Seniorkurs på Blekinge läns folkhögskola reser runt och upptäcker fantastiska ställen tillsammans!
hemstad Strandgatan 6, Ronneby, Blekinge län, Sverige
Senast aktiv - från Warszawa, Masovien, Polen
Vi reser vidare...
torsdag 19 april 2018 - Warszawa, Masovien, Polen

Även idag vaknade vi i Warszawa...men det var dags att packa väskorna innan vi tog bussen till Sejmen - Polens riksdag. Här fick vi genomgå rigorösa säkerhetskontroller innan vi till slut släpptes hela vägen in. Spännande att se hur även det fungerar. Vi mötte vår guide, Magda, som tog

Walk a mile in my shoes....eller två...
onsdag 18 april 2018 - Warszawa, Masovien, Polen

Nu har vi äntligen landat i sängen!!! Efter en dag då vi enligt min stegräknare gått ca 24000 steg - visserligen var fröknarna en morgonrunda nere i Gamla stan redan innan dagen program och gjorde x antal steg men våra tappra deltagare har nog minst 20 000 steg....I dag började dagen med

I Kopernikus fotspår
tisdag 17 april 2018 - Toru, Kujavien-Pommerns vojvodskap, Polen

Dagen inleddes med en god frukost på vårt hotell innan vi packade in våra väskor i bussen...och tog en promenad in till Toruns gamla stadskärna - ett UNESCO världsarv. Förmiddagen tänkte vi ägna åt stadens store son - Kopernikus. Vi träffade Magda, vår guide, utanför stadens

Polen här kommer vi!
måndag 16 april 2018 - Toru, Kujavien-Pommerns vojvodskap, Polen

I går kväll hämtade Mattias och Trossö buss upp oss på våra påstigningsorter för att slutligen köra på Stena Line i Karlskrona för vidare färd över Östersjön mot Gdynia.ALDRIG tidigare har nog havet legatså stilla som det gjorde i gårkväll och i natt!!!Måndag morgon vaknar vi upp

Lite mer av allt...
fredag 27 oktober 2017 - Visby, Gotlands län, Sverige

Fredag morgon, och det var dags att packa väskorna på bussen inför hemresan. Men först hade vi förstås en lång härlig dag på Gotland framför oss. Vi träffade vår guide Janne vid bussen och sen bar det av. Första besöket var bokat på Stafva gård där vi skulle få se och höra om

Fårö, Bergman och mat
torsdag 26 oktober 2017 - Visby, Gotlands län, Sverige

I dag blev det ingen sovmorgon! 8.10 träffade vi dagens guide Janne och bussen började rulla mot Fårö. Janne berättade under färden mot Fårösund om massa historia, anekdoter, sägner och all möjliginformation som var Gotlandsrelaterad.Vi tog båten över till Fårö som tog 7 minuter.

Destination Gotland - Visby
tisdag 24 oktober 2017 - Visby, Gotlands län, Sverige

Trossöbuss rullade genom Blekinge i morse med början i Karlshamn och sedan österut o sedan upp mot Oskarshamn. Trots den korta resvägen hann vi med att sjunga för födelsedagsbarnet Elna, har prov på det vi lärt oss om Gotland, sjunga Johns nytextade sång om vår resa och innan båten gick

Historiens vingslag
onsdag 25 oktober 2017 - Visby, Gotlands län, Sverige

Idag började vi morgonen med en trevlig frukost i en mycket mysig matsal. Sedan var det dags för en fantastiskt resa i tiden. Vi reste tillbaka till medeltidens Visby med vår guide Lars hjälp och vägledning. Morgonen bjöd på ett lätt regn men vi var alla väl förberedda med både varma och

Den längsta dagen
onsdag 26 april 2017 - Osnabrück, Niedersachsen, Tyskland

Efter gårdagens gourmetmåltid så trodde jag aldrig att jag skulle bli hungrig igen. Men kl 7.00 var det frukostdax och det slank ner lite yoggi och en croissant  😉.​​​​Kl. 7.56 satt alla på bussen laddade för ett besök i Claude Monets fantastiska trädgård. Där strosade vi runt

Tillbaka till Rouen!!
tisdag 25 april 2017 - Rouen, Normandie, Frankrike

Dagen började med en stor och god frukost på vårt hotell i Mont-Saint-Michel. När vi sen hoppat på bussen var det dags att vända bussen tillbaka mot Rouen. Efter ett par-tre timmar var vi tillbaka invid Rouens berömda katedral.I några timmar tog vi ledig tid för att bekanta oss ytterligare

Ny resekurs - nya äventyr! Lär känna Polen

Ny resekurs - nya äventyr! Lär känna Polen

24 januari 2018 - 24 januari 2018

Vårens resekurs kommer att handla om Polen. Vi kommer från jan-april att förkovra oss om Polen, lära känna landets historia, geografi, berömda personer och mycket mycket annat. V.16 kommer vi sedan att resa till Polen och uppleva några av alla de ställen som vi läst om. Vi ser fram emot en mycket trevlig vårtermin! /Nettan & Anneli

Ny resekurs - nya äventyr!

Ny resekurs - nya äventyr!

24 januari 2018 - 24 januari 2018

Resa i Sverige: Gotland

Resa i Sverige: Gotland

24 oktober 2017 - 27 oktober 2017

Under höstterminen 2017 så har vi läst om Gotland, nu besöker vi Gotland och får uppleva all de saker som vi pratat om. När vi kommer hem så ska vi sedan arbeta med en Gotlandsutställning som vi ska ha på skolan!

Lär känna Normandie

Lär känna Normandie

20 april 2017 - 27 april 2017

Under vårterninen har vi förkovrat oss i det mesta som rör Normandie. Historia om normander, Bayeuxtapet, kloster, Jeanne d'Arc, kultur, katedraler, Monet, Flaubert, 2:a världskriget o Dagen D mm. Och the grand finale blir en resa till detta fantastiska område.

Resa i Sverige - Värmland!

Resa i Sverige - Värmland!

23 oktober 2016 - 27 oktober 2016

Höstens resekurs handlar om Värmland! Alsters herrgård med Gustav Fröding, Alfred Nobel, Tage Erlander, Klössbol, Långban, Monica Zetterlund, Rottneros Park mm. Vi läser om Värmland och v 43 upplever vi Värmland! Följ oss här på vår resa!

Lär känna Danmark

Lär känna Danmark

18 april 2016 - 23 april 2016

Under vårterminen 2016 så har vi förkovrat oss i den danska historian, läst om vikingar, kungar, städer, Skagens målare, Ribe och Vadehavet, H C Andersen mm. Och nu är det dags för det Grande finale - en resa till Roskilde, Jylland och Odense. Vi kommer här att rapportera och berätta om vår resa.

Lär känna Södra Tyskland

Lär känna Södra Tyskland

22 april 2014 - 29 april 2014

Lär känna Södra Tyskland Under vårterminen bekantar vi oss med södra Tyskland, mest koncentrarat runt Bayern och Baden Wurttenberg, för att seda i april resa dit och uppleva den fantastiska naturen, kulturen, mat & dryck och besöka de fina städerna med dess museum och alla kyrkor och slott....

Resa i Sverige; Stockholm

Resa i Sverige; Stockholm

21 oktober 2013 - 24 oktober 2013

För andra året i rad så har vi en resekurs inom rikets gränser - och nu koncentrerar vi oss på vår huvudstad Stockholm! Kursen hade nästan 60 sökande och vi är 40 st som under hösten läser om Stockholm och sedan kommer vi även att göra en 4-dagars resa dit.... Följ oss under vår resa på vår resedagbok ;)

Lär känna Alsace, Lorraine och Champagne

Lär känna Alsace, Lorraine och Champagne

13 april 2013 - 20 april 2013

Åter igen är vi ett gäng seniorer+lärare som ska ut och resa. Vi har under vårterminen bekantat oss med delar av nordöstra Frankrike. På lördag ger vi oss iväg för att bla guidas runt på EU-parlamentet i Strasbourg, besöka slottet Königsberg som svenskarna belägrade under 1630-talet,besöka vinodlingar, champagnehus, katedraler, koncentrationsläger och förhoppningsvis så får vi möta våren och värmen där....

Skånska slott och herresäten

Skånska slott och herresäten

20 november 2012 - 21 november 2012

Under höstterminen har vi läst om skånska slott. Vi har haft engästföreläsare, Ragnar Lönnäng, som har berättat allt han vet om skånes historia och om slott och mmänniskoöden runt slotten. Vi kommer även åka på en 2-dagars resa till Skåne för att få uppleva lite slottskänsla.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Anette uppdaterar sin resa