Kontrasternas Colombo
måndag 8 april 2019 - Colombo, Västprovinsen, Sri Lanka

Moderna skyskrapor som reser sig bland låga byggnader och skjul, moskéer, kyrkor, hindutempel och gyllene Buddhor i tempel och parker. Vita administrationsbyggnader och tjusiga villor i kolonialstil. Indier, portugiser, holländare, engelsmän, kineser och andra grupper har skapat och skapar

Ölen är slut!
lördag 6 april 2019 - Kochi, Kerala, Indien

Vädret är hett, ca 34 grader på dan och 29-30 på morgon och kväll. Detta tar tydligen hårt på ölförråden ombord. Fatölen har varit slut i snart en veckal och ersatts med samma sort, Heinecken, i burk. I går var även denna slut och man började servera blaskig Corona.I går gjorde vi

Rutiner i hettan
onsdag 3 april 2019 -

I morse anlöpte vi Marmugao (finns olika stavningar) i Goa, Indien. Gick en promenad i stan under förmiddagen. Hettan, 32 grader i skuggan tar hårt. Intensiteten i gatulivet är något helt annat än vad vi är vana vid. Ett myller av människor, bilar, mopeder, mm. I hamnen togs vi emot av en

Småort i hettan
söndag 31 mars 2019 -

Vi har just lagt ut från den lilla orten/staden Khor Al Fakkan huvudort i emiratet Sharjah, ett av de minsta i Förenade Arabemitaten. Orten har bara ca 33.500 invånare och en mycket mänskligare skala än vad vi nyss lämnat. De högsta husen är inte mer än 8-12 våningar. Vi kom hit i morse,

Dubai från ovan
fredag 29 mars 2019 - Abu Dhabi, Ruwais, Förenade Arabemiraten

Vi har nu återkommit till Abu Dhabi för en lugn dag. Dags att summera gårdagen. Flygresan över Dubai blev nu av och vädret hade klarnat upp, även om det var lite disigt. En upplevelse att se de imponeran byggnadsverken!- Burj Khalifa, världens högsta byggnad, 828 meter med 164 våningar.

Sandstorm och regn
onsdag 27 mars 2019 - Dubai, Förenade Arabemiraten

Vädret är kanske inte så dramatiskt som rubriken antyder. Dubai mötte oss i morse med dis och lätt regn, något unikt eftersom det inte regnar så många dagar om året här.I går var vi i Abu Dhabi med disigt väder, vilket vi först trodde var hög fuktighet, men det visade sig vara riktigt

Sultanatet Oman
söndag 24 mars 2019 - Muskat, Oman

Tiden springer iväg, även om vi egentligen har det ganska lugnt på fartyget. Vi har nu kommit till Muskat, huvudstaden i Oman.I förrgår var vi i Salalah, längst söderut i landet och gjorde en dagsutflykt. Här är landet förhållandevis bördigt tack vare monsunperiod, som ger regn i bergen

Pirater och historia på havet
torsdag 21 mars 2019 - Aden, Yemen

Det är märkligt hur långt det är runt Arabiska halvön! På kartan ser det ut att vara en kort bit. Det är nu torsdag mitt på dagen och vi startade från Aqaba i söndags kväll och vi har passerat Bab el Mandeb-sundet mellan Eritrea och Jemen – Sorgeporten och stävar över Adenviken mot

Möte med stenstaden och Neptun
tisdag 19 mars 2019 -

Vi glider nu fram över ett stilla, nästan oljigt Röda havet. Nu har det blivit riktigt hett och svårt att vistas i solen annat än en kort stund, åtminstone för mig. Sundet mellan Djibouti och Yemen med ökända pirater närmar sig i rask takt, ca 18 knop. Vi har fått intstruktioner om hur

Suezkanalen
lördag 16 mars 2019 - Suez, Egypten

I natt anlöpte vi Port -said och Suezkanalen. När vi åt frukost i morse var vi en bra bit på väg på den 193 km långa kanalen. Vi gick i kolonn med ett antal andra fartyg. Sinaiöknen på babords sida och öken med byar och städer på styrbords sida. Två bogserbåtar följde oss hela

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Christer uppdaterar sin resa