Tvättdag
onsdag 7 februari 2018 -

7/2Britten skulle fixa med sin tvätt på förmiddagen då det mesta var vått och fuktigt från Tonga. Sen lokaliserade vi oss i området på Hotellet och tog en shuttelbus ner till en Marina med restauranger och ett köpcentrum där vi inhandlade en del bra och ha grejor till rummet. Sen vart det

Lata dagar vid poolen
tisdag 13 februari 2018 -

Nu har vi haft några lata dagar vid poolen med omväxlande sol och störtskurar. Vi bor på en härlig anläggning med 2 pooler och flera restauranger. Vi kan åka en shuttelbuss ner till Marinan som är ett centrum där båtarna går ut på uflykter till olika öar och det finns en del

Från hydda till lyx
torsdag 8 februari 2018 -

6/2Idag lämnar vi FaFa island för att åka vidare till Fiji. Båten lämnade ön 10.00 för en § timmes färd till staden som inte går att uttala. Vi vandrade runt där och shoppade lite och efter en god lunch vart vi hämtade för färd till flygplatsen. Vi landad på Fiji 17.20 lokal tid där

Livet på en öde ö
måndag 5 februari 2018 -

2-5/2Vi tillbringade dagarna med att snorkla , äta och läsa det var ömsom sol och sen kom det kraftiga regnskurar till och från. Vi hade ett anta fåglar runt vår hydda som älskade att bada i vårt fotbad där vi sköljde fötterna när vi kom från stranden. Vi såg även en jättemussla som

Från Auckland till Tonga
fredag 2 februari 2018 - Tonga

Vi åkte till Tonga en liten ö i söderhavet där vi bokat ett hotell på ön FaFa island. Här fanns det bara vårt hotell och det tog en ½ timme att gå runt ön. Vi bodde i en Hydda utan heltäckande väggar och toan och duschen hade inget tak. Första 2 dagarna renade det tropiskt hela

Val och delfin safari
söndag 28 januari 2018 - Auckland, Nya Zeeland

28/1Idag var det båtutflykt för Val och Delfin skådning. Vi såg massor av delfiner men inga valar.På kvällen var det avskedsmiddag med gänget som åkte olika rutter nästa dag.

Från Rotorua till Auckland
lördag 27 januari 2018 - Auckland, Nya Zeeland

Vi åkte tillbaka till Auckland från Rotorua ca 3 timmar med buss. Väl framme så ålte vi runt och tittade på diverse sevärdheter och åt picknick lunch i en park med utsikt över staden. Vi var ner till hamnen där vi fick se ett båtgarage där dom staplade båtarna på höjden med hjälp av

Vulkaner och Maorer
fredag 26 januari 2018 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Idag tog vi bussen till Waimangu volcanic center där vi tog en 6 km lång promenad i en vulkanisk värld me ånade hål i berget, puttrande vatten hålor och Geisrar. När promenaden var slut var det dags för en båttur på sjön som skapades vid det senaste vulkanutbrottet 1886. här fanns en

Vulkananer och Maorer
torsdag 25 januari 2018 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Idag var det dags att lämna sydör för en flight till Auckland. Väl framme stod en buss och väntade för att ta oss ned till Rotorua där Maorerna (ursprungsbefolkningen) har sitt fäste och där det är hög vulkanisk aktivitet. Här hade vi problem med luftkonditioneringen på bussen som inte

Albatrosser
onsdag 24 januari 2018 - Dunedin, Otago, Nya Zeeland

Idag har vi varit ute på en båtutflykt bland Sälar, sjölejon och Albatrosser den största bland sjöfåglar med ett vingspan om ca 3 meter. Efter båtturen var vi till ett Albatrosscenter där vi fick se 4 honor som ruvade på sina ägg och en beskrivning hur dom försöker rädda arten här

Söderhavet

Söderhavet

14 januari 2018 - 18 februari 2018

Vi lämnade Stockholm 14/1 för en kortare tripp till Köpenhamn där vi böt till Singapore airlines för en väsentligt längre trip till Singapore. Vi kom fram på morgonen och då stod en buss och väntade på oss för en stadsrundtur då vi ändå inte fick checka in på hotellet före 14.00. Vi är en grupp på 17 personer med en svensk guide som besökte China Town, little India och botaniska trädgården med en underbar orkidépark. Sen till hotellet uttröttade efter 12 timmar i planet och 7 timmars tidsskillnad var det skönt att vila en stund. På kvällen tog vi en promenad ner till China town och åt middag. 16/1 Här hade vi en ledig dag fram till 17.00 när vi skulle till flyget för avresa till Christchurch. Vi valde att besöka en nyanlagd park på nyanlagd mark ute i havet som man byggt med hjälp av avfall. Där var vi i en artificiell regnskog som dom byggt med massor av vackra blommor och växter. Sen åkte vi upp i Sands hotell som är tre huskroppar som är hopbyggda på toppen med restauranger och pool på 57é våningen urhäftigt! Efter en bit mat i China town var det dags att gå till hotellet för att resa vidare. 17/1 Christchurch, efetr ytterligare 10 timmar i flygplan och 5 timmars ytterligare tidsförskjutning har vi 12 timmars tidsskillnad mot hemma. Eftersom vi landar på morgonen så får vi vänta på incheckning genom att åka runt med bussen. Här kan man tro att man hamnat i England med tanke på hur husen ser ut och vad gatorna heter. Vi besöker en botanisk trädgård och tittar på återuppbyggnaden av centrala delarna som blev totalförstörda vid en jordbävning 2011. Det fanns ett monument med 185 stolar som var de stolar de 185 som omkom vid katastrofen satt på när jordbävningen kom. Efter incheckning och en stunds vila var det dags att ta en promenad och äta middag. 18/1 Idag åker vi ett Transalpin tåg ett s.k. sienic train över bergen från den östra till den västra sidan genom ett bergspass på 954 m.ö.h. Massor av tunnlar och otroligt landskap var upplevelsen här här vaskade man guld på 1800 talet och anlade kolgruvor. På andra sidan bergen mötte bussen upp och vi åt lunch och reste vidare till Frans Josefs glaciär. Detta är en by som lever på att ta turister upp till en glaciär på alla möjliga vis. Vi hade ett gäng i gruppen som flög helikopter dit. 19/1 Idag var det en lång dag med mycket bussresa och en hel del aktiviteter. Vi följde en flod genom bergslandskapen och kom så småningom till Haast där vi bordade en Jetboat för en Safri uppför floden med medhavd Picknick. Båten gick i nästan 50 knop och behövde bara 10 cm vatten. Tjejen som körde visade massa roliga trick man kunde göra med denna farkost. Häftigt. Vi färdades nästan 3 mil på floden och en höjdskillnad uppåt på 200 m. När vi kom fram stod bussen åter där för att ta oss ner till Queenstown en riktig äventyrsstad. Vi gjorde några kortare stop på vägen bl.a. på en fruktfarm där man kunde köpa det mesta som finns i fruktväg. På kvällen var det egen tid för promenad och middag i stan. Vi lyckades hamna på en dålig restaurang med engelskt kök. Ingen höjdare. 20/1 vi började med att åka och titta på där hela BungyJump rörelsen startade vid en bro med 43 meter ner till Vattnet. Där gjordes dom första kommersiella hoppen i världen i mitten på 1980 talet.Det kostade 1300 kr för att göra ett hopp men vi avstod. Sen åkte vi till guldgrävarstaden Arrowtown och var på ett Museum för att se hur det var i slutet på 1800 talet under sökandet efter guld. Sen var det lunch på en vingård där vi fick smaka nya Nyzeeländska viner och se hur dom tog hand om sina druvor. Ledig eftermiddag för vila och tvätt. På kvällen åt vi ost och vin till middag i trädgården på hotellet en ljum och härlig sommarkväll.. 21/1 Idag hade vi en ledig dag som vi spenderade i en fågelpark med bl.a. Kiwi fåglar och en show där dom visade hur dom tar hand om utrotningshotade arter. Sen promenerade vi i staden och åt lunch i en park där vi satt alldeles nära stranden där folk badade och använde massa vatten aktiviteter.. På kvällen åkte vi ett gammalt ångfartyg till en fårfarm där vi först åt en god buffe och sen fick se hur man klipper får och hur hundarna vallar fåren.. 22/1 Idag var det åter buss resa ner till vad man kallar tempererad regnskog där det växte oerhört mycket mossa på alla träd förutom att vegetationen var helt fantastisk. Sen bordade vi en bå i en fjord där bergen stupade rakt ner i vattnet och det var hundratals av vattenfall som rann utmed bergskanterna. Vi såg pälssälar och delfiner utmed båten. Kvällen tillbringade vi på hotellet i Te Anahu med ett dopp i deras pool och en Pizza på stan. 22/1 Idag var det en lugn dag med buss resa till Dunedin där vi avslutade kvällen på ett bryggeri med middag och ölprovning. Under dagen åkte vi genom landskap med fårfarmar och hjortfarmar. Strålande väder med sol och ca 25 grader.

Canada/alaska

Canada/alaska

5 juli 2015 - 27 juli 2015

Vi börjar i Toronto med Niagara fallen. Sen åker vi tåg mellan Tåoronto och Vancover med några dagars stopp i klippiga bergen. Från Vancover tar vi oss till Ancjhorage, Alaska för att ta oss ut till en loge för anat skåda björnar. Sen far vi hem via Seattle och Frankfurt.

Sydamerikaresan

Sydamerikaresan

25 januari 2013 - 24 februari 2013

Panama

Panama

5 april 2009 - 4 maj 2009

Hej! Imorgon börjar vi vår resa

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Bengt uppdaterar sin resa