Smålänning som gillar äventyr, både stora och små.
hemstad Jönköping, Jönköpings län, Sverige
Senast aktiv - från Jönköping, Jönköpings län, Sverige
Än skumpar vi hit, än skumpar vi dit...
torsdag 12 oktober 2017 - Nanyangacho, Eastern Equatoria, Södra Sudan

Måndag 11/9Det kändes trist att åka ifrån Lotimor i morse. Tråkigt att lämna när det känns som att man börjar få kläm på läget. Lorico är intresserad av att lära, och rolig att jobba med. Vi lämnade presenter i form av pannlampor som Daniel köpt, och lämnade även kvar en relativt

Vid världens ände
torsdag 5 oktober 2017 - Lotimor, Eastern Equatoria, Södra Sudan

Fredag 8/9Hur jag än försöker så kan jag inte ta in det. Det där alla säger. Att de är hungriga. Tanken på att inte kunna äta sig mätt är så overklig om man har vuxit upp i rika Sverige. För människorna här är det en realitet. Skörden har slagit fel för tredje året i rad, och

...och vägen var lång...
onsdag 27 september 2017 - Kapoeta, Eastern Equatoria, Södra Sudan

Tisdag 5/9Det är varmt och dammigt. I skuggan av portgången in till gården har man dukat upp te och tilltugg. För en stund sedan kom vi fram till Kapoeta, huvudstad i delstaten Equatoria East. Det märks att vi är i ett av världens minst utvecklade länder. Trots att det är huvudstad så

På väg
torsdag 21 september 2017 - Nairobi, Kenya

Söndag 3/9Med en hård duns, en studs upp i luften, och ännu en duns landar vi i Nairobi. På andra sidan stängslet som finns runt plygplatsen går en grupp zebror. Jag är full av förväntan. Den eftertankens kranka blekhet som dök upp när jag innan avresan insåg att jag skulle till det

Hemma igen.
onsdag 20 september 2017 - Jönköping, Jönköpings län, Sverige

Hemkomen sedan några dagar. Helt oförglömlig resa! Allt gått bra. Nu börjar skrivandet. Vet inte riktigt hur många inlägg det blir, men något per vecka i några veckor kommer det att bli. Passar redan nu på att göra reklam för att det kommer ett program i Korrespondenterna, på SVT, i

Nedräkning
fredag 1 september 2017 - Jönköping, Jönköpings län, Sverige

Imorgon är det dags! Fyra år sedan jag var i Afrika senast.Förrförra söndagen blev vi officiellt utsända i samand med förmiddagsgudstjänsten i Pingstkyrkan. Det var lite märkligt, men också roligt, att vara en av dem som fick gå fram och få förbön inför en insats utomlands. Har ju

Platser jag varit på
onsdag 23 augusti 2017 - Jönköping, Jönköpings län, Sverige

Jomenvisst!

Bakgrund
lördag 19 augusti 2017 - Jönköping, Jönköpings län, Sverige

Det finns en plats som heter Lotimor. Ja, det finns säkert flera, men en av dessa är lite speciell förmig just nu. Den ligger i ett avlägset hörn av planetens yngsta land, Sydsudan. En kompis till mig åkte in en sväng i Sydsudan när han jobbade i Etiopien för ett par år sedan, och kände

Au revoir, goodbye... ...eller möjligen tvärt om?
fredag 24 februari 2012 - Kigali, Rwanda

”Now you will get African massage!” hojtar chauffören med ett flin, innan han svänger landcruisern av den jämna asfaltvägen in på något som mest ser ut som en rad av lavastenar av mycket skiftande storlek och form. Vi närmar oss. Den här veckan har jag lärt känna ett, för mig, nytt

Mot nya mål
fredag 17 februari 2012 - Homa Bay, Kenya

Då var det färdigjobbat för den här gången. Imorogn går färden till Kisumu, och vidare till Kigali på söndag. Glöm mitt kenyanummer. Den som vill få tag på mig på tele får använda mitt svenska nummer i ett par dagar. Fr.o.m. söndag kväll funkar +250786153282

Till Jordens yttersta gräns

Till Jordens yttersta gräns

2 september 2017 - 17 september 2017

Mot Lotimor, och jobb som bushdoktor i ett bortglömt hörn av Östafrika!

Små glimtar av Afrikat

Små glimtar av Afrikat

18 juli 2013 - 5 augusti 2013

Dags för lite äventyr! Det blir en rundtur med Johan. Johannesburg-Victoria Falls (Zimbabwe) - Livingstone (Zambia)- Chobe National Park (Botswana)- Livingstone - Johannesburg - Inhambane (Mocambique) - Johannesburg. Fem länder, två veckor, en god vän... Låt äventyret börja :-)

Barfota i busken

Barfota i busken

8 januari 2012 - 25 februari 2012

Skarpt läge. Då var det dags att dra till Afrikat igen. Nu är det dags att vara djungeldoktor, eller snarare bushdoktor, på riktigt. Sex veckor av jobb i byarna kring Homa Bay i sydvästra Kenya väntar. Avslutar med en tur till bergsgorillorna i Rwanda.

Dags igen

Dags igen

29 oktober 2011 - 16 november 2011

Då var det dags för en liten tur igen. Trogne vapendragaren Micke är sällskpaet i Österled ännu en gång. Nepal och Indien står på programmet. Får se om det blir då många inlägg, men det är ju alltid kul med prickar på kartan.

Tredje gången gillt 2010

Tredje gången gillt 2010

7 november 2010 - 22 november 2010

Så blir det fjärde utlandsresan i år, tredje resan till Asien. Två veckor i Thailand med Micke väntar.

Guldet blev till sand

Guldet blev till sand

24 februari 2010 - 3 mars 2010

Det är den bästa vintern i mannaminne. Det vita guldet har välsignat oss med sin närvaro i snart två månader. Visst borde man åka skidor? Dessvärre har ingen av kompisarna möjlighet till det... Så då får det bli sand istället. en polare var nämligen sugen på lite värme, och nog ska det bli gott det med! Mot Dubai!

Prickar på kartan

Prickar på kartan

1 juni 1992 - 30 november 2013

Det är kul att resa! Många resor har man gjort utan att skriva om dem, oftast pga att resdagboken inte var uppfunnen då. Men visst är det kul med orickar på kartan? Lägger in de ställen jag varit på utan att skriva...

På flykt undan natten

På flykt undan natten

15 november 2008 - 24 november 2008

Håhåjaja... Mörkret och regnperioden håller vårt land i ett fast grepp. Ingen miljö för en Djungeldoktor. Imorgon går tåget mot Götet och i svinottan påföljande dag lättar vi för en liten rekreationstur till Tunisien. Afrika igen allstå, eller nästan i alla fall... Får se hur mycket skrivtet det blir här, men det är ju alltid kul med lite prickar på kartan!

...i storstadsdjungeln

...i storstadsdjungeln

24 januari 2008 - 2 maj 2008

Dags att pröva vingarna i Afrikat! Ska jobba 3 månader på Muhimbili National Hospital i Dar es Salaam. Det blir också en liten tur ill Nkinga för att hälsa på lite bekanta. Sedan blir det väl Znazibar, någon safaritur och mängder med ndizi och embe! Får se om jag kommer hem afrikafrälst på riktigt, eller möjligen avskräckt...

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Magnus uppdaterar sin resa