Resans slut med tre dagar i Kuala Lumpur

(Anm: Vi skrev ett inlägg från 16 oktober med titeln Great Ocean Road, men la inte in det förrän idag. Det är inte säkert att det syns överst i vår resa, med tanke på datumet. Leta efter den titeln långt ner i resan, om ni vill läsa det.)Kuala Lumpur 29 oktoberÅtta timmars nattflyg

Great Ocean Road
måndag 16 oktober 2017 - Melbourne, Melbourne, Victoria, Australien

Detta inlägg med tillhörande bilder skulle vi ha lagt upp tidigare på resan, i Melbourne. Vi har alltså inte åkt tillbaka dit, utan bara skriver i efterhand, vilket framgår av datumet nedanSöndag 16 oktoberVi blev upphämtade av en minibuss med en glad chaufför tillika guide på dagens

Pianospel och Manly Beach
lördag 28 oktober 2017 - Sydney, Sydney, New South Wales, Australien

Lördag 28 oktober, SydneyVackert väder, runt 30 grader mitt på dagen. På dagens program stod en färjeutflykt till Manly Beach. Igår när vi var vid Circular key och strosade, såg vi varifrån färjan gick, så vi visste vart vi skulle. Buss 555, som vi läst om i en guidebok, skulle vara en

Till Sydney och rundvandring där
fredag 27 oktober 2017 - Sydney, Sydney, New South Wales, Australien

26-27 okt – uppdaterat med mer text och bilderTorsdag 26 oktober – Resa från Alice Springs till SydneyEfter fyra timmars god sömn var det dags att kliva upp igen för vi skulle inte stanna i Alice Springs. Bussen till flygplatsen kördes av en aussie med hatt och coolt utseende. Vi kommer

Uluru - den röda monoliten
onsdag 25 oktober 2017 - Alice Springs, Northern Territory, Australien

Tisdag 24 oktoberVi pysslade med litet av varje före checkout från hotellet, tex ett sista dopp i poolen och att bara sitta och titta på den fina utsikten från vårt hörnrum med en kopp nybryggt kaffe i handen. Vi åkte och gick också runt litet i stan, innan det var dags att ta bussen till

Strandbesök i Glenelg
måndag 23 oktober 2017 - Adelaide, South Australia, Australien

Söndag 23 okt(har just anlänt Alice Springs den 24e, när vi publicerar detta från igår)Vi hade inte så bestämda planer för dagen, men vi tyckte att ett besök på Haighs chokladfabrik här i stan skulle passa. Det visade sig dock att de inte hade visningar idag och molnen skingrades. Lasse

Gatumusik, botanik och vinprovning
söndag 22 oktober 2017 - Adelaide, South Australia, Australien

Söndag 22 oktJa, nu är vi alltså i Adelaide, i likhet med tex Stockholm en ganska liten ”storstad” med 1.2 miljoner invånare. Igår kväll var det rätt livligt på restauranggatan, Hindley Street, som vi bor vid. Det hördes väl ända upp till tolfte våningen, där vi bor i ett hörnrum

Från Port Augusta till Adelaide
lördag 21 oktober 2017 - Adelaide, South Australia, Australien

Lördag 21 oktIdag var det avfärd från vårt utmärkta rum på Pampas Motell. Vi tog adjö av motellförståndarinnans hund Jackson, som plötsligt stod mitt inne i rummet, när vi höll på att packa ut våra väskor. Vi fick också en liten rundvisning i den gamla vackra huvudbyggnaden, innan

Upplevelser i ökentrakter
fredag 20 oktober 2017 - Parachilna, South Australia, Australien

Torsdag 19 oktoberI morse var vi uppe före tuppen igen. Eftersom vi var någorlunda pigga bestämde vi oss för att ännu en gång se soluppgång. Vi gick ut och såg solen gå upp bakom bergen en bit bort. Det blev väldigt snabbt ljust och också varmare.Tillbaka på rummet skulle jag ta något

The Outback hägrar - äntligen!
onsdag 18 oktober 2017 - Parachilna, South Australia, Australien

Onsdag 18 oktoberAhhh, idag vaknade Ita utan värkande och svullna fötter. En bra start.Vi lämnade Clare lite före lunch med Parachilna och Prairie Hotel som dagsmål, en sträcka på ca 30 mil. Spakarna för vindrutetorkarna sitter till vänster om ratten här nere och ljusreglagen till höger,

Down under

Down under

1 oktober 2017 - 1 november 2017

Den här gången tar vi i ordentligt och gör den längsta resa vi någonsin gjort, till andra sidan jordklotet. Det ska bli spännande. Vi kommer att besöka lite olika platser, kända och mindre kända, ett riktigt äventyr!

Till New York med Agnes

Till New York med Agnes

3 mars 2017 - 8 mars 2017

Agnes fyller snart år och det firar vi med en förlängd weekend-resa till New York. Det blir roligt för oss att återuppleva denna brokiga stad och det blir Agnes första visit på andra sidan Atlanten. Kul hoppas vi!

Costa Rica; djungel, vulkan och Stillahavsbad.

Costa Rica; djungel, vulkan och Stillahavsbad.

22 november 2016 - 7 december 2016

"Flottarliv" och bäversafari på Klarälven

"Flottarliv" och bäversafari på Klarälven

10 juli 2016 - 13 juli 2016

Förra året blev vi pensionärer och som present fick vi av våra barn ett ovanligt paket. Det var att bygga egen flotte ankomstdagen, åka en mil på den dagen därpå, egen kanotpaddling nästa förmiddag och som avslutning bäversafari på kvällen. I år kunde vi ta oss an detta spännande äventyr, en verklig höjdare

Sydafrika

Sydafrika

27 oktober 2015 - 9 november 2015

Så här långt söderut har vi aldrig varit förut. Där väntar ljusare tider, deras vår och försommar, istället för vår mörka november:) Vi ska till Kapstaden i sydväst och Durban i sydost. Ett besök på Godahoppsudden, pingviner, vindistrikt, Taffelberget och ett dopp i varma Indiska oceanen i öster, är några saker vi hoppas på. Krugerparken ska vi däremot inte till, eftersom den svårligen kan slå våra upplevelser i Masai Mara, Kenya. Det finns gott om nationalparker i Sydafrika, så natur och djur ska vi nog hitta på närmare håll. Många trevliga sydafrikaner ska vi förhoppningsvis få tillfälle att prata med också. Det blir en spännande resa!

Sardinien med barndomskamrat

Sardinien med barndomskamrat

12 oktober 2015 - 15 oktober 2015

Till slut blev det av - Gugge (Gunilla) och jag skulle åka på samma resa! Vi var bästisar på mellanstadiet och har faktiskt gått i samma klass i nio år, hela grundskolan. Kontakten har aldrig brutits oss emellan. Nu hade Gugge återigen fått ett erbjudande om att göra en resa med någon vän. Tidigare har det av olika anledningar ej passat, men den här gången gick det att genomföra även för mig. Det skulle bli 3 nätter och 2,5 intensiva dagar. Sardinien väntade!

Tromsö

Tromsö

5 juni 2015 - 12 juni 2015

En rymdkonferens ska äga rum i Tromsö 8 – 12 juni. Hm, vi har 40-årig bröllopsdag 7 juni och på vår bröllopsresa åkte vi med en kryssningsbåt längs Norges kust, samma väg som Hurtigrutten. Då kom vi också till Tromsö, så vad kunde passa bättre än att jag följde med Lasse till konferensen, så vi kunde fira lite på lediga stunder. Jag deltar ju inte i något konferensaktigt och vi betalar min del av resa och hotell själva. En trevlig och ovanlig upplevelse den här gången blir att vi åker nattåg till Narvik, sover sedan över där för att dagen därpå färdas med buss fyra timmar till Tromsö. Det blir spännande!

Mor och dotter till Paris

Mor och dotter till Paris

11 maj 2015 - 15 maj 2015

Att resa iväg med syster Linnea på en kortresa hade varit med i tankegångarna en tid för tvåbarnsmamman Agnes, men det blev skjutet på framtiden för snart får hennes söner en kusin. Istället blev mamma ressällskap och det var ingen dum idé.

Semester i Florida

Semester i Florida

12 januari 2015 - 23 januari 2015

I år når vi pensionsåldern, så senare blir det inga fler "semestrar", men resa kommer vi nog att göra ändå om hälsan står oss bi. I november blev det ju inget havsbad i Shanghai, så därför blir det nu istället. I början åker vi ner till Key West, sydspetsen i Florida. Sedan håller vi mest till i Fort Myers på västra sidan och om vi har tur får vi se en rejäl raketuppskjutning från Cape Canaveral.

Shanghai

Shanghai

23 oktober 2014 - 3 november 2014

Årets långresa går till Kinas största stad, Shanghai. Vi har läst på en hel del, men exakt vad vi ska göra där har vi inte planerat, utan det får komma av sig själv, när vi väl kommer dit. En del shopping blir det nog iaf och så ska vi förstås också uppleva det kinesiska samhället och dess innevånare på plats. Vi får också se hur mycket den kinesiska diktaturen tillåter oss att kommunicera via nätet, för det har man ju hört en del negativt om. Hoppas vi blir positivt överraskade.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Ita uppdaterar sin resa