Avslutning på resan - bad, berg, bad
torsdag 19 december 2013 - Whitianga, Waikato, Nya Zeeland

Abel Tasman National Park är en av Nya Zeelands minsta nationalparker, men en av dem vi gillar bäst. Där finns kritvita stränder, täta fågelrika skogar, azurblått vatten med såväl delfiner som sälar och är det område på Nya Zeeland som har flest soltimmar per år. Nationalparken har

Regnvädersaktiviteter i Wanaka och resa längs West Coast
onsdag 11 december 2013 - Nine Mile, West Coast, Nya Zeeland

Queenstown beskrivs ofta som Nya Zeelands äventyrsstad nummer ett och staden har onekligen ett unikt läge intill Lake Wakatipus strand och nedanför toppar som reser sig 1500 m ovanför staden, många av dem vandrings-, klättrings- eller skidåkningslämpliga. Nackdelen med Queenstown är att

Mot södern och sedan norrut igen
torsdag 5 december 2013 - Wanaka, Otago, Nya Zeeland

Pyspunkan blev lagad på en kvart, men tack vare det ofrivilliga stoppet fick vi anledning att bekanta oss lite mer med Oamaru. Staden är framförallt känd för sina gamla byggnader i vit sandsten, och dessa är verkligen värda att titta på. I ’gamla stan’ huserar återstoden av landets

Bergtagen
onsdag 27 november 2013 - Oamaru, Otago, Nya Zeeland

Livet på Nya Zeeland rullar sin gilla gång. Barnen har haft lite hemlängtan och saknar kompisarna hemma, på dagis och skola. Vi har inte tagit med särskilt mycket leksaker och har inte jättemycket plats i packningen för nya saker, men frisbees, boll, pussel och lite annat har barnen

Fyra återseenden
torsdag 21 november 2013 - Akaroa, Canterbury, Nya Zeeland

För sju år sedan var vi (Per och Karolina) här på Nya Zealands sydö på vår bröllopsresa. De första dagarna på denna resas sydövistelse har vi gjort tre återseenden. Strax söder om hamnstaden och färjeläget Picton ligger NZ’s dominerande vindistrikt Malborough. Det älskvärda

Från varma källor till snöklädda toppar
torsdag 14 november 2013 - Masterton, Nya Zeeland

Eftersom vi befinner oss på södra halvklotet har vi alltså vår eller möjligen försommar nu. Denna tid på året är extra spännande här i landet, eftersom en dag och samma dag kan innehålla fyra olika årstider. Vi har blivit rekommenderade att för utflykt packa badbyxor, dunjacka,

Fårfarmare för en dag
måndag 11 november 2013 - Dannevirke, Manawatu-Wanganui, Nya Zeeland

Vi har nu kommit tre veckor in i vår resa, men denna berättelse tar oss tillbaka till dag ett. På väg till Nya Zealand mellanlandade vi i Hong Kong. Vid gaten kom en flicka, Kara, fram till Julia och undrade om hon ville leka. Hennes mamma strax intill var tyska, och gift med en kiwi bosatt på

Valar, pingviner, hajar, och maorier
tisdag 5 november 2013 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Tut tut! Vi rullar ut på vägen igen efter att ha kört åt sidan och släppt förbi några snabbare fordon. Tutandet är ett ”tack för att du släppte förbi mig”, och är i princip den enda gången vi hört kiwis använda signalhornet. Husbilen är särskilt långsam i uppförsbackarna men

Kauri's - vilka bjässar!
onsdag 30 oktober 2013 - Awanui, Northland, Nya Zeeland

I Parakai var det gott om lediga Kiwis (Nya Zeeländarnas egna benämning av sig själva) – ett gott betyg till vårt val av campingplats och badanläggning. Måndagen var nämligen Labour day och många Kiwis hade valt att ta med sig sin båt/husbil/kajak/... ut i landet. På vägen norrut från

Äventyrsbad i varma källor, Parakai Springs
måndag 28 oktober 2013 - Helensville, Nya Zeeland

Vi lämnade hotellet i Aukland för två dagar sedan, men det känns som två veckor... Tillbaka på flygplatsen för att hämta upp vår husbil - vårt hem för två månader fram. Den Nya zeeländska effektiviteten påminner mycket om sydeuropa/sydamerika, dvs ingen brådska rådde så denna till

NyaZeeland2013

NyaZeeland2013

22 oktober 2013 - 23 december 2013

En familj på föräldraledighet, två månader i "ett paradisiskt lekland för vuxna", utrustade med en husbil och ett nyfiket sinne.

Rom 2009

Rom 2009

15 oktober 2009 - 18 oktober 2009

Långweekend med Ryanair till Rom, boende i hyrd lägenhet i närheten av Colosseum.

Tromsö2008

Tromsö2008

17 april 2008 - 20 april 2008

Gratis flyg till Tromsö kunde vi inte motstå och köpte tågbiljetter och hotell för ett par tusen...

Brollopsresa NZ

Brollopsresa NZ

21 oktober 2006 - 12 november 2006

Brollopsresa till Nya Zeeland. Wellington-Picton-Marlborough-Nelson-Queenstown-Christchurch.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Per uppdaterar sin resa