Clare Valley i ett landskap av vinodling
tisdag 17 oktober 2017 - Clare, South Australia, Australien

Tisdag 17-18 oktoberTidig egenhändigt gjord frukost på rummet, det var resdag. Klockan sju checkade vi ut och drog sedan våra behändiga väskor till spårvagnshållplatsen en bit bort. Spårvagnen tog oss till Southern Cross Station, varifrån flygbussen utgår. Incheckade och klara vid gaten

Litet inför vår utflykt imorgon
söndag 15 oktober 2017 - Melbourne, Melbourne, Victoria, Australien

Söndag 15 oktoberIdag tog vi en välbehövlig sovmorgon, för att bli oss själva igen. Därefter lagade vi en enkel frukost själva i pentryt av diverse smått vi handlat igår. Framemot lunch tog vi en spårvagn in till centrum och en turistbyrå, där vi bokade en heldags busstur längs

Nästa inlägg dröjer kanske någon dag eller så...
måndag 16 oktober 2017 - Melbourne, Melbourne, Victoria, Australien

Vi har varit på heldagsutflykt till kl 21 på Great Ocean Road väster om Melbourne. Dagens upplevelser och dess bildskörd har varit fantastiska, men vi beskriver detta litet senare, när vi imorgon flugit till Adelaide och sedan kört till staden Clare norr därom. Blir völ tom onsdag svensk

Slut på lyxlivet ett bra tag
lördag 14 oktober 2017 - Melbourne, Melbourne, Victoria, Australien

Lördag 14 oktoberFlyget till Melbourne var en "red eye trip", dvs en åtta timmar lång nattlig flygning i turistklass, där ju stolarna inte kan fällas i horisontellt läge. Vi startade inte förrän runt halv tolv på kvällen och landade runt tio morgonen efter, lokal Melbournetid, 9 timmar

En dag i lyx

Fredag 13 oktober (!)Igår kom vi via ett entimmes flyg till flygplatsen i Kuala Lumpur. Där bor vi nu ett dygn på det flotta flygplatshotellet Sama-Sama. Checka in kunde vi göra vid en disk redan på flygplatsen, och när vi berättade att vårt flyg skulle gå sent på kvällen dagen därpå,

Singapore dag 2

Fredag 13(!) okt Igår när vi vaknade hade nattens regn passerat, men det var fortfarande molnigt men varmt. Genom fönstret kunde man titta ner på ”Central Firestation”, som ligger i en byggnad av gammal stil i rött tegel. Där uppifrån kunde man se hur brandmän gick omkring och diverse

Rastställe på långresan
onsdag 11 oktober 2017 - Singapore, Singapore

Onsdag 11 oktober Nu är klockan bortåt fem därhemma, men vi har kommit till vårt hotell i Singapore och här börjar klockan dra sig mot elva på kvällen. Vi kom hit på eftermiddagen lokal tid och kände oss rätt pigga. För en gångs skull hade vi ju lyxat till det och åkt lite

Måndag 6 mars - mycket vandrande, avslutning på Top of the Rock
måndag 6 mars 2017 - New York, USA

Idag var det bara några enstaka affärsresenärer i frukostavdelningen och nu var det bättre klass på frukosten. Det var äkta äggröra, mer frukt och diverse annat gott. Vi försåg oss med nygräddade omeletter, pannkakor, korvar, bröd och bullar efter behag. Härifrån går man inte

Tisdag 7 mars - Hemresa
tisdag 7 mars 2017 - Queens, New York, USA

Tidig frukost idag och sedan packning. Därefter blev det lite shopping och lunch i ”Simon Center Mall” som ligger några hundra meter från hotellet. Det är ett jättestort varuhus i två plan, minst dubbelt så stort som IKANO-huset i Linköping. I mitten finns ett slags torg omgivet av

Lördag 4 mars - Brooklyn Bridge och Phantom of the Opera
lördag 4 mars 2017 - New York, USA

På helgerna är det vanligt att barnfamiljer gör utflykter och tar in på hotell till extrapris. Alltså var det ganska fullt vid frukostbuffén och utbudet är något enklare än under vardagar, men gott var det ändå. Det skulle ju bli två helgfrukostar och två vardagsfrukostar, så vi hade

Down under

Down under

1 oktober 2017 - 1 november 2017

Den här gången tar vi i ordentligt och gör den längsta resa vi någonsin gjort, till andra sidan jordklotet. Det ska bli spännande. Vi kommer att besöka lite olika platser, kända och mindre kända, ett riktigt äventyr!

Till New York med Agnes

Till New York med Agnes

3 mars 2017 - 8 mars 2017

Agnes fyller snart år och det firar vi med en förlängd weekend-resa till New York. Det blir roligt för oss att återuppleva denna brokiga stad och det blir Agnes första visit på andra sidan Atlanten. Kul hoppas vi!

Costa Rica; djungel, vulkan och Stillahavsbad.

Costa Rica; djungel, vulkan och Stillahavsbad.

22 november 2016 - 7 december 2016

"Flottarliv" och bäversafari på Klarälven

"Flottarliv" och bäversafari på Klarälven

10 juli 2016 - 13 juli 2016

Förra året blev vi pensionärer och som present fick vi av våra barn ett ovanligt paket. Det var att bygga egen flotte ankomstdagen, åka en mil på den dagen därpå, egen kanotpaddling nästa förmiddag och som avslutning bäversafari på kvällen. I år kunde vi ta oss an detta spännande äventyr, en verklig höjdare

Sydafrika

Sydafrika

27 oktober 2015 - 9 november 2015

Så här långt söderut har vi aldrig varit förut. Där väntar ljusare tider, deras vår och försommar, istället för vår mörka november:) Vi ska till Kapstaden i sydväst och Durban i sydost. Ett besök på Godahoppsudden, pingviner, vindistrikt, Taffelberget och ett dopp i varma Indiska oceanen i öster, är några saker vi hoppas på. Krugerparken ska vi däremot inte till, eftersom den svårligen kan slå våra upplevelser i Masai Mara, Kenya. Det finns gott om nationalparker i Sydafrika, så natur och djur ska vi nog hitta på närmare håll. Många trevliga sydafrikaner ska vi förhoppningsvis få tillfälle att prata med också. Det blir en spännande resa!

Sardinien med barndomskamrat

Sardinien med barndomskamrat

12 oktober 2015 - 15 oktober 2015

Till slut blev det av - Gugge (Gunilla) och jag skulle åka på samma resa! Vi var bästisar på mellanstadiet och har faktiskt gått i samma klass i nio år, hela grundskolan. Kontakten har aldrig brutits oss emellan. Nu hade Gugge återigen fått ett erbjudande om att göra en resa med någon vän. Tidigare har det av olika anledningar ej passat, men den här gången gick det att genomföra även för mig. Det skulle bli 3 nätter och 2,5 intensiva dagar. Sardinien väntade!

Tromsö

Tromsö

5 juni 2015 - 12 juni 2015

En rymdkonferens ska äga rum i Tromsö 8 – 12 juni. Hm, vi har 40-årig bröllopsdag 7 juni och på vår bröllopsresa åkte vi med en kryssningsbåt längs Norges kust, samma väg som Hurtigrutten. Då kom vi också till Tromsö, så vad kunde passa bättre än att jag följde med Lasse till konferensen, så vi kunde fira lite på lediga stunder. Jag deltar ju inte i något konferensaktigt och vi betalar min del av resa och hotell själva. En trevlig och ovanlig upplevelse den här gången blir att vi åker nattåg till Narvik, sover sedan över där för att dagen därpå färdas med buss fyra timmar till Tromsö. Det blir spännande!

Mor och dotter till Paris

Mor och dotter till Paris

11 maj 2015 - 15 maj 2015

Att resa iväg med syster Linnea på en kortresa hade varit med i tankegångarna en tid för tvåbarnsmamman Agnes, men det blev skjutet på framtiden för snart får hennes söner en kusin. Istället blev mamma ressällskap och det var ingen dum idé.

Semester i Florida

Semester i Florida

12 januari 2015 - 23 januari 2015

I år når vi pensionsåldern, så senare blir det inga fler "semestrar", men resa kommer vi nog att göra ändå om hälsan står oss bi. I november blev det ju inget havsbad i Shanghai, så därför blir det nu istället. I början åker vi ner till Key West, sydspetsen i Florida. Sedan håller vi mest till i Fort Myers på västra sidan och om vi har tur får vi se en rejäl raketuppskjutning från Cape Canaveral.

Shanghai

Shanghai

23 oktober 2014 - 3 november 2014

Årets långresa går till Kinas största stad, Shanghai. Vi har läst på en hel del, men exakt vad vi ska göra där har vi inte planerat, utan det får komma av sig själv, när vi väl kommer dit. En del shopping blir det nog iaf och så ska vi förstås också uppleva det kinesiska samhället och dess innevånare på plats. Vi får också se hur mycket den kinesiska diktaturen tillåter oss att kommunicera via nätet, för det har man ju hört en del negativt om. Hoppas vi blir positivt överraskade.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Ita uppdaterar sin resa