torsdag 4 oktober 2018 - Åkarp, Åkarp, Skåne län, Sverige

Nu har vi öppnat en ny resdagbok för våra resor. Ni kan även läsa om våra tidigare resor på https://www.resdagboken.se/m/challenger

Jorden runt

Jorden runt

15 juni 2013 - 31 juli 2013

Jorden runt på 49 dagar 2013 Cuba-Las Vegas-Hawaii-New Zealand-Samoa öarna-Australien. Cuba Havana. lördag 15 juni Då har vi kommit till Havana på Cuba som första anhalt på vår resa. Resan gick bra, vi flög med air Canada och flyget till Toronto gick mycket bra ca 8.5 tim. Bortsätt från att när vi hade flugit ca 30 min meddelade kapten att det var problem med planet så han skulle komma tillbaka inom 10 min med besked om vi behövde återvända till Kastrup eller om vi kunde fortsätta vår resa. Det kändes inte trevligt att börja resan med att planet hade problem och kanske behöva återvända med all försening det skulle innebära. Men han återkom med att det var falskt alarm och vi kunde fortsätta resan. Det var bra benplats, god mat och fri dryck. Resan från Toronto till Havana var jobbigare den tog ca 3,5 tim men planet var av den modell man åkte till Mallorca med på 70 talet. Slitet, dålig benplats, bullrigt. Så det är inte resans tid utan komforten som är viktigast. När vi kom ut genom tullen kom det en kille och frågade om vi ville ha kommersiell taxi och det ville vi. Det var varmt och gott när vi kom ut. Då ringde han efter bilen och efter några minuter sa jag till Ann-Margret där kommer en gammal yenke bil tror du att det är vår taxi. Mycket riktigt det var vår taxi en Chevrolet Belair från 1956 som hade gjort sina bästa dagar. Det var lättare att hitta defekter än något som var bra. Det skramlade, dunkade luktade diesel och bränt gummi samt avgaser, som tur var hade vi fönstren öppna. Vi var på hotellet ca 22:30 cubatid = svensktid ¬ + 6 tim. då hade vi varit uppe i 21 tim så vi var ganska trötta och lade oss direkt utan att packa upp. sönd 16 juni Soligt och varmt ca 30 gr Gick ner och åt frukost som var helt okey. Det var buffé. Efteråt gick vi upp och packade upp våra grejor och gjorde oss hemma stadda innan vi gick ner till shoppingcentrat tvärsöver gatan och handlade lite dricka förövrigt var det ganska glest på hyllorna när det gällde mat. Så man ser ganska tydligt att folket lever under svåra förhållande. Enl. broschyrerna är medellönen ca 140: -/månaden. Vi frågade i receptionen vad det kostade att använda datorn och om det fanns internet, och då fick vi besked att det fanns inget internet idag men i morgon skulle det finnas. Sedan gick vi ner och la oss vid poolen där vi sedan åt en lättare lunch. På vällen tog vi en taxi in till Havana vieja som är gamlastan i Havana. Där hittade vi ett litet privat matställe med 3-4 bord. Vi åt pilaffris, potatis. lövbiff, skinka, biff och räkor. Vi minns inte vad det hette men det var gott, speciellt räkorna var mycket goda. Sedan gick vi enbit på strandpromenaden som var full av människor som gick eller bara satt och pratade. Sista biten hem tog vi taxi. Månd 17 juni Soldis och åskregn på em Hotellet är helt okey. Det ät 4**** enl. cubansk bedömning. Men servicen är betydligt sämre. Städerskan och piccolon har varit mycket hjälpsamma men receptionen och turistguiderna vet inte vad service är. Vi frågade i receptionen var det fanns shopping och restauranger i centrala stan men fick bara svaret att hon inte visste ??? I dag hittade vi några servicediskar utanför frukostmatsalen för turist agenter. Då frågade vi om vilken tid dom kom och hämtade oss för vårt flyg till Cayo largo på onsdag, men det visste dom inte det var en 4:de person som var från den agenten och hon var inte där och dom visste inte när hon kom. Då frågade vi i vilken del av centrum det fanns mycket restauranger men det kunde hon inte säga. Det fanns restauranger i gamla stan men det visste vi redan då vi var där igår och ville prova något nytt. Vi frågade även var den commersiella bussen från Varadero stannade i Havanna, det visste dom inte ihäller, så det kändes som att dom inte bryr sig om dom inte själv har sålt billjetten. Vi gick då till receptionen och frågade om dom ville ringa agenten och fråga vilken tid vi blev hämtade men fick svaret att dom kunde ringa upp men vi fick själv prata med dom. När vi långt om länge blev kopplade till Web supporten sa dom att dom inte visste utan att vi fick ringa ett mobilnummer i morgon efter 16:00 och prata med en agent. Det känns lite osäkert. Tisd 18 juni Soligt och varmt Ringde på kvällen och fick besked att vi blev hämtade 04:00 Dom var överlag mycket ogästvänliga på detta hotell. Dom ville till och med ha betalt för telefonsamtalet till rese agenten. Omdöme av Havana Mycket fattigt, mycket få restauranger, ingen shopping, Otrevliga, Tomma taxi stannade inte trotts att man försökte stoppa dom. Men om Cubanerna stoppade gick det bra och då fick dom provision av taxi killen som var inbokad i taxi priset. Hotell Riviera **** mycket dåligt skick, otrevlig personal. Dåligt med mat på frukosten som ingick. Stod många tomma cantiner med lite rester efter ?????????? Cayo Largo Cubansk semester ö onsd 19 juni Bussen kom inte förrän kl 04:30 så det var lite oroligt trots att vi vet att lämnad tid på dessa breddgarder inte betyder lovad tid. Var på flygplatsen 05:15 vet inte varför. Det var den minsta flygplatsen vi varit på det fanns bara 1 gate och det var 2 plan som skulle lyfta nu på morgonen. Blev ombordsläppta 6:45 och sedan var det den kortaste flygning vi varit med om. Den tog bara 30 min trotts att det var ett litet proppelerplan. Väl framme på Cayo Largo så började semestern. Har nu kommit till en annan värld av Cuba. När vi landade stod det några personer och spelade cubansk folkmusik och dansade så att man kände att man var i Cuba. Här är underbart varmt, gratis mat och dryck (all inklusive) dock ej mat i överflöd men betydligt mer och bättre än i Havana. Nu blir det många Pinacolada till mig och Whiskey till Ann-Margret. Hotellet i Havana var 4**** så troligen är detta 8********. Man kan inte tro att det är samma hotell kedja. Trevlig miljö på hela annlägningen, bra service av all personal. Gratis transfer till en annan ö med finare strand även om den som ligger 50m från vår lägenhet är mycket bra, nackdelen är att det är pålandsvind så det är ganska höga vågor. Och den andra stranden ligger på andra sidan av ön som inte är så bred. I kväll är det först husband som spelar sedan är det cabaret. Reseagenten i Havana fick vi efterlysa för att få pickup tiden. Här finns agenten varje dag 11:00 - 11:30 och han lovade att lämna meddelande i receptionen om vilken tid vi blir hämtade när vi åker till Varadero på söndag kväll. Torsd 20 juni Sol och varmt 33 gr samt 33 år´s bröllopsdag Ännu en fantastisk dag. I dag åkte vi till Cayo Rico. Gratis transport till Cayo Largo marina, där fanns gratis båt från playa serina till Cayo Rico som hade en underbar strand helt enligt drömmarna om caribien. Här fanns gratis solstolar, dom var dock inte i bästa skick men vad kan man begära. Man kan inte klaga på något som är gratis. 1 Whiskey och 1 pinacolada 35:- inte heller detta kan man klaga på. Underbart väder bra badstrand. Att ligga under en parasoll av palmblad på en strand i caribien och dricka pinacolada direkt ur cocosnöten. Det gav den riktiga känslan av semester. Fredag 21 juni Ännu en underbar dag. Sol och över 30 gr varje dag. Har legat och slappat vid poolen hela dagen och funderat på livets problem. Jag (Tore) har kommit fram till vad som menas med en vit vecka. Det måste vara det jag har under dessa 4 dagar. Att leva på, 1 del Rom, 4 delar isig Pinacolada med lite kanel ovanpå !! Jag känner mig i alla fall väldigt nyttig. Har bokat bord på strand restaurangen till kl 20:00 där vi åt en 4 rätters meny bestående av seafood cocktail, soppa, Hel köttbit som inte tillhör det vanliga på Cuba till dessert fick vi cheesecake men vi kunde inte hitta någon ost. Vi har även sett många djur. Utanför balkongen har vi sett några fåglar som vi tror är colibrie. Vi har även sett 2 st. ödlor på ca 1/2m några av ödlorna var ca 1.8m men det såg vi att det var skräcködlor och rugg ugglor. Samt på kvällarna kommer det ett 20 tal krabbor från gatan och går igenom receptionen och ner till stranden och dom är ca 25-30 cm mellan klorna samt stort antal små krabbor. Lördag 22 juni Ännu en fantastisk dag 34 gr i skuggan. Gick ner till reseagenten Frank kl 11:30 och betalade 1000: - för 2 personer och det var den absolut bästa utfärd vi någonsin varit på under alla våra resor. Vi hade reserverat biljetter till en snorkel tur med Lobster och vin. Blev hämtade på hotellet kl 13:45 och då sa buss chauffören att bussen skulle gå 14:00 om det var okey att han spelade lite gittar under tiden. Det var helt okey för oss, så han började spela och sjunga då. KL 14:00 körde han men sjöng under hela resan till Marinan när vi kom av bussen var det bara vi 2 där så vi frågade runt var vår biljet gällde. Då var det en som frågade om det var idag vi skulle ut, och det var det men vid eftertanke stod det nog den 23 på biljetten. Men som i ren caribisk anda löste det sig. Då sa killen att vi kunde gå ombord på en katamaran som låg i hamnen. Då förstod vi att det bara blev vi 2 och kapten Jorge samt ande styrman Alexander. Då blev vi lite tveksamma kunde det bli trevligt med bara oss 2. Men det blev det. Först körde vi till Cayo Iguana där det fanns många ödlor. Därefter körde vi till ett korall rev där vi fick snorkla och se på fiskar och koraller. Sedan var det stopp vid en naturlig pool där vi fick bada, sedan gick färden mot land och då stannade vi och ankrade vid ett sjömärke. Då dukade dom upp på bakre däck på catamaranen och vi blev bjudna på Lobster, grönsaker, ris och konserverade persikor och till detta fick vi vin. En fantastiskt god middag avnjutandes på däcket nästan spegelblankt hav. Detta var den finaste upplevelse vi kan minnas under någon semester. Sedan körde vi förbi Sirena beach där Alexander berättade hur miljö förstöringen hade påverkat stranden på dom sista 10 åren. Han berättade även att han vid sidan av sitt arbete samlade in sköldpadds ägg och födde upp dom innan dom släpptes ut vid korall revet igen. Sedan stannade vi och ankrade så att vi kunde invänta och se solnedgången. Var efter vi åkte mot marinan och blev hämtade av bussen. Vi var i marinan vid 20:15 efter en fantastiskt underbar dag. Alexander förklarade att han inte var så bra på engelska men det gjorde ingenting utan då han fick tänka efter ibland så hann vi förstå vad han sa. Vi pratade om allt möjligt. Han blev chockad när han frågade hur gammal jag var. När jag sa 61 år sa han att när man är 61 år på Ciba går man med käppar och är allmänt förbrukad. Medelåldern trodde han var ca 60 år. Alexander blev 42 år den 1 juli och kapten Jorge var 53 år. Tack vare att det bara var vi på båten så fick vi en fantastisk information och inblick i det cubanska livet. Söndag 23 juni. Varmt och sol ca 34 gr Tog badbussen till Marinan för att lämna dricks till Jorge och Alexander då vi inte hade några pengar med igår då vi var vana att ha all inklusive och vi hade lovat att komma tillbaks för att vi hade varit supernöjda. Men dom var ute med båten så vi lämnade dricksen till en servitris som kände dom och jobbade i hamnen. Sedan tog vi taxi hem till hotellet där vi blev och badade i poolen. Vi var även nere och betalade för att ha rummet tills vi skulle åka. Blev hämtade kl 16:00. När vi skulle flyga så var det, det äldsta och sämsta flygplan vi åkt med. Det var från 50-60 talet. Man gick in genom en lucka i bakpartiet så som man gjorde till medelhavet på 70 talet. Det fanns ingen förvaring för handbagage, inga skyltar om rökning förbjuden eller spänn fast säkerhets bältet. Detta fanns det klister lappar som informerade om. Som tur var tog flygningen endast 35 min till Varadero. När vi kom av flyget kom det fram en guide och frågade om vi skulle till hotell Villa Tartuga och det skulle vi. Då visade han vilken buss vi skulle åka med. Han följde med tillsammans med några ryssar tills vi var framme. När vi fått rummet hann vi även ner och fick middag då vi hade all inklusive men maten var ingen höjdare. Omdöme om Cayo Largo Fantastiskt fint, mycket trevlig personal, mycket gästvänliga, Hotell Playa Blanca minst 8******** maten var okey, men det fanns alltid mat så det räckte. Bra service. All inklusive. Varadero Måndag 24 juni. Sol ca 33 gr. När vi ätit frukost gick vi till stranden och badade. Vårt rum låg direkt vid stranden endast 75 från havet. Havet var mycket bra. På kvällen tig vi taxi in till Plaza Amerika som var ett stort shoppingcentra enl. cubanska mått, men det var avklarat på 30 min. Det fanns kanske 10 butiker och en stor super mercado. Där fanns det mycket sprit men mycket lite att äta. Många hyllor var tomma och fanns det varor stod dom fint uppställda i framkant av hyllan. När vi gått igenom kassan fanns det en förbutik där låg några paket tuggummi och cigaretter. Taxi hem igen och försökte få lite mat innan personalen hann plocka till sig själv. Idag fanns det några stora köttbitar som kocken stod och skar upp. Det var väldigt tunna skivor och man fick 2 skivor ca 5o gr. Ville man ha mer tittade han som tycker du verkligen det. Kanske skulle det räcka till personalen också. Sedan gick vi upp och packade. Omdöme om Varadero Fin badstrand. Fina omgivningar, lite marknads stånd runt om. Maten fruktansvärd. Och den som fanns tog personalen beslag på. Servitrisen tog en tallrik och la upp ca 15-20 småkakor av samma sort sedan lade hon en tallrik över och satte in den i serveringsskåpet till (kanske familjen)???? ?? Havana Tisd 25 juni sol ca 33 gr. Tog lokalbussen (typ Swebus)från Varadero till Havana Det var en trevlig upplevelse, vi fick se ganska mycket av Cuba under dessa 3 tim och 13,5 mil. Checkade åter in på Riviera Hotel där vi hade bokat rum för natten. Bildspel från Cuba Onsdag 26 juni Ja då har vi lämnat detta kommunistland. Med all sencur det innebär och brist på mat. Alla internet är spärrade för att kunna komma in på t.ex. resdagboken, dom är väl rädda att man skall skiva något negativt. Väckning kl 3:00 taxi 3:45 flyger 6:45 till Las Vegas via Panama City. Sjukt varmt 40 gr i skuggan torsdag 27 juni 2013 Las Vegas, USA Ja då har vi nu kommit till Las Vegas och här var det ännu varmare. När vi skulle checka in på Excalibur Hotel stod Tommy & Karin och väntade i receptionen. Och vi måste erkänna att även om det var mycket konstigheter på Cuba så är USA lika konstiga. Vi blev stoppade i tullen i Panama city av usa´s säkerhets kontroll. Vi hade för många batterier med oss till kamera och mp3 spelarna. Man fick bara medföra 4 batterier på planet?? men vi fick dispens och fick ha vars 4 batterier. Vet inte om dom var rädda att vi skulle sticka upp dom någonstans på besättningen?? Hawaii lördag 29 juni 2013 Maui, USA Har nu äntligen kommit till vårt älskade Maui. Här är lagom varmt ca 25-30 gr och sol. Det var 43 gr i Las Vegas när vi åkte. Det var en jobbig resa hit. Har varit lite magsjuk sedan fredag kväll men det gick bra under resan. Vi varnar alla för att flyga med United Airlines. Det är alltid problem med deras flygtider. Vi skulle checka ut kl 11:00 så åkte direkt till flygplatsen trotts att vi skulle flyga kl 15:00 När vi kom dit fick vi besked att vårt flyg var inställt pga. flygledar problem i San Fransisco. Så vi fick ett tidigare flyg kl 12:30 så skulle planet från S-F till Maui gå 19:15 men då var det försenat igen så vi flög 21:45 och var i lgh 01:30 När vi kom till S-F såg vi på tavlorna att United Airlines hade ett 10 tal flygningar som var inställda pga. att dom saknade crew eller att flyget var försenat. Vi hade även problem med ombokningar när vi var här 2011 men vi hade missat att denna flygning var med United Airlines. När vi hämtat ut vår hyrbil Lincoln Towncar en riktig glidare så körde vi till vår lägenhet. Det var skönt att vi hade bott på samma ställe 2011 så det var lätt att hitta halv 2 på natten. tisdag 2 juli 2013 Maui, USA Nu är magen nästan normal. Det var nog den höga värmen som var orsak. I går låg vi vid poolen och slappade mest hela dagen. När vi ätit frukost idag tog vi bilen och körde till Twin falls som var ett vattenfall som man kunde bada i. Det låg på den nord östra delen av Maui och vi bor på den västra delen och det tog en dryg timme att köra dit. Det låg en bit in i något som påminde om tropisk regnskog. Det var mycket vackert med mycket tropiska växter, som ananas plantor och banan träd mm. När vi gått in en bit och kom fram såg vi att det var lite svår terräng in till vattenfallet så det blev bara jag som klättrade dit och badade. Det är en speciell känsla att bada i en av naturen skapad pool. När vi körde där ifrån körde vi till Makawao där det enl. info på nätet skulle vara nationaldags firande den 4-6 juni med rodeo, parrad av hästar och antika bilar. Men det var ingen som riktigt visste när och var det skulle ske. Sedan när vi ätit en liten fika på ett café inne i en gränd så körde vi hem så att alla kunde bada i poolen. Maui onsdag 3 juli 2013 Maui, USA Vi börjar med att tacka alla som gör inlägg och följer oss på vår resa. Igår körde vi en bit söderut och stannade vid en strand och badade någon timme. Sedan körde vi hem och fikade innan vi gick ner till poolen. På kvällen gick vi till Bubba Bump restaurang och åt middag då Tommy och Karin hade bröllopsdag. Det var god mat men kanske inte prisvärt. När vi sedan hade betalt och lämnat vad vi tyckte var lagom med dricks blev vi stoppade av en servitör som påstod att det enl. amerikansk lag skulle vi betala 15-20 procent i dricks. Det lät osannolikt. Vi har inte tidigare varit tvingade att betala en viss summa i dricks. Men vi orkade inte bråka. Idag har vi varit vid poolen och i kväll körde vi in till Kahulio som är huvudstan på ön. Där gick vi in på ett stort shoppingcentra med 100 butiker, men det var mycket inriktning på ungdomar. Sedan körde vi till Roos som är en stor outlet kedja med kläder till bra priser. Det blev 2 fin skjortor till mig och 1 tröja och 1 par shorts till Ann-Margret för 275: - på hemväg stannade vi på en liten restaurang och åt pizza. Vi har även varit på turistbyrån och frågat om nationaldags firandet i morgon, men det verkar inte vara så stort som det verkar på tv. Här i Lahaina blir det fyrverkeri när det blir mörkt. Ca 20:00- 21:00 vi får väl se i morgon Nationaldags firande 4 juli på Hawaii Jo Ulla-Karin om nu servicen hade varit bra hade det varit en annan sak. Många av servitörerna var påverkade av något slag?? så det var inte någon service över det vanliga. Men nu har vi firat independent day på Hawaiianskt vis med Hawaii musik i parken och många andra platser i Lahaina. Huvudgatan var avstängd från kl 17:00 och många på platser i stan hade dom byggt upp små scener där lokala band underhöll. Sedan kl 20:00 blev det fyrverkeri från en båt utanför hamnen. Det var en annorlunda upplevelse att höra Hawaii musik och dans utomhus. Tyvärr var det inte Hawaii brudar som dansade så det kändes lite fel. Men stämningen fanns där. Life is driving a convertible at sunset on Maui fredag 5 juli 2013 Maui, USA Idag har vi legat vid poolen igen. Vädret är bra ca 30 gr och mest sol men tidvis molnigt. Nätterna håller behagliga 25 gr. I kväll var vi i Kahuliu och lämnade dom gamle vid flygplatsen. Nu skall dom åka till Memphis och Nashvile innan dom åker hem till Sverige den 12 juli. När vi varit på flygplatsen åkte vi och bytade bil. Nu när vi bara är 2 behövde vi inte leka greven och grevinnan längre. Den Lincoln town car vi haft var en riktig glidare att både köra och åka. Nu har vi gått över till vårt riktiga jag som återfalls raggare. Vi hade bokat en Cab denna veckan och det blev en vit Ford Mustang Cab. Den väger betydligt mindre så den rör sig betydligt bättre. På hemväg körde vi in på K-mart och shoppade lite kläder. Det var en underbar en underbar känsla att kunna köra ner cabbat kl 21:00 i mörker och behagliga 25 gr och lyssna på lite Hawaii musik. Det måste vara så här livet skall vara. Det är ett mycket fantastiskt lugn och avslappnad atmosfär här. Inga bilar som tutar. Om någon stannar så väntar alla tålmodigt innan man kan köra vidare. Det spelar ingen roll om man är över eller under 60. Maui söndag 7 juli 2013 Maui, USA I går kväll sadlade vi den vita hingsten och red söder över till Kahului som är den största stan på Maui. Där gled vi runt och njöt av livet på Hawaii och tog en del kort. Sedan stannade vi igen på Ross och shoppade lite mer kläder. Sen var kl 20 och vi gled sakta hemåt och njöt av alla dofter man kan känna på kvällarna här. När vi ätit frukost idag tog vi åter den vita hingsten i tyglarna och körde norr över på maui. Vi körde hela vägen runt den norra delen av ön. Och där stannade vi vid ett fruktstånd längs vägen som dom ofta har här på Hawaii och köpte bananabread som är en fantastiskt god inhemsk kaka. Det är som en sockerkaka med mosad banan i. Den var nybakad och varm. Sedan stannade vi lite längre fram på en utsiktsplats och avnjöt denna läckerhet. Sedan så kom vi fram till Kahului på den nord östra sidan. Där stannade vi och badade vid en strand inne i stan. Det låg ett stort kryssnings fartyg i hamnen som hette Pride of Amerika. Det var riktigt skönt efter en tur på bergsvägar som det inte gick att mötas på. Nu i kväll har vi avnjutit en riktigt svensk hemlagad spagetti med köttfärssås till det tog vi ett glas rött från Sutter Home vinery som är en vingård i californien där vi har varit på vinprovning 2011. Nu har jag blandat en riktig Pinacolada. Ahhhhhhhhhhhhh Bildspel från USA Ny världsdel och nu är vi på den södra delen av jordklotet fredag 12 juli 2013 Auckland, Nya Zeeland Nu har vi kommit till nästa världsdel Auckland på New Zealand. Vi reste från Honolulu kl 23 den 10 juli och flygresan tog 9 tim men när vi kom hit var det den 12 juli kl 6 på morgonen lokaltid. Det är för att vi passerade dygns gränsen på natten. Vi har nu passerat ekvatorn samtidigt, så här var det vinter för oss som varit på Hawaii. När vi kom i morse var det inte över 10 gr. Det blev strul när vi skulle lämna Hawaii. Vi hade fått klartecken att vi kunde checka ut senare (17:30) när vi kom upp till lägenheten kl 12:30 var coden till låset bytt. Men Ann-Margret hade det på känn så vi hade låst upp terrass dörren för säkerhets skull så vi kunde gå in bakvägen. Vi har inte sovit så mycket i natt så vi var extra frusna och trötta när vi kom till lägenheten kl 8 och det var inte incheckning förrän kl 2. Men vi fick lägenheten kl 12 så vi kunde checka in. Så vi gick ut på stan och åt frukost men dom är konstiga här. Alla dörrar till caféer och restauranger och affärer står öppna så det är kallt även inomhus så man kan inte värma sig där i heller. Det måste vara kallt även för personalen att jobba inomhus i 10 gr. Vi har nu varit och ätit på en riktig kina krog. Det var säkert 10-15 kineser som sprang runt om varandra. I kväll blir det inte mycket aktivitet vi behöver först få upp värmen, och sova. lördag 13 juli 2013 Auckland, Nya Zeeland I dag har vi haft en fantastiskt fin höstdag här. Klar himmel och sol som värmde gott. Tog bussen ner till hamnen där vi gick runt och tittade. Kom till slut ner till Wineyard som påminde mycket om västra hamnen i Malmö med uteserveringar. Här är mycket fint och mycket att göra om man har mer tid och gärna lite varmare. Mycket natur och vatten upplevelser men även skridsko bana på torget och Freddy´s ice house som verkar vara som ishotellet i Sverige, med is skulpturer och drinkglas i is. Men troligtvis är det kallt därinne. Det finns även ett zoo med pingviner mm. Och 20 min norr om Auckland finns en inomhus skidbacke. Något som förvånar oss är att det är så backigt, det påminner mycket om San Fransisco. Det är även svårt att träffa på riktiga new zealandare det är otroligt mycket japaner och indier, men vi har kanske miss up fattat hur världen skall se ut. Bildspel från Auckland Samoa öarna Apia, Samoa Hej. Vi har nu kommit till Samoa och vi börjar informera att det även här är problem med internet. Men vi får försöka så gott det går. Foto får komma senare. Söndag 14 juli Riktigt ruskigt höstväder. Vi hade tänkt utforska Auckland lite mer men det blev inte så mycket med det. Vi tog den röda bussen ner till hamnen där vi bytade och tog den gröna som gick runt stan. Den röda (redlink) gick uppe från upper queen Street och ner till hamnen och vidare till West harbor där vi var igår. Vi åkte den gröna (innerlink) bussen och hoppade av vid Broadway där vi gick en liten runda innan vi gick in och åt lite thai mat och värmde oss. Sedan gick vi en bit till innan vi köpte ny biljett och åkte vidare med den gröna bussen. Den gröna innerlink bussen går runt hela stan. Så vi fick åtminstone se lite av stan. Och här är mycket att se och göra men det bör vara lite bättre väder så man känner sig mer motiverad. När vi kom tillbaka till hamnen och skulle byta till redlink, så stannade vi och köpte choros som vi gillar båda 2. Det är en smet som kokas i olja och så lite socker på dom och smält choklad att doppa dom i,mmmm. När vi satt på en bänk och åt våra choros kom det en äldre dam och satte sig hos oss och började prata. Hon frågade var vi kom ifrån och var vi varit och var vi skulle åka. Då berättade hon att hon och hennes man varit i Europa på semester i 7 veckor för 20 år sedan och att dom då även varit i Sverige och att dom tycket så mycket om det. Men hennes man hade dött för några år sedan och nu var det inte lika roligt att åka även om hon gärna skulle vilja det. När vi kom hem till lägenheten var vi åter frusna och trötta så det var bara att packa för morgondagens flygning till Samoa. Måndag 15 juli Hyfsat höstväder. Shuttlebussen hämtade 10:30 och körde till flygplatsen då vi skulle flyga kl 14:00 men det blev försenat till kl 17:00 innan vi kom iväg. Vet inte om det åter var United Airlines som var orsak för dom skulle ansluta till detta flyget, men vi vet inte om det var hela problemet. När vi landade stod det 4 män och spelade Samoansk musik så att vi kunde känna var vi var komna. Mycket trevligt inslag. Men vi kom fram till vårt Hotel Insel Fehmarn Hotel vid 22:30 ca 3 tim försenade så det var bara att krypa till kojs. Tisdag 16 juli Underbart sommarväder sol och ca 30 gr dock kom det lite duggregn när vi åt frukost. Vi växlade lite us dollar i receptionen. Sedan frågade vi i receptionen var det fanns en supermarket där vi kunde handla lite mat och dryck att ha på rummet. Då visade hon vägen på vår karta och sa att det endast var 3 min promenad. Det tyckte vi var okey att gå så började promenera men när vi gått i över 30 min träffade vi en kille och frågade. Då förklarade han att det fanns en bra supermarket längre fram men det var ytterligare 15 min promenad då tog vi en taxi istället. När vi så hade handlat tog vi en taxi hem igen. Där vi tog ett dopp i poolen och solade lite. När vi sedan duckat och klätt om gick vi ner i receptionen och bokade hyrbil så att vi själv kan styra hur vi vill tillbringa dagarna. Vi bokade även billjeter till polynesisk show och middag på torsdag kväll. Sedan är det så att om man skall köra bil på Samoa måste man ha ett samoanskt körkort. Det räcker inte med svenskt och internationellt körkort som jag hade fixat för att kunna köra på Hawaii. Så då tog vi taxi till Goverment of Samoa Land transportauthority som utfärdade ett temporary driver´s license a´ 20 tala (60:-) och det gäller i 1 månad. På kvällen gick vi rakt över gatan till en liten trevlig och charmig restaurang med en trevlig servering på baksidan i trädgården. Jag har även lärt mig något nytt idag. Nu vet jag varför hotellet heter Insell Fehmarn och varför det heter Fehmarn belt mellan Danmark och tyskland. Är det någon som undrar och inte redan vet så kan jag förklara?? I dag den 17 har vi hyrt bil dom återstående dagarna så att vi själv kan utforska ön. Vi har kört runt halva ön men mycket kvarstår. Vi har fortfarande bra väder ca 30gr men när vi var på den norra sidan av ön så småduggade det. Vi var ute och körde runt med bilen men vi hittade inget speciellt ställe som vi fastnade för. Men vi kom överens om att inte ge upp utan att fortsätta sökandet i morgon. På kvällen gick vi åter ner till pizzerian som ligger rakt över gatan och dom har mycket god mat så vi har fastnat för dom. Då kom 1 servitör fram och pratade med oss och sa att hon kände igen oss sedan igår kväll, och vi började prata. Då frågade hon om vi hade hyrt bil och det hade vi och att vi varit ute och kört runt men inte hittat någon pärla. Då frågade hon om vi ville ha lite tips och det ville vi givetvis. Vi fick många tips av henne som vi måste fortsätta att leta efter. Det är troligen hon och hennes man som äger pizzerian och dom är mycket trevliga och hjälpsamma. Det är förövrigt alla invånare här. När vi körde igenom dom små byarna på sydkusten vinkade alla skolbarn åt oss och log som om dom aldrig sett turister. Det var som man sett på gamla filmer där barnen springer efter och ville ta på oss och känna om vi var verkliga. Torsdag 18 juli Idag var vi ute och körde på den norra sidan av ön. Det blev Piula Cave pool och Falefa vattenfallet. Sedan körde vi söder över och tog sydkusten innan vi vek av och körde norr över mot Apia. Fredag 19 juli. Vädret dom sista dagarna har inte varit så bra. Det har regnat korta skurar varje dag. Och då blir det lite mer bilkörning. Idag var vi uppe på det nya Agey Grey hotellet som ligger på den nord västra delen av ön. Det var fint där uppe men stranden var inte så stor och fin som på bilderna. Och det var lite för dyrt. ca 2700: - kr/natt + frukost vi var även inne i stan och tittade på några hotell men dom har inte ihäller någon strand men poolerna var bättre. Vi stannade även vid en liten sjö där man kunde matta sköldpaddor . Lördag 20 juli Idag hade vi bestämt att vi skulle vara vid poolen och sola samtidigt som vi tvättade lite kläder. Det blev ca 2 tim i solen sedan kom regnet, men vi hann bygga på lite solbränna. På em tog vi bilen och körde in till supermarket och fyllde på lite i förrådet. Men trotts att kl bara var runt 4 var det ganska glest med folk på stan. Söndag 21 juli har vi planerat att köra ner till den sydöstra delen av ön. Trotts att ön bara är ca 10 gånger 3 mil så hinner man bar en liten del varje dag. Dels är vägarna inte så bra och det är bara en Kia vi har hyrt denna gången. Lincolnen vi hade på Hawaii hade inte klarat dessa vägarna även om den hade varit betydligt behagligare att åka. Det går ganska sakta i trafiken. Det är 40 km i samhällena och 60 km utanför och det går inte att köra fortare, men då hinner även jag att se lite. Det finns en väg som går runt ön jäms med kusten och 5 vägar som korsar ön. Vi har snart sett allt men dom har lovat fint väder från måndag fram till vi åker till Sydney. Vi håller tummarna att vi kan bygga på lite mer solbränna. Äntligen har även vädret visat tendenser att det kanske skall bli bättre. Det har inte regnat något idag och det har varit soligt och ganska klart väder. Och vi har nu hittat en sand strand på den sydöstra delen av ön så nu vet vi var vi skall åka och bada. Det är inte en paradis strand men helt godkänd för oss som är bortskämda. 22 juli sol och närmre 30 gr Idag har vi varit på Lalomanu stranden och badat och det var riktigt skönt. Solen har lyst hela dagen och vi har badat i söder havet äntligen och vi kunde äntligen bygga på lite solbränna så det kanske syns när vi kommer hem. På hemväg stannade vi och tittade på Sopoaga vattenfallet och det var det var mäktigt. Det var även fint på själva utkiksplatsen. Dom hade planterat div. inhemska växter och märkt ut dom med skyltar så man kunde se vad dom hette. Det fanns även en liten bosättning med kök samt en gammal trä trumma som dom spelade på för oss. Det blir en lagom tur till stranden som ligger på den sydöstra spetsen. Det är 3.5 mil dit och det tar 1,5 tim och så har man 4 tim att sola bada och äta innan det är tid att köra hem igen. 23 juli Även idag blev det Lalomanu stranden. Vädret var inte lika bra men helt okey. Det var lite moln tidvis men för övrigt sol och uppehåll. När vi skulle köra hem hade dom smyckat den mellersta av tavernorna för att ha ett bröllop. Det var stolar för 60 sittande gäster men det var inte alla som var komna (kanske max hälften) Det hade varit trevligt att uppleva. Men vi viste ju inte hur dags det skulle vara. Klockan var 16:45 när vi körde. När vi kom hem blev det kanelsnäckor och senare åt vi baguetter med Danish Blue Cleese, riktigt gott. 24 juli Det kom en kort regnskur på 15 min på morgonen men sedan klarnade det upp och blev fint väder. Åter en underbar dag på Lalomanu stranden. Idag hade vi med oss våra snorkel grejor så att vi kunde utforska korallrevet som ligger direkt utanför stranden. Man går ut ca 25m till det blir midjedjupt i vattnet sedan är det bara att utforska. Det är helt i klass med det mesta av thailands snorkelvatten. Thailand har vissa speciella öar där det är mycket bra snorkling, men nackdelen där är att fiskarna mestadels har kommit dit för att turisterna matar dom med bröd och banan. Det känns inte naturligt. Här simmar alla typer av fisk blandat med varandra på ett mycket naturligt sätt utan att man behöver mata dom. Jag har även sett ett 10 tal blåa sjöstjärnor som var 20 cm stora. Det visste jag inte att det fanns. Nu vet vi mer om hur det samoanska livet fungerar. Många kvinnor sitter i någon fale under dagen och pratar skit med grannfrun, eller så går dom runt med ett spädbarn på armen. Det är inte många kvinnor eller yngre flickor som inte bär på något barn, medan mannen jobbar eller ligger på soffan. När klockan sen blir 5 på kvällen och männen kommer hem från jobb går alla vuxna ut och pysslar i trädgården. Om det är något som finns kvar sedan gamla minnen av Samoa så är det den gröna och livligt färgsprakande blomster prakten. Dom är mycket noga med att trimma gräsmattor och väg kanter och klippa buskar. Det är minst lika fint som i dom finare villa områden i Sverige. Även om man bara har en liten hydda (fale) så är det ofta mycket välklippta gräsmattor och färgsprakande växtpartier både på den egna sidan av vägen och motsvarande sida oavsett om det är mot havet eller en vägren mot naturen. Barnen spelar olika bollspel. När klockan sen blir 7 och det blir mörkt så går var och en hem till sitt lilla eller stora hem. Och då kan man gissa vad som sker där. Beviset kommer efter 9 månader. 25 juli Även idag kom det en kort regnskur på morgonen men vi beslöt efter frukosten att köra till Lalomanu stranden och bada. Men när vi kom halvvägs över ön så ändrade vi oss och vände om igen för det såg inte alls bra ut. Det var riktigt svart över bergen när man såg söderut. Så när vi kom hem gick vi och tvättade lite. Sedan körde vi in till centrum och skulle shoppa lite, men det blev endast 3 par sockar. Här finns ingenting att handla, det lilla som finns i affärerna är huvudsakligen de viktigaste husgeråden för hemmen. Såsom plastburkar, vispar, engångs tallrikar och nappflaskor givetvis. 26 juli Idag var det åter fint väder så beslöt att köra till stranden. Men det höll på att hända en olycka när vi körde dit, så det höll på att bli slarvsylta. Det dök upp 4 små griskultingar framför bilen så det var med cm tillgodo som den sista av dom klarade sig. Men så kan det gå när barnen själv är ute i trafiken utan sina föräldrar. Men vi kom välbehållna fram så att vi kunde bada och sola. När vi sen körde hem blev vi åter lite uppjagade. Då kom det 2 föl och sprang upp jämsides med bilen, men det var bara som dom jagade varandra. Här händer mycket som är nytt för oss västerlänningar. 27 juli Åter idag har vi varit i receptionen och klagat. Vi har inte haft någon internet förbindelse på 3 dagar men dom bara tar det med en axelryckning. Idag pratade jag med någon internet support, och när jag förklarade att det var för svag signalstyrka på wi-Fi på min smartphone visste hon inte vad det var. När jag förklarade att det var en cellphone sa hon att det kanske inte fungerade med mobilt nätverk så jag gav upp försöket. Och sedan kom det en regnskur och var mycket molnigt över bergen så vi bestämde att inte ligga och köra till stranden utan det blev ett kort stopp i stan och handlade lite sockar, vatten och en flaska vin. På kvällen körde vi upp till den indiska restaurangen Curry house och köpte Butter Chicken och garlic roti samt gurkdippa. När vi kom hem satte vi oss på balkongen och njöt av kycklingen och vinet. Gurkdippan var också okey, men garlic rotin smakade inget särskilt. Den var som en dödbakad plätta som smakade vitlök. Men sen på natten vaknade vi båda 2 av att råttan (roti) ville upp med vitlök och allt. Man är ju hur dom som helst, den smakade inte inget tilltalande men ändå åt vi det. 28 juli Åter i dag har det regnat det mesta så vi insåg att det inte var någon mening med att ligga och köra till stranden så vi körde in lite till stan som var helt tom på folk. Dom måste vara kidnappade av kyrkan. Så vi tankade lite på bilen så den var klar för avlämning i em. Sen har vi mest slappat på rummet och förberett oss för den jobbiga resan i natt. Vi flyger från Apia kl 01:50 och kommer till Auckland på morgonen kl 05:00 och flyger vidare till Sydney kl 07:00 och är framme kl 08:30 med div. tids skillnader. Så hela natten tillbringar vi på flygen sen väntar en ny spännande dag i Sydney. Bildspel Samoa Sydney, Australien 29 juli Kom till hotellet vid 10 tiden och fick besked att vi kunde checka in vid 12 trotts att tiden normalt var 14. Rummet är ganska litet och anspråkslöst. Men hela Kings cross som området heter sjuder av liv med mycket backpackers boende och caféer samt restauranger. Vi hann med en liten lunch på ett café innan vi kunde checka in. Vi fick tipps på hotellet om restaurangen på Frisco Hotel som ligger 1 kvarter bort, och eftersom vi var trötta och hungriga gick vi dit. Och vilken fantastisk måltid vi fick, vi har inte ätit så gott sedan vi lämnade Sverige. Vi åt grillad rumpstek med champinjon sås och grönsallad och helstekt potatis, Till detta tog vi lite vin och sedan övertalade servitrisen oss att prova lime och citron chesscake, och efter som det andra var fantastiskt gott var det inte svårt att övertala oss. Och den var lika god. Allt detta inkl 4 glas vin kostade 450: - för 2 pers, helt överkomligt pris när man saknat riktig mat under 3 veckor. Mätta och belåtna samt trötta ramlade vi i säng runt 8. 30 juli Idag tog vi och köpte biljetter till Sydney Explorer som är en busslinje som man kan köpa ett 24 tim busspass. Då kör bussen en guidad runda runt till olika sevärdheter här i Sydney och man kan hoppa av och på hur många gånger man vill under 24 tim. Vi åkte först en runda för att få en uppfattning om vad vi ville se. Sedan på andra rundan hoppade vi av vid Darling harbour och gick in på Hard Rock café och tittade om där var några roliga saker att köpa men där var ingenting vi gillade. Vi gick sedan runt på gallerian som Hard Rock ligger i. Då passade vi även på att fika. Sedan tog vi bussen igen och åkte rundan och hoppade av uppe på Kings cross och gick resten av vägen hem. Kings Cross är ett område i Viktoriansk stil. Vi tycker här är riktigt mysigt. 31 juli Dagen började tidigt. Väckning 6:45, frukost och sedan blev vi hämtade kl 8.10 I dag var vi på en rundtur som heter Blue Montain där vi besökte vattenfall, utsikt från toppen av berget som var 200 m högt. Sedan var det lunch i ett litet samhälle som heter Leura. Sedan blev det en promenad i regnskogen där vi fick se en övergiven kolgruva, Vi såg även en fågel som hette Liebird och det är den största fågel som kan sjunga. Den kan även kopiera många olika ljud, bla kameraklick, motor driven kamera, motorsåg, den härmar även många andra fågelläten. Efter det åkte vi Linbana och värdens brantaste järnväg upp för berget som hade 52 gr lutning. På hemväg körde vi förbi OS stadion och os byn innan vi kom till hamnen där vi åkte katamaran i ca 60 min hem till Sydney. Vi passerade både Sydney haurbor bridge och operahuset. Det var mycket vackert när det var upplyst. Sedan gick vi rakt ner till vår favorit pub på Frisco hotell. Dom har fantastisk goda kötträtter till bra priser. Vi har ätit Porterhouse stek, Fish and chips, Rumpstek och det har varit fantastiskt gott alla gånger. Hemma på rummet kl 20:15 trötta och belåtna.

4 oktober 2018 - 4 oktober 2018

Här kan ni läsa om våra tidigare Resor https://www.resdagboken.se/m/challenger

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Challenger uppdaterar sin resa