På resande fot med cyklopet, guideboken, kameran och resedagboken i ryggsäcken reser man bra. Största lillasyster; igelkott Minsta lillasyster; skogsro
hemstad Stockholm, Stockholms län, Sverige
Så fick jag äntligen se Petra!

I somras när livet lekte bestämde vi oss för att Jordanien var platsen att vara på när mörkret och vintern la sig över Sverige. Sagt och gjort, en resa bokad. Uppladdningen bestod av att spana in filmen Lawrence of Arabia. Det här med guidebok struntade vi i. Wadi Rum, ökenlandskapet

Varfor ryker bergen?
onsdag 7 juli 2010 - Papallacta, Provincia de Napo, Ecuador

En skumpig lokalbusstur fran Otavalo (bussbyte i Quito) blev vi avslappta langsmed vagen utanfor byn Papallacta. Nagot vilsna, utan bokat boende och med regnet hotande stod vi dar en halv minut innan en caminetasforare (camineta = pick-up med pressening over flaket och traplank till sittplatser)

Hur gor djur, egentligen?
tisdag 29 juni 2010 - Galápagosöarna, Ecuador

Vi ar i Quito, efter atta dagars kryssandes bland Galapagosoarna. Efter detta kan vi inte annat an undra; Hur gor djur egentligen? Forst traffade vi pa havsleguaner, de var ca en meter stora och hade en massa taggar pa ryggarna. Riktiga urtidsdjur. Och sa nyser de. Eftersom de badar och ater i

Vi gor som Darwin och aker till Galapagos
lördag 19 juni 2010 - Amsterdam, Noord-Holland, Nederländerna

Tjoho, antligen ar vi pa vag, bort fran alla prinsessor och mot skoldpaddorna! Just nu sitter vi av tiden pa Schiphol, dar vi fick internet av nagra andra resenarer, typiskt snallt. Det ar fortfarande en del timmar kvar, sa vi far ge bort resten. Vi landar i Guayaquil och tar oss sedan darifran

North Shore
lördag 1 maj 2010 - Duluth, Minnesota, USA

Äntligen! Efter om och men i form av debit cards som man inte får hyra bil på och så vidare kom vi iväg till Duluth och North Shore. Vi stannade på ett riktigt amerikanskt café utanför Minneapolis. Det fanns bås med rosa plastklädsel, de serverade blaskigt kaffe och servitriserna kallade

Bara massor utav sport
onsdag 14 april 2010 - Minneapolis, Minnesota, USA

Vi avverkar amerikanarnas nationalsporter, en efter en. Den här gången var det basket. Minnesota Timberwolves skulle ta emot Detroit Pistons, perfekt tyckte vi, eftersom Sveriges enda NBA-proffs (Jonas Jerebko) spelar i Detroit. Det var vi och en tjej som satt på raden framför oss som hejade

En vecka på narkosen
lördag 27 mars 2010 - Minneapolis, Minnesota, USA

Dagarna börjar 06.15 med preoperativa ronder. Man går med en resident (en anestesiolog under utbildning) eller en anestesisköterska. Man hjälper till att söva och väcka patienterna. En färdig anestesiolog kommer ofta in när det är dags för sövning, är det en bra sådan får man

Skyline of Chicago
onsdag 17 mars 2010 - Chicago, Illinois, USA

Jag, Kajsa och Sofi har mött upp i Chicago. Fastän jag sett amerikanska storstäder förut tycks jag glömma hur stora höghuset är emellan gångerna. Här är det mesta stort, husen, portionerna, kaffekopparna, människorna. Vi utforskar staden med fötterna. Igår var vi till Anderssonville,

"Vi tar paus uppe vid den dar ruinen!"
tisdag 22 juli 2008 - Cusco, Urubamba, Peru

Sa var vi pa plats i Cusco igen, en natt innan det ar dags for Amazonas och sa smaningom slutet pa resan. For er som undrar sa har vi alla overlevt Inkaleden! (trumvirvel!). Fyra dagars hikande i stentrappor och fryskalla natter i talt ledde tillslut fram till den maktiga synen av Machu Picchu

Hoga hojder och stora faglar
måndag 14 juli 2008 - Puno, Puno, Peru

Vi befinner oss nu i Puno, en stor stad som ligger 3860 moh och precis bredvid Titicacasjon (Lago Titicaca). Vi har precis atervant fran an av oarna som ligger i Titicaca, Taquile, dar har vi spenderat natten. Pa vagen ut besokte vi de flytande oarna som ar bebodda av Uros-indianerna. Oarna ar

"But it's impossible!" "Yes. And I did it"

"But it's impossible!" "Yes. And I did it"

20 november 2010 - 27 november 2010

Värme, sol, Petra och Wadi Rum.

Familjesemester i Ecuador

Familjesemester i Ecuador

19 juni 2010 - 9 juli 2010

"Vi kanske borde åka dit innan det är för sent" ungefär så sa vår far om Galapagos.

Narkos och pediatrik i MInneapolis

Narkos och pediatrik i MInneapolis

16 mars 2010 - 31 maj 2010

Sluttampen på utbildningen, dags för nytt perspektiv.

Kortvisit i Rom

Kortvisit i Rom

27 juni 2009 - 2 juli 2009

För att det finns mer gamla saker än man tror att titta på i Rom.

Peru ala familjen Söderkvist

Peru ala familjen Söderkvist

4 juli 2008 - 27 juli 2008

Det var länge sedan familjen Söderkvist var på äventyr, men nu var det dags igen!

Paris och kanske en släng av vår

Paris och kanske en släng av vår

15 mars 2008 - 19 mars 2008

Påsklovsledighet och billigt flyg till Paris för Martin och Maja

London på försommaren

London på försommaren

5 juni 2007 - 9 juni 2007

Martin och Maja tar sig till London, lättpackat, B&B, tunnelbana, moderna museet och Hyde Park, kan det vara nått undrar de?

Vi ville till Barcelona, men kom bara till Bryssel

Vi ville till Barcelona, men kom bara till Bryssel

28 april 2007 - 1 maj 2007

Vi ville fly Valborg. Möta våren i Europa. Siktet var inställt på Barcelona, men Ryanair tyckte det var billigare att åka till Bryssel. Men med riktig högsommarvärme, öl och choklad kan det ju inte bli annat än bra!

Äventyr i sydostasien

Äventyr i sydostasien

26 oktober 2006 - 20 februari 2007

Jag och Martin ger oss ut på äventyr!

Tanzania och Zanzibar

Tanzania och Zanzibar

20 oktober 1998 - 2 november 1998

Den häftigaste resa jag varit på! Safari i Tanzania (Serengeti och Ngorogoro) med ett härligt avslut på paradisön Zanzibar.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Maja uppdaterar sin resa