Intresserad av resor, främst asiatiska länder och har rest omkring lite då & då i 15 års tid. Min första långresa till Asien gjordes med en arbetskammrat våren 87. Resan var 7 veckor lång i kina. Sedan har jag besökt de flesta länderna i Östasien, många av dom när de just öppnat sina gränser för turism, ex Burma 88, Laos och Vietnam 89, det enda land som jag inte återvänt till är Burma, då varje resa ditt ger förtjänster till militär dikaturen och förhindrar möjligheten till demokrati i landet. Därför Bojkotta militär diktaturen i Burma.
hemstad Borås, Västra Götalands län, Sverige
Senast aktiv - från Borås, Västra Götalands län, Sverige
Vientiane
onsdag 14 februari 2007 - Vientiane, Vientiane Prefecture, Laos

Efter ett häftigt äventyr i Laos djungel, har vi nu kommit till Vientiane, men det är svårt med internet så vi återkommer när vi är tillbaka till civilisationen.

Äventyret kan börja.
torsdag 1 februari 2007 - Mueang Chiang Rai, Chiang Rai, Thailand

Vi har nu börjat vår resa med att åka flyget till Chiang Rai i norra Thailand. I morgon fortsätter vi med buss mot gränsen till Laos. Vi kom hit vid 3 tiden och av en tillfällighet fick vi en bil som hämtade oss från ett trevligt Guest house, där vi nu bor. Vi har har hyrt två Eu mopar

Resan har börjat
tisdag 30 januari 2007 - Bangkok, Thailand

Efter lite strul har alla resenärer nu anlänt till Bangkok, resan kan börja.

Ater igen i Stora stan
onsdag 2 mars 2005 - Bangkok, Thailand

Ar ater tillbaka i Bangkok efter ett par underbara veckor framst i de Nordvastra delarna av Laos. Nu agnar vi dagen at att kolla pa stan ex. tempeldans, aka runt pa floden forst i expressbaten, men vi ger oss aven ut pa de mindre klongerna fortfarande kan detta goras till priset av en busspeng 5

En liten stad
söndag 27 februari 2005 - Vientiane, Vientiane Prefecture, Laos

Har nu kommit till Huvudstaden i Laos. En stad som fortfarande ser ut som en riktig småstad. Resan hit från Luang Praubang tog 9 timmar med buss, det var helt ok, även om hela dan gick, till resan. Framme i staden var det alldeles fullt med turister av alla de olika slag. Vi var nu en aning

Fyktingar i Kina
måndag 21 februari 2005 - Vientiane, Vientiane Prefecture, Laos

Ny morgon, stela ben och vi far med en kille som vi tror skall hjalpa att ta en bat for att komma ut pa floden. Efter en timma ritar killen i sanden att han skall hjalpa oss att ga till nasta by 2 timmar bort, Det later ganska bra att ga tva timmar far att komma till en storre by. Men han vill ha

Upp pa bergen
fredag 18 februari 2005 - Vientiane, Vientiane Prefecture, Laos

Efter att vi tagit oss over till Laos tog vi genast en lokalbuss for att ta oss upp till den storsta stan i norra Laos, Luang nam tha. En intressant bussfard paborjades med att vanta pa fler personer som skulle tranga sig in i den nu overfulla bussen. Vi kollar oljan, fyller pa vatten och bensin,

Nyarsfest i byn
söndag 13 februari 2005 - Bangkok, Thailand

Efter bangkok tog vi ett direkt flyg till Chiang Rai i Norra Thailand. Direkt nar vi kom fram rullade man ut den roda mattan, men den var inte till for oss utan for den Thailandska prinssesan som var pa besok i Chiang Rai. Vi fick lift med en chartrad minibuss som skulle aka tom tillbaka till

Framme i Stora Stan
torsdag 10 februari 2005 - Bangkok, Thailand

Har nu kommit till stan med med stort S. Allt blir storre for varje ar. Det ar mer folk, mer turister mer bilar, mer forsaljare. det ar bara trottoarerna som blir mindre och smallare. Och dar ar vi, just nu for att proviantera infor resan till Laos. Klader, apoteket, (malariatabletter behovs inte

Planering pågår
fredag 28 januari 2005 - Stockholm, Stockholms län, Sverige

Planering pågår, det är svårt att få bra information om lämplig resrutt och möjligheterna till olika färdalternativ. Vi har nu lagt in en karta över området. Resan börjar med ett kort firande i Chinatown av det Kinesiska nyåret. Från Bangkok tar vi oss sedan på bästa/snabbaste sätt

Krimhalvön

Krimhalvön

19 april 2008 - 1 maj 2008

Vi åker en kortare resa till Ukraina, ett anorlunda resmål som har mycket att visa upp för 2 nyfikna nordbor.

Livet vid Mekongfloden 4

Livet vid Mekongfloden 4

27 januari 2007 - 6 mars 2007

Det är nu dax att fortsätta färden på och utmed Mekongfloden. Det känns som om det inte är färdigt med Laos och det finns en vit fläck på kartan där jag jag inte har åkt på själva floden, mellan Luang Prabang och Vientiane. Resenärer på denna resa är "Töllsjö Jerry" och "Mr Rosen" båda är vi beredda och öppna för det oväntade. Vi försöker att följa floden med båt, troligen lastbåtar så mycket som möjligt, där färdsätt och vägar är mycket begränsade. Har du några tips att lämna som kan hjälpa oss under resan på mekongfloden i området mellan Luang Prabang och Vientiane, är Du välkommen att skriva några rader till oss på följande mailadress. [email protected]

Livets resa

Livets resa

1 januari 1985 - 30 september 2001

Hela livet är en resa ibland till andra länder. Denna resa är skapad till syfte att sätta prickar på kartan över de länder jag besökt...

Livet vid Mekongfloden 3.

Livet vid Mekongfloden 3.

8 februari 2005 - 5 mars 2005

Denna resa börjar med att ta oss till norra Laos vid den kinesiska gränsen för att sedan så långt det är möjligt följa Mekongfloden nedströms. Resan går först utmed gränsen till Burma och sedan följer vi gränsen mot Thailand, i ett försök att så långt som möjligt följa floden med båt, troligen lastbåtar så mycket som möjligt där färdsätt och vägar i övrigt är mycket begränsade. Anledningen till ett besök i detta område är att det ännu inte har påverkats av den turistströmen som har börjat att påverka mäniskorna i laos. Resenär på denna resa är "Töllsjö Jerry" och "Mr Rosen" båda är vi beredda och öppna för det oväntade.

Livet vid mekongfloden 2.

Livet vid mekongfloden 2.

12 januari 2003 - 10 februari 2003

Resan längs mekongfloden har skett med olika typer av båt, men även med buss, lastbil. Resan som var den 2:dra utmed mekongfloden fortsatte från Vientiane till Phnom Phen i Cambodia, för att se, bo och följa livet utmed floden, naturen och de äventyr en av världens största och mest fantastika floder bjuder på, ex vattenfall sötvatten-delfiner osv. i ett spännande område.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Per uppdaterar sin resa