Te Papa Tongarewa Martinborough Cape Pulliser
söndag 20 januari 2019 - Masterton, Nya Zeeland

Sön 20/1Blåsten har lugnat ner sig betydligt. Duschen i rum 10 är ok om inte så fin som i rum 12. Småpratar med John under frukosten. Frågar om det är ok att vi tar med nyckeln och lämnar den om två veckor som vi gjorde sist…. Kör ner till hamnen och Nya Zealands museum, Te Papa

Nästa Arlanda
fredag 25 januari 2019 - Bangkok, Thailand

Några timmars väntan i loungen på nästa flyg. Skönt med en halvtimmes massage. Nacke och axlar för mig och fötter och ben för Björn. Passar på att lägga in lite bilder nu när nätet är bättre. Snart hemma. Så nöjda med resan. Tänk så mycket vi har fått uppleva på tre veckor.

Landet äldsta vingård Mission Estate landets största sjö Taupo
måndag 21 januari 2019 - Taupo, Waikato, Nya Zeeland

Mån 21/1Hotellfrukost med allt man kan önska. Kör norrut mot Hawk´s Bay. Regnar ett tag. När vi kör genom Dannevike ser vi att de har vikingar överallt. En stor på taket utanför turistinformationen. Fortsätter till Napier. Här finns Nya Zeelands äldsta vingård Mission estate winery.

Södra hemisfärens största geyser Pohutu
tisdag 22 januari 2019 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Tis 22/1 God frukost och fönsterbord. I fjärran ser vi snöklädda bergstoppar på andra sidan sjön.  Sitter inne för det blåser fortfarande rejält från sjön. Åker ner Taupo marina. Här ligger kustbevakningen och många olika turbåtar. Ett par svart svanar simmar vid slipen. Den gröna

Hobbiton Movie Set
onsdag 23 januari 2019 - Thames, Waikato, Nya Zeeland

Ons 23/1Börjar dagen med onsen. Sedan frukost. Kaffe, te och rostat bröd med ost och marmelad. Sätter GPS:en på Hobbiton Movie Set. Ännu en solig och varm dag. Hamnar på turistkontoret i Matamata, byggt som ett hobbithus. Det går en tur om 25 minuter, 11,25. Vi hinner precis stilla hungern

Hemfärd Bangkok nästa
torsdag 24 januari 2019 - Auckland Airport, Auckland, Nya Zeeland

Tors 24/1Packar det sista, dusch och frukost. Nu är det Auckland som gäller. Lämnar hyrbilen. Vi har kört 603 mil på tre veckor! Liten skada under kofångaren. Vet inte när det ska ha inträffat eller om den fanns där när vi fick bilen. Den var parkerad med fronten in på p-fickan. Det får

Cape Farwell Golden Bay Nelson
torsdag 17 januari 2019 - Nelson, Nya Zeeland

Tors 17/1Uppe och äter frukost som Ineke dukat fram redan 7,30. Får sällskap av ett par från Schweiz. De reser vidare idag. Vi har bestämt oss för att stanna. Idag ska vi till öns nordspets som ligger västerut. Ineke förser oss med kartor och tips inför resan. Hon berättar de flyttade

Valsafari och vingårdar
onsdag 16 januari 2019 - Nelson, Nya Zeeland

Ons 16/1Väckning kl 6. Har bokat 7,45. Kollar deras hemsida för säkerhets skull. Står No departure på de första tre turerna!  Inte nu igen… Lika bra att komma iväg nu när vi är uppe. Frukost och packa bilen sen ner till Valstationen för att få pengarna tillbaka. Står i kön när jag

Picton hamnfest och färja till Wellington
lördag 19 januari 2019 - Wellington, Kiriwhakapapa, Wellington, Nya Zeeland

Lör 19/1Efter frukost packar vi ihop. Beställer förebiljett till 14,15. Dags att åka över till nordön och Wellington. Tar farväl av Carol på Picton House, hon var så glad att vi kom tillbaka. Låter bilen stå kvar och promenerar ner till centrum. Tittar på något att ta med hem till

Havelock Marlborough Sounds Picton
fredag 18 januari 2019 - Picton, Marlborough, Nya Zeeland

Fre 18/1Idag har vi beställt frukost till kl 9. Ineke berättar om hur processen med bygglov och annat går till på NZ. Visar sig relativt likt här hemma även om de inte har krav på handikappanpassning. De lämnar huset till nya ägaren om tio veckor. Sen tar de sin husbil och åker på

Nya Zeeland 2019

2 februari 2014 - 17 februari 2014

Påskön, Chile

Påskön, Chile

3 februari 2013 - 17 februari 2013

Firar Olles 50 årsdag med en resa till Påskön och Chile. Åker med Kontikiresor.

Kina 2012

Kina 2012

15 mars 2012 - 28 mars 2012

Via Shanghai till Xian, Beijing, Nanjing och Shanghai.

Tellus runt

Tellus runt

18 november 2008 - 8 januari 2009

Jorden runt på 51 dagar.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Ingela uppdaterar sin resa