Table Mountain & Camps Bay
lördag 17 februari 2018 -

Vi tar den branta linbanan upp mot toppen av Table mountain, utsikten är storslagen, hisnande och overklig på samma gång. I väster rullar moln över berget och störtar ner mot staden nedanför likt ett gigantiskt vattenfall. Mot söder skymtar den beryktade godahopps udden som under sekler

Spier Vingård Stellenbosch
tisdag 27 februari 2018 - Stellenbosch, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Känns lite svårt att beskriva den lyx vi upplever efter att ha checkat in på Spier Vingård på sluttningarna utanför Stellenbosch då vi på vägen hit bevittnat kåkstädernas dammiga vägar och rostiga plåtskjul. Vid incheckning bjuds vi på ett fruktig torrt vin i foajén som nästan får

På andra sidan av rikedom
måndag 19 februari 2018 -

När vi vänder norr ut mot Stellenbosch och vindistrikten väster om Kapstaden passerar vi mil av kåkstäder. Den polerade fronten vi hittills upplevt får sig en törn. Här är det, bara några mil från Hout Bay, ljusår från strandrestauranger och mysiga morgonpromenader. Här handlar det om

Kapstaden
måndag 12 februari 2018 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Vi lyfte från Göteborg och Landvetter i en virvlande snöstorm och flög hela natten över Europa och Afrika för att på morgonen landa i ett underbart solvarmt Kapstaden. När det är sådär gråkallt och trist hemma är det lätt att glömma att det faktiskt finns ställen på jorden där

Far & Mor på besök

- Hey Man are you sure you can sail this boat, ropade den långe mörke manen från land då vi la ut. Har man drömt om något väldigt länge och helt plötsligt dyker chansen upp att faktiskt få förverkliga drömmen då ska man göra det, det är så jag försöker leva mitt liv i alla fall.

Jag reser bort för att komma hem.
torsdag 13 februari 2014 - Maharagama, Västprovinsen, Sri Lanka

En ensam ung kvinna vandrar tyst längs den smala dammiga vägen. I öster gryr snart en ny dag, hon vet att hon måste skynda sig innan för många stiger upp. I famnen bär hon ett knyte, en liten gosse bara någon månad gammal. Han sover tryggt i hennes famn. Väl uppe på krönet stannar hon

Surfar med Skogstorpare i Mirissa
onsdag 26 februari 2014 - Mirissa, Sydprovinsen, Sri Lanka

Att inte göra någonting tar längre tid än man skulle kunna tro! Hade som vanligt planerat att skriva oftare men att ligga här i solstolen och avnjuta kall lion bear har alltså tagit all min tid. Vi hade i alla fall kommit fram till underbara Mirissa som ligger nära Sri Lankas sydligaste

Obehagligt nära
måndag 29 december 2014 - Dar es-Salaam, Tanzania

Det lilla propellerplanet taxar ut i morgondiset på Dar es Salams flygplats, piloten sitter så nära att vi skulle kunna kapa planet genom att strypa honom med bara händerna. Känslan från de korta flygningarna i Karibien återkommer, jag ser på Lotta att hon känner likadant. I planets

Alis House
torsdag 1 januari 2015 - Unnamed Road, Tanzania

Viker man av till vänster precis innan den överdrivet branta backen med gigantiska fåror i som leder ner mot Kendwa och de stora hotell komplexen så kommer man så småningom till Alis hus. En hög och blågrön byggnad som står i hörnet på en tomt full med korall. Nej jag skojar inte så

Mot Norr
söndag 9 april 2017 - Branäs, Värmlands län, Sverige

Jag skulle vilja kunna packa dagen innan och sedan bara gå upp, äta och åka. Jag skulle vilja kunna lyssna på musik i 50 mil utan bråk, jag skulle vilja montera ner alla fartkameror på västergötaslätten. Jag skulle vilja ligga vid Frykenssjöns strandsluttningar och bara se ut över

Bila i Sydafrika

Testar

Skidsemester

Skidsemester

9 april 2017 - 13 april 2017

En del skulle säga att säsongen är över men där andra ser hinder ser vi möjligheter...

Söndag i Halland

2 juli 2014 - 16 juli 2014

Sri Lanka 2014

Sri Lanka 2014

10 februari 2014 - 27 februari 2014

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Tommy uppdaterar sin resa