Summering.
tisdag 21 februari 2012 - Uppsala, Uppsala län, Sverige

Jepp. Hemma! Jag kände mig klar och flög hem. Mycket mer finns inte att tillägga, förutom att jag är väldigt glad över att jag faktiskt gav mig av ifrån Uppsala där i oktober, bristen på erfarenhet till trots. Eller, för ett sånt här projekt kanske det är bra att antingen veta exakt

?
tisdag 10 januari 2012 - Rabat, Rabat-Salé-Zemmour-Zaēr, Marocko

Efter två helt underbara veckor tillsammans har min flickvän precis åkt tillbaka till Sverige. Just nu sitter jag och kliar mig i huvudet och undrar vartåt jag ska nu. Jag är inte jättesugen på att resa runt själv, dels för att jag känner mig klar med det, dels för att man har fördel i

Hamdulilla!
måndag 2 januari 2012 - Agadir, Souss-Massa-Draâ, Marocko

Ingen aning om hur det kan tankas stavas med varat alfabet, men det uttalas iaf (typ)som jag har skrivit det, och betyder ordagrant "Tack gud!". "Hamdulilla". Eller "Hamdulla", det anvands likadant. Vanligen betyder det "Tack, bra!" pa fragan "Hur ar laget?" (vilket jag ar osaker pa hur man sager

Om det luktar hav utan att man är vid havet, då luktar det helt enkelt bara illa.
måndag 19 december 2011 - Málaga, Andalusien, Spanien

Málaga! Vilken stad! Som så många andra städer jag har passerat såhär off-turistsäsong, så är jag glad att få avnjuta den nästan själv. Jag kom nerrullandes ur bergen i förmiddags efter en veckas hårt slit. Förra söndagen var jag i Barcelona och slappade några dagar hos Einar, en

Sista rycket i Frankrike på vägen ner.

En kort notis innan jag lämnar Frankrike bakom mig. För den här gången, jag ska ju tillbaka sen. Jag blev rekommenderad att besöka staden jag är i nu, Collioure. En orörd liten stad vid havet nära den spanska gränsen, precis nedanför Pyrenéerna. Jag kom hit för en stund sedan och har

Helt ensam i vräkiga medelhavs-semesterparadis.

2 december Dagsetapp i km: 111,3 Total sträcka: 3923,8 I morgon kommer jag ha tillryggalagt 400 mil. Coolt. Idag såg jag medelhavet första gången den här resan. Det är roligt med landmärken, det blir väldigt påtagligt att man kommer framåt. Likadant är det att passera landsgränser,

"Time flies, and it's already december..."

1 december Dagetapp i km: 100,9 Total sträcka: 3812,1 Jag skrev tidigare om att jag stannade upp i samhället Daváye och bodde några dagar hos min mormors kompis Karin. Förutom att ge mig mat, godis och minnen för livet så ordnade hon så att jag kunde stanna till hos en kompis till henne

"Jag ska bara på en begravning, är strax tillbaka."

16 november Dagsetapp i km: 71,8 Total sträcka: 3260,9 Jag har cyklat ur Tyskland via staden Karlsruhe, och ner genom Alsace. Det är tio dagar sedan jag sov i en säng och duschade, senast var på ett”jugendherberge” i Heilbronn. Inte så länge, men det har varit konstant dimma, med råa

Dimma
onsdag 9 november 2011 - Heilbronn, Baden–Württemberg, Tyskland

9 november Dagsetapp i km: 81,3 Total sträcka: 2492,6 Idag är det tjock dimma och kallt som attan. Jag sitter på ett internetcafé och har just lagt upp några inlägg, men datorn strejkar när jag vill lägga upp bilder. Jag ska försöka en gång till, annars får de komma senare. Jag har

Upp, upp, upp...
söndag 6 november 2011 - Waltershausen, Thüringen, Tyskland

6 november Dagsetapp i km: 107,4 Total sträcka: 2193,1 Hastighetsrekord: 61,2 km/h Jag har sådan förbannad tur med vädret! Det är inte klokt, det har inte regnat sedan Danmark. Idag har det bitvis varit sommarvärme, och lätt medvind hela tiden. Jag såg en väderleksrapport i går, det

Två hjul, en man, noll koll.

Två hjul, en man, noll koll.

1 oktober 2011 - 1 maj 2012

Jag har som ambition att cykla till Nordafrika, hela vägen från Uppsala. Dom enda platserna som jag på förhand bestämt att jag vill stanna till på är Köpenhamn, Berlin, Aix en Prevence och Barcelona. Därifrån tar jag mig via Gibraltarsundet över till Marocko. Som rubriken antyder så är detta inte något jag har tidigare erfarenhet av. Det är min första långresa, och cyklar har för mig - tills nu - varit en förbrukningsvara.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Fredrik uppdaterar sin resa