Colosseum, Palatinen och Forum romanum....
torsdag 13 augusti 2015 - Rom, Lazio, Italien

....ägnade vi oss åt nästsista dagen. Fantastiskt fascinerande och intressanta platser för en historienörd. Vi slöt oss till en grupp ledd av två riktigt bra guider. Med entre och förtur i kön så var priset inte så mycket högre än bara entren. Sedan är det många oseriösa som lovar

Capri
onsdag 12 augusti 2015 - Rom, Lazio, Italien

Tidigt på onsdagsmorgonen tog vi oss till hamnen i Neapel där vi tog en båt över Neapelbukten till Capri. Ön med sina klippbranter såg imponerande ut från havet. Efter att båten hade lagt till vid Marina Grande så tog vi bergbanan upp till en stor terass med fantastisk utsikt. Ännu mer

Herculaneum och Pompeij
tisdag 11 augusti 2015 - Rom, Lazio, Italien

På tisdagen tog vi tåget till Neapel från Termini i Rom. Efter att ha hittat ett rum där och lagt av den packning som vi inte behövde ha med oss löste vi biljett mot Herculaneum och Pompeij. Måste tyvärr vara ganska kortfattad i denna dagbok om Rom,mm pga tidsbrist, men är det någon som

Rom i regnet...
måndag 10 augusti 2015 - Rom, Lazio, Italien

...fick vi uppleva under andra dagen. Då "Hop on-hop off biljetterna gällde 24 timmar så fortsatte vi att att rullande uppleva staden, fast denna dagen blev det fler avhopp och påhopp. När vi hoppade av vid Petersplatsen och Vatikanstaten, så kom en rejäl skur. Det var riktigt skönt och

Semper fidelis Roma....
söndag 9 augusti 2015 - Rom, Lazio, Italien

I somras fick jag äntligen återvända till Rom, denna gången med Leif, som besökte staden för första gången. Med tåg tog vi oss in till Termini från flygplatsen, smidigt och enkelt. Det var nära till vårt hotell Portamaggiore från Termini och efter att ha checkat in där tog vi oss in

Sista dagarna i Rio....
fredag 6 februari 2015 - Rio de Janeiro, Volta Redonda, Brasilien

.....bodde vi nära Ipanemastranden och passade på att tillbringa en hel dag just där. Sisådär en gång var tionde minut passerade strandservitörer bärandes på brickor med diverse drinkar och naturligtvis var jag ju tvungen att äntligen prova en caprinhia, klassisk drink i Brasilien. Den

Corcovado
onsdag 4 februari 2015 - Rio de Janeiro, Volta Redonda, Brasilien

Samma dag som vi skulle ta farväl av Sankta Teresa, passade vi först på att besöka Corcovado, då detta låg i samma del av Rio. Corcovado betyder puckel, är ett 710 meter högt berg och på toppen tronar den 38 meter höga statyn av "Limhamnsjesus". Den kända kristusstatyn är ju gjord av

Rue de Bloco
tisdag 3 februari 2015 - Rio de Janeiro, Volta Redonda, Brasilien

Bloco är gatuband som spelar under karnevalen i Rio och på de många förkarnevaler som förekommer flera veckor innan den berömda karnevalen. Naturligtvis finns sambatåg och dansande glada människor inte långt från dess blocos. Redan när vi bodde i Vidigal råkade vi hamna i ett sambatåg

Sightseeing i city
måndag 2 februari 2015 - Rio de Janeiro, Volta Redonda, Brasilien

Dagen efter vi hade checkat in i och checkat av Sankta Teresas stadsdel, hämtade Stone upp oss igen och med hans bil körde vi in mot city för lite sightseeing. Vi besökte bl.a den speciellt utformade katedralen, ett gammalt bibliotek med meterhöga hyllor innehållande gamla böcke. Vi såg

Från Vidigal till Sankta Teresas favela
söndag 1 februari 2015 - Rio de Janeiro, Volta Redonda, Brasilien

....blev det dags att bege sig efter ett par dagar. Vi sade hejdå till de vi lärt känna på Vidigalhouse och vår värd Bruno erbjöd oss skjuts nedför favelan. När han kört ner oss och vår packning till busshållplatsen så tog vi först buss och sedan metro till Sankta Teresa. På bussen

London

1 juli 2018 - 5 juli 2018

Sydney igen!

Sydney igen!

27 december 2015 - 16 januari 2016

Jag flyger till Sydney, Australien för att besöka dottern där.

Rom, Herculaneum, Pompeji & Capri

13 januari 2014 - 1 februari 2014

Marrakesh

Marrakesh

13 februari 2013 - 20 februari 2013

Firande av min pappas 80-årsdag i Marrakesh med familjen. En avstickare till Essaouira blir det med!

Singapore-Bali

Singapore-Bali

9 januari 2013 - 29 januari 2013

Malaysia

Malaysia

30 januari 2012 - 15 februari 2012

Vi landar i Kuala Lumpur och stannar där de två första dagarna för att lära känna ataden och dess omgivningar(vill gärna besöka Batu caves,tex). Sista dagen avslutar vi i KL för shopping. Däremellan håller vi lite öppet. Vi kommer ganska säkert att besöka Penang och kanske Langkawi och Taman Negara. Finns många intressanta platser att besöka, men vill man även ta det lugnt och uppleva saker med ro så hinner mnan ju självklart inte allt på 15 dagar!

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Susanne uppdaterar sin resa