Chateauneuf-du-Pape

Nu ska vi spendera några dagar i Chateauneuf du pape där bland de godaste vinerna kommer ifrån enligt vår smak. Bor 1-2km från centrum en mycket trevlig cykeltur genom vinfälten där det skördas för fullt. Har idag smakat många varianter, finns ju lita att välja mellan, eftersom det finns

Dagarna i Beaune
lördag 7 september 2019 - Beaune, Bourgogne-Franche-Comté, Frankrike

Våra dagar i Beaune har som vanligt handlat om mat och vin. Denna gång gjorde vi en vinprovning på några riktiga rariteter med prislappar från 20 euro till 109 euro, en rolig upplevelse. Efter det gick vi till en restaurang vi besökt förut, med riktigt god och vällagad mat höll fortfarande

Tre pensionärer på vift efter en vecka

Vi har nu varit på resande fot i en vecka. Från Malmö till Soltau där vi hamnade på grillfest med live musik.Sen styrde vi vidare i Tyskland över Kirchheim och mot en vingård på gränsen mot Alsace. Här bor vi mitt bland vinstockarna. Vinprovning och avsmakning av lite tysk husmanskost

Ost, öl och choklad

Sista kvällen cyklade vi in till byn för middag. Byn med kyrkan mitt på torget. Vad man än betäller i både Holland och Belgien  så serveras alltid en hink med pommes frites, vi beställde coq au vin och fick en hink. Vi far vidare till Gouda där lyckades vi träffa in ostmarknaden som är

keukenhof park
onsdag 1 maj 2019 - Noordwijkerhout, Nederländerna

Började resan i lugn takt. Anlände till Noordwijkerhout sista april. Åt en god middag på ett super mysigt ställe vid vattnet. Förrätten ljummet bröd med tryffelaioli så otroligt gott, varmrätten var inte heller dum hälleflundra med supergod sås. på restaurangen träffade vi ett

Sammanfattning Slott vin och champagne
torsdag 30 augusti 2018 - Fehmarn, Schleswig-Holstein, Tyskland

Första stopp i Loiredalen blev Chinon, främst för vinets skull.Campar på andra sidan floden med slottet som utsikt, över bron och vi är i centrum.Kommer fram en lördag, mycket folk på alla uteserveringar härlig stämning.Söndag ägnade vi åt vinprovning och vininköp och besökte en

Rosa Granit och god mat
söndag 19 augusti 2018 - Perros-Guirec, Bretagne, Frankrike

ÅI Bretagne hade vi turen att hamna på en camping mitt i byn Perros-Guirec100 meter till centrum, 100 meter till beachen kuperat och vackert. Fascinerande med ebb och flod. Höjdpunkten var vandringen längs rosa granit kusten, långt blev det 1 mil. Otroligt vackert och  fascinerande  att se

På tur igen
måndag 13 augusti 2018 - Moyaux, Normandie, Frankrike

Startade med en kort tripp ner till Lovsjöns camping, söder om Jönköping. En trevlig liten camping där vi fick en plats med fin utsikt över sjön.Dag 2 gick resan ner till Malmö. En härlig promenad på em i fina parken vid havet och Nikki fick kolla in sina kompisar kaninerna.. Natten blev

Crepes, ost, cider och calvados
onsdag 15 augusti 2018 - Normandie, Frankrike

Hade några lata dagar i Normandie. Avsmakade crepes, ost, cider och calvados. Alltid lika intressant  upplevelse att ge sig ut på franska landsbygden och dess små vägar. Visst vi fick plats men hur gör vi om vi möter en bil eller än värre en lastbil. Vi hade tur och mötena blev inte

Äntligen fransk mat och vin

Den kortaste sträckan blev den längsta dagen. Satt fast i 2,5 timmar på motorvägen. Skönt att ha husbil då finns både mat och dryck. Landade i Turckheim Alsace 16 tiden boxade in oss och gick upp till centrum för en efterlängtad fransk middag. Mätta och belåtna somnade vi gott.Morgonen

Tre Pensionärer på vift

Tre Pensionärer på vift

29 augusti 2019 - 29 september 2019

Upptäcka nya områden i Frankrike och naturligtvis besöka favoriterna Vi ska naturligtvis ha jätte roligt, mysigt, uppleva, lära, äta gott och dricka gott. Vi längtar.

Tulpaner tulpaner och trappistöl

Tulpaner tulpaner och trappistöl

27 april 2019 - 12 maj 2019

Rosa granit och slott

Rosa granit och slott

8 augusti 2018 - 1 september 2018

Utforska nya platser i Frankrike som vi varit nyfikna på och sluta med lite bubbel om tiden tillåter

Kort Hösttripp

Kort Hösttripp

16 september 2017 - 30 september 2017

Längtar efter fransk mat och vin Söker inspiration till trädgården.

Utforska nya länder

Utforska nya länder

19 maj 2017 - 18 juni 2017

Naturupplevelser, lata dagar, god mat och mycket vin

Vildmarksvägen

Vildmarksvägen

26 juli 2016 - 1 augusti 2016

vildmarksvägen och en snabbvisit till skellefteå

Rädda sommaren

Rädda sommaren

4 maj 2016 - 7 maj 2016

Höstresa med Nikki

Höstresa med Nikki

19 augusti 2016 - 18 september 2016

Har bestämt en rutt men vi vet inte hur det slutar eller vart vi hamnar.

Nikki premiär i Europa

Nikki premiär i Europa

13 juni 2015 - 5 juli 2015

Rundresa i främst Tyskland och Frankrike med en ny resekamrat nu kan vi vara borta längre.

Vi flyr vattning och ogräsrensning

Vi flyr vattning och ogräsrensning

20 juni 2014 - 5 juli 2014

Lata dagar vid adriatiska havet På hemväg som vanligt hämta några lådor Naturligtvis god mat och dryck

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Gunilla uppdaterar sin resa