Transsibiriska till Japan

Transsibiriska till Japan

24 augusti 2019 - 30 september 2019

Ytterligare en resa med Rosa bussarna, dock utan buss. Istället så blir det färja till Helsingfors, tåg till Moskva, Transsibiriska järnvägen (med stopp i Mongoliet) till Beijing. Vidare till Nord- och Sydkorea samt slutligen Japan. Häng med!

Östeuropa 2014

Östeuropa 2014

12 juni 2014 - 12 juli 2014

Jaha, nu drar det ihop sig till en ny rosa resa, det går inte att låta bli att åka på detta vis när man väl har fått smak på det. Denna gång kliver jag för ovanlighetens skull på bussen i Stockholm, det kommer att kännas lite ovant. Vi tar färjan till Lettland och därefter så följer ytterligare 11 länder i östra Europa. Mina upplevelser kommer ni att kunna läsa med ojämna mellanrum här. Hoppas att ni som står med i min gamla adresslista från förra resan vill följa mig även denna gång, annars går det säkert att avregistrera sig på något vis. Ha en trevlig sommar!

Västafrika -09

Västafrika -09

30 oktober 2009 - 19 december 2009

Nu drar det ihop sig för en ny Rosa buss-resa, denna gång till västafrika. Registrera din e-post så får du meddelande när jag har uppdaterat något. Här är "bussarnas" beskrivning av resan: Vecka 1 Vi tar oss via Etiopiens huvudstad Addis Abeba till det lilla landet Togo (som bara är sex mil brett). Här stannar vi till i huvudstaden Lomé innan vi tar oss österut och kommer in i voodoolandet Benin för lite sol och bad i Grand Popo. Efter det väntar ett besök till Västafrikas Venedig, Ganvie, där vi kan shoppa souvenirer innan vi tar oss tillbaka till Togo och Lomé och därifrån vidare till Ghana. Vecka 2 Nästa stopp på resan blir Accra. Denna stad är känd för sina färggrant klädda människor och nattlivet här ska vara något alldeles extra. Det är dags för lite avkoppling och vi tar oss till staden Cape Coast för några dagars strandslappande. De som vill röra på sig och inte är höjdrädda kan göra ett besök i Kakums nationalpark och klättra på hängbroar mellan trädtopparna. Vi drar vidare mot Kumasi, huvudstad i den en gång så stora Ashantikulturen. Vecka 3 När vi passerar landsgränsen till Burkina Faso kommer vi ganska snart till de riktigt fattiga områdena av Afrika och huvudstaden Ouagadougou blir vårt nästa mål. Passa på att ta en svalkande öl på någon av de lokala pubarna, lyssna på fantastisk livemusik eller besök lokala marknader innan vi drar vidare till Dogon Country. Här övernattar vi och får lyssna till lokalbefolkningens historia. Det blir ett mycket enkelt boende den natten, men en upplevelse för livet. Vi åker vidare till Mopti där vi går ombord på pinassen (lokalbåt) som på Nigerfloden under två dygn ska ta oss till den ensliga staden Timbuktu. Vecka 4 I Timbuktu hoppar vi på kameler och rider ut i Saharaöknen till en Tuaregcamp där vi övernattar med endast himlen som tak. Tuaregerna är nomadfolket som än idag fraktar salt på sina kameler djupt från Saharas inre till Timbuktu. Vi drar vidare till Djenne, där vi kan besöka världens största lermoské, och därefter tar vi oss till Bamako för ett besök på den kaotiska men spännande jättemarknaden mitt i staden. Vecka 5 Nästa stopp på resan blir huvudstaden i Senegal, Dakar. Från Dakar finns det möjlighet att ta en tur ut till Rosa sjön eller till slavön Gorée. Rosa sjön kallas också för Salta sjön eftersom den har en salthalt på över 300 gram salt per liter vatten. Det finns möjlighet att besöka sjöns omgivningar och de som vill kan passa på att bada. Tänk på att ni kommer flyta omkring på vattnet tack vare den höga salthalten. Vi lämnar Dakar för ett stopp i färgstarka Saint-Louis där vi badar i Atlanten. Vecka 6 Vi fortsätter vidare mot Mauretanien och korsar Saharaöknen på vår väg mot den kaotiska mauretanska huvudstaden Nouakchott. Här får vi uppleva kulturkrocken mellan det arabiska och det afrikanska innan vi åker in i Marocko. Resan går nu vidare norrut och till natten blir det bushcamping, kanske på kanten av klipporna ner mot Atlanten där vi kan somna till vågornas brus. Vi fortsätter nu till Dakhla där vi övernattar på hotell i staden. I Dakhla finns det möjlighet att hyra jetski, köra fyrhjuling eller bege sig ut på fisketurer. Vecka 7 Världsarvsstaden Essaouira lockar oss vidare och här finns tillfälle för bad och surfing innan vi kör vidare till den mytomspunna Marrakech. Vi möts av en stad som inte förändrats mycket på många hundra år. Trånga gränder mynnar ut i livliga torg med starka färger, härliga dofter och försäljarnas lockrop. Vi kommer att bo precis bredvid det myllrande torget Djema el Fna, där vi kan fynda på basaren och kolla in dansande kobror. Här kan ni passa på att handla souvenirer inför hemresan. De som vill tvätta av sig resdammet kan besöka ett traditionellt hamman (badhus) som är populärt i området. Vårt äventyr börjar närma sig sitt slut och vi tar oss till Marockos största stad, klassiska Casablanca. Staden är en härlig blandning av västerländskt och österländskt och blir en perfekt avslutning på vår resa.

Sydamerika, Chile-Peru

Sydamerika, Chile-Peru

18 mars 2008 - 23 april 2008

Färdplan, dag för dag. Dag 1 Avresa Sverige 2 Ankomst Santiago 3 Santiago-bushcamp 4 Bushcamp-Atacamaöknen-bushcamp 5 Bushcamp-San Pedro de la Atacama 6-7 San Pedro de la Atacama 8 San Pedro-Argentina-Humahuaca 9 Humahuaca-Bolivia-Tupiza 10 Tupiza 11 Tupiza-Potosi 12-13 Potosi 14 Potosi-La Paz 15-17 La Paz 18 La Paz-Copacabana 19 Copacabana 20 Copacabana-Peru-Puno 21 Puno (floating islands) 22 Puno-Cuzco 23 Cuzco 24-27 inkaleden 28 Cuzco 29 Cuzco-bushcamp 30 bushcamp-Nasca 31 Nasca 32 Nasca-Ica 33 Ica 34 Ica-Lima 35 Lima 36 Lima-Flyg hemåt 37 ankomst Sverige Reservation för ändring av färdvägen.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Adam uppdaterar sin resa