Havelock Marlborough Sounds Picton
fredag 18 januari 2019 - Picton, Marlborough, Nya Zeeland

Fre 18/1Idag har vi beställt frukost till kl 9. Ineke berättar om hur processen med bygglov och annat går till på NZ. Visar sig relativt likt här hemma även om de inte har krav på handikappanpassning. De lämnar huset till nya ägaren om tio veckor. Sen tar de sin husbil och åker på

Cape Farwell Golden Bay Nelson
torsdag 17 januari 2019 - Nelson, Nya Zeeland

Tors 17/1Uppe och äter frukost som Ineke dukat fram redan 7,30. Får sällskap av ett par från Schweiz. De reser vidare idag. Vi har bestämt oss för att stanna. Idag ska vi till öns nordspets som ligger västerut. Ineke förser oss med kartor och tips inför resan. Hon berättar de flyttade

Valsafari och vingårdar
onsdag 16 januari 2019 - Nelson, Nya Zeeland

Ons 16/1Väckning kl 6. Har bokat 7,45. Kollar deras hemsida för säkerhets skull. Står No departure på de första tre turerna!  Inte nu igen… Lika bra att komma iväg nu när vi är uppe. Frukost och packa bilen sen ner till Valstationen för att få pengarna tillbaka. Står i kön när jag

Arthur´s pass Waipara Kaikoura
tisdag 15 januari 2019 - Kaikoura, Canterbury, Nya Zeeland

Tis 15/1Björn riktade värmekaminen mot badrummet en stund så vi kunde duscha trots en kylig morgon. Beställer ägg och bacon till frukost. Vi har en lång körning framför oss. Kör genom Arthur´s pass på över 900 meter. Målet idag är Kaikoura. Vi har bokat en valtur till imorgon bitti.

Franz Josef, Panncake Rocks och Otira Stagecoach Hotel
måndag 14 januari 2019 - Otira, West Coast, Nya Zeeland

Mån 14/1 Soligt och fint ute. En dag med både ”glass” och ”pannkakor”. Efter frukost beger vi oss till Franz Josef igen nu när vädret är så bra. Björn följer med förbi första utsiktspunkten där glaciären slutade 1908, när mormor Maja föddes. Längre fram när det går brant

Queenstown Arrowtown Västkusten
söndag 13 januari 2019 - Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Sön 13/1Frukost på rummet. Målet idag är glaciärerna på Västkusten. Stannar strax i Arrowtown, den bäst bevarade guldgruvestaden i regionen. 1862 hittade några guldgrävare guld i Fox river och snart växte Arrowtown till 7000 invånare. Regnar idag men vyerna är otroliga. Vi stannar till

Milford Sound
lördag 12 januari 2019 - Milford Sound, Southland, Nya Zeeland

Lör 12/1Lite kris. Det finns ingen brödrost;-) Vi får klara frukosten utan. Kör till centret för utflykter nere vid sjön. Vi bokar båtturen 12,15 med besök på undervattensobservatoriet och lunchpaket, 99 $/pers. Visar sig vara värt varje $. Tar ca två timmar att köra dit så vi har gott

Catlins Bluff Te Anau
fredag 11 januari 2019 - Te Anau, Southland, Nya Zeeland

Fre 11/1Får husets stora svart katt som bordsgranne till frukost. En riktig Baggiskatt! Efter frukost tar vi vägen om Dunedins järnvägsstation. Den var stängd igår när vi var där. Den är byggd i fransk renässansstil och invigdes 1906. Så vacker och med oroliga planteringar framför.

Moeraki Boulders Otago halvön Dunedin
torsdag 10 januari 2019 - Dunedin, Otago, Nya Zeeland

Tors 10/1Både fönster och balkongdörr är öppna under natten. Vaknar av att det regnar ute. Stora taköverhäng på huset så det regnar inte in. När det är dags för frukost skiner solen igen. Vi äter ute på vår balkong. Rostat bröd med ost, marmelad, yoghurt, te och kaffe. Tar lite

Waiparas vingårdar och pärlan Akaroa
onsdag 9 januari 2019 - Akaroa, Canterbury, Nya Zeeland

Ons 9/1Har ställt klockan på 6. Det blåser ute och vi kollar hemsidan. Utfärderna är inställda hela förmiddagen. Vi somnar om. Efter frukost åker vi förbi valbåtarna som ligger inne alla fyra. Inga valar idag heller.... Lämnar Kaikoura och kör söderut. Vackert och kuperat. Lagom till

Nya Zeeland 2019

2 februari 2014 - 17 februari 2014

Påskön, Chile

Påskön, Chile

3 februari 2013 - 17 februari 2013

Firar Olles 50 årsdag med en resa till Påskön och Chile. Åker med Kontikiresor.

Kina 2012

Kina 2012

15 mars 2012 - 28 mars 2012

Via Shanghai till Xian, Beijing, Nanjing och Shanghai.

Tellus runt

Tellus runt

18 november 2008 - 8 januari 2009

Jorden runt på 51 dagar.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Ingela uppdaterar sin resa