Annelie lyckades somna en stund på flygplanet medan Tomas lyssnade på pod och tittade på serier. Efter en taxitur som var nära att sluta med överkörda fotgängare på ett övergångsställe, men som tack vare snabba förarreflexer slutade väl så var vi framme på vårt hotell. Eftersom vi var tidiga till incheckning lämnade vi vårt bagage i tryggt förvar på hotellet medan vi begav oss ut på en hop-on hop-off buss som tog oss runt i staden. Vi valde att hoppa av i närheten av gamla staden och promenerade omkring och kikade på hus, statyer och människor. Vi lyckades hitta en liten grupp trevliga fik i en hörna, en bit bort från den stora massan av turister. Vi åt en god lunch och sedan fortsatte vi runt gamla staden. Det märks att staden har en historia att berätta. Gammalt möter nytt. Trasigt möter helt. En vacker stad. Vi kom ner till ån och tog en rundtur med båt, vilket blev en välbehövlig paus ifrån allt gående och vi kunde njuta av stan från vattnet. Väl tillbaka på hotellet insåg vi att vi missade Schindler's fabrik-museet, vilket Annelie gärna hade velat gå på. Nåväl, allt kan inte hinnas med på en halv dag. Det finns skäl att komma hit och besöka Krakow igen. Idag firar vi 6 år tillsammans vilket vi firade med bubbel, 3 rätters och en flaska rose. Vi avrundade kvällen med spa. Annelie fick en välbehövlig massage och Tomas fick njuta av poolerna. Imorgon är det upp tidigt som gäller, då vi ska åka till Auschwitz.

Nya Zeeland

Nya Zeeland

11 februari 2019 - 3 mars 2019

Tomas och jag reser till Nya Zeeland! En drömresa går i uppfyllelse.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Annelie uppdaterar sin resa