Seniorkurs på Blekinge läns folkhögskola reser runt och upptäcker fantastiska ställen tillsammans!
hemstad Strandgatan 6, Ronneby, Blekinge län, Sverige
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
Skatter och skatter
tisdag 15 oktober 2019 - Uppsala, Uppsala län, Sverige

En dag fylld av historiska skatter!En del av dem upplevde vi i skattkammare, och domkyrka, andra på bibliotek/utställning och några ute i vår omgivning!Morgonens första besök var i Uppsala domkyrka. Halva gruppen började i skattkammaren i norra tornet. Där fanns något så otroligt som

En härlig dag bland högar och stenar!
måndag 14 oktober 2019 - Uppsala, Uppsala län, Sverige

Tidig morgon påbörjade vi resan genom Blekinge och när alla kommit på bussen styrde vi norrut. Efter fikapaus utanför Lammhult och lunchpaus i Vadstena började vi närma oss äventyret! Vi rivstartade efter lunch med frågesport/slutprov på Mälardalskunskaper. När vi konstaterat att alla

Sista dagen i Finland
onsdag 8 maj 2019 - Helsingfors, Nyland, Finland

I dag var det vår sista dag i Finland! Efter frukosten var det dags att packa väskorna och sen lasta dem på bussen. Innan båten mot Sverige skulle avgå kl 17.15 så hade vi mycket vi skulle hinna med.Kl. 10.00 startade vårt första studiebesök på Finland nationalmuseum. 2 väldigt duktiga

På upptäcktsfärd i huvudstaden
tisdag 7 maj 2019 - Helsingfors, Nyland, Finland

Idag var vi tidigt på gång för att ta morgonbåten från Salutorget till Sveaborg! Efter båtfärden möttes vi av tre duktiga guider som guidade oss genom Sveaborgs minst sagt brokiga historia. Vi mötte Gustav III, Ehrensvärd och af Chapman ...tre välbekanta herrar från vårt eget

Från Mänttä till Helsinki
måndag 6 maj 2019 - Helsingfors, Nyland, Finland

I går hade vi vår allra tidigaste avfärd - kompensationen kom i dag! Då vi inte skulle träffa vår guide förrän kl 11 så hade vi "sovmorgon". Möjlighet att sova lite längre eller ut o vandra i Mänttä på egen hand en stund.Väl på bussen så hämtade vi upp vår guide som tog oss med

På väg mot Ronnebys vänort
söndag 5 maj 2019 - Mänttä, Finland

Väskorna var packade och frukosten avnjuten när vi redan 7.40 hoppade på bussen för att bege oss till Tammerfors. Halvvägs dit slutade skyltarna att vara tvåspråkiga och vi förstod att ni var vi på väg mot nästintill enspråkigt finska områden.I Tammerfors landade vi utanför

Åbo och Nådendal
lördag 4 maj 2019 - Åbo, Finland

8.40 satt hela gänget på bussen som tog oss till Åbo domkyrka. Där mötte vår guide Eva oss för att ta med oss på förmiddagens första besök inne i domkyrkan. En praktfull och vacker kyrka med en historia ända till 1200-talet. Fantastisk arkitektur och vackra vägg- och

Finland...nu är vi här!!
fredag 3 maj 2019 - Åbo, Finland

Efter att ha tagit oss med buss till Stockholm och hoppat på Viking Lines färja mot Helsingfors under gårdagen, vaknade vi i morse och var nästan iland. Strax efter frukost tog vi oss av båten och upp på bussen igen för vidare resa mot Åbo.Väl framme i Åbo delade vi upp gruppen i två

Möbler, natur och Huseby
fredag 26 oktober 2018 - Ronneby, Blekinge län, Sverige

Sista dagen med gänget! Efter en god frukost på Toftaholms herrgård så åkte bussen 8.25 in mot centrala Värnamo och Bruno Mattssons möbelmuseum. Vi parkerade vid Apladalen och tvärsövervägen låg muséet inrymt i Mattssons föräldrahem/faderns snickerifabrik.Har ni någonsin suttit i en

Småländsk företagsamhet och Gnosjöandan
torsdag 25 oktober 2018 - Värnamo, Jönköpings län, Sverige

Härlig frukost på hotellet startade dagen! Vi lämnade sen Gränna bakom oss för att åka till Jönköping och Tändsticksmuseét. Här fick vi med hjälp av två toppenguider följa historien om hur Jönköping blev Tändsticksstaden nr 1. Vi tittade på stickorna, askarna och deras bilder och

Resa i Sverige; Mälardalen

Resa i Sverige; Mälardalen

14 oktober 2019 - 17 oktober 2019

Hösttermin innebär en resa i vårt vackra land! Västergötland, Värmland, Gotland, Småland, skånska slott , Stockholm och Göteborg...nu drar vi snar till Mälardalen! Följ oss på vår resa!

Resa till Finland

Resa till Finland

2 maj 2019 - 9 maj 2019

Under vårterminen läser vi om Finland och sedan åker vi dit för att uppleva det vackra landet!

Resa i Sverige: Småland

Resa i Sverige: Småland

23 oktober 2018 - 23 oktober 2018

Återigen är det dags för seniorkursen "Resa i Sverige" att bege sig ut och upptäcka vårt vackra och intressanta Sverige. I år åker vi nästgårds och gör många intressanta besök i Småland! Följ med oss här och se vart vi hamnar, vilka underbara och intressanta platser vi besöker!

Ny resekurs - nya äventyr! Lär känna Polen

Ny resekurs - nya äventyr! Lär känna Polen

24 januari 2018 - 24 januari 2018

Vårens resekurs kommer att handla om Polen. Vi kommer från jan-april att förkovra oss om Polen, lära känna landets historia, geografi, berömda personer och mycket mycket annat. V.16 kommer vi sedan att resa till Polen och uppleva några av alla de ställen som vi läst om. Vi ser fram emot en mycket trevlig vårtermin! /Nettan & Anneli

Resa i Sverige: Gotland

Resa i Sverige: Gotland

24 oktober 2017 - 27 oktober 2017

Under höstterminen 2017 så har vi läst om Gotland, nu besöker vi Gotland och får uppleva all de saker som vi pratat om. När vi kommer hem så ska vi sedan arbeta med en Gotlandsutställning som vi ska ha på skolan!

Lär känna Normandie

Lär känna Normandie

20 april 2017 - 27 april 2017

Under vårterninen har vi förkovrat oss i det mesta som rör Normandie. Historia om normander, Bayeuxtapet, kloster, Jeanne d'Arc, kultur, katedraler, Monet, Flaubert, 2:a världskriget o Dagen D mm. Och the grand finale blir en resa till detta fantastiska område.

Resa i Sverige - Värmland!

Resa i Sverige - Värmland!

23 oktober 2016 - 27 oktober 2016

Höstens resekurs handlar om Värmland! Alsters herrgård med Gustav Fröding, Alfred Nobel, Tage Erlander, Klössbol, Långban, Monica Zetterlund, Rottneros Park mm. Vi läser om Värmland och v 43 upplever vi Värmland! Följ oss här på vår resa!

Lär känna Danmark

Lär känna Danmark

18 april 2016 - 23 april 2016

Under vårterminen 2016 så har vi förkovrat oss i den danska historian, läst om vikingar, kungar, städer, Skagens målare, Ribe och Vadehavet, H C Andersen mm. Och nu är det dags för det Grande finale - en resa till Roskilde, Jylland och Odense. Vi kommer här att rapportera och berätta om vår resa.

Lär känna Södra Tyskland

Lär känna Södra Tyskland

22 april 2014 - 29 april 2014

Lär känna Södra Tyskland Under vårterminen bekantar vi oss med södra Tyskland, mest koncentrarat runt Bayern och Baden Wurttenberg, för att seda i april resa dit och uppleva den fantastiska naturen, kulturen, mat & dryck och besöka de fina städerna med dess museum och alla kyrkor och slott....

Resa i Sverige; Stockholm

Resa i Sverige; Stockholm

21 oktober 2013 - 24 oktober 2013

För andra året i rad så har vi en resekurs inom rikets gränser - och nu koncentrerar vi oss på vår huvudstad Stockholm! Kursen hade nästan 60 sökande och vi är 40 st som under hösten läser om Stockholm och sedan kommer vi även att göra en 4-dagars resa dit.... Följ oss under vår resa på vår resedagbok ;)

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Anette uppdaterar sin resa