Sista rycket
tisdag 16 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

I går åkte Bittan, Margareta och Owe till Melidoni och besökte grottan Gerontospilios. Mycket välordnat och vackert med fina stalaktiter. Upplevelsen var stark trots att grottans omfattning inte var så stor.Jag stannade hemma och gick tll doktorn för min besvärliga natthosta och halsont.

Tröttsamt och antikt
lördag 13 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

I går åkte vi till Stavros, inte så långt norrut, där filmen om Zorba spelades in. Vi gick utmed en strand som ömsom bestod av sand och ömsom av mycket vassa kalkstensklippor. Inget för badare eller skeppsbrutna att hamna i.Vi fortsatte till Aptera, en bosättning anlagd under 17:e

fortsättning ...
fredag 12 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

Hälften föll bort från senaste inlägg...'I går, 11/10, gjorde vi en bilresa genom västra delarna av ön. Först ut på den fingerformade halvön Rodopou med karg vildmarksnatur. Vi försökte komma längst ut men hindrades av bilens markfrigång och stora stenar.Picniclunch vid blåsig

Utflykter på landet
fredag 12 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

I förrgår, 10/10 skjutsade vi Bittan och Margareta till Kato Stalos, inte så långt västerut från vårt basläger.De vandrade på vägar en bit ovanför kusten fram till Platanias. Kusten domineras av kustliv medan man är mer på landet bara en liten bit upp. Owe och jag tillbringade tiden

En tidsresa
tisdag 9 oktober 2018 - Heraklion, Kreta, Grekland

I dag gjorde vi en tidsresa till Heraklion och Knossos. Från ca 7000 år f Kr till i dag. De äldsta lämningarna efter civilisation är så gamla, men det som visas i dag är huvudsakligen ruiner efter ett  kulturellt, religiöst, administrativt och juridiskt centrum från ca 1700 år f Kr.

Vandring och avkoppling
måndag 8 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

I går reste vi till Kolimbari, där Bittan och Margareta vandrade uppe i bergen. En tur som skulle vara 12 km, men blev över 20 på grund av bristande utmärkning, hinder i naturen och svårtolkad karta. Utmattade men glada kom de tillbaka ner till byn. Där hade Owe och jag tillbringat tiden med

Fina fisken
lördag 6 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

Owe och jag gick ut på stan och köpte kabel så att det går att ladda ner bilder från kameran - så nu kommer det troligen fler.Bittan och Margareta tog långpromenad och köpte fina portionsfiskar till middan.På eftermiddagen fick vi lära oss mycket om viner från Kreta och prova både vita

PÅ PLATS I VÄRMEN
torsdag 4 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

Landade i går kväll i Chania och mötte värmen.Har i dag gjort stan och acklimatiserat oss.Har problem med bildinläggning - så det kommer förhoppningsvis fler senare.

Resan till Kreta

Resan till Kreta

1 oktober 2018 - 17 oktober 2018

Till Kreta för kultur, vandring och rekreation

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Christer uppdaterar sin resa