Glad Påsk
lördag 20 april 2019 - Ho Chi Minh-staden, Vietnam

Glad Påsk!Vi har just ätit middag och, som vanligt, fått utmärkt service av Merlin. Sedan några veckor tillbaka är vi hennes Mama och Papa så när hon ber Ming-Ming om att servera vin eller annat så är det Mama och Papa som ska ha rödvin eller något annat.Sedan några veckor tillbaka har

Tempel, tempel, massor av buddhor
torsdag 18 april 2019 - Thailand

I torsdag blev det en riktig heldag. Samling kl 07.15 för avresa, återkomst strax för 19.00. Solen hade då gått ned men temperaturen var 32,4 grader. Vi hade det alltså ganska hett under dagen när vi var mycket ute och mycket sol. Ayutthaya var den gamla, siamesiska huvudstaden som vi valde

Badort och storstäder
söndag 14 april 2019 - Singapore, Singapore

Sitter nu i lugn och ro sedan vi i natt lättade från Singapore. Dags att summera några dagar med aktiviteter.Galakvällar ombord innebär att gästerna klär upp sig, oftast i kostym, dock inte alla. Interiören smyckas till kvällens tema, senast var det guld. En speciell, 6-rätters meny med

Kontrasternas Colombo
måndag 8 april 2019 - Colombo, Västprovinsen, Sri Lanka

Moderna skyskrapor som reser sig bland låga byggnader och skjul, moskéer, kyrkor, hindutempel och gyllene Buddhor i tempel och parker. Vita administrationsbyggnader och tjusiga villor i kolonialstil. Indier, portugiser, holländare, engelsmän, kineser och andra grupper har skapat och skapar

Ölen är slut!
lördag 6 april 2019 - Kochi, Kerala, Indien

Vädret är hett, ca 34 grader på dan och 29-30 på morgon och kväll. Detta tar tydligen hårt på ölförråden ombord. Fatölen har varit slut i snart en veckal och ersatts med samma sort, Heinecken, i burk. I går var även denna slut och man började servera blaskig Corona.I går gjorde vi

Rutiner i hettan
onsdag 3 april 2019 -

I morse anlöpte vi Marmugao (finns olika stavningar) i Goa, Indien. Gick en promenad i stan under förmiddagen. Hettan, 32 grader i skuggan tar hårt. Intensiteten i gatulivet är något helt annat än vad vi är vana vid. Ett myller av människor, bilar, mopeder, mm. I hamnen togs vi emot av en

Småort i hettan
söndag 31 mars 2019 -

Vi har just lagt ut från den lilla orten/staden Khor Al Fakkan huvudort i emiratet Sharjah, ett av de minsta i Förenade Arabemitaten. Orten har bara ca 33.500 invånare och en mycket mänskligare skala än vad vi nyss lämnat. De högsta husen är inte mer än 8-12 våningar. Vi kom hit i morse,

Dubai från ovan
fredag 29 mars 2019 - Abu Dhabi, Ruwais, Förenade Arabemiraten

Vi har nu återkommit till Abu Dhabi för en lugn dag. Dags att summera gårdagen. Flygresan över Dubai blev nu av och vädret hade klarnat upp, även om det var lite disigt. En upplevelse att se de imponeran byggnadsverken!- Burj Khalifa, världens högsta byggnad, 828 meter med 164 våningar.

Sandstorm och regn
onsdag 27 mars 2019 - Dubai, Förenade Arabemiraten

Vädret är kanske inte så dramatiskt som rubriken antyder. Dubai mötte oss i morse med dis och lätt regn, något unikt eftersom det inte regnar så många dagar om året här.I går var vi i Abu Dhabi med disigt väder, vilket vi först trodde var hög fuktighet, men det visade sig vara riktigt

Sultanatet Oman
söndag 24 mars 2019 - Muskat, Oman

Tiden springer iväg, även om vi egentligen har det ganska lugnt på fartyget. Vi har nu kommit till Muskat, huvudstaden i Oman.I förrgår var vi i Salalah, längst söderut i landet och gjorde en dagsutflykt. Här är landet förhållandevis bördigt tack vare monsunperiod, som ger regn i bergen

Trieste till Tokyo över havet

Trieste till Tokyo över havet

8 mars 2019 - 2 maj 2019

I Marco Polos kölvatten

Resan till Kreta

Resan till Kreta

1 oktober 2018 - 17 oktober 2018

Till Kreta för kultur, vandring och rekreation

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Christer uppdaterar sin resa