Dag 57: Det skapar jobb
söndag 27 mars 2011 - St. Petersburg, Ryssland

Att vara i Ryssland har hjälpt mig att förstå varför arbetslösheten i Sverige är så hög. I Sverige finns inte en heltidsanställd på varje snabbköp som har som enda arbetsuppgift att samla in varukorgar och kundvagnar vid utgången. Det sitter inte två personer vid entrén i varje

Dag 57: Udelnaya
lördag 26 mars 2011 - St. Petersburg, Ryssland

Min kamera dog en plötslig död för någon vecka sen eller två, och igår tog jag ett nytt steg i sorgearbetet genom att köpa en ny. Jag har funnit kärleken på nytt! Blev tipsad om en loppis i Udelnaya på den blå linjen norrut, där jag inte tidigare varit. Det var troligen den största av

Dag 41: Laibach
fredag 11 mars 2011 - St. Petersburg, Ryssland

Idag var jag och såg Laibach. I 9 fall av 10 tycker jag inte om att gå på konsert. För det första så är jag inte särskilt intresserad av musik, anser att den får komma till mig istället för att jag ska söka upp den. För det andra så förstår jag inte varför man skulle vilja stå och

Dag 40: Hur man simmar (del 2)
torsdag 10 mars 2011 - St. Petersburg, Ryssland

Idag gjorde jag ett nytt försök på att komma in på badhuset. Den här gången stoppades jag i kassan pga att jag inte har friskintyg. Man måste eg. röntga sin lungor för TBC för att bo på studenthemmet där jag bor. När man gjort det får man något slags friskintyg, som tydligen krävdes

Dag 40: Hur man simmar (del 2)
torsdag 10 mars 2011 - St. Petersburg, Ryssland

Dag 39: Vår!
onsdag 9 mars 2011 - St. Petersburg, Ryssland

Första vårdagen - helt fantastiskt. Att gå på trottoarerna här i vintertid är för det första förknippad med direkt livsfara till följd av risk för fallande istappar. Borgmästaren gick i vintras ut och avrådde barn och gamla från att överhuvudtaget vistas utomhus pga den

Dag 37: Stockmann och den norra delen av stan
måndag 7 mars 2011 - St. Petersburg, Ryssland

Efter pannkaksfirandet igår visade A oss något fantastiskt - Stockmanns livsmedelsavdelning! Det är väl eg. inte något jättefel på vanliga matbutiker i Ryssland, förutom att de saknar några av de vanligaste inslagen i min matlagning - krossade tomater, billiga konserverbönor och kryddor.

Dag 36: Pannkaksdagen
söndag 6 mars 2011 - St. Petersburg, Ryssland

Ryssarna är lite smartare än oss andra och nöjer sig inte med en fettisdag, utan vill ha en hel smörvecka - Maslennica - där man helst ska äta pannkakor varje dag för att bygga upp sig inför fastan. Det hela kulminerar i denna helg där folk är ute i parker och firar våren genom att äta,

Dag 35: Hur man simmar
lördag 5 mars 2011 - St. Petersburg, Ryssland

Enda sedan jag flyttade hit för 35 dagar sedan har jag varit på jakt efter någonstans att träna. Jag har till min glädje blivit meddragen på skidtur och klättring, men känner att jag behöver något mer stabilt - á la vanligt gym/friskis och svettis. Allt jag stött på i den vägen har

Dag 29: Skidtur
söndag 27 februari 2011 - St. Petersburg, Ryssland

Idag var jag på skidtur tillsammans med A. Väldigt glad över detta då jag nästan tappat hoppet om att det skulle ske den här vintern. Det var en speciell upplevelse, det kändes som att befinna sig i en sovjetisk propagandafilm. Vi var på en söt liten bilfri ö som är tillägnad

Rysslands 120 dagar

Rysslands 120 dagar

30 januari 2011 - 29 maj 2011

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Eva uppdaterar sin resa