-"Det luktar fiiis.... ", säger Cais
söndag 28 maj 2017 - Taupo, Waikato, Nya Zeeland

Började dagen med regn, krokiga vägar och REGN!En inte så bra början på dagen blev inte bättre när vi skulle tanka, näää vi fyllde inte bensin i dieseltanken, men strul med bensinstationen. Slutade med kontant betalning efter att ha försökt betala dieseln med konto- och

Var är alla rastplatser?.
lördag 27 maj 2017 - Napier, Hawke's Bay, Nya Zeeland

Ny dag i bilen! For från Otaki mot Napier! Inga större problem utom en avstängd väg så vi fick en liten omväg på en mindre väg, kanske 10 min längre! Vacker natur runt om även i spöregnet som följde oss den första biten! Försökte hitta en rastplats för fm fika men gick bet, hamnade

Shopping, hur lätt som helst i en storstad?!
fredag 26 maj 2017 - Otaki Beach, Nya Zeeland

Som vanligt blev det frukost och packning av campervan, snabbt ner till centrum för lite shopping. Man kan ju tro att shoppa i en storstad som Wellington vore enkelt, men ack nej! Vi gick och gick, pubar restauranger och kontor. Museer fanns det också men ingen shopping, vi fick fråga! Drack

Öbyte!
torsdag 25 maj 2017 - Wellington, Kiriwhakapapa, Nya Zeeland

Vi lämnade Nelson på sydön för ett par timmars bilkörning till Picton. Denna hamnstad ligger längst upp i nordöstra hörnet av sydön. Där tog vi färjan till Wellington, ja staden är döpt efter segraren vid Waterloo. Överfarten genom Cookstraits var händelselös, annars är detta

Mycket tid i bilen blir det.... Uppdaterad med bilder!
onsdag 24 maj 2017 - Nelson, Nya Zeeland

Började dagen med en tur uppför Parorari river, bara en liten morgon promis. Var fint men kallt, klarnade dock upp efter hand.Körde sedan till Westport och tankade, nästa tankställe var 9mil bort. Inte långt jämfört med ställen i Australien men ändå!Fikade innan vi begav oss, trodde det

Ner kommer man alltid!
tisdag 23 maj 2017 - Punakaiki, West Coast, Nya Zeeland

Denna morgon när vi vaknade så var det plötsligt mycket varmare, Cais hade till och med sänkt värmen under natten! Vi skulle över Arthurs pass 927m.ö.h., så började med att kolla vädret +4 med styv kuling och nederbörd. Ingen snö eller is och inte heller några trafikvarningar! Så vi

Lång dags färd mot Rakaia....
måndag 22 maj 2017 - Rakaia, Canterbury, Nya Zeeland

Började med studier av vägtrafik varningar samt väderleksrapporter. Verkade så bra som det kunde bli, vi gav oss av mot Lindispass....Hade väntat mig ett riktigt bergspass, visst var det brant, smalt och krokigt. Men vägen över Waiau var mycket värre. Så dagen började bra, en alldeles

25 mil bil!
söndag 21 maj 2017 - Wanaka, Otago, Nya Zeeland

Vaknade osäkra på om vi kunde åka vidare på planerad väg eller åka iväg alls! Tittade ut och såg......ingen snö! Fortsatte mot Queenstown som planerat! Fin väg och poliseskort bakom oss när vi lämnade Te Anaou! 8 mil från Queenstown var det nästan att vi vände, regn, snö och så

Fjordland
lördag 20 maj 2017 - Te Anau, Southland, Nya Zeeland

Har varit på bussresa till Milford sound idag! Blev hämtade vid campingen då det inte är säkert att köra ut dit själv! Busschauffören var osäker på om vi skulle ta oss hela vägen pga snö och halka, men det gick bra! Vackert efter vägen med bergen runt om oss! Väl framme väntade en

Glowing in the dark?
fredag 19 maj 2017 - Te Anau, Southland, Nya Zeeland

Goddag (go natt här!).Vi är nu i södra N.Z. dvs. södra delen av sydön. Det heter Fiordland här nere och ser ut som svenska fjäll blandat med norska fjordar. Kan ju fråga sig varför man åker runt halva jordklotet för något vi har hemma!?Idag har vi sett något helt annorlunda, en grotta

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Cais uppdaterar sin resa