Fitzroy Island
tisdag 15 maj 2018 - Fitzroy Island, Queensland, Australien

En timme utanför Cairns ligger Fitzroy Island. På denna ö har vi tillbringat våra tre sista dagar i Australien. Vi kom hit med solen och åkte tillbaks med regnet. Men med ca 24-26 grader har vi inte behövt frysa. Vi gick upp tidigt i onsdags och gjorde en vandring upp till öns topp samt till

Cape Tribulation
måndag 14 maj 2018 - Cape Tribulation, Queensland, Australien

Mer regnskog, vi är några mil norr om Cairns, faktiskt så långt upp man kan komma utan fyrhjulsdrift. Boende på Wildwood i fint hus med regnskog runt omkring. En plats där man helt förlitar sig på solceller och regnvatten. Detta är en fruktfarm och ägarna förser oss med de mest

Regnskog

Våra boende överträffar varandra! Det är inte lätt att sitta hemma och boka och hitta det perfekta. Denna gång blev det en riktig fullträff!Ett ”treehouse” med uteplats över regnskogen. Fullt utrustat med allt man kan önska, inklusive ett spa-bad med utsikt mot regnskogen. Här fanns

Kängurus
måndag 7 maj 2018 - Cape Hillsborough, Queensland, Australien

Tre nätter på en underbar campingplats i en liten hytt med havsutsikt. Här handlar livet om att fånga stunden. Vi vandrade kortare sträckor i området, var och fikade på ett av de finaste fiken (...och vi har varit på många). Detta hette The Old Station Teahouse. Där blev det kaffe och

Great Keppel Island

En halvtimme med båt från Yeppoon ( 30 minuter från Rockhampton) ligger Great Keppel Island med sin resort Hideaway. Här har vi bott 2 nätter i ett litet hus, precis vid stranden. Här finns flera olika stränder man kan gå till eller nå med båt. Vi vandrade till Monkey Beach som har ett

Rockhampton
fredag 4 maj 2018 - Rockhampton, Queensland, Australien

Några dagar i Rockhampton och möte med Johanna. Så roligt att träffas och få se universitetet och kängurus som sprang runt alldeles intill. Vi har hunnit med några biffar åxå - Rockhampton är ju berömt för sina biffar, Ett besök på Botanic garden som var en mysig park. Nu ska vi

Fraser Island
tisdag 1 maj 2018 - Fraser Island, Queensland, Australien

Vi tog båten från River Heads ut till den berömda sandön Fraser Island. Vi hade förbokat boende på Kingfisher Bay resort där det även ingick en busstur runt ön en heldag. Vårt boende hade allt man kan önska. Fin uteplats mot floden och restauranger på området. Även en pool. Allt var

Arthurs Pass
lördag 28 april 2018 - Arthur's Pass, Canterbury, Nya Zeeland

Vi checkar in på Alpine Motell i Arthurs pass. Ett fint boende men vi inser snabbt att uteplatsen kommer vi inte att behöva, kanske däremot de elektriska täckena. En fin plats som vi får njuta av i regn.  Det regnade hela vägen och vi hör att det ska hålla på tre dagar till... ja, ja...

Queenstown - Glenorchy
onsdag 25 april 2018 - Queenstown, Otago, Nya Zeeland

Så har vi gjort tre dagar i Queenstown. En stor stad om man jämför med våra tidigare stopp på den här resan. Jag tror att vi har tur som kommer nu när höstfärgerna är som bäst. Vi har besökt en park här, gått strandpromenaden, åkt linbanan, besökt Glenorchy, fikat o ätit gott...

Fox Glaciär
fredag 27 april 2018 - Fox Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Resans första regndagar...Vi bor på ett backpackerställe som är riktigt bra. Har haft rum med uteplats och kök för oss själva. Läget perfekt. Har inget mot regn i måttliga mängder men det här är inte måttliga mängder. Tog en promenad runt sjön vid soluppgången igår men

Australien

Australien

29 april 2018 - 19 maj 2018

Det kändes ganska jobbigt att lämna Nya Zeeland med allt underbart vi fått se där och vetskapen om att det finns mer vi vill se. Vi är ju ganska medvetna om att vi antagligen inte får en möjlighet att resa tillbaka.... Men resan är inte slut, vi byter bara destination! Australien nästa! Vi flyger till Brisbane, hyr bil och fortsätter upp till Cape Tribulation strax ovanför Cairns.

Nya Zeeland

Nya Zeeland

16 april 2018 - 29 april 2018

NZ har aldrig funnits i våra reseplaneringar men så började dottern studera i Aus och vi skulle såklart hälsa på. Då blev det ett par veckor till Sydön på NZ. Vi var lite för nära för att kunna låta bli... Här kommer vår dagbok från resan... ett stöd för vårt minne men kanske även inspiration för någon som funderar på att besöka NZ.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Marie uppdaterar sin resa