Tre dagar i Vancouver
onsdag 2 oktober 2019 - Vancouver, British Columbia, Kanada

Tisdag kväll 1 oktoberNu blir det en sammanfattning av våra dagar tre i Vancouver, staden som jag haft i tankarna sedan länge. Den var ett resmål som hägrade i framtiden, men så en dag läste vi om andra som gjort nyss genomförda tågresa, och tyckte att det var en bra idé. Det har vi inte

Bland snöiga berg och mäktiga floder
onsdag 2 oktober 2019 - British Columbia, Kanada

Lördag 28 september, dag sjuGryning dag sju och jag kikar ut. SNÖ!! Ja det är klart, nu närmar vi oss Klippiga bergen, Vi stod stilla en stund och utanför stod vackra, höga och snöiga. Nu var landskapet annorlunda och tiden hade ändrats ännu en zon, 8 timmar efter Sverige nu. Utanför

Nu åker vi nattåg !
fredag 27 september 2019 - Saskatchewan, Kanada

Fredag 27 september, dag sexAtt somna på tåget var inget problem. Man vaknade några gånger under natten, men det gör vi nog annars också, så det blev bara att vaggas till sömns igen.Lite före gryningen satt jag uppe lite grann och tittade på hur det ljusnade.På the Canadian, som tåget

I Winnipeg, med en upplevelserik väntan på tåget
torsdag 26 september 2019 - Winnipeg, Manitoba, Kanada

(Nu kommer dagböckerna med några dagars förskjutning, eftersom vi inte hade nätåtkomst under vår tågresa, som varade tre dagar. Idag är det måndag 30 september)-------------------------------------------------Torsdag 26 september, femte dagenUppe tidigt som vanligt. Åt frukost och fixade

På väg till tåget
torsdag 26 september 2019 - Winnipeg, Manitoba, Kanada

Onsdag 25 september, fjärde dagenDags att åka vidare till Winnipeg efter två dagar i Toronto. Frukosten på vårt hotell vid flygplatsen var lika bra och varierad som första dagen där. Vi verkar också ha haft tur med vädret hittills, med Brittsommartemperaturer och härligt t-shirtväder.

På guidad tur i Toronto
tisdag 24 september 2019 - Toronto, Ontario, Kanada

Tisdag 24 september, tredje dagenImorse vaknade jag vid fyra, jättepigg. Lasse vaknade också, så idag blev det tidig frukost . Nåja inte vid fyra, men cirka halv sju.Det här hotellet har frukost med klass. Bra urval i buffén och välgjorda omeletter med äkta ägg. Man kan också få nystekta

Tillbaka mot Toronto
måndag 23 september 2019 - Toronto, Ontario, Kanada

Dag 2 - Måndag 23 decemberI morse vaknade vi på allvar halv sex och kunde äta frukost tidigt. Då skulle det vara lite färre gäster där, men det var rätt många ändå, mestadels en busslast japaner, som turligt nog redan var på plats, när vi kom. Matsalen var dock listigt uppbyggd i

Resan till Toronto och första dagen där
söndag 22 september 2019 - Toronto, Ontario, Kanada

Söndag 22 sepResan började med en halvtimmes försening på Linköpings flygplats, men å andra sidan slapp vi gå och dra i Amsterdam. När vi kom dit var det bara att gå till gaten och gå ombord på Airbus 330 till Toronto. Det planet gick i tid kvart i tio. Vid tolv-tiden var vi framme! Det

Långfredag 19/4 sista heldagen i Benalmádena
fredag 19 april 2019 - Benalmádena, Andalusien, Spanien

Långfredag 19 april, sista hela dagen här.Idag har det minsann varit soligare hemmavid än här. Det var högst 19 på eftermiddagen och mer molnigt än soligt, men lite poolhäng blev det och även en stund på stranden. Favorit i repris alltså.Ikväll äter vi i lägenheten men imorgon blir

torsdag - regn, vågor och poolbad
torsdag 18 april 2019 - Benalmádena, Andalusien, Spanien

Skärtorsdag 18 aprilVid åtta i morse var det regntunga skyar och blött ute. Snart började molnen skingras lite. Det var 17 grader. Vi gick ner till frukostsalen, där det var tämligen tomt och allt man önskade äta fanns. Somliga älskar vitt bröd utan kanter med nutella på. Resten av oss

Med tåg i Kanada

Med tåg i Kanada

22 september 2019 - 3 oktober 2019

I år åker vi till Kanada, en för oss outforskad del av världen. Innan vi började planera hade jag lite dålig koll på det väldiga landet. Lasse var ju där vintern 1979, i trakterna av Winnipeg för raketuppskjutning i jobbet, och alltså inte som turist. Vi flyger till Toronto och stannar där några dagar, bor i närheten av Niagarafallen. Ifrån Toronto kan man ta ett transkanadensiskt tåg till Vancouver. Vi planerade att kliva på där först, men ändrade oss sedan. Vi börjar tågresan i Winnipeg, en bit in i landet, dit vi tar oss med flyg och hinner se lite av den staden. Det blir ändå tre nätter på tåget, där vi har sovkupé för två och får äta i restaurangvagnen. Vi avslutar i Vancouver några dagar, en stad som verkar vara trevlig att besöka, och lätt att ta sig runt i med olika kollektiva färdmedel plus apostlahästarna förstås. På tåget finns inget wifi, så det kommer nog att bli uppehåll några dagar.

Några dagar med Agnes och grabbar i Spanien

Några dagar med Agnes och grabbar i Spanien

14 april 2019 - 20 april 2019

Simon och Viktor har inte varit utanför Norden som de minns, något som de och Agnes ville ändra på. Därför fick de i julklapp att åka en sväng utomlands och mormor och morfar följer gärna med. Vi kommer att bo i lägenhetshotell i Benalmadena, rätt nära Malaga vid solskenskusten. Det ska bli roligt!

En vecka i Alicante

En vecka i Alicante

22 november 2018 - 29 november 2018

En utflykt till lite ljusare trakter med förhoppningsvis lite sol.

Down under

Down under

1 oktober 2017 - 1 november 2017

Den här gången tar vi i ordentligt och gör den längsta resa vi någonsin gjort, till andra sidan jordklotet. Det ska bli spännande. Vi kommer att besöka lite olika platser, kända och mindre kända, ett riktigt äventyr!

Till New York med Agnes

Till New York med Agnes

3 mars 2017 - 8 mars 2017

Agnes fyller snart år och det firar vi med en förlängd weekend-resa till New York. Det blir roligt för oss att återuppleva denna brokiga stad och det blir Agnes första visit på andra sidan Atlanten. Kul hoppas vi!

Costa Rica; djungel, vulkan och Stillahavsbad.

Costa Rica; djungel, vulkan och Stillahavsbad.

22 november 2016 - 7 december 2016

"Flottarliv" och bäversafari på Klarälven

"Flottarliv" och bäversafari på Klarälven

10 juli 2016 - 13 juli 2016

Förra året blev vi pensionärer och som present fick vi av våra barn ett ovanligt paket. Det var att bygga egen flotte ankomstdagen, åka en mil på den dagen därpå, egen kanotpaddling nästa förmiddag och som avslutning bäversafari på kvällen. I år kunde vi ta oss an detta spännande äventyr, en verklig höjdare

Sydafrika

Sydafrika

27 oktober 2015 - 9 november 2015

Så här långt söderut har vi aldrig varit förut. Där väntar ljusare tider, deras vår och försommar, istället för vår mörka november:) Vi ska till Kapstaden i sydväst och Durban i sydost. Ett besök på Godahoppsudden, pingviner, vindistrikt, Taffelberget och ett dopp i varma Indiska oceanen i öster, är några saker vi hoppas på. Krugerparken ska vi däremot inte till, eftersom den svårligen kan slå våra upplevelser i Masai Mara, Kenya. Det finns gott om nationalparker i Sydafrika, så natur och djur ska vi nog hitta på närmare håll. Många trevliga sydafrikaner ska vi förhoppningsvis få tillfälle att prata med också. Det blir en spännande resa!

Sardinien med barndomskamrat

Sardinien med barndomskamrat

12 oktober 2015 - 15 oktober 2015

Till slut blev det av - Gugge (Gunilla) och jag skulle åka på samma resa! Vi var bästisar på mellanstadiet och har faktiskt gått i samma klass i nio år, hela grundskolan. Kontakten har aldrig brutits oss emellan. Nu hade Gugge återigen fått ett erbjudande om att göra en resa med någon vän. Tidigare har det av olika anledningar ej passat, men den här gången gick det att genomföra även för mig. Det skulle bli 3 nätter och 2,5 intensiva dagar. Sardinien väntade!

Tromsö

Tromsö

5 juni 2015 - 12 juni 2015

En rymdkonferens ska äga rum i Tromsö 8 – 12 juni. Hm, vi har 40-årig bröllopsdag 7 juni och på vår bröllopsresa åkte vi med en kryssningsbåt längs Norges kust, samma väg som Hurtigrutten. Då kom vi också till Tromsö, så vad kunde passa bättre än att jag följde med Lasse till konferensen, så vi kunde fira lite på lediga stunder. Jag deltar ju inte i något konferensaktigt och vi betalar min del av resa och hotell själva. En trevlig och ovanlig upplevelse den här gången blir att vi åker nattåg till Narvik, sover sedan över där för att dagen därpå färdas med buss fyra timmar till Tromsö. Det blir spännande!

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Ita uppdaterar sin resa