Farväl Argentina och hej Chile...igen

När det här publiceras så är jag nog hemma i Farsta igen… tiden rusar så galet nu! När jag sist lämnade en rapport så hade vi precis kommit till Bariloche, sydvästra Argentina nära Chile i gränslandet mellan Patagonien och Anderna. En stad med mycket aktiviteter på agendan och min

Farväl Eldslandet och välkommen Patagonien igen

Halloj mina vänner…sen senast, i Ushuaia, så har vi transporterats c:a 300 mil i vår Rosa Buss. Färden har gått tillbaka från Eldslandet i söder och åter till Patagonien i nordväst med ett antal kuliga stopp efter vägen. Vi tar det från där vi slutade senast… Sista dagen i Ushuaia

Genom Patagonien till Eldslandet....
lördag 24 februari 2018 - Ushuaia, Eldslandet, Argentina

har färden gott den senaste veckan efter att vi lämnat Buenos Aires. Vet inte riktigt vad jag förväntade mig, men landskapet har de senaste 150 milen varit väldigt monotont. Gigantiskt stora odlade arealer, betande nötkreatur och buskar som står där i den torra ökenmiljön sedda från en

Farväl Brasilien och hej Argentina

Efter några härliga dagar i Iguazo så var det idag dags för att besöka Foz Iguazo på den Argentinska sidan i enorm värme. Semester för många Argentinare innebär kö o kaos på alla attraktioner, så även här…idag fick dom vassa armbågarna plockas fram, inget tjafsFallen sedda från

Många återseenden...
måndag 5 februari 2018 - Foz do Iguaçu, Paraná, Brasilien

har det blivit så här i början. Rio, Paraty och Iguazo-fallen var ju slutet på resan 2012-13.Efter en övernattning på Jumbo Stay, Arlanda så gav vi oss iväg tidig lördag morgon och dryga 16 timmar senare så samlades 18 trötta, lite spända men också taggade personer på ett hotell nära

Kathmandu, finalen...
torsdag 20 oktober 2016 - Katmandu, Central Development Region, Nepal

närmar sig, en vecka har det nästan blivit, alldeles för lång tid, speciellt när man varit ensam och man haft lite svårt med orienteringen i detta gytter men så här har dagarna förflutit i alla fall...Fredag 14/10: Efter återvändandet till civilisationen så behövdes det en stund med

Återfärden...
måndag 17 oktober 2016 - Katmandu, Central Development Region, Nepal

Dags att vända åter men innan jag gör det så några reflektioner. Upplevelserna i form av natur och landskap är så storslagna att det inte går att smälta riktigt, floden som funnits där hela vägen, alla små byar som ligger så läckert på sluttningarna, alla dessa fantastiska berg, att

Vi närmar oss...
måndag 10 oktober 2016 - Stockholm, Stockholms län, Sverige

dom riktigt höga bergen nu. Natten har inneburit konstant regnande vilket gjort att sömnen varit sisådär och tankarna har varit negativa, det är ju nu man vill att det ska vara sol och blå himmel. Det löser sig dock så lagom till vi ska gå så är det växlande som sen blir allt mer

Sorgligt och sant...
torsdag 6 oktober 2016 - Katmandu, Central Development Region, Nepal

men nu lämnar Karin och jag varandra, 1 år hade vi sett fram mot detta...hon försöker ta sig ner mot Kathmandu och jag går åt andra hållet, mot Everest Base Camp, skit också! Dagens mål för mig och Sukdev är Deboche på 3820 möh starten är stentuff upp genom Namches gator så man

Nu stiger vi....
måndag 3 oktober 2016 - Phakding, Eastern Region, Nepal

mot högre höjder. Från Phakding på 2610 till Namche Bazar på 3440. En rejäl ökning alltså och efter frukost så bär det iväg. Man går till en början mycket nedför och det känns lite fel, hur ska slutet bli, kommer jag att palla? Ingen "walking alone" direkt utan hur mycket folk och

Från Atlanten till Stilla Havet...

Från Atlanten till Stilla Havet...

27 januari 2018 - 17 mars 2018

Från Rio till Santiago går denna resa med massor av underbara stopp! Vattenfallen i Iguasso, semesterbyn Paraty, pulserande Bueno Aires, natursköna Patagonien, världens ände - Eldslandet och sen dom magiska Anderna! Och allt detta ska upplevas med hjälp av en Rosa buss, modell äldre!!! Galen eller inte, minnesvärt blir det garanterat :)

Molnfri höjd...

Molnfri höjd...

24 september 2016 - 21 oktober 2016

OBS Den här sidan känns numera lite svajig så vi får väl se om den fungerar när det väl är skarpt läge... Oavsett det, resa på G, denna gång är inte Rosa Bussarna inblandade utan "resledare" med rutin från platsen är bästa Karin. Målet denna gång är Nepal med start i Kathmandu, vidarebefordran till Lukla uppe i bergen, med litet propellerplan (här behövs något starkt). I Lukla börjar sen en lättare bergsvandring med slutmålet Mount Everest Base Camp. Promenaden beräknas ta 10-14 dagar och kommer att ske på hyggligt hög höjd, som mest 5350 möh om man når målet... Machu Picchu gick bra men det här är en km till upp mot himlen så det finns en viss osäkerhet inbyggd i äventyret. Vädret på den här platsen lär också vara nyckfullt. Känns onekligen lite spännande. När bergen är klara så blir det förhoppningsvis några dagar i Kathmandu. Landet Nepal blev ju oerhört drabbat av jordbävning i april 2015 så hela resan blir säkert både himmel o helvete. Internet säkert si och så med

Med Gösta Knutsson på äventyr i Sydamerika...

Med Gösta Knutsson på äventyr i Sydamerika...

20 november 2012 - 17 januari 2013

På hög höjd och slingrande vägar genom Sydamerika med rosa bussar går denna tripp. Ingen Ingrid, ingen Ritva och ingen Bettan denna gång, så det blir att ta vara på sig själv, hur det nu ska gå till när det finns giftiga ormar, pirayor, farliga indianer och hemska sjukdomar längs rutten, oavsett det så blir det spännande. Ett 50-tal nya reskamrater att lära känna och det när det är på "riktigt" med äkta "rosa bussar" och rejäla övernattningar i djungeln och på andra hemska platser...medelåldern lär vara 35 - undrar om man platsar och orkar med ungdomarna? -Ekvatorgränsen i Quito -Anderna ner mot Peru -Lima -Inkaleden till Machu Picchu -Världens högsta belägna sjö, Titicacasjön -La Paz (julafton) -Asuncion -Salta (nyår) -Iguassufallen, större än störst? -Rio de Janeiro lär garanterat bli några av höjdpunkterna så här på förhand men det lär nog dyka en hel annat också. Utifrån fungerande teknik så kommer jag att försöka avlägga rapporter då och då...Gunnar

De stora kontrasternas resa...

De stora kontrasternas resa...

28 augusti 2010 - 3 oktober 2010

Start i Värtahamnen en tidig lördagkväll och avslutning i Tokyo på Narita International en söndagskväll 5 veckor senare, ja det är vad det handlar om denna gång när Pink Caravan ger sig i väg igen. Vi börjar med Finlandsfärja (viss rutin finns) och slutar med jetplan. Däremellan ska ett antal länder, ett par färdsätt till, många kulturer, olika typer av landskap, massor av nya drycker (eller blir det bara vodka) o maträtter m.m. prövas och upplevas. Ett antal tidszoner ska också passeras i lagom takt. Finland - Ryssland - Mongoliet - Kina - Sydkorea - Japan heter länderna som ska få besök, och med tanke på vad som sker i denna del av världen just nu (bränder, monsunregn, Nordkorea) så kan det bli en ganska så spännande tripp. Ni som var med på den förra resan kommer säkert att känna igen några ansikten men garanterat också få se många nya härliga bekantskaper. Så, häng med på Transibiriska järnvägen ända bort till Japan. Quiz- vad heter valutan i Mongoliet

En resa i glädjens tecken

En resa i glädjens tecken

12 mars 2010 - 19 mars 2010

Hej mina vänner Det har blivit dags att i ord och bild försöka beskriva hur det är i Playa Ingles på Gran Canaria en helt vanlig mars-vecka. Denna vecka, som går i traditionens tecken, innehåller en del musik, en del kärlek (bröllop på G), mycket carbonara, goda drycker, mycket sol, långa strandpromenader, bekanta platser med bekanta människor och ett mycket välbekant hotell - Tamaragua. Håll tillgodo och dela upplevelsen hur det är att vara ung igen. Gunnar

Den stora älgjakten

Den stora älgjakten

24 september 2008 - 29 september 2008

På jakt i Trondheim En återkommande upplevelse i dom norska skogarna där min jakt består av fotografering och avkoppling på ett liggunderlag med en kopp kaffe i handen (alla snusare gillar att koppla av). Kanske kan det bli en runda ner i byn också och nog vill det bli en tur upp på hyttan också. Ha de Gunnar

Ut i vida världen

Ut i vida världen

18 oktober 2008 - 17 december 2008

Hej alla vänner Det har blivit dags att genomföra en av mina drömmar här i livet, att lämna Aspö & Bajen för några veckor (tänk om dom tar guld när man är borta) för att se och uppleva Australien och Nya Zeeland. Blir en annan typ av resa än Playa Ingles v.11 kan man väl tro, men det är klart, en och annan öl ska man väl hinna med även nu. Åker alltså med Rosa bussarna (obs! +50) och resan startar med Bangkok ett par dagar för att sen fortsätta till Sydney och därifrån ta sig upp till Cairns med Barriärrevet, efter det så bär det av in i landet mot Alice Springs och hem till Crocodile Dundee. Efter c:a 4,5 veckor så lämnar vi Australien från Brisbane och tar oss till Sydön på Nya Zeeland där äventyren och upplevelserna lär stå som spön i backen. Kanske kan bli ett rejält bungy-jump. Det blir c:a 2,5 vecka på vardera Syd resp. Nordön och det är nog den delen av resan som jag ser mest fram emot. Om gud vill och tekniken är med mig så ska jag försöka att då o då skriva in några rader samt peta in lite bilder från dom olika platserna och strapatserna. Sköt nu om er ordentligt så hörs o syns vi i vinter Gunnar

Paris

Paris

5 juni 2008 - 8 juni 2008

Rundtur i Paris med Björn & Pia

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Gunnar uppdaterar sin resa