Nya Zeeland Dag 11
torsdag 7 april 2011 - Auckland, Nya Zeeland

7 april Hyrbil återlämnad på flygplatsen, så nu får vi ta oss fram på annat sätt. Dagen har vi ägnat åt att gå på zoo, djurfreakar som vi är. Sötast idag var den röda pandan, fulast var flodhästarna. Vi har också sett vår första kiwifågel. Den är ju nattlevande så det var med

Nya Zeeland Dag 10
onsdag 6 april 2011 - Auckland, Nya Zeeland

6 april Utvilade och alerta vände vi bilen tillbaka mot Auckland. Efter 10 minuter hittade vi ett ställe att stanna på, Sheep World. Där fanns det förutom olika fårraser, alpackor och diverse andra djur som man hittar på bondgårdar det fanns också hjortar som var tama. Vi fick en

Nya Zeeland dag 9
tisdag 5 april 2011 - Wellsford, Nya Zeeland

5 april Dagen har vi tillbringat i bilen. Vi valde en turistväg för att närma oss Auckland lite långsamt. Vädret har varit det sämsta hittills: Regnskurar och uppehåll men hela tiden har det blåst ordentligt. I skurarna låg temperaturen på 11-12 grader och när solen varit framme en

Nya Zeeland Dag 8
måndag 4 april 2011 - Awanui, Northland, Nya Zeeland

4 april Redan igår kväll bestämde vi oss för att göra en bussutflykt idag. Upphämtning kl. 9.15 vid hotellet. Första stoppet redan efter 5 minuter vid ett kulturcenter. Vi fick titta runt i ca 10 minuter sedan bar det iväg norrut mot Cape Reinga, Nya Zeelands Nordkap. Vår chaufför och

Nya zeeland Dag 7
söndag 3 april 2011 - Awanui, Northland, Nya Zeeland

3 april Morgonen bjöd på växlande molnighet och vi bestämde oss för att prova med delfinerna igen, den här gången i Paihia. Dit hade vi inte mer än 7 mil så vi var där i skaplig tid. Under körningen till Paihia började det att regna och himmlen var ingenmulen. Vi blev lite oroliga att

Nya Zeeland Dag 6
lördag 2 april 2011 - Whangarei, Northland, Nya Zeeland

2 april Vi hade planer på att åka och simma med delfiner utanför Tauranga men när vi vaknade hängde regnet i luften så bestämde oss för att åka vidare istället. Området norr om Tauranga är jordbruksbygd och vi passerade massor av kiwi och avocadoodlingar. Alla odlingar är omgärdade

Nya Zeeland Dag 5
fredag 1 april 2011 - Tauranga, Bay of Plenty, Nya Zeeland

1 april Solen sken från en molnfri himmel när vi checkade ut och åkte några mil söderut till Waiotapu. Ett området med heta källor och mycket svavellukt. Vi blev besvikna när det visade sig att den omtalade geisern Lady knox sprutade vatten med hjälp av tvållösning. Visst var det fint

Nya Zeeland Dag 4
torsdag 31 mars 2011 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

31 mars En stor del av dagen har vi tillbringat under jord! 1,5 mil från vår övernattning i Te Kauiti ("Där dalen smalnar") ligger Waitomo Caves som var vårt utflyktsmål. Vi gick ner i underjorden i Glowworm Cave med en kvinnlig maori-guide för att beundra stalaktiter, stalakmiter, gardiner

Nya Zeeland Dag 3
onsdag 30 mars 2011 - Te Kuiti, Waikato, Nya Zeeland

30 mars Vi sov så gott att vi nästan inte vaknade i tid för utcheckning. Det blev lite hetsigt men vi klarade det. Vi satte oss i bilen och åkte mot en närliggande vulkan, Mt Taranaki eller Mt Egmont som den också heter. Vulkanen har sovit sedan 1755 och verkade sova gott idag också. Den

Nya Zeeland Dag 2
tisdag 29 mars 2011 - New Plymouth, Taranaki, Nya Zeeland

29 mars Kl.10 hämtade vi hyrbilen och styrde kosan söderut. Vägarna är jättefina och trafiken har varit måttlig. Det är tydligt skyltat hur man ska åka. Landskapet är vackert och omväxlande. Vi har gjort lite stopp här och var men för det mesta har vi varit för sent ute för att

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Birgitta uppdaterar sin resa