Chuc mung nam moi
onsdag 25 januari 2012 - Ho Chi Minh-staden, Vietnam

Nu har det varit nyår –Tet- i Vietnam. Kattens år har övergått till drakens. Draken är det starkaste tecknet i månkalendern som gäller här. 2012 ska alltså bli ett gynnsamt år speciellt för alla drakar,så vi som är födda -52 behöver inte oroa oss, men detta gäller även för de

Kambodja - reflektioner
söndag 22 januari 2012 - Nha Trang, Khanh Hoa, Vietnam

Man kan inte undgå att bli gripen av Kambodjas blodiga historia under de senaste 30 – 40 åren. USA-bomber, inbördeskrig och sällsynt brutalt politiskt experiment under Pol Pots ledning krävde kanske uppemot 3 milj människors liv under 70-talet. Idag har befolkningen växt till knappt 14

Från Mui Ne till Nha Trang
torsdag 19 januari 2012 - Nha Trang, Khanh Hoa, Vietnam

Så är vi inne på vår sista vecka! Tiden går fort. Efter vårt andra besök i Ho Chi Min City, när vi lämnade Amanda som reste hem till sin tenta, har vi rest nordost, ut till kusten. Först Mui Ne och nu Nha Trang. Vi hade tänkt lite mer strand och bad. Och stränder finns här, men kanske

Moppar, minsann
fredag 13 januari 2012 - Ho Chi Minh-staden, Vietnam

Moppen är transportmedlet nr 1 i Vietnam. En liten scootermc på upp till 125 cc sådär. Det finns många, många gånger fler såna än bilar i trafiken. Bil är det inte många familjer som har råd med, men en moppe måste man nästan ha. Bara i Saigon med en 10–11 milj invånare lär det

Lycka och väder i Sydostasien
onsdag 11 januari 2012 - Ho Chi Minh-staden, Vietnam

Lyckans ansikte kan se olika ut. Lycka kan t.ex. vara att efter en asiatisk vattnig diarré återigen med säkerhet veta vad det är som ger sig tillkänna: en liten, liten väderspänning som möjligen helt diskret skulle kunna lättas - nej Buddha förbjude! - i ett dunkelt gathörn, eller om

En vecka på stranden.
måndag 9 januari 2012 - Krong Preah Sihanouk, Kambodja

Så var det då dags för hav, strand och bad. Härligt! Efter våra dagar i Phnom Penh drog vi söderut mot Sihanoukville på Kambodjas sydkust. Staden i sig är väl inget särskilt men vid stranden har vi det bra. Här är så där lagom turistiskt. Inga stora hotell eller charterresenärer

Besök i Phnom Penh
tisdag 3 januari 2012 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Vi kom till Phnom Penh på årets sista dag. Att hitta boende brukar aldrig va nåt problem, och det var det inte på nyårsafton heller. Vi hade dock en viss ordväxling med taxin som kört oss nåra kvarter fel. Sånt kan kännas kymigt för man vet ju inte riktigt hur en situation kan utvecklas,

Uppför Mekong
måndag 2 januari 2012 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Från Vinh Long tog vi oss per buss till Chau Doc varifrån man kan åka båt på Mekongfloden över gränsen till Kambodja och huvudstaden Phnom Penh. Vi fixade snabbt biljetter och tidigt nästa morron bar det iväg. En långsmal båt med sådär 14 turister. Lite sightseeing blev det direkt. Ett

Familjen samlad i Mekongdeltat
torsdag 29 december 2011 - Ho Chi Minh-staden, Vietnam

Efter ett par dagar i Saigon omgivna av ett kaos av moppar, moppar och moppar (återkommer säkert till detta i senare inlägg) reste vi igår vidare mot Mekongdeltat och Vinh Long. Själva hade vi aldrig hittat. Men med hjälp lyckades vi ta oss med en taxi till ett bussbolag. Ett oansenligt litet

Nycklar till en lyckad resa
tisdag 27 december 2011 - Ho Chi Minh-staden, Vietnam

Klockan var halv fem på juldagsmorgon och vi höll på att ta på oss för att gå ut till taxin. När Hannes tog fram skorna var det nåt som klirrade från en av dom. Det visade sig vara hans sen novemberlovet saknade nyckelknippa. En lättnad att att den nu äntligen kom tillrätta! Jag kände

Vietnamresan

Vietnamresan

25 december 2011 - 26 januari 2012

Någon i familjen har tyckt "det var länge sen vi gjorde nån långresa nu" - "ja, men vi åkte ju till Portugal för nåra år sen...en resa i nästan fyra veckor???" - "jo, men det räknas inte - det är inte så långt bort!" Nu åker vi i alla fall iväg en månad till Vietnam och det ska väl innehålla ett besök i Kambodja också har vi tänkt. Detta borde väl räknas??

Familjens nya äventyr på Nya Zeeland

Familjens nya äventyr på Nya Zeeland

18 december 2004 - 24 februari 2005

I rättvisans namn har vi insett att vi får åka till Nya Zeeland igen, så att även Hannes och Arvid får uppleva detta. Denna gång startar vi med 1½ vecka i Thailand där vi först skall besöka vårt fadderbarn i Khon Kaen. Därefter kopplar vi av på stranden över jul. Vid nyår anländer vi till Nya Zeeland och med bilen som John och Richelle lånar ut åt oss reser vi sedan runt i 6 veckor. I Söderhavet avslutar vi vår resa med en vecka på Samoa. Förhoppningsvis kommer vi att träffa på datorer under vår resa så att vi kan skriva en del och berätta för er där hemma vad som händer. Vi hoppas också att ni vill skriva svar med kommentarer och rapporter om det händer något där hemma. [email protected]

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Bengt, Maria, Amanda, Gustav, Hannes Och Arvid uppdaterar sin resa