Då var det åter dags för en resa med rugby som anledning, förra gången det begav sig var 2011 och VM I NZ, då var vi på nord ön I 4 veckor med husbil. Nu blir det 19 nätter i Japan med rugby och späckat program efter det så åker vi till NZ och sydön då vi aldrig fick tillfälle att komma dit då det begav sig 2011. 14 dagar med husbil väntar.
hemstad Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Senast aktiv - från Christchurch, Canterbury, Nya Zeeland
Resan börjar närma sig slutet

Nu sitter vi på flygplatsen i Christchurch och väntar på att få flyga till Auckland och sedan vidare till Hongkong, Helsingfors och sedan Göteborg. Förhoppningsvis är vi hemma omkring 19:40 i morgon. Blir en tuff flygresa på 26 timmar. Tur att det är på vägen hem nu. Då kan man bara

Abel Tasman national park
måndag 21 oktober 2019 - Motueka, Tasman, Nya Zeeland

Idag tog vi det lite lugnare på morgonen eftersom vi bokat en guidad båtresa i Nationalparken högst upp på Sydön kl 12:40. Riktigt skönt att inte behöva stressa iväg direkt på morgonen. De flesta campingplatser har utcheckning kl 10:00 och då gäller det att vara klar med duschningen,

Pancake rocks
söndag 20 oktober 2019 - Punakaiki, West Coast, Nya Zeeland

På vägen upp till Westport stannade till i en nationalpark som har det som de kallar för Pancake rocks och blowholes. Klipporna har utav vind och vatten formats så att de ser ut som högar med pannkakor. Det finns också hål emellan klipporna så att när vattnet kommer in där så ser det ut

Puzzling World i Wanaka och regnig resa till Franz Josef
lördag 19 oktober 2019 - Westport, West Coast, Nya Zeeland

Stoppet i Wanaka blev på en campingplats bland buskar och träd en bit utanför staden centrum.Värden på campingen hade jobbat i Norge och visste mycket väl var Göteborg ligger. Hans hustru hade varit med honom i Oslo på ett besök för några år sedan. Visst är världen liten.  På

Te Anau och Millford sound
onsdag 16 oktober 2019 - Te Anau, Southland, Nya Zeeland

När vi lämnade Curios bay, nästan sista utposten till Antarktis, så drog vi norr över för att ta oss till Fiordlands. Efter några timmar genom sagolik natur parkerade vi bilen på en jättefin camping i Te Anau. Morgonen dagen efter tog vi en guidad busstur till Millford sound.  Det var

Nugget Point lighthouse och Curio Bay
måndag 14 oktober 2019 - Curio Bay, Southland, Nya Zeeland

På måndagen lämnade vi Dunedin och besökte Fyren vid Nugget Point på resan söder ut. Vägen dit var krokig med massor av kurvor men otroligt vacker. Hela Nya Zeeland är helt enkelt "beautiful".  Fyren i sig är inte särskilt imponerande men läget och omgivningarna har gjort den till en

Tågresa till Pukerangi
söndag 13 oktober 2019 - Dunedin, Otago, Nya Zeeland

Denna dag bestämde vi oss för att åka tåg igen, var ju några dagar sedan sist😉.Vi anlände till Dunedins järnvägsstation en halvtimme innan tåget avgick. Järnvägen var byggd under 1870-talet och gick högt uppe bergen. Numera är det bara till för turister och entusiaster av gamla

Äntligen på plats i husbilen
fredag 11 oktober 2019 - Geraldine, Canterbury, Nya Zeeland

I förrgår lämnade vi Tokyo. Som tur var lämnade vi i tid för en kraftig tyfon var på väg in över Japan och den träffade Kobe kvällen efter vi lämnat landet.  Planet till Auckland var försenat med drygt en timme men körde in det mesta under natten. Som vanligt var det nästan omöjligt

Tokyo - Nikko - Tokyo
söndag 6 oktober 2019 - Nikko, Tochigi prefektur, Japan

Möte 7:50 i hotellreceptionen med egen guide, Yasuko. (Ingen rast och ingen vila) Via tunnelbana tog vi oss till ett tåg som förde oss vidare till Nikko som ligger norr om Tokyo. Som tur var hade resebyrån nu snappat upp att Mr Eliasson inte kan röra sig så bra så vi fick en egen taxi som

Tokyo-Kamakura-Tokyo
lördag 5 oktober 2019 - Tokyo prefektur, Japan

Så var det äntligen dags för en guidad grupptur igen 😆Denna morgon skulle vi ta oss själv till en bussterminal där turen skulle börja. Vi lyckades hitta rätt på tunnelbanan och även vara i tid på mötesplatsen. Tog ca 30 min att ta sig dit. Guldstjärna till oss 👏. Vår

RWC2019 Japan

RWC2019 Japan

20 september 2019 - 23 oktober 2019

Rugby VM i Japan som startpunkt, efter Japan blir det New Zealand sydön

RWC2011NZ

RWC2011NZ

5 september 2011 - 16 oktober 2011

Vi åker till Nya Zeeland 4 veckor för att bland annat titta på Rugby VM. Fortsätter sedan till australienska ostkusten 2 veckor för att sedan åka hem. I NZ passar vi på att åka runt med husbil och titta på Nordön och norra delen av Sydön. I Australien kör vi bil från Sydney och östkusten upp.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Ragnvald uppdaterar sin resa